سه شنبه مسلح!

امروز همه نگاه ها به سنگاپور خواهد بود؛ جایی که برای نخستین بار در قرن بیست و یکم ، قرار است رهبران دو کشور متخاصم، یعنی کره‌شمالی و آمریکا، رو در روی هم برای حل کردن مشکلات با هم گفت وگو کنند.
دیپلماسی را اگر آخرین خیابان پیش از میدان جنگ در نظر بگیریم، سنگاپور در واقع همان آخرین خیابان بین کره شمالی، جنگ و آمریکاست.
رهبران آمریکا و کره شمالی در مدت ۱۸ماه اخیر رابطه پرفراز و نشیبی داشته اند؛ کیم جونگ اون سال گذشته پس از آنکه از طرف دونالد ترامپ مردک موشکی و مجنون خوانده شد، رییس‌جمهور آمریکا را از نظر روانی آشفته دانست. آن‌ها همچنین بارها یکدیگر را به جنگ هسته‌ای تهدید کردند.
اگر مذاکرات امروز کیم جونگ اون و دونالد ترامپ به نتیجه نرسد، آن وقت شاید همه چیز برای آتش بازی فراهم شود! هم اون هم ترامپ خیلی خوب می‌دانند که جنگ احتمالی بین پیونگ‌یانگ و واشنگتن، برنده قطعی نخواهد داشت و با توجه به احتمال بروز یک جنگ تمام عیار اتمی، در واقع هر دو طرف و چه بسا چند کشور دیگر، بازندگان این رودرویی بی محابا باشند.


امروز، سه‌شنبه‌ای تمام دموکراتیک است؛ باید قدر خیابان دموکراسی دانست چرا که رد کردن اشتباهی چه سهوی و چه عمدی از این خیابان، ماشین سرنوشت را به میدان جنگ می رساند. خیلی ها امید دارند که دو رهبر جنجالی و ماجراجو امروز به‌خاطر صلح هم شده، کمی از مواضع خود کوتاه بیایند تا امیدها برای یک صلح دايمی در شبه جزیره کره زنده بماند.
نشست‌های کارشناسی پیش از دیدار
دیروز کاخ سفید اعلام کرد كه نمایندگانی از هر دو طرف روز دوشنبه با یکدیگر نشستی را برگزار کردند تا مقدمات دیدار ترامپ و کیم در صبح امروز سه‌شنبه (۱۲ ژوئن/ ۲۲ خرداد) را آماده کنند. سرپرستی این نشست را سونگ کیم، سفیر کنونی آمریکا در فیلیپین بر عهده داشت.
تدابیر شدید امنیتی برای دیدار مهم
مقامات سنگاپور تدابیر شدید امنیتی را برای این دیدار تاریخی برقرار کرده‌اند و قرار است بخش‌های مرکزی شهر و شماری از خیابان‌های منتهی به محل دیدار کاملا مسدود شوند. برآورد می‌شود بیش از ۲۳ هزار مامور پلیس برای تامین امنیت به خدمت گماشته شوند.
خبرهای پمپئو
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا گفت‌وگوهای مقدماتی را اساسی و با جزيیات توصیف کرده و در توییتر نوشت که آمریکا همچنان بر خلع سلاح کامل، قابل راستی‌آزمایی و غیرقابل بازگشت کره‌شمالی تاکید دارد.
آخرین دیالوگ ترامپ
دونالد ترامپ نیز در مهمانی نهار لی هسین‌لونگ، نخست وزیر سنگاپور، درباره این نشست ابراز خوشبینی کرد و گفت:‌ ما فردا جلسه‌ای بسیار جالب داریم و من فکر می‌کنم که خیلی خوب از آب درآید.
رییس جمهور آمریکا در آستانه سفر به سنگاپور اعلام کرده بود که نشست روز سه‌شنبه می تواند تنها فرصت برای صلح باشد و تکرار نخواهد شد. آقای ترامپ گفت فقط برای نمایش و عکس گرفتن به دیدار رهبر کره شمالی نرفته است و در مدت یک دقیقه اول نشست متوجه خواهد شد که کیم جونگ اون درمذاکرات جدی است یا نه.
تحلیلگران چه می گویند؟
بسیاری از کارشناسان مسائل کره شمالی، یکی از غیر قابل‌پیش‌بینی‌ترین کشورهای دنیا، می‌گویند که رها کردن کامل سلاح هسته‌ای از سوی رهبر کره شمالی را بعید می‌دانند. از دیدگاه آنان کیم جونگ اون قصد دارد تا با این اقدامات از فشار تحریم‌های ایالات متحده بکاهد.
یورگن هارت، کارشناس مسائل سیاسی خارجی حزب دمکرات مسیحی (حزب آنگلا مرکل) در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های چاپ آلمان گفته او با توجه به تجربه قبلی تردید دارد كه دیکتاتور کره‌شمالی خواسته‌های غرب در رابطه با برنامه‌های هسته‌ای پیونگ یانگ را به عنوان شرطی برای عادی‌سازی روابط بپذیرد. ریچارد آرمیتاژ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در دوره اول ریاست‌جمهور جرج دبلیو بوش نیز گفته كه انتظار ندارد در زمینه خلع سلاح اتمی کره شمالی پیشرفت زیادی در جریان مذاکرات رهبران دو کشور حاصل شود.
واکنش خبرگزاری دولتی کره شمالی
خبرگزاری رسمی کره شمالی در آستانه برگزاری این دیدار تاریخی، از تغییر زمانه سخن گفته و گزارش کرد كه هر دو طرف قرار است به تبادل دیدگاه در مورد خلع سلاح اتمی و چگونگی رسیدن به ساز و کار دايمی و پایدار برای تضمین صلح در شبه‌جزیره کره با هم گفت‌وگو کنند.
کاخ سفید: همه چیز سریع پیش می رود
کاخ سفید در بیانیه‌ای که یک روز پیش از دیدار تاریخی رهبران آمریکا و کره شمالی منتشر کرده، مذاکرات دو کشور را در جریان خوانده و اعلام کرده كه این گفت‌وگوها سریع‌تر از آنچه انتظار می‌رفت، پیش رفته است.
هزینه های دیدار ترامپ و اون
لی هسین، نخست وزیر سنگاپور گفته كه برگزاری این نشست حدود ۱۵ میلیون دلار هزینه داشته که حدود نیمی از آن صرف تامین تدابیر امنیتی شده است.
آگاه‌سازی شهروندان کره شمالی
رهبری کره شمالی در اقدامی بی‌سابقه از طریق رسانه‌های عمومی، مردم این کشور را در جریان برگزاری دیدار میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ قرار داد. رسانه‌های دولتی کره شمالی روز دوشنبه با یک روز تاخیر از ورود کیم به سنگاپور و اهمیت این دیدار گزارش دادند. این رسانه‌ها در گزارش‌های خود از لفظ روابط جدید میان آمریکا و کره شمالی استفاده کردند.