هند، گزینه تامین مالی راه آهن چابهار- زاهدان

گروه راه و مسکن: يک روز پس از اينکه قائم مقام مديرعامل راه آهن کشور اعلام کرد که ايران نگراني براي خروج شرکت‌هاي ريلي خارجي از ايران ندارد، خيرا... خادمي، معاون وزير راه و شهرسازي خبر از انجام مذاکراتي ميان ايران و هند مي‌دهد. براساس اين خبر ايران در حال مذاکره با طرف هندي است تا بتواند از طريق اين کشور بخشي از منابع مالي مورد نياز براي راه‌اندازي راه آهن ميان چابهار و زاهدان را تامين مالي کند. نگاهي به شرايط فعلي و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته طي
گروه راه و مسکن: يک روز پس از اينکه قائم مقام مديرعامل راه آهن کشور اعلام کرد که ايران نگراني براي خروج شرکت‌هاي ريلي خارجي از ايران ندارد، خيرا... خادمي، معاون وزير راه و شهرسازي خبر از انجام مذاکراتي ميان ايران و هند مي‌دهد. براساس اين خبر ايران در حال مذاکره با طرف هندي است تا بتواند از طريق اين کشور بخشي از منابع مالي مورد نياز براي راه‌اندازي راه آهن ميان چابهار و زاهدان را تامين مالي کند.
نگاهي به شرايط فعلي و برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته طي سال‌هاي گذشته نشان مي‌دهد که چابهار و بهبود وضعيت زيرساخت‌هاي اقتصادي و حمل و نقل در اين بندر کشورمان تبديل به يکي از مهمترين اولويت‌هاي دولت شده است. از طرف ديگر بندر چابهار به‌عنوان يک بندر اقيانوسي، يکي از پل‌هاي اصلي ارتباط تجاري ميان ايران و هند و افغانستان است. در چنين شرايطي طبيعي به نظر مي‌رسد که برنامه‌ريزي‌هايي براي کمک گرفتن از هند در جهت بهبود زيرساخت‌هاي حمل و نقلي در بندر چابهار در دستور کار دولتمردان و مسئولان وزارت راه و شهرسازي قرار بگيرد.
در همين ارتباط خيرا... خادمي، مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل درخصوص پروژه ريلي چابهار-زاهدان افزود: شرکت ساخت از محل منابع داخلي خود به اين پروژه اعتباراتي تزريق کرده است که اين پروژه ۶۱۰ کيلومتري تاکنون ۳۲.۵ درصد پيشرفت فيزيکي داشته است. معاون وزير راه و شهرسازي اضافه کرد: فاز يک راه آهن چابهار-زاهدان که تا ايرانشهر احداث مي‌شود در اولويت پروژه‌هاي ما قرار دارد و زيرسازي اين مسير ريلي ۶۶ درصد پيشرفت فيزيکي داشته است. تا پايان سال جاري نيز ۲۵۰ کيلومتر از اين مسير زيرسازي شده و آماده ريل گذاري خواهد شد.


به گفته معاون وزير راه و شهرسازي کشورمان، سرمايه‌گذار هندي براي تأمين مالي راه آهن چابهار-زاهدان با شرکت ساخت و توسعه مذاکره داشته است ولي تاکنون اقدامي‌انجام نداده است. در مذاکرات اخير آقاي ظريف نيز اين موضوع با طرف هندي انجام شد و قرار شد خط اعتباري تأمين مالي راه آهن چابهار-زاهدان، خريد لوکوموتيو و خريد ريل به ايران اختصاص داده شده و هندي‌ها با گشايش LC براي اين پروژه موافقت کردند.
اين مقام مسئول در خصوص همکاري آستان قدس رضوي با شرکت ساخت براي تأمين مالي نيمه شمالي راه آهن چابهار-سرخس تصريح کرد: شرکت ساخت و آستان قدس اخيراً براي پروژه راه آهن گرگان، بجنورد، مشهد به ارزش ۱۰ هزار ميليارد تومان (۱۸.۲ ميليارد يوآن) به تفاهم رسيده‌اند و قرارداد تجاري آن به امضاء رسيده است. آستان قدس براي احداث اين خط راه آهن با يک شرکت چيني (جوين) شده که در صورتي که عملکرد اين شرکت چيني مناسب باشد، در خصوص واگذاري نيمه شمالي پروژه چابهار-سرخس به اين شرکت تصميم گيري خواهيم کرد. مدير عامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل ونقل گفت: احتمال مي‌دهيم آزاد راه تهران شمال تا پايان تابستان تکميل نشود و بهره برداري از آن به انتهاي آبان ماه امسال موکول شود. خيرا... خادمي‌در جمع خبرنگاران درباره آخرين وضعيت راه آهن قزوين – رشت گفت: زيرسازي اين مسير به اتمام رسيده و تمام مسير ريلي تا ايستگاه راه آهن رشت، آماده شده است. تنها ۳.۵ کيلومتر از ريل گذاري اين محور باقي مانده است. وي در ادامه تصريح کرد: کارهاي تکميلي مانند جوشکاري ريل و تنظيم خط همزمان با ريل گذاري انجام مي‌شود و براي اينکه سرعت کار افزايش يابد، دو دستگاه زيرکوب ريل و تنظيم کننده ريل را وارد کرديم تا فرآيند زيرکوبي تسريع شود.
مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور در خصوص انجام تست‌هاي سرد و گرم راه آهن قزوين – رشت اظهار داشت: تست گرم همزمان با جوشکاري‌ها انجام مي‌شود اما تست سرد پس از اتمام ساخت مسير انجام خواهد شد. خادمي‌درخصوص افتتاح اين راه آهن تصريح کرد: قرار بود در انتهاي تابستان، راه آهن قزوين – رشت افتتاح شود اما از آنجايي که پروژه در قانون بودجه امسال به شرکت راه آهن واگذار شد، پيمانکاران براي تسويه هزينه‌هاي خود ميان شرکت ساخت و شرکت راه آهن دچار بلاتکليفي هستند که به همين دليل کار کند پيش مي‌رود. ما نيز آمادگي داريم تا پروژه را طبق دستور دولت به شرکت راه آهن واگذار کنيم اما اگر قرار باشد با همين روند فعلي که پروژه در اختيار شرکت ساخت است، ادامه يابد راه آهن قزوين – رشت تا پايان تابستان به اتمام مي‌رسد.
معاون وزير راه علت تغيير کارفرماي پروژه از شرکت ساخت به شرکت راه آهن را مصوبه بودجه ۹۷ عنوان و اظهار داشت: در ابتدا اين پروژه قرار بود مسير قزوين – رشت- آستارا را شرکت ساخت بسازد ولي در قانون بودجه امسال اين دو پروژه از يکديگر تفکيک شد و قرار شد از رشت تا آستارا را شرکت راه آهن با استفاده از وام کشور جمهوري آذربايجان احداث کند. بنابراين طرف حساب جمهوري آذربايجان، شرکت راه آهن است و اين دو شرکت با يکديگر قرارداد دارند بنابراين پروژه احداث راه آهن رشت- انزلي و استارا به شرکت راه آهن واگذار شده است. مديرعامل شرکت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل کشور درباره آخرين وضعيت آزادراه کنارگذر جنوبي تهران، تصريح کرد: اين پروژه روند خوبي دارد و منابع مالي با قدرت از سوي دولت به اين پروژه تزريق شد و دولت تاکنون سهم ۸۰ درصدي خود از پروژه را پرداخت کرده است. به گفته خادمي‌قرارگاه سازندگي خاتم الانبيا اعلام کرده مي‌تواند پروژه را تا پايان سال جاري تحويل دهد اما شرکت ساخت، اتمام آزادراه کنارگذر جنوبي تهران را تا پايان امسال بعيد مي‌داند چرا که ساخت ۱۵۰ کيلومتر آزادراه کار بسيار بزرگي است. وي درباره آزاد راه تهران شمال يادآور شد: برآورد ما اين بود که اين طرح تا پايان امسال آماده افتتاح مي‌شود اما بنياد مستضعفان به عنوان مجري پروژه اعلام مي‌کرد که تا پايان تابستان مي‌تواند فاز يک آزادراه تهران- شمال را تکميل کند که به نظر ما احتمالاً تا آبان ماه به طول مي‌انجامد.