به بهانه آغاز بیست‌‌ویکمین جام جهانی فوتبال رقابت آلمان‌ها و برزیلی‌ها بررسی شد

«عقاب‌ها» علیه «سلاطین سامبا»
مسعود قدرت‌نما
از 24 خرداد و با برگزاری بازی افتتاحیه بین تیم‌های روسیه (میزبان) و عربستان سعودی از ساعت 19:30 به وقت تهران مسابقات بیست‌ویکمین دوره جام‌جهانی رسما آغاز خواهد شد.
در بیست دوره گذشته شرایط مسابقات نسبت به زمان خود تغییرات زیادی داشته است، اما با شرایط فعلی از سال 1998 با 32 تیم برگزار می‌شود. تیم فوتبال برزیل به‌عنوان تنها تیمی در این رقابت‌ها شناخته می‌شود که در تمام ادوار آن حضور داشته است. هرچند که این عنوان را می‌توان دست‌مایه‌ای برای بهترین تیم دانست اما با توجه به حضور در تمام دوره‌ها می‌توان این دلیل را تنها دلیل پرافتخارترین تیم بدانیم یا تعداد قهرمانی‌هارا؟ با نگاهی مفصل‌تر می‌توان این عنوان برزیلی‌ها را زیر سوال برد چرا که تعداد حضور تیم ملی آلمان در مرحله پایانی (نیمه‌نهایی) 2 بار بیشتر از برزیلی‌ها است. این مقام به ظاهر دست نیافتنی با قهرمانی آلمان کاملا از بین می رود چرا که تعداد نایب قهرمانی ژرمن‌ها بیشتر از برزیلی‌ها است.


تیم ملی فوتبال برزیل قطعا یکی از پرطرفدارترین تیم‌های دنیا است که در کشور ما نیز طرفداران بسیاری دارد. آنها در بیست دوره حضور خود تا قبل از روسیه توانسته‌اند به 5 عنوان قهرمانی در سال‌های 1958، 1962، 1970، 1994 و 2002 دست پیدا کنند. برزیلی‌ها که در سال 1970 با «پله» بازیکن اسطوره‌ای خود توانستند با کسب مقام قهرمانی جام ژول ریمه را برای همیشه به سرزمین قهوه ببرند در ادوار جام جهانی با القابی همچون؛ قناری‌کوچک، سلاطین سامبا، سلسائو، سبز وزردها و ستون طلا شناخته می‌شوند.
برزیلی ها علاوه بر 5 قهرمانی توانسته‌اند تا کنون 2 بار دیگر در سال‌های 1950 و 1978 به فینال این مسابقات راه یابند ولی نتوانستند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.
برزیلی‌ها در تاریخ فوتبال خود در جام‌جهانی 1930 با نتیجه 6 بر صفر مغلوب اروگوئه شدند که یکی از ضعیف‌ترین نتایج آنها بوده است، البته اروگوئه در آن سال تیم خوبی محسوب می‌شد و توانست قهرمان آن دوره شود، به این نتیجه ، بازی تلخ دوره قبل جام جهانی دربرابر آلمان را اضافه کنید. ژرمن‌ها تیم میزبان را با نتیجه 7 بر یک جلوی چشمان بهت‌زده طرفداران این تیم تحقیر کردند. سبز و زردها بهترین برد خود را برابر نیکاراگوئه در سال 1975 به‌دست آوردند و موفق شدند این تیم را با نتیجه 14 بر صفر شکست دهند.
برزیلی‌ها علاوه بر حضور در 7 فینال جام‌جهانی که منجر به 5 قهرمانی و 2 نایب قهرمانی شده، 4 بار دیگر در سال‌های 1938، 1978، 1974 و 2014 موفق به حضور در جمع 4 تیم پایانی مسابقات شده‌اند. در سال‌های 1938 و 1978 آنها با برد در دیدار رده‌بندی موفق شدند تا به مقام سومی برسند ولی در سال‌های 1974 و 2014 آنها در دیدار رده‌بندی نتیجه را به حریفان خود واگذار کردند تا دست‌شان از گرفتن مدال خالی بماند.
به این ترتیب تیم پرطرفدار برزیل توانسته از 20 حضور خود در جام‌جهانی، 11 بار حضور در جمع 4 تیم پایانی این مسابقات را تجربه کند.
حالا به وضعیت تیم ملی فوتبال آلمان بپردازیم. تیمی که شاید به اندازه برزیل در کشور ما طرفدار نداشته باشد اما در سال‌های اخیر با انجام بازی‌های تماشاگرپسند و چشم‌نواز خود توانسته دل تعدادی از فوتبال‌دوستان را برباید. ژرمن‌ها که موفق شده‌اند در 18 دوره این رقابت‌ها (با احتساب جام‌جهانی پیش‌رو) حضور داشته باشند در دوره آتی یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی هستند. آنها باید از عنوان قهرمانی خود در این رقابت‌ها دفاع کنند. قهرمانی در این دوره برای آلمان‌ها بسیار با اهمیت به‌نظر می‌رسد چرا که آنها با قهرمانی می‌توانند از حیث قهرمانی با برزیل برابری کنند و همچنین به دومین تیم بعد از برزیل تبدیل شوند که توانسته از قهرمانی خود در دوره قبلی دفاع کند.
ژرمن‌ها که با القابی همچون: یازده‌ملی‌پوش، عقاب‌ها و سیاه و سفیدها در دنیای فوتبال شناخته می‌شوند تا کنون 4 بار به‌ قهرمانی در بزرگترین مسابقات فوتبال دست یافته‌اند. آلمان‌ها در سال‌های 1954، 1974، 1990 و 2014 توانسته‌اند کاپ قهرمانی را بالای سر ببرند. آنها 4 بار دیگر موفق به حضور در فینال سال‌های 1966، 1982، 1986 و 2002 شده‌اند که با شکست در بازی فینال دست‌شان از جام کوتاه مانده‌است.
آلمان‌ها در سال 1909 با شکست سنگین 9 بر صفر مقابل انگلیس سنگین‌ترین شکست‌شان را تجربه کردند و توانسته‌اند با برد 16 بر صفر مقابل روسیه در سال 1912 بهترین برد خود در سطح ملی را جشن بگیرند.
عقاب‌های فوتبال اروپا به‌غیر از 8 باری که به دیدار فینال رقابت‌های جام‌جهانی رسیده‌اند، توانسته‌اند 5 بار هم در دیدار رده‌بندی حضور داشته‌باشند که اتفاقا مانند دیدارهای فینال 4 بار به برد رسیده‌اند و یک بار شکست خورده‌اند. آنها در سال‌های 1934، 1970، 2006 و 2010 موفق به شکست حریفان در دیدار رده‌بندی شده‌اند و در سال‌ 1958 تن به شکست داده‌اند. به‌این ترتیب آلمان‌ها از 18 بار حضور خود در ادوار جام‌جهانی 13 بار در جمع 4 تیم مرحله پایانی حضور داشتند که این خود می‌تواند دلیلی برای طرفداران این تیم باشد تا خود را به عنوان پرافتخارترین تیم مسابقات جام‌جهانی بدانند.
حال باید منتظر نشست و دید در یک ماه آینده که بیست ویکمین دوره این مسابقات در جریان خواهد بود آلمان‌ها که لوتارماتئوس را با 150 بازی ملی و میروسلاو کلوزه را با 71 گل زده به عنوان باسابقه‌ترین بازیکنان خود می‌داند موفق خواهند بود و با تکرار قهرمانی گوی سبقت را از حریف دیرینه‌اش از آمریکای جنوبی که پله اسطوره دنیای فوتبال را با زدن 77 گل و کافو با 144 بازی ملی را به‌عنوان رکورددار خود می‌داند برباید یا نه؟ هرچند که ممکن است این دو تیم در کسب نتیجه ناکام باشند و تیم دیگری به مقام قهرمانی برسد که خیلی هم بعید به‌نظر نمی‌رسد.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش رئیس قوه قضائیه به انتقاد ها از لیست وکلای مجاز برای متهمان جرایم امنیتی به تبصره ماده 48 آیین دادرسی انتقاد داریم آیا تلاش نهادهای رسمی و غیر رسمی برای حل آسیبی به نام «کودکان کار» امکانپذیر است؟ در گفت وگوی غلامرضا ظریفیان با «‌ابتکار » بررسی شد رد پای سیاسیون در زمین بازی های اقتصادی رضا دهکی فیل اندر خانه تاریک چرا طلا گران می شود؟ صعود قیمت طلا و حرکت های عجیب نقدینگی قطر یک سال پس از تحریم‌ها چرا اتحاد کشورهای عربی علیه قطر موفق نبود مسئولان محیط زیست از خلف وعده‌ها درباره دریاچه ارومیه گلایه می‌کنند اما وزارت نیرو می‌گوید به وعده خود عمل کرده است به بهانه آغاز بیست‌‌ویکمین جام جهانی فوتبال رقابت آلمان‌ها و برزیلی‌ها بررسی شد مسلم خراسانی کارگردان «سیلانس» در گفت‌وگو با «ابتکار»: سکوت ، تمام صداهایی است که نمی‌خواهیم بشنویم «ابتکار» پیامدهای آتش‌سوزی در صندوق‌های رای انتخابات پارلمانی را بررسی می‌کند عراق در یک قدمی بحرانی تازه