دیدار مرد موشکی با ترامپ

گروه بین‌الملل: امروز سنگاپور در صدر اخبار جهان ایستاده است. شمارش معکوس برای دیدار تاریخی اون و ترامپ سرانجام به پایان رسیده است. رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی پس از تنش‌های فراوان سرانجام امروز (سه‌شنبه) رو در رو مذاکره خواهند کرد. این دیدار امروز ساعت 9 صبح به وقت سنگاپور، (۵:۳۰ صبح به‌وقت تهران) برگزار شده است. به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان ملاقات سران آمریکا و کره شمالی درسنگاپور به شکل یک به یک و فقط با حضور مترجم انجام خواهد شد و حتی وزیر امور خارجه آمریکا در این ملاقات حضور نخواهد داشت.
نکته جالب اینجاست که این دو چندی پیش رهبر کره شمالی، رئیس جمهوری آمریکا را پیر دیوانه خطاب می‌کرد و ترامپ به اون لقب مرد موشکی داده بود. 
برنامه هسته‌ای کره شمالی و تلاش‌ها برای خلع سلاح هسته‌ای شبه‌جزیره کره در دیدار رهبر کره با رئیس جمهوری آمریکا را در بر می گیرد. مقامات سنگاپور تدابیر شدید امنیتی را برای این دیدار تاریخی برقرار کرده‌اند و قرار است بخش‌های مرکزی شهر و شماری از خیابان‌های منتهی به محل دیدار کاملا مسدود شوند. در خبر‌ها آمده که بیش از ۲۳ هزار مأمور پلیس برای تأمین امنیت این دیدار به خدمت گماشته شده‌اند.
ایالات متحده در حال حاضر خواستار خلع سلاح کامل و بی‌بازگشت کره شمالی‌، در درجه اول و سپس لغو تحریم‌ها است، در حالی‌که گفته می‌شود پیونگ‌یانگ انتظار دارد در روند خلع سلاح از لغو برخی تحریم‌ها برخوردار شود.


کشورهای هم‌ جوار کره شمالی نیز چشم به نتیجه مذاکرات دوخته‌اند، آنها نیز امیدوار هستند که با توافق دو طرف انتظارات آنها نیز برآورده شود. در این میان سئول چشم به تضمین و همکاری ایالات متحده برای دستیابی به پیمان صلح دو کره دوخته است. برای توکیو مسائلی مانند موشک‌های بالیستیک پیونگ‌یانگ و یا شهروندان ژاپنی ربوده‌شده توسط جاسوسان کره شمالی اهمیت دارد.
کنشگران و بسیاری از مهاجران کره شمالی و فعالان مدنی نیز خواستار طرح مسائل مربوط به حقوق بشر هستند. 
زمانی حساسیت کشور‌های همسایه بیشتر به چشم می‌خورد که رئیس‌جمهوری آمریکا روز گذشته و پیش نشستن پشت میز مذاکره با اون در تماس تلفنی با همتایش از کره‌جنوبی به بررسی تحولات پیش از نشست تاریخی با رهبر کره‌شمالی پرداخت. به گزارش رویترز، دفتر ریاست جمهوری کره‌جنوبی موسوم به کاخ آبی جزئیاتی دقیق از این گفت‌وگوی تلفنی را منتشر نکرده و گفته است که بعدا اطلاعاتی از این تماس منتشر خواهد شد. بنا به گزارش خبرگزاری یونهاپ کره‌جنوبی در این تماس دو طرف درباره مساله خلع سلاح هسته‌ای گفت‌وگو کرده‌اند.
رد پای روسیه در دیدار سنگاپور
روز گذشته وزیر خارجه سنگاپور به نقش روسیه در مقدمه چینی برای برگزاری نشست سران رئیس جمهوری آمریکا و رهبر کره شمالی در سنگاپور اشاره کرد. به گزارش روسیا الیوم، «ویویان بالاکریشنان»، وزیر خارجه سنگاپور در مصاحبه با بی‌بی‌سی گفته است که علاوه بر این، روسیه و ژاپن در دست یابی به این نتیجه نقش داشتند. وی افزود: به این دلیل، می‌توان گفت که وضعیت نادری حاصل شده که در آن تمامی عوامل موفقیت فراهم گشته است.
تاکید آمریکا بر خلع سلاح هسته‌ای
در راستای هماهنگی این دیدار کاخ سفید اعلام کرد که نمایندگانی از هر دو طرف روز گذشته (دوشنبه) نشستی برگزار کردند تا مقدمات دیدار ترامپ و اون را آماده کنند. سرپرستی این نشست بر عهده «سونگ کیم»، سفیر کنونی آمریکا در فیلیپین بر عهده داشته است.هیاتی که ترامپ را در این گفت‌وگوها همراهی می‌کند، متشکل از «مایک پمپئو» وزیر خارجه، «جان بولتن» مشاور امنیت ملی، «جان کلی» رئیس دفتر رئیس‌جمهوری آمریکا، و نیز «سارا هاکبی سندرز» سخنگوی کاخ سفید است.
به گزارش اسکای نیوز عربی، «مایک پمپئو» در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد که کره شمالی برای خلع سلاح و تغییر وضعیت موجود رغبت نشان داده است، وی ابراز امیدواری کرده است که دیدار امروز بتواند مسیر مذاکرات موثر برای خلع سلاح کره شمالی را فراهم کند.
پمپئو تاکید کرده است که ایالات متحده خواهان خلع سلاح کامل کره شمالی است و به چیزی کمتر از این راضی نمی‌شود. در صورتی که این امر محقق نشود فشارها بر پیونگ یانگ ادامه خواهد داشت. آمریکا حاضر است برای تحقق این امر تضمین‌هایی بی سابقه و تاریخی به کره شمالی بدهد تا به عاری سازی شبه جزیره کره از سلاح هسته‌ای کمک کند. وزیر امور خارجه آمریکا معتقد است که اگر همه چیز خوب پیش برود گشایش اقتصادی و آینده‌ای خوب در انتظار کره شمالی خواهد بود.
زمانه‌ای که تغییر کرد
در آستانه این دیدار خبرگزاری رسمی کره شمالی نوشته است که مذاکرات بر‌اساس «نیاز زمانه‌ای که تغییر کرده» به موضوعات خلع سلاح، صلح و مسائل دیگر می‌پردازد.
روز گذشته خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارشی نوشت «در این دیدار موضوعات گسترده‌ای مورد بحث قرار خواهد گرفت: برقراری روابط تازه‌ای میان جمهوری دمکراتیک خلق کره و ایالات متحده، ایجاد سازوکار پایداری برای حفظ صلح در شبه‌جزیره کره، موضوع دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره و دیگر مسائل مهم برای دو طرف؛ مسائلی که گفت‌وگوها در مورد آن‌ها، بر اساس نیاز زمانه‌ای که تغییر کرده، صورت می‌گیرد.» 
خبرگزاری رسمی کره شمالی در گزارش خود به این موضوع نیز اشاره کرده که دیدار ترامپ و ‌اون، درحالی صورت می‌گیرد که جهان بر آن متمرکز است و انتظارات بسیاری از آن دارد.از ادامه حواشی این دیدار تاریخی یکی از روزنامه‌های دولتی کره جنوبی در گزارشی  نوشته است که «کیم جونگ اون» از رئیس جمهوری آمریکا دعوت کرده تا برای دور دوم مذاکرات در ماه ژوئیه سال جاری میلادی به پیونگ یانگ سفر کند.
به گزارش اسپوتنیک، روزنامه چوسان چاپ کره جنوبی به نقل از منابع مطلع نوشت: این دعوتنامه توسط «کیم یونگ چول»، معاون ارشد رهبر کره شمالی در تاریخ اول ژوئن به رئیس جمهوری آمریکا داده شد.
گفته می‌شود حضور «کیم جونگ اون» در سنگاپور دومین سفر خارجی او از زمان در دست گرفتن قدرت در کره شمالی از سال ۲۰۱۱ میلادی به شمار می‌رود. او ماه گذشته میلادی در نخستین سفر خارجی‌اش به چین سفر کرده بود.
تاکتیک اون در دیدار با ترامپ
به نظر می‌رسد رهبر کره شمالی این نشست را یک عنوان فرصتی برای خود و کشورش می‌داند و قصد دارد یسترین بهره را از آن ببرد. او می‌تواند از روش‌هایی برای این منظور استفاده کند، روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به تاکتیک‌ها احتمالی اون در این نشست اشاره کرده است. 
این روزنامه آمریکایی با بیان اینکه «کیم جونگ اون»، رهبری کره شمالی در دیدارش با «مون جائه این»، رئیس جمهوری کره جنوبی هیچ فرصتی را هدر نداد نوشته است: اون پس از دست دادن در منطقه غیرنظامی بین دو کره، دست رئیس جمهوری کره جنوبی را گرفت و با هم از مرز عبور کردند و وارد کره جنوبی شدند. شاید این اقدام، ساده باشد اما در عمل با نمادگرایی همراه بود و در کره جنوبی از آن به عنوان نشانه‌ای از تمایل اون برای اتحاد دو کره یاد می‌شود.
در ادامه این گزارش آمده است که مذاکره کنندگان کره شمالی کار خودشان را به خوبی انجام می‌دهند. آنها با دقت عمل می‌کنند. اون قطعا تاکنون درباره تاریخ و خود آمریکا بیشتر از آن چیزی می‌داند که ترامپ از کره شمالی اطلاعات دارد. 
رهبر جوان کره شمالی دیدگاه و نقطه نظرات خوبی دارد و از یک ایدئولوژی حمایت می‌کند. او با اطلاع کامل از نیازها و نگرانی‌های مربوط به منافع کشورش به این نشست می‌رود. هر استراتژی که اون در برابر ترامپ از آن استفاده کند، بدون شک پیش از نخستین دست دادنشان به دقت رسیدگی شده است.  
اون، یک رئیس است. همانطور که مقام‌های کاخ سفید تاکید کرده‌اند، اون از فی البداهه عمل کردن، فرار می‌کند. آمادگی و انجام تمهیدات، شالوده هر چیزی است که اون انجامش را انتخاب می‌کند.
واشنگتن پست در ادامهه این مطلب با اشاره به استفاده اون از ابهام نوشته است: ابهام، شاید ترسناک باشد. اما از کیم جونگ اون این انتظار می‌رود که باعث شود تا اغلب کاری کند که دیگران حدس بزنند. نشست سنگاپور تنها به این دلیل برگزار می‌شود که کسی نمی‌تواند منظور اون جوان را درباره موضوع اصلی که همان خلع سلاح اتمی است، درک کند. برداشت بدبینانه از مذاکرات با کره شمالی، این مساله است که آنها تلاش کنند تا موضوع خلع سلاح هسته‌ای خود را به خلع سلاح بقیه طرف‌های هسته‌ای گره بزنند. 
کاریزما روش دیگر است که اون جوان از آن برای دیدار خود با این استفاده کرد. کیم با لبخند و رفتاری مودب در قبال رئیس جمهوری کره جنوبی و حضور همسرش در کنار خودش و نه رفتاری چون یک غول روانی که اغلب از وی در رسانه‌های کره جنوبی نشان داده می‌شود، توانست دیدارهایش با رئیس جمهوری کره جنوبی را به نفع خود پیش ببرد. البته این حقیقت وجود دارد که اون جوان هر زمان که اراده کند می‌تواند با توپخانه خود سئول را درنوردد. اون همچنین فردی با وقار جلوه می‌کند که در مقابل شخصیت نمایشی ترامپ می‌تواند اعتبار زیادی را برای او به ارمغان آورد.
هشدار ایران به کره شمالی
سخنگوی وزارت امور خارجه ، آمریکا را دارای پیشینه کارشکنی، تخطی و خروج از تعهدات دوجانبه و چندجانبه بین‌المللی دانست و به دولت کره شمالی توصیه کرد: با هوشیاری کامل در مذاکرات با آمریکا ورود کند.
به گزارش ایرنا، «بهرام قاسمی» روز گذشته (دوشنبه) در نشست خبری تاکید کرده که موضع ایران در این رابطه کاملا روشن است و تغییری در آن انجام نشده، ما علاقه‌مندیم در شبه جزیره کره مثل سایر نقاط جهان صلح و ثبات و امنیت برقرار باشد و هر گامی به این روند کمک کند و نیز به توسعه اقتصادی و رفاه این منطقه از آن استقبال می‌کنیم.وی تاکید کرده است که با توجه به پیشینه و تاریخ رفتار و روابطی که از آمریکا می‌شناسیم به ویژه از شخص ترامپ که در مدت ریاست‌جمهوری‌اش اقداماتی مبتنی بر کارشکنی، خروج از توافق‌ها و قراردادها و تخطی از تعهدات انجام داده است به ویژه در رابطه با برجام، نگاه خوش‌بینانه‌ای به این مساله نداریم و معتقدیم دولت کره باید با هوشیاری کامل در این خصوص برخورد کند چرا که ماهیت حاکمیت آمریکا ماهیتی نیست که بتوان خوش‌بینانه درباره آن قضاوت کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: ما از صلح و امنیت که به نفع مردم شبه جزیره است، حمایت می کنیم ولی به رفتارهای آمریکا با بدبینی نگاه می کنیم.
به نظر می‌رسد پیونگ‌یانگ دراین دیدار خواستار مدرن‌سازی اقتصاد است و می‌خواهد به یک کشور و دولت عادی تبدیل شود که ایالات متحده آن را به رسمیت می‌شناسد. اون خواستار سرمایه‌گذاری آمریکاست و حتی پیش از این به مک‌دونالد نیز اشاره کرده بود. درخواست اقتصادی کره شمالی تنها در صورتی محقق خواهد شد که خلع سلاح هسته‌ای کامل، غیر قابل بازگشت و قابل تایید در این کشور رخ دهد قطعا این اتفاق بهای سنگینی برای پیونگ‌یانگ خواهد بود که پیشتر اعلام کرده بود چنین چیزی را نمی‌پذیرد.در حاشیه‌این دیدار «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا و «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی با نخست وزیر سنگاپور دیدار کردند.