اوپک در چالش افزایش تولید

کورش شرفشاهي: التهاب در بازار نفت جدي شده و خروج آمريکا از برجام، افزايش توليد عربستان و روسيه و اظهارات ترامپ به بازار طلاي سياه دامن زده است. در اين رابطه عراق اعلام کرد اوپک بايد در برابر فشارها براي افزايش عرضه نفت مقاومت کند و نشان داد مخالفت با برنامه‌هاي عربستان سعودي در آستانه ديدار رسمي‌اوپک در هفته آينده قوي‌تر شده است.
کورش شرفشاهي: التهاب در بازار نفت جدي شده و خروج آمريکا از برجام، افزايش توليد عربستان و روسيه و اظهارات ترامپ به بازار طلاي سياه دامن زده است. در اين رابطه عراق اعلام کرد اوپک بايد در برابر فشارها براي افزايش عرضه نفت مقاومت کند و نشان داد مخالفت با برنامه‌هاي عربستان سعودي در آستانه ديدار رسمي‌اوپک در هفته آينده قوي‌تر شده است.
به گزارش ايسنا از بلومبرگ، دومين توليدکننده بزرگ عضو اوپک اعلام کرد محدوديت‌هاي عرضه از سوي اين گروه هنوز به هدف خود دست نيافته و قيمت‌ها هنوز پايين سطح مطلوب مانده اند.مخالفت عراق به دنبال مقاومت مشابه از سوي ايران و ونزوئلا صورت گرفته و به معناي آن است که سه کشور از پنج کشور موسس اوپک اکنون با طرح عربستان سعودي براي بالا بردن توليد نفت مخالف هستند. گفته مي‌شود بدنبال صعود قيمت‌ها به بالاي ۸۰ دلار در هر بشکه که تهديدي براي رشد اقتصادي است، آمريکا از عربستان سعودي و ساير اعضاي اوپک درخواست کرده است محدوديت‌هاي توليد خود را تسهيل کنند.
عربستان سعودي و روسيه ماه گذشته بدون اين‌که در ابتدا با اعضاي اوپک مشورت کنند، پيشنهاد کردند ميزان توليد افزايش پيدا کند و به نظر مي‌رسد پيش از اين افزايش توليد خود را آغاز کرده‌اند. جبار اللعيبي، وزير نفت عراق، در بيانيه‌اي اظهار کرد: توليدکنندگان اوپک و غيراوپک هنوز به هدف تعيين شده دست نيافتند و عراق تصميمات يک جانبه‌اي که از سوي برخي از توليدکنندگاني که با سايرين مشورت نمي‌کنند گرفته شده است را رد مي‌کند.


اين امر زمينه را براي يک ديدار جنجالي در ۲۲ ژوئن که اوپک و هم‌پيمانان اين گروه در وين گردهم مي‌آيند مهيا مي‌کنند. ايران و ونزوئلا که هر دو هدف تحريم‌هاي آمريکا قرار گرفتند در نامه‌اي به اعضاي اوپک خواهان اتحاد در برابر فشار آمريکا شدند. اگر عربستان سعودي و روسيه شيرهاي نفت خود را باز کنند اين دو کشور در معرض از دست رفتن سهم بازارشان قرار مي‌گيرند. عراق با محدوديت‌هاي فني و همچنين اختلافات سياسي روبه‌روست که مانع از صادرات بالاتر نفت اين کشور شده است بنابراين از توافق اوپک براي افزايش توليد منفعت چنداني نخواهد داشت.
لعيبي گفت: ما نبايد درباره نياز بازار نفت به نفت بيشتر در حال حاضر بزرگنمايي کنيم زيرا اين مساله ممکن است آسيب عظيمي‌به بازارهاي جهاني وارد کند. با اين حال مشخص نيست آيا عراق، ايران و ونزوئلا مي‌توانند اقدام چنداني براي مقابله با برنامه‌هاي عربستان سعودي و روسيه انجام دهند اگرچه مقررات اوپک ايجاب مي‌کند که تصميمات با توافق جمعي گرفته شود، اما هيچ چيز مانع عربستان سعودي و متحدانش در خليج فارس به همراه مسکو براي افزايش توليد نفت نخواهد شد. به نظر مي‌رسد روسيه با وجود روابط سياسي حسنه با ايران و ونزوئلا در فرآيند افزايش عرضه قرار دارد. توليد روسيه از پايين ۱۱ ميليون بشکه در روز به ۱۱.۱ ميليون بشکه در روز در اوايل ژوئن افزايش يافته است، در حالي که سهميه توليد اين کشور تحت توافق با اوپک، ۱۰.۹۵ ميليون بشکه در روز بوده است. عربستان سعودي دهه‌هاست که با آمريکا روابط ديپماتيک دارد و ممکن است با فشار شديد آمريکا براي ملايم کردن روند رشد قيمت‌ها در شرايطي که رييس جمهور اين کشور ايران را هدف تحريم قرار داده است، روبه‌رو شود. اما سهيل المرزوعي، وزير نفت امارات متحده عربي که امسال رياست دوره اوپک را برعهده دارد به شبکه سي ان ان گفت: آمريکا از اوپک براي بالابردن عرضه خود درخواست نکرده است.
به گفته منابع آگاه، عربستان سعودي نيز درحال احياي توليد خود بوده و ماه گذشته براي نخستين‌بار از اکتبر بيش از ۱۰ ميليون بشکه در روز نفت توليد کرد.
نفت ايران گران‌تر شد
از سوي ديگر شرکت ملي نفت ايران قيمت همه گريدهاي نفتي خود را که در ژوييه از جزيره خارک به مقصد آسيا بارگيري مي‌شوند، افزايش داد.به گزارش ايسنا، پلاتس به نقل از يک منبع آگاه در شرکت ملي نفت ايران نوشت: قيمت فروش رسمي‌گريد نفت "لايت ايران" براي ژوييه ۲۰ سنت در هر بشکه افزايش يافت و ۲.۲۰ دلار بالاتر از ميانگين قيمت نفت عمان/دوبي شد.در اين بين قيمت فروش رسمي‌"ايران هوي" براي ژوييه ۳۵ سنت و "فروزان" براي ژوييه ۳۶ سنت در هر بشکه افزايش يافت.شرکت ملي نفت ايران قيمت فروش رسمي‌ژوييه "سوروش" به مقصد آسيا را ۵۵ سنت در هر بشکه افزايش داد.
افزايش قيمت نفت به نفع همه
اين اتفاقات در حالي رخ داد که معاون سابق امور اوپک وزارت نفت معتقد است: اشتراک منافع ميان اعضا مانند ايران و عربستان اجازه نمي‌دهد اين کشورها مشکلات دوجانبه را به چند جانبه سرايت دهند و اين افزايش قيمت به نفع تمام اعضا است.رضا مدير در گفت‌وگو با ايلنا در مورد تاثير توافق اوپک بر قيمت نفت گفت: يکي از دستاوردهاي مهم و موفق اوپک جلب نظر کشورهاي غير عضو در راس آن روسيه براي کاهش عرضه بود که باعث افزايش قيمت نفت در بازرار جهاني شد به طوري که اوپک و غير اوپک اميدوارند اين توافق در سال آينده نيز ادامه داشته باشد.وي ادامه داد: پيش بيني قيمت نفت براي سال 2018 تقريبا 80 دلار در هر بشکه بود که به طور متوسط 65 تا 70 دلار در نظر مي‌گرفتند و بخش ديگر را به مسايل ژئوپليتيک از جمله بازگشت تحريم‌ها، اختصاص مي‌دادند.اين کارشناس انرژي اضافه کرد: از سويي نااميدي در عرضه نفت شيل باعث شد تا به قول بورس بازان شرايط گاوي ( روند صعودي قيمت) بر شرايط خرسي ( روند کاهشي قيمت) غلبه کند، البته افزايش قيمت نفت از 80 دلار به مسايل بزرگ ژئوپليتيکي بستگي دارد.مدير با اشاره به اختلافات سياسي اعضاي اوپک گفت: اين سازمان سال‌هاي سختي مانند جنگ ايران و عراق را پشت سر گذاشته است، اما اشتراک منافع ميان اعضا مانند ايران و عربستان اجازه نمي‌دهد اين کشورها مشکلات دوجانبه را به چند جانبه سرايت دهند و اين افزايش قيمت به نفع تمام اعضا است. وي در مورد متنفع شدن عربستان و امريکا از افزايش قميت گفت: در مورد عربستان اين اجماع وجود دارد که عربستان در حال تبديل شدن از کبوتر به عقاب و طرفدار قيمت‌هاي بالاي نفت است تا هم سهام شرکت ارامکو را افزايش دهد و هم کسري بودجه ناشي از جاه‌طلبي‌هاي اقتصادي را پوشش دهند.وي ادامه داد: در مورد آمريکا هم نيروهايي مانند شرکت‌هاي نفتي در تگزاس وجود دارند که خواستار افزايش قيمت نفت هستند و در مقابل آن نيروهايي هستند که به دليل وارد کننده بودن امريکا و ترس از تاثير منفي بر اقتصاد مردم، طرفدار قيمت پايين هستد و در اين ميان دولت امريکا نقش فعالي در برقراري تعادل بين اين دو گروه را دارد.
بررسي ثبات بازار نفت
از سوي ديگر وزير نفت قطر گفت: اوپک با وجود محدود شدن ميزان عرضه به بازار و رشد اخير قيمت‌هاي نفت که ناشي از رويدادهاي ژئوپليتيکي بوده، ممکن است همچنان گسترش همکاري خود با شرکاي غيراوپک براي مديريت عرضه را بررسي کنند. محمد السادا به پلاتس گفت: سرمايه‌ گذاري بالادستي جهاني همچنان رشد کندي دارد و براي تامين تقاضاي آتي پيش‌بيني شده کافي نخواهد بود.وي گفت: به جز مناطق شيل در آمريکا، همچنان يک ترديد عمومي‌در اختصاص منابع براي اکتشاف و توسعه نفت وجود دارد. ضرورتي براي تحريک سرمايه‌گذاري به منظور تضمين عرضه کافي نفت براي تامين تقاضاي رو به رشد و جبران افت توليد در برخي از مناطق جهان ديده مي‌شود.