اما و اگرها درباره مصوبه تعیین محل تجمعات اعتراضی

هیئت دولت در حالی در جلسه یک شنبه اخیرش محل های پیشنهادی را برای تجمعات مردمی در تهران اعلام و برای دیگر شهرها هم شاخص هایی را تعیین کرد که این تصمیم و موفقیت آمیز بودن آن برای ایجاد سازوکاری برای تجمعات مردم، از دید برخی ناظران سیاسی با اما و اگرهایی روبه روست.  گرچه در پایگاه اطلاع رسانی هیئت دولت اشاره ای نشده اما، در ظاهر این تصمیم هیئت دولت در قالب اصلاح آیین نامه اجرایی تأمین امنیت اجتماعات مصوب 82 صورت گرفته است. آیین نامه ای که چند مقام وزارت کشور بعد از تجمعات دی ماه سال گذشته بر لزوم اصلاح آن تأکید کرده بودند. حدود دو هفته پیش سرمست مدیرکل سیاسی وزارت کشور از تصویب طرح "تعیین مکان‌های خاص برای برگزاری تجمعات قانونی" در شهرهای کشور خبر داده بود.  بر اساس مصوبه اخیر هیئت دولت، در شهر تهران ورزشگاه‌های دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی، بوستان‌های گفت‌وگو، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان، شهر و ضلع شمالی مجلس شورای اسلامی به عنوان محل‌های مناسب تجمع تعیین شدند. همچنین شوراهای تأمین برای شهرهای با جمعیت کمتر از یک میلیون نفر، یک محل و با جمعیت بیش از آن، دو محل را تعیین کنند.  بنا به اعلام دولت این محل‌ها با توجه به شاخص هایی مثل قابلیت دسترسی و قرار داشتن در محیط شهری،‌ وسعت و تناسب با جمعیت شهر، امکان دیده و شنیده شدن صدای تجمع کنندگان توسط دیگر شهروندان و رسانه‌ها،  قابلیت حفاظت انتظامی و امنیتی، امکان حضور نیروهای امدادی در صورت لزوم، دور بودن از محل‌های دارای رده‌های حفاظتی، ایجاد نشدن اختلال در خدمت‌رسانی‌های روزانه دولت و بخش عمومی، دور بودن از محل های تردد و ایجاد نشدن ترافیک مشخص شده اند. در این باره امیر خجسته عضو کمیسیون شوراهای مجلس پیشتر به خراسان گفته بود: مصوبه دولت نیازی به تصویب در مجلس ندارد و برای  اجرا به دستگاه های مربوط  ابلاغ می شود.
پروانه مافی: تجمع در غیر از محل های تعیین شده غیرقانونی است
آیین نامه اجرایی قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه های سیاسی اردیبهشت گذشته در جلسه هیئت وزیران به ریاست جهانگیری معاون اول رئیس جمهور به تصویب رسید. در این آیین نامه جزئیاتی از چگونگی برگزاری تجمعات توسط احزاب تشریح شد. پروانه مافی عضو کمیسیون شوراهای مجلس در واکنش به تصمیم اخیر هیئت دولت با بیان این که دولت فضاهای مناسبی برای برگزاری تجمعات مشخص کرده است، افزود: برگزاری تجمع در دیگر محلات و اماکن غیرقانونی است. این نماینده مجلس که معتقد است تعیین اماکن و محلات مشخص برای برگزاری تجمعات گامی با هدف اجرایی شدن قانون و کاهش تخلفات است، از مکان هایی که برای تجمعات تهران در نظر گرفته شده، دفاع کرد و گفت: برگزاری تجمع در محلاتی غیر از محل‌های تعیین شده از سوی دولت، غیر قانونی است، کسانی که خواهان شرکت در تجمعات هستند از هر گروه و جریانی باید بعد از دریافت مجوز در اماکن مشخص حضور یابند، این تصمیم شرایط برخورد با سودجویان و متخلفان را هم شفاف‌تر خواهد کرد. به گفته مافی دریافت مجوز برای برگزاری تجمعات طبق قانون گذشته و بر اساس آیین‌نامه‌ای خواهد بود که از سوی دولت تعیین و تدوین خواهد شد، در حقیقت مجوزها از سوی وزارت کشور و کمیسیون ماده 10 احزاب صادر می‌شود که هم‌اکنون به همین شیوه باید ادامه پیدا کند.
این عضو کمیسیون ماده 10 احزاب، یادآور شد: این فضاها باید از نفوذ بیگانگان و سودجویان عاری باشد، همچنین فضاهای حفاظت شده‌ای باشد که علاوه بر تامین امنیت معترضان از بروز خشونت علیه دیگران هم جلوگیری کند.


نباید به افرادی که در تجمعات شرکت می‌کنند، تعرض  شود
همزمان با این تصمیم هیئت دولت لایحه دیگری هم در دولت در حال بررسی دارد که میرزایی نکو عضو دیگر کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، درباره این لایحه می گوید: لایحه تجمعات اعتراضات مردمی دارای ابعاد مختلفی است، این لایحه جایگاه اعتراضات، روش حضور در تجمعات و نحوه جمع‌بندی، اعتراضات صنفی، سیاسی و اجتماعی را به طور مجزا و مفصل تعریف و مشخص کرده است. به گزارش خانه ملت این نماینده مجلس تصریح کرد: در صورتی که قرار به تدوین چارچوب و مقررات برای تجمعات در کشور باشد، در لایحه مذکور باید محورهایی برای جلوگیری از توهین به اشخاص ملی و بروز تخلفات در جریان اعتراضات مورد توجه قرار گیرد، توهین به رئیس‌جمهور، وزیر و رئیس قوه‌ای‌ یا مسئول دیگر انتخاب شده درست نیست، بنابراین نحوه رسیدگی به توهین‌هایی همچون توهین به آقای صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی در راهپیمایی روز قدس و دختر آقای هاشمی رفسنجانی در گذشته باید مشخص شود. وی همچنین به ایلنا گفت: باید تمامی ابعاد این لایحه مشخص شود مثلا به افرادی که در تجمعات شرکت می‌کنند، تعرض نشود،‌ اگر فردی در این تجمعات شرکت کرد بعدها مکافات نکشد، حفاظت و رفت‌وآمد افراد چگونه است؟ کسانی که ممکن است به تجمع‌کنندگان اعتراض داشته باشند، باید چگونه رفتار کنند.
بهمن کشاورز: تدابیری اتخاذ شود که اعتراض کنندگان بتوانند حرف خود را بزنند
همچنین یوسفیان ملا با بیان این که متأسفانه هیچ مجوزی برای برگزاری تجمعات و اعتراضات داده نمی‌شود، افزود: براساس اطمینان و اعتمادی که به مردم داریم باید اجازه دهیم که انتقاد و اعتراض خود را در فضایی آرام بیان کنند تا از تجمعات قانونی و مسالمت آمیز سوءاستفاده نشود. در همین زمینه به نوشته نامه نیوز برخی از تحلیل‌گران و کارشناسان سیاسی و حقوقی با اشاره به موانع باقی مانده در حوزه دریافت مجوز نگاه خوشبینانه‌ای ندارند. برخی از رسانه ها نیز این تصمیم را نوعی ژست مردمی بودن تلقی کردند و به موثر بودن آن دل نبستند. بهمن کشاورز وکیل دادگستری و از جمله کارشناسان حقوقی در گفت و گو با همین پایگاه، تأکید دارد : تدابیری اتخاذ شود که تجمع کنندگان خود را از اقداماتی مثل عکس برداری‌های غیر قانونی و اقداماتی از این قبیل مصون تلقی کنند و بتوانند حرف خود را بزنند. در غیر این صورت گمان می کنم از این محل ها هیچ وقت به طور جدی و از طرف کسانی که مطلب جدی برای گفتن دارند، استفاده نخواهد شد.