قطر یک سال پس از تحریم‌ها چرا اتحاد کشورهای عربی علیه قطر موفق نبود

سال گذشته در چنین روزی چهار کشور عربستان، امارات، بحرین و مصر به بهانه آنچه دخالت قطر در حمایت از تروریسم می‌نامیدند، این کشور را تحت شدیدترین محاصره اقتصادی و سیاسی قرار داده و تمامی روابط خود را با دوحه قطع کردند. پس از این ماجرا و چالش‌هایی که به تبع آن ایجاد شده، میانجی‌گری بسیاری از کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای به خصوص اتحادیه اروپا بی‌نتیجه مانده و در نهایت با گذاشتن شروطی از سوی عربستان که یکی از آنها الزام برای قطع روابط قطر با ایران بود، این بحران به یک سالگی خود رسید.
در همین راستا و در پی ایجاد شکاف بی‌سابقه میان کشورهای عربی، شورای همکاری خلیج فارس به عنوان بازوی اجرایی منطقه‌ای اعراب نیز با خطر فروپاشی روبه‌رو شد. از سوی دیگر با پیش آمدن مداخله سعودی‌ها در استعفای جنجالی رفیق الحریری نخست وزیر لبنان و با اضافه شدن بحرانی دیگر در روابط سیاسی کشورهای عرب خاورمیانه، بحران قطر به میزان زیادی تحت شعاع این قضیه قرار گرفت و تقریباً به دست فراموشی سپرده شده است، اما همچنان با گذشت یک سال تبعات آن ادامه دارد. در همین رابطه هفته نامه فرانسوی لوپوئن طی تحلیلی آورده است: آنچه مسلم است، اختلاف میان کشورهای حوزه خلیج فارس سرانجام به تضعیف شورای همکاری خلیج فارس و در نتیجه بی ثباتی در منطقه، منجر می شود. این در حالی است که شورای همکاری خلیج فارس می تواند به عنوان یک قدرت مطرح برای برقرای و حفظ ثبات و امنیت در منطقه، نقش آفرینی کند. با وجود اینکه قطر با حفظ ذخایر صندوق دارایی مستقل خود (100 میلیارد دلار) و نیز حمایت متحدانش، ترکیه و ایران، توانست تا کنون در مقابل تحریم ها ایستادگی کند، اما تحریکات سیاسی عربستان سعودی و امارات، از سوی ایالت متحده و اتهامات کذب علیه قطر مشکلاتی را برای دوحه، فراهم کرده است. به گزارش پارس تودی، در ادامه این گزارش آمده است: لازم به ذکر است، مردم قطر، روحیه سازگاری وانعطاف پذیری خود را همزمان با استقلال کشور (در سال1971) و به دنبال آن اتهامات دروغین عربستان سعودی و امارات متحده عربی و در نهایت اعمال تحریم ها، حفظ کرده‌اند و ریاض نیز تاکنون نتوانسته واقعیت استقلال قطر، به عنوان مستعمره سابق بریتانیا و آزادی این کشور از یوغ استعمار را بپذیرد.
سایر اخبار این روزنامه
واکنش رئیس قوه قضائیه به انتقاد ها از لیست وکلای مجاز برای متهمان جرایم امنیتی به تبصره ماده 48 آیین دادرسی انتقاد داریم آیا تلاش نهادهای رسمی و غیر رسمی برای حل آسیبی به نام «کودکان کار» امکانپذیر است؟ در گفت وگوی غلامرضا ظریفیان با «‌ابتکار » بررسی شد رد پای سیاسیون در زمین بازی های اقتصادی رضا دهکی فیل اندر خانه تاریک چرا طلا گران می شود؟ صعود قیمت طلا و حرکت های عجیب نقدینگی قطر یک سال پس از تحریم‌ها چرا اتحاد کشورهای عربی علیه قطر موفق نبود مسئولان محیط زیست از خلف وعده‌ها درباره دریاچه ارومیه گلایه می‌کنند اما وزارت نیرو می‌گوید به وعده خود عمل کرده است به بهانه آغاز بیست‌‌ویکمین جام جهانی فوتبال رقابت آلمان‌ها و برزیلی‌ها بررسی شد مسلم خراسانی کارگردان «سیلانس» در گفت‌وگو با «ابتکار»: سکوت ، تمام صداهایی است که نمی‌خواهیم بشنویم «ابتکار» پیامدهای آتش‌سوزی در صندوق‌های رای انتخابات پارلمانی را بررسی می‌کند عراق در یک قدمی بحرانی تازه