مجوز رسمی گرانی خودرو صادر شد

اسدالله خسروی: با وجودی که مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت اعلام کرده با اقداماتی که درباره پیش‌فروش خودرو شده است تا کمتر از یک‌ماه دیگر بازار خودرو آرام می‌شود و قیمت‌‌های حاشیه بازار از بین می‌رود اما رئیس شورای رقابت از صدور مجوز گرانی خودروهای داخلی از ابتدای ماه آینده خبر می‌دهد. به گزارش «وطن‌امروز»، بازار دادوستد خودروهای داخلی و خارجی مدتی است آشفته شده است و فروشندگان قیمت‌‌های بالا و غیرمنطقی را به خریداران اعلام می‌کنند اما از آنجایی که عمده خریداران خودرو به موجب قدرت خرید پایین خواهان خودروهای زیر 50 میلیون تومان هستند، گویا قرار است قیمت خودرو‌‌های داخلی باز هم گران‌تر شود. کارشناسان معتقدند خودرو‌‌های ساخت داخل چون از کیفیت خاص و آپشن آنچنانی برخوردار نیستند و بعضا غیراستاندارد تولید می‌شوند، جایی برای افزایش قیمت ندارند و خودرو‌‌‌سازان به جای افزایش قیمت محصولات خود باید به فکر استاندارد‌‌سازی و حرکت در مسیر تولید کیفی باشند. در چنین شرایطی اما رئیس شورای رقابت مجوز افزایش 5 تا بیش از 7 درصدی قیمت محصولات ۳ شرکت خودروسازی ایران‌خودرو، سایپا و مدیران‌خودرو را از اول تیر صادر کرده است. رضا شیوا در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه شورای رقابت دستورالعمل تنظیم قیمت را برای سال ٩٧ تأیید کرد، اظهار داشت: براساس محاسبات مرکز ملی رقابت، میزان افزایش قیمت خودروهای ساخت داخل که مشمول قیمت‌‌گذاری هستند اعلام شد. وی با بیان اینکه به طور متوسط خودروهای ساخت داخل شرکت ایران‌خودرو که مشمول قیمت‌‌گذاری هستند مجوز افزایش 18/7 درصد را دریافت کرده‌‌‌‌اند، افزود: برای خودروهای سایپا هم به طور متوسط افزایش 01/7 درصدی تعیین شده است. رئیس شورای رقابت گفت: در بخش خودروهای مدیران‌خودرو هم به طور متوسط افزایش 62/5 درصدی مورد تأیید مرکز ملی رقابت قرار گرفته است. شیوا درباره زمان اجرای افزایش قیمت‌ها اظهار داشت: از اول تیرماه امسال خودروسازان می‌توانند حداکثر به میزان درصدهای اعلامی قیمت محصولات خود را افزایش دهند.
وعده ارزانی خودرو تا یک ماه دیگر
از طرفی مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت اعلام کرده است: با اقداماتی که درباره پیش‌فروش خودرو شده تا کمتر از یک ماه دیگر بازار خودرو آرام می‌شود و قیمت‌‌های حاشیه بازار از بین خواهد رفت. امیرحسین قناتی در برنامه تیتر امشب سیما افزود: در عرضه خودرو مشکلی به وجود نیامده بلکه هجوم نقدینگی سرگردان به بازار خودرو و افزایش تقاضا این افزایش قیمت‌ها را به‌وجود آورده است. مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت گفت: امسال بالغ بر 260 هزار دستگاه خودرو تولید شده که در مقایسه با تولید در مدت مشابه سال قبل بیش از 35 درصد بیشتر است. قناتی افزود: امسال حدود 225 هزار دستگاه خودرو سند فروش خورده است و این نابسامانی حاشیه بازار کار واسطه‌ها و دلالان است. او با اشاره به اینکه خودروساز برای تامین نیاز مالی خود باید خودرو را به فروش برساند، گفت: شرکت‌‌های خودرو‌‌سازی بر اساس نیاز بازار خودرو تولید می‌کنند و اجازه نمی‌دهیم برای افزایش قیمت خودرو در بازار خودرو‌ها را دپو کنند. مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت افزود: شرکت‌‌های خودرو‌‌سازی سالانه براساس نیاز بازار یک میلیون و 500 هزار دستگاه خودرو تولید می‌کنند. قناتی درباره پیش‌فروش خودروها افزود: شرکت‌‌های خودرو‌‌سازی بر اساس دستورالعمل شورای رقابت عمل می‌کنند و با توجه به تقاضا در بازار این اجازه به خودروساز داده خواهد شد تا تعداد بیشتری خودرو پیش‌فروش کند. وی درباره ثبات در بازار تاکید کرد: حداکثر تا یک ماه آینده شاهد ثبات در بازار خواهیم بود.
 پول بنز می‎دهیم، سوار پراید می‎شویم
عضو کمیسیون صنایع مجلس با اشاره به کیفیت پایین و قیمت بالای محصولات 2 خودروساز بزرگ کشور، گفت: پول بنز و بی‌ام‌و می‌دهیم، سوار پراید و پژو و پیکان می‌شویم. نادر قاضی‌پور با تاکید بر اینکه از تولید داخل حمایت می‌کنیم ولی شرط و شروط داریم، گفت: خودروسازان در قبال این حمایت هم باید قیمت‌ها را کاهش و هم کیفیت را افزایش دهند. وی با یادآوری اینکه محصولات فعلی خودروسازان کشور با قطعات با دلار 3200 تومان در آذرماه تولید شده است، گفت: بنابراین آنها هیچ توجیهی ندارند که محصولات‌شان را با دلار 4200 تومان یا بالاتر محاسبه کنند. نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی بار دیگر با تاکید بر احتکار 60 هزار دستگاه خودرو از جانب سایپا و 30 هزار دستگاه خودرو از جانب ایران‌خودرو و اینکه از محل دقیق احتکار این خودروها مطلع است، گفت: با وجود این برخی مسؤولان اعلام کردند فضایی برای نگهداری این تعداد خودرو ندارند در حالی که آنها در شهر‌ها و نمایندگی‌ها فضاهای مناسبی در اختیار دارند. وی در عین حال با انتقاد از وزیر صنعت، گفت:‌ از آقای شریعتمداری انتظار داشتیم به جای مصاحبه علیه ما و تاکید بر نبود احتکار، بازرسانش را اعزام می‌کرد و حتی با سوال و جواب از مسؤولان سابق خودروسازی‌ها به واقعیت پی می‌برد. قاضی‌پور یادآور شد: با گران شدن خودرو تمام اقلام مورد نیاز مردم با افزایش قیمت مواجه می‌شود و در حالی که وزیران مولتی‌میلیاردر دنبال خودروهای لوکس هستند ما معتقدیم باید برای کارگران و روستاییان و قشر کم‌درآمد جامعه خودروی 8-7 میلیونی تولید شود. وی خاطرنشان کرد: دولت این مسائل را رها کرده و می‌گوید عرضه و تقاضای بازار قیمت را تعیین کند، در حالی که وقتی ما نظام تعرفه‌‌گذاری داریم یعنی حاکمیتی قیمت‌ها را کنترل می‌کنیم که اگر می‌خواستیم قیمت‌ها رقابتی تعیین شود باید نظام تعرفه‌‌گذاری را نیز اعمال نمی‌کردیم. قاضی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی قرارداد دوم را با پژو منعقد می‌کردیم تاکید داشتم پژو باید از ملت ایران عذرخواهی و ضرر و زیان قبلی را جبران کند تا پس از این وارد قرارداد دوم شویم اما بی‌توجه به این هشدار مجدد قرارداد امضا شد و نتیجه اینگونه به‌دست آمد که دوباره دیدیم با کوچک‌ترین تهدید آمریکا، خودروسازان فرانسوی‌ ایران را ترک کردند.