نگاهی به گروه‌های E و F جام جهانی 2018 روسیه به سوی جاودانگی

مهدی فیضی‌صفت – تنها دو روز دیگر باقی مانده، تب فوتبال به اوج رسیده و عاشقان توپ گرد لحظه شماری می‌کنند برای آغاز جام جهانی 2018. پر افتخارترین تیم های جام جهانی در دو گروه E و F قرار دارند؛ برزیل برای احیای آبروی از دست رفته و جبران شکست تحقیرآمیز 7 بر یک مقابل آلمان تلاش می کند و ژرمن ها می خواهند برای دومین بار پیاپی قهرمان جهان شوند و تعداد قهرمانی های شان را با برزیل برابر کنند؛ هر چند کار راحتی پیش رو ندارند و باید از سد تیم های سختکوشی بگذرند.


‏Brazil


‏Tite
پر افتخارترین تیم جام جهانی با 4 قهرمانی و تنها تیمی که در تمام ادوار معتبرترین تورنمنت فوتبالی دنیا حضور داشته است؛ برزیل. تیم محبوب دهه های هشتاد، نود و ابتدای قرن بیست و یکم که هر نوجوانی را برای انتخاب تیم محبوب، جذب خود می کرد. پس از نوابغی مانند رونالدو، رونالدینیو، ریوالدو و روبرتو کالوس نوبت به نیمار رسیده تا تک ستاره «سلسائو» در جام جهانی باشد. «تیته»، سرمربی نه چندان نام آشنای برزیلی پس از مربیگری در باشگاه‌های کشورش و حضور روی نیمکت تیم های اماراتی، از سال 2016 هدایت طلایی پوشان برزیل را بر عهده گرفت و با ثبت نام تیمش به عنوان اولین تیم صعود کننده به جام جهانی 2018 روسیه برای رقبا خط و نشان کشید.


‏Switzerland
‏Vladimir Petković
سوئیس در گروه B مرحله انتخابی جام جهانی با پرتغال هم امتیاز شد اما 12 گل کمتر زد و نتوانست جواز حضور مستقیم در روسیه را کسب کند. با این حال «تیم ملی» توانست ایرلند شمالی را به سختی شکست دهد و یکی از 32 تیم حاضر در جام جهانی لقب بگیرد. ولادیمیر پتکوویچ بوسنیایی روی نیمکت سوئیس نشسته که بزرگترین تجربه اش پیش از حضور در «سرزمین ساعت»، سرمربیگری لاتزیو بود اما 4 سال است هدایت سوئیس را بر عهده گرفته و تلاش می کند با کمک ستاره هایی که در لیگ های معتبر اروپا بازی می کنند، شگفتی ساز جام لقب بگیرد.

‏Costa Rica
‏Óscar Ramírez
شگفتی ساز دوره قبل امیدوار است این بار هم معجزه ای تازه رو کند. کاستاریکا از گروه مرگ جام جهانی 2014 صعود کرد. در گروهی که ایتالیا و انگلیس حضور داشتند، کاستاریکا صدرنشین لقب گرفت و به همراه اروگوئه راهی مرحله بعد شد. این تیم یونان را در مرحله حذفی شکست داد ولی در مرحله یک‌چهارم نهایی از پس هلند برنیامد و از دور رقابت ها کنار رفت. حالا شاگردان اسکار رامیرز امیدوار به تکرار تاریخ هستند. این مربی 53 ساله هیچ گاه خارج از لیگ کشورش مربیگری نکرده ولی تیمش را با انگیزه زیادی آماده حضور در بزرگترین مسابقات فوتبالی جهان کرده است.


‏Serbia
‏Mladen Krstajić
«عقاب ها» پس از غیبت در جام جهانی 2014 به جمع 32 تیم برتر جهان بازگشته اند و سعی دارند روزهای خوش گذشته را تکرار کنند. ملادن کرستاجیچ که سال ها در قلب دفاع تیم ملی صربستان حضور داشت، حالا روی نیمکت نشسته و با 44 سال سن جزو جوان ترین مربیان جام به شمار می رود. او که سال ها در سطح اول فوتبال آلمان، پیراهن وردربرمن و شالکه را بر تن کرد، امیدوار به خلق شگفتی است. بهترین نتیجه صربستان در دوره اول جام جهانی رقم خورد و «عقاب ها» در رتبه سوم ایستادند اما 88 سال است به چنین جایگاهی نزدیک هم نشده اند.


‏Germany
‏Joachim Löw
رکورددار حضور در فینال جام های جهانی است. 8 بار به دیدار پایانی عظیم ترین تورنمنت فوتبالی جهان رسیده که 4 بار جام را بالای سر برده و 4 بار هم با چشم های گریان به خانه برگشته است؛ آلمان. «دی مانشافت» لقب شان است به معنای «تیم». رمز موفقیت شان هم یک کلمه است؛ «اتحاد». فوتبال ماشینی سال های دور ژرمن ها حالا به نظم تاکتیکی اعجاب انگیزی رسیده که به هیچ وجه متکی به بازیکن نیست و هر دوره با جوانانی تازه، غول ها را در هم می کوبد. یواخیم لو که دوره قبل آلمان را قهرمان جهان کرد، دوازدهمین سال حضورش روی نیمکت این تیم را تجربه می کند و امیدوار است نامش را کنار « ویتوریو پوتزو»، نابغه ایتالیایی بنویسد که موفق شد دو بار پیاپی فاتح جام جهانی شود.


‏Mexico
‏Juan Carlos Osorio
«سه رنگ» اگر در مسابقات فوتبال جوانان از بازیکنان غیر مجاز استفاده نمی کرد، در جام جهانی 1990 هم حاضر بود و حالا نهمین جام جهانی پیاپی خود را تجربه می کرد. مکزیک با اقتدار و به عنوان صدرنشین منطقه کونکاکاف (کنفدراسیون اتحادیه فوتبال آمریکای شمالی و مرکزی و کارائیب) جواز حضور در روسیه را کسب کرد. خوان کارلوس اوسوریو، مربی 57 ساله کلمبیایی که از سال 2015 روی نیمکت تیم ملی مکزیک نشسته تجربه مربیگری در تیم های باشگاهی آمریکا و آرژانتین را دارد اما بزرگترین تجربه اش به دستیاری در تیم منچسترسیتی برمی گردد و امیدوار است با درخشش ستاره هایی مانند خاویر هرناندز (چیچاریتو) یکی از شگفتی‌سازان جام بیست و یکم باشد.


‏Sweden
‏Janne Anderssonیکی از بزرگترین غایبان جام جهانی 2018 بدون شک زلاتان ابراهیموویچ است. ستاره تنومند سوئدی پس از یورو 2016 از تیم ملی کشورش خداحافظی کرد و شاید گمان نمی برد تیمش در مرحله پلی آف اروپا بر ایتالیا غلبه کند و مسافر روسیه شود اما این اتفاق افتاد و تمایلش برای بازگشت به تیم ملی و حضور در جام جهانی با مخالفت سرمربی مواجه شد. یانه اندرشون، سرمربی تیم ملی سوئد که از سال 2016 روی نیمکت این تیم نشست، به بازی بدون «زلاتان» عادت داشت و البته حضور در جام جهانی را حق بازیکنانی می دانست که برای صعود به جمع 32 تیم برتر جهان زحمت کشیدند. او امیدوار است سوئد در جام جهانی ناکام نماند چرا که در این صورت از شر زبان تند و تیز «ایبرا» در امان نخواهد ماند.



‏South Korea
‏Shin Tae-yong
کره جنوبی پس از ایران به عنوان دومین تیم گروه B مرحله انتخابی جام جهانی در منطقه آسیا مجوز حضور در روسیه را کسب کرد. «جنگجوهای تائه گوک» با تیمی جوان پای به مسابقات می گذارند و هدف شان تکرار روزهای خوش چهارمی در خاک خودشان است که به سال 2002 برمی گردد. شین تائه یونگ، سرمربی این تیم در زمره مربیان جوان جام است که کمتر از 50 سال سن دارد. این مربی نه چندان صاحب نام در تیم های زیر 20 و زیر 23 سال کره جنوبی مربیگری کرده و کمتر از یک سال است جای اولی اشتیلکه، مربی سرشناس آلمانی را گرفته است.