مجرمان بيمار

افرادي كه در كودكي تحت آزار جنسي قرار مي‌گيرند، بيشترآن‌هادر آينده مرتكب اين عمل شوم خواهند شد
متاسفانه کودکان از آموزش‌های متناسب با سن‌شان در خصوص مسائل جنسی برخوردار نیستند
ميل جنسي به كودكان فقط در ايران مشاهده نشده بلكه اين جرم در ساير كشورها نيز شايع است
در تمام كشورهاي پيشرفته دنيا، جرم كودك‌آزاري، سخت‌ترين نوع مجازات و برخورد را به دنبال دارد


مفهوم جرم كودك‌آزاري بسيار گسترده است و آزاررواني كودك، كتك زدن،تعرض، تجاوز و ... را در بر مي‌گيرد
اخبار تلخ كودك‌آزاري، تجاوز و تعرض به كودكان در سال‌هاي اخير، امنيت رواني كودكان و جامعه را مورد مخاطره قرار داده است. آتنا، ستايش، اهورا، بهاره و اين اواخر نيز تعدادي از دانش‌آموزان مدرسه معين از قربانيان نمو‌نه‌هايي از مواردكودك‌آزاري‌هاي اخير هستند كه برخي از آن‌ها كشته شده و برخي ديگر نيز محكومند رنج اين آزارجنسي را تا پايان عمر تحمل كنند. اين اخبار ناگوار در حالي منتشر مي‌شوند كه کودک‌آزاری از نظر پیمان‌نامه حقوق کودک و همچنین قوانین داخلی ایران، ممنوع شمرده شده است.
تعرض و تجاوز به كودكان تبعات بسياري براي جامعه به دنبال خواهد داشت زيرا كارشناسان اعتقاد دارند افرادي كه در كودكي تحت آزار جنسي قرار مي‌گيرند، بيشتر آن‌ها در آينده مرتكب اين عمل شوم خواهند شد. گاهي نيز بيماري پدوفيلي يا میل جنسی به کودکان، سبب ارتكاب به اين جرم است. پدوفيلي یک ناهنجاری روانی است و عبارت است از میل شدید جنسی عودکننده یا تحریک جنسی نسبت به کودکان زیر ۱۳ سال در طول یک دوره حداقل ۶ ماهه. هر چند تعریف شروع بلوغ ممکن است متفاوت باشد. مجرمان افرادی هستند که با خانواده و کودک آشنا هستند. ۹۳درصد قربانیان آزارجنسی با فرد مجرم آشنایی داشته‌اند.مجرم می‌تواند هر فردی اعم از افراد خانواده، مربی، فامیل، پرستار کودک و پدر يا مادر کودک دیگری باشد. مجرم سعی می‌کند این امر را برای کودک عادی جلوه دهد و در صورت مخالفت وي از خشونت و زور استفاده می‌کند. پس از ارتکاب جرم نیز کودک را تهدید کرده و از او می‌خواهد این اتفاق را برای کسی بازگو نکند.
بحرانی بودن وضعیت کودک آزاری در کشور
رییس فراکسیون زنان مجلس با انتقاد از بحرانی بودن وضعیت کودک آزاری در کشور معتقد است اين موضوع باید جدی گرفته شود. وي در اين زمينه گفته است: «متاسفانه کودکان از آموزش‌های متناسب با سن‌شان در خصوص مسائل جنسی برخوردار نیستند؛ این در حالی است که پدوفیل‌ها و افرادی که دچار اختلالات روانی جنسی هستند، همه جا حضور دارند و خطر آن‌ها کودکان را تهدید می‌کند؛ در واقع پدوفیلی، انحراف جنسی و اختلال روانی است که در آن فرد از لحاظ جنسی جذب کودکان می‌شود».
اما راهكار پيشگيري از اين معضل چيست؟
اصلی‌ترین راه پیشگیری از پدوفیلی دوری از موقعیت‌هایی است که می‌تواند به رفتار پدوفیلیک فرد، جامه عمل بپوشاند. کودکان هیچگاه نباید با بزرگسالی غیر از والدین خود یا مورداعتمادترین افراد خانواده تنها باشند، باید به کودکان آموزش داده شود که در چنین موقعیتی فریاد زده و در صورت امکان فرار کنند. کودک باید بداند که فریاد زدن در این موقعیت از لحاظ مقبولیت اجتماعی مشکلی نداشته و باید برای دور شدن از موقعیت‌های دلخواه افراد پدوفیل آموزش ببیند.در بسیاری از کشورها، بزرگسالانی که برای شغل‌های مرتبط با کودکان انتخاب می‌شوند، از لحاظ سلامت روانی ارزیابی شده و سابقه کیفری آن‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.
ميل جنسي به كودكان فقط در ايران مشاهده نشده بلكه اين جرم در ساير كشورها نيز شايع است. يكي از نمونه‌هاي آن نيز سوءاستفاده‌ جنسی از پسربچه‌ها توسط کشیش‌های کاتولیک بود، تعدادی از کاتولیک‌ها در حالی‌که ازدواج برای رهبران مذهبی را ممنوع کرده‌اند اما رفتارهای خشن و هم‌جنس‌گرایی و حتی کودک‌آزاری را مرتکب شده‌اند.
آموزش به جاي مقابله با جرم
هوشنگ پوربابايي،حقوق‌دان و استاد دانشگاه در مورد علل افزايش اخبار مبني بر كودك‌آزاري به «قانون» مي‌گويد: «مهم‌ترين گام براي پيشگيري از وقوع جرم كودك‌آزاري، آموزش به افراد است كه متاسفانه در مورد مسائل پيشگيري، شيوه قانونگذاري در كشور ما به روز نيست. در اين زمينه لازم است افرادي كه در سازمان‌ها، نهادهاي اداري، نهادهاي عمومي يا حتي نهادهاي قضايي خدمت مي‌كنند، مقررات لازم براي جلوگيري از وقوع اين‌گونه جرايم وتخلفات را آموزش ببينند؛ موضوعي كه متاسفانه كمتر شاهد آن بوده‌ايم. ما در اين سال‌ها در صورت تحقق جرم فقط به شيوه مقابله با مجرم بسنده كرده‌ايم و شيوه انشاي قانونگذاري ما هم از ابتدا بر همين محور استوار بوده است.
اين وكيل دادگستري ادامه مي‌دهد: «در تمام كشورهاي پيشرفته دنيا، جرم كودك‌آزاري سخت‌ترين نوع مجازات و برخورد را به دنبال دارد. علت آن نيز اين است كه به افراد از سنين كودكي آموزش‌هاي لازم داده مي‌شود كه در صورت ارتكاب چنين اعمال و رفتاري چگونه از خود مراقبت كنند. همين‌طور به افرادي كه در سازمان‌ها و نهادها فعاليت مي‌كنند، آموزش داده شده است كه در صورت مشاهده چنين رفتاري چگونه مراتب را گزارش كنند و البته اين امر بر عهده دولت است؛ به عبارت ديگر آموزش وپرورش به‌عنوان متولي وظيفه دارد به كودكان و نوجوانان نحوه مراقبت از خود را آموزش دهد تا آن‌ها در مواجه با اين تخلف بتوانند به درستي از خود دفاع كرده تا هيچ فردي نتواند از آن‌ها سوءاستفاده كند».
آموزش بدون شرم و حيا
پوربابايي معتقد است تا اين شيوه آموزش در كشور ما به درستي اعمال نشود، ممكن است هر لحظه شاهد يا ناظر چنين اتفاقاتي در جامعه باشيم يا حتي در مواردي ممكن است نمونه‌هايي از اين تخلفات وجود داشته باشد اما گزارش نشود. وي ادامه مي‌دهد: «آموزش به افراد بايد توسط قانونگذار در ادارات دولتي بدون شرم و حيا، وظيفه اصلي و ذاتي تلقي شود. پس در اين راستا لازم است هم خانواده و هم آموزش و پرورش با آموزش‌هاي لازم و ضروري به كودكان و نوجوانان آن‌ها را از عواقب اين اعمال آگاه سازند. اما نكته مهم اين است كه اين شيوه آموزش، توسط آموزش و پرورش انجام شود زيرا ممكن است بسياري از افراد از نحوه و شيوه درست آموزش اطلاع كافي نداشته باشند».
شيوه‌هاي اثبات حد در مورد لواط بسيار سخت است
اين استاد دانشگاه با بيان اينكه قانون مجازات اسلامي، مجازات‌هايي براي جرم كودك‌آزاري پيش‌بيني كرده است،خاطرنشان‌كرد:«كودك‌آزاري ممكن است مشمول عنوان مجرمانه تفخيذ شود كه در قانون اين موضوع بيان شده و از حدود الهي است و درصورتي كه فردي مرتكب چنين رفتاري شود، مجازات تازيانه يا شلاق در مورد وي اعمال خواهد شد. اما ممكن است ارتكاب عمل وي عنوان مجرمانه لواط داشته باشد كه وطي انسان مذكر با مذكر است كه در صورت اثبات جرم لواط، مجرم محكوم به حد خواهد شد. اما در مواردي كه فردي با استفاده از وسايل ارتباط جمعي فيلم‌ها و عكس‌هاي مستهجن را منتشر كند، مطابق قانون جرايم رايانه‌اي به حبس يا جزاي نقدي محكوم خواهد شد.در كشورهاي پيشرفته به دليل اينكه تمامي افراد به‌يژه افراد زير 18 سال تحت آموزش‌هاي لازم قرار مي‌گيرند، ارتكاب چنين اعمالي از كشورهاي ديگر كه چنين آموزش‌هايي داده نمي‌شود بسيار كمتر است و در صورت ارتكاب چنين جرايمي حبس‌هاي طويل‌المدت و محروميت‌هاي اجتماعي و انفصال از خدمات دولتي و آموزشي براي مجرمان درنظر گرفته مي‌شود.
مفهوم جرم كودك‌آزاري بسيار گسترده است و آزاررواني كودك، كتك زدن وتعرض و تجاوز و... را در بر مي‌گيرد و قانونگذار براي هركدام از موارد مجازات مخصوصي را تعيين كرده است. البته قانونگذار براي جرم‌هايي نظير تعرض و تجاوز مجازات سنگين‌تري پيش‌بيني كرده‌است؛ هرچند كه با وجود شدت مجازات دوباره شاهد اين عمل ناشايست در جامعه هستيم اما دليل تكرار اين جرم چيست؟
پوربابايي در پاسخ به اين سوال كه به نظر شما مجازات در ايران در مورد كودك آزاري از بازدارندگي لازم برخوردار است، تصريح كرد: «ما قواعد متعددي در خصوص حدود الهي داريم كه اولين قاعده «دراء»يا شبهات است؛ به‌اين معنا كه از افرادی که متهم به خطا و عصیانی هستند که موجب حَد(قصاص یا تعزیر) ‌شود، با وجود شبهه‌ای که مورد قبول عقلا باشد، آن حد، قصاص یا تعزیر برداشته می‌شود. نكته ديگر اينكه شيوه‌هاي اثبات حدود الهي به خصوص در مورد لواط بسيار سخت است و محاكم و دادگاه‌ها به دليل تبعات اجتماعي ناشي از اثبات اين اعمال كه خلاف عفت‌ است درصدد اثبات آن برنمي‌آيند؛ بنابراين بايد گفت فلسفه تشريعي مجازات سخت است. در صورتي كه اگر اين‌گونه اعمال با شيوه‌هاي راحت‌تري قابل اثبات باشد و حدود الهي هم درست اجرا شود، بازدارنده خواهد بود. اما متاسفانه نه راه‌هاي اثبات ساده است، نه محاكم ما درصدد اثبات موضوع هستند، در آخر نيز در صورت اثبات اين جرم با سرزنش انتقادات متعدد مجامع حقوق بشري و بين‌المللي مواجه خواهيم شد».
كودكان از ترس، موضوع آزار جنسي را افشا نمي‌كنند
در خاتمه بايد گفت اغلب كودكان از ترس يا بي‌آبرويي هرگز اين موضوع را افشا نكرده و تا سال‌ها اين كينه و بار رواني را با خود دارند كه اين موضوع خود سبب تحريك پذيري فرد شده و ممكن است در آينده مرتكب اعمالي خلاف شود. همان‌طور كه دربالا نيز ذكر شد، مهم‌ترين گام در جهت كاهش اين جرم، آموزش به كودكان است. كودكان بايد بدانند كه به هيچ وجه نبايد به افراد غريبه اعتماد كنند. به كودكان بايد آموزش داده شود هنگام مواجهه با افرادي كه قصد سوءاستفاده از آن‌ها را دارند، فرياد بزنند. در اين زمينه والدين وظيفه دارند با افزايش اطلاعات كودك خويش به وي بياموزند چگونه از خود مراقبت كند و در صورت بروز هرگونه مشكل و آزارجنسي آن را به پدر و مادر خود گزارش دهد.