بيم و اميدهاي يک ديدار

کورش شرفشاهي: بالاخره زمان به سر آمد و ترامپ رييس جمهور آمريکا با اون رهبر کره شمالي در کشور سوم ديدار کرد.
کورش شرفشاهي: بالاخره زمان به سر آمد و ترامپ رييس جمهور آمريکا با اون رهبر کره شمالي در کشور سوم ديدار کرد. اين ديدار براي جهان اهميت داشت به نوعي که تمامي‌رسانه‌ها را به خود مشغول کرد. اين ديدار حاشيه‌هاي بسياري داشت و در پايان بيانيه مشترکي تنظيم شد که به امضاي دو طرف رسيد. اما نکته‌اي که مغفول ماند، شخصيت بي ثبات دونالد ترامپ بود. ترامپ بارها توافقات را زير سوال برده و اين رفتار وي به اندازه‌اي تکرار شده که اطميناني به اظهارات وي احساس نمي‌شود. ترامپ نه تنها به تعهدات روساي جمهور قبل و البته کشورش پايبند نبوده بلکه امضاي خودش را نيز بي ارزش کرده و در آخرين مورد هنگامي‌که از سفر به کانادا و امضاي تفاهم نامه رسمي‌باز مي‌گشت،‌ با ارسال پيامي‌امضاي خود را پس گرفت.با اين وصف جهان در انتظارتحول است و اگر ترامپ اين بار از رفتارهاي کودکانه خود فاصله بگيرد و بتواند تسليهات اتمي‌و جنگ افزارها را در شبه جزيره کره محدود کند، مي‌تواند برگ برنده‌اي براي انتخابات دور بعد رياست جمهوري آمريکا باشد و چنانچه بازهم بازي در بياورد، آينده سياسي خود را به باد فنا داده است.
بيانيه مشترک رهبران
در اين بيانيه آمده است: دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا و کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي اولين ديدار رو در روي خود را ۱۲ ژوئن ۲۰۱۸ در سنگاپور برگزار کردند.رئيس‌جمهور ترامپ و رئيس اون تبادل نظري جامع و عميق در باره مسائل مربوط به روابط آمريکا - کره شمالي و برقراري صلح پايدار و دائم در شبه جزيره کره داشتند. ترامپ به ارائه تضمين‌هاي امنيتي به کره شمالي متعهد شد و اون نيز بر تعهد قاطع و کامل خود بر خلع سلاح کامل هسته‌اي شبه جزيره کره تاکيد کرد.ترامپ و اون با تاکيد بر اين نکته که برقراري روابط جديد ميان آمريکا و کره شمالي به صلح و رفاه در شبه جزيره کره و جهان مرتبط است و با درک اين نکته که اعتمادسازي ميان دو طرف مي‌تواند روند خلع سلاح هسته‌اي را گسترش دهد اعلام مي‌دارند:۱- آمريکا و جمهوري دموکراتيک خلق کره متعهد به ايجاد روابط جديدي ميان آمريکا – جمهوري دموکراتيک خلق کره مطابق با ميل مردم دو کشور براي صلح و موفقيت مي‌شوند.۲- آمريکا و جمهوري دموکراتيک خلق کره تلاش‌هاي مشترکي را براي ايجاد يک نظام صلح پايدار و باثبات در شبه جزيره کره آغاز مي‌کنند.۳- جمهوري دموکراتيک خلق کره با تاکيد مجدد بر بيانيه ۲۷ آوريل ۲۰۱۸ پانمونجوم متعهد به تلاش در جهت خلع سلاح هسته‌اي کامل شبه جزيره کره مي‌شود.۴- آمريکا و جمهوري دموکراتيک خلق کره متعهد مي‌شوند که اجساد باقي مانده سربازان آمريکايي کشته شده در جنگ کره را از جمله با استرداد گروهي که تاکنون شناسايي شده‌اند، حل و فصل کنند.دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا و کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي بعد از اولين ديدار تاريخي که بين رهبران دو کشور برگزار مي‌شود تاييد کردند که اين نشست يک رخداد تاريخي با اهميت فراوان است که بر چندين دهه تنش و خصومت ميان دو کشور غلبه کرده و موجب گشايش آينده‌اي جديد مي‌شود و هر دوي آنها متعهد به اجراي مفاد اين بيانيه مشترک به طور کامل و به صورت سريع شدند.همچنين آمريکا و کره شمالي متعهد به انجام مذاکرات متعاقب تحت رهبري مايک پامپئو، وزير امور خارجه ترامپ و همچنين با شرکت يک مقام مرتبط عالي‌رتبه از کره شمالي در سريع‌ترين تاريخ ممکن به منظور اجراي نتايج نشست رهبران دو کشور شدند.همچنين ترامپ و کيم جونگ اون متعهد به همکاري براي توسعه روابط جديد آمريکا و جمهوري دموکراتيک خلق کره و حمايت از صلح، موفقيت و امنيت در شبه جزيره کره و جهان شدند.


اون توالتش را هم به سنگاپور برد
رهبر کره شمالي در سفرش به سنگاپور به منظور ديدار تاريخي با رئيس‌جمهور آمريکا در کنار تمامي‌تدابير امنيتي که براي حفظ جانش برقرار کرده نظير بردن ليموزين ضد گلوله خود به همراه تيم محافظان مخصوص ليموزين و استفاده از دو هواپيماي گمراه کننده در کنار هواپيماي حامل خودش، توالت شخصي‌اش را نيز همراه خود برده است.پيش از ورود کيم جونگ اون، رهبر کره شمالي به سنگاپور به منظور نشست تاريخي با دونالد ترامپ، رئيس‌جمهور آمريکا يک هواپيماي ترابري مدل IL-۷۶ انبوهي از کالاها و اجناسي که صرفا براي حفظ جان کيم جونگ اون در نظر گرفته‌ شده‌اند، به آنجا منتقل کرده است.در ميان اين اجناس يک محموله از غذاهاي مورد استفاده رهبر کره شمالي و يک توالت شخصي قابل حمل نيز وجود داشت.براساس گزارش پايگاه چوسان ايلبو متعلق به کره‌ جنوبي اين توالت شخصي کيم جونگ اون اتصالي به شبکه فاضلاب رسمي‌نداشته و مخزني جداگانه براي نگهداري فضولات دارد.
«اين ديشب نخوابيد»
در همين رابطه مون جائه اين، رييس‌جمهوري کره‌جنوبي در آغاز نشست کابينه اين کشور، گفت‌: نشست سران آمريکا و کره شمالي آغاز شده است. فکر مي‌کنم توجه تمامي‌مردم ما اکنون به سمت سنگاپور معطوف است. من شب گذشته نخوابيدم. من و ملت کره جنوبي صادقانه اميد داريم که نشست جاري موفقيت‌آميز باشد و فصلي جديد در خلع سلاح هسته‌اي کامل، تحقق صلح و ايجاد روابطي جديد ميان کره شمالي، کره جنوبي و آمريکا رقم بزند.او تصريح کرد، با اين حال موفقيت اين نشست تنها آغاز يک فرايند طولاني در راستاي خلع سلاح کره شمالي و ايجاد صلح پايدار در شبه‌جزيره کره خواهد بود.
آمادگي براي راستي آزمايي
از سوي ديگر مدير آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌گفت: اين آژانس آماده بررسي و راستي آزمايي در قبال برنامه‌هاي اتمي‌کره شمالي است.يوکيا آمايو، مديرکل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌در بيانيه‌اي گفت: آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌آماده انجام هرگونه فعاليت‌هاي بررسي و راستي آزمايي در جمهوري دموکراتيک خلق کره (کره شمالي) در صورت درخواست کشورهاي مربوطه و تاييد شوراي حکام اين آژانس است.
واکنش‌ها به نشست اون و ترامپ
معاون رئيس‌جمهوري آمريکا تاکيد کرد، جهان يک گام به صلح در شبه جزيره کره پس از نشست موفقيت آميز دونالد ترامپ با رهبر کره شمالي نزديک‌تر شد. مايک پنس گفت: دونالد ترامپ با اعتماد به نفس به نشست تاريخي آمريکا – کره شمالي رفت و اميدها، حمايت‌ها و دعاهاي ما را به دنبال داشت.
وزير خارجه روسيه نيز اظهار داشت، برگزاري نشست رئيس‌جمهوري آمريکا و رهبر کره‌شمالي امري مثبت بود. سرگئي لاوروف گفت:‌ ما نيز مثل شما از تلويزيون شاهد اين ديدار بوديم و اظهارات دو طرف را شنيديم اما هنوز سند امضا شده را نديده‌ايم.
بوريس جانسون، وزير خارجه انگليس گفت که تعهد کره شمالي به خلع سلاح هسته‌اي نشانه‌اي است از اينکه رهبر اين کشور در نهايت پس از ديدار با ترامپ پيام را دريافت کرده است.
سخنگوي ترزا مي، نخست وزير انگليس نيز گفت: ما از نشست سازنده ترامپ و اون استقبال مي‌کنيم برداشتن گام‌هايي در جهت ثبات منطقه براي رشد اقتصادي جهان اساسي است. کارهاي زيادي بايد انجام شود و ما اميدورايم اون به مذاکرات با حسن نيت و در جهت تاييد کامل خلع سلاح هسته‌اي برگشت ناپذير ادامه دهد.
در همين حال نخست وزير ژاپن گفت: توکيو از امضاي سند پس از نشست آمريکا – کره شمالي حمايت مي‌کند و آن را گامي‌به سوي راه‌حل جامع مسائل مختلف مي‌داند.شينزو آبه گفت: اين حقيقت که کيم جونگ اون تعهدش را از طريق امضاي سندي براي خلع سلاح هسته‌اي کامل تاييد کرده است، گامي‌رو به جلو براي راه‌حل جامع درباره مسائل مختلف است و ما از آن استقبال مي‌کنيم.نخست وزير ژاپن همچنين گفت: با رئيس‌جمهوري آمريکا درباره اين نشست تلفني گفت‌وگو خواهد کرد و از او بابت مطرح کردن مساله ربايش اتباع ژاپني در کره شمالي تشکر مي‌کند.نخست وزير ژاپن افزود: همچنين مايلم تا هر تلاشي که از دستم برمي‌آيد با همکاري نزديک با ايالت متحده آمريکا،‌ کره‌ جنوبي، چين، روسيه و جامعه بين‌المللي در راستاي حل مسائل مختلف کنوني درباره کره شمالي از جمله مساله ربايش شهروندان ژاپني و مسائل هسته‌اي و موشکي انجام دهم.
ترامپ
رييس جمهور آمريکا پس از ديدار با رهبر کره شمالي در کنفرانسي مطبوعاتي اعلام کرد: کيم جونگ اون براي خلع سلاح کامل هسته‌اي و از بين بردن پايگاه‌هاي موشک‌هاي بالستيک متعهد شده است. دونالد ترامپ با توصيف کيم جونگ اون به عنوان "دوستي نزديک" گفت: امروز روزي تاريخي است. من از همه کساني که براي امروز تلاش کردند و از کيم جونگ اون به خاطر اين گام تشکر مي‌کنم. ديدار من و کيم ديداري بي‌سابقه بود. ما در اين ديدار مستقيم همديگر را شناختيم و آماده آغاز تاريخي جديد و نگارش صفحه‌اي تازه در روابط آمريکا و کره شمالي هستيم. ترامپ گفت: کره شمالي براي خلع سلاح هسته‌اي و آغاز روابط جديد آماده است. ما در مقابلمان فرصتي استثنائي داريم و به جهان يادآور مي‌شوم که پکيج جديدي از صلح داريم. وي افزود: کيم جونگ اون در اين ديدار بر تعهدش براي خلع کامل سلاح در شبه جزيره کره تاکيد کرد و اين مساله امري قابل تحقق است. ما مساله‌اي که سال‌ها بدون حل باقي مانده بود، حل کرديم. مردم کره شمالي و کره‌ جنوبي در اين مسير سهم بسزايي دارند. امروز روز و لحظه‌اي عظيم و تاريخي و بشارت‌گر آينده‌اي روشن است. ترامپ اعلام کرد که رهبر جوان کره شمالي براي نابودي پايگاه‌هاي موشک‌هاي بالستيک اين کشور متعهد شده است. رئيس‌جمهور آمريکا گفت: ما مسيري را آغاز مي‌کنيم که براي ما و همه جهان حائز اهميت است. ترامپ تاکيد کرد که تحريم‌هاي کشورش عليه کره شمالي تا خلع سلاح هسته‌اي اين کشور ادامه خواهد داشت.
در همين حال رئيس‌جمهور آمريکا گفت که به رهبر کره شمالي ويدئويي درباره فرصت‌هاي تاريخي اين ديدار داده است.
در اين ويدئو که قبل از آغاز کنفرانس خبري ترامپ براي خبرنگاران به نمايش درآمد تصاويري از جنگنده‌ها و توپ‌هاي جنگي به نمايش در آمد و گوينده اظهار مي‌داشت دو راه بيشتر وجود ندارد، حرکت به جلو يا عقب گرد و سپس با تصاويري از رهبران دو کشور همراه بود. ترامپ گفت که اين ويدئو را به اون و مردمش هديه کرده است. به گفته وي در اين ويدئو آينده کره شمالي و پيشرفت‌هاي اين کشور در صورت توافق با خلع سلاح به نمايش درآمده واين ويدئو خالي از تفسيرهاي فني بوده و بصورت مختصر نشان مي‌داد کره شمالي در صورت موافقت به چه آينده درخشاني خواهد رسيد. رئيس جمهوري آمريکا گفت: درباره پرونده حقوق بشر نيز با کيم جونگ اون گفتگو کرديم، پيش از اين تمرکز ما موضوع برنامه هسته‌اي بود اما اکنون مساله حقوق بشر مطرح است و ما در زمان مناسب گام‌هاي بيشتري در اين مسير برخواهيم داشت. وي عنوان داشت که به مانورهاي نظامي‌آمريکا و کره جنوبي خاتمه خواهد داد، چرا که به اين ترتيب آمريکا مي‌تواند از هزينه مبالغ هنگفتي جلوگيري کند. رئيس جمهوري آمريکا گفت: با کيم جونگ اون درباره حضور نيروهاي آمريکايي در کره جنوبي صحبتي نکرديم و نيروهايمان را براي تضمين امنيت کره جنوبي خارج نمي‌کنيم. ترامپ از رهبر کره شمالي به خاطر برداشتن "اولين گام شجاعانه در جهت يک آينده جديد و روشن" براي مردمش تشکر کرد. ترامپ گفت که آماده آغاز تاريخي جديد و نوشتن فصلي جديد در روابط دو کشور است. وي تاکيد کرد: گذشته هيچ وقت آينده را تعريف نمي‌کند. به گفته رئيس جمهوري آمريکا "اون يک مرد بسيار باهوش و شخصيتي بسيار بزرگ و با استعداد است." وي هم‌چنين گفت که اون دعوتش براي سفر به آمريکا در سريعترين زمان ممکن را پذيرفته است و به زودي با يکديگر درباره نتايج نشست امروز گفت‌وگو مي‌کنند.
ترامپ در اين کنفرانس خبري هم‌چنين از دانشجوي آمريکايي که در کره شمالي دستگير شد و پس از استرداد به آمريکا به دلايل آسيب‌هاي وارده در زندان‌هاي کره شمالي جان باخت، ياد کرد و گفت: بدون مرگ "اوتو وارمبير" اين ديدار رخ نميداد. بايد بگويم که خون اوتو به هدر نرفته است.
رئيس جمهوري آمريکا درباره جدول زماني خلع سلاح هسته‌اي کره شمالي گفت: ما تحريم‌ها را متوقف نمي‌کنيم. خلع سلاح هسته‌اي زماني طولاني مي‌برد اما ما خيلي زود و در آينده بسيار نزديک اين روند را تحت نظر ناظران بين‌المللي شروع مي‌کنيم و پس از خلع کامل سلاح هسته‌اي در شبه جزيره کره، تحريم‌ها لغو مي‌شود.
وي در پاسخ به يکي از خبرنگاراني که پرسيد فرق سند فعلي امضا شده ميان دو کشور با اقدامات انجام شده توسط روساي جمهور پيشين آمريکا درباره کره شمالي چيست، گفت: در حال حاضر دولت، وزير امور خارجه، ‌افراد و همه امور با گذشته فرق کرده است. اولويت‌هاي ما هم با اولويت‌هاي روساي جمهور قبلي تفاوت دارد؛ همانطور که ما مشکل کره شمالي را که به بزرگترين بحران تبديل شده بود به اين راحتي حل کرديم.
ترامپ به پرونده هسته‌اي ايران و خروج کشورش از برجام نيز اشاره کرده و مدعي شد، از نظر او ايران کشوري است که با دخالت‌هايش در سوريه و منطقه مشکلاتي را به وجود آورده است.وي گفت: الان معتقدم که تحريم‌هاي به شدت جدي عليه ايران اوضاع را تغيير مي‌دهد. درباره امکان آغاز روابط ديپلماتيک و تبادل سفرا ميان آمريکا و کره شمالي نيز ترامپ گفت: اين مساله در آينده انجام خواهد شد اما پيش از آن اقداماتي براي انجام دادن وجود دارد. رئيس‌جمهور آمريکا با اشاره به اظهارات برخي از مسئولان و رسانه‌هاي داخلي و خارجي مبني بر اينکه ترامپ امتياز زيادي براي ديدار با اون داد،‌ گفت: هيچ امتيازي ندادم. ما براي اين ديدار شاهد تلاش‌هاي زيادي از سوي تيم خود بوديم. ما هيچ امتيازي نداديم بلکه به امتيازهايي از جمله تعهد براي خلع سلاح هسته‌اي دست پيدا کرديم که دستاوردي عظيم است.
ترامپ همچنين بر تعهد کره شمالي براي بازگرداندن باقيمانده اجساد سربازان کشته‌ شده آمريکايي در جنگ کره پرداخت و ادامه گفت: به رسانه‌ها و کساني که مدعي‌اند رئيس‌جمهور امتيازات زيادي براي اين ديدار داده يادآور مي‌شوم، قبلا مرتب شاهد آزمايش‌هاي هسته‌اي و موشکي بوديم اما ماه‌هاست که خبري از اين آزمايش‌ها نيست. کره شمالي قرار است پايگاه‌هاي هسته‌اي را تعطيل کند و اين مساله در آينده‌اي نزديک اتفاق مي‌افتد. کيم براي نابودي مراکز آزمايش موتورهاي موشکي متعهد شده است.