سایه بدعهدی آمریکا بر مذاکرات سنگاپور

بسم‌الله الرحمن الرحیم
دونالد ترامپ و کیم جونگ اون سران آمریکا و کره شمالی قرار است امروز در جزیره «سنتوزا» در سنگاپور با یکدیگر دیدار کنند. گفته می‌شود اگر حادثه غیرمنتظره‌ای رخ ندهد، این دیدار و مذاکرات فیمابین می‌تواند گره گشای بحران کره به حساب آید، اما با در نظر گرفتن رفتارهای غیرقابل پیش‌بینی ترامپ، سیر حوادث ممکن است به پیچیده‌تر شدن اوضاع منجر شود.
ترامپ در ماه‌های اخیر بحران کره را به بن بست کشاند و حتی با تهدید به جنگ اتمی طرف مقابل را هم به تهدید و مقابله به مثل وادار ساخت.
با نگاهی اجمالی به فهرست بلند تهدیدات رسمی ترامپ و پاسخ‌های مشابه رهبر کره شمالی بهتر می‌توان دریافت که ترامپ از تهدیداتش نتوانسته نتایج مطلوب و مورد انتظار خود را به دست آورد و حتی متحدانش را به خاطر نگرانی‌ها درباره توان و ظرفیت دارودسته ترامپ برای مدیریت چنین بحران فزاینده‌ای دچار اضطراب کرده است. اینکه ترامپ بعد از تهدید به جنگ اتمی و بزرگنمائی درباره توانمندی‌های آمریکا در نابودی کره شمالی اکنون به پای میز مذاکره آمده و به نتایج مذاکراتش امید بسته، با آن رجزخوانی‌های بیمارگونه و تهاجمی، هیچگونه تناسبی ندارد و نشان دهنده ضعف وی در مدیریت این بحران است.


موضوع مهم‌تر که دقیقاً از بررسی روند تحولات کره هم صحت آن محرز می‌شود، بی‌ثباتی دیدگاه آمریکای ترامپ در قبال حوادث پرشتاب کره است. همین پدیده در طول دوره کوتاه 17 ماه استقرار ترامپ در کاخ سفید، به کرات در سایر موارد نیز رخ داده است. آخرین مورد از این دست، ورود و خروج عجولانه ترامپ در اجلاس سران 7 کشور صنعتی در کبک کانادا بود که ابتدا ترامپ بیانیه نهائی اجلاس را امضا کرد ولی به فاصله 2 ساعت پس از خروج از کانادا، امضای خود را پس گرفت. این پدیده، سایه سنگینی بدعهدی و بی‌اعتباری آمریکا بر مذاکرات سنگاپور را نمایان می‌سازد. بدین ترتیب معلوم نیست امضای چنین رئیس جمهوری چه ارزشی دارد و تا کجا نافذ است؟ چرا که هر لحظه ممکن است با اشاره جان بولتون و سایر عناصر افراطی پیرامون ترامپ، وی در مسیر بازگشت از سنگاپور، تمامی وعده‌های داده شده را به کلی ملغی کند.
این رفتار ترامپ که تا قبل از ورود به کاخ سفید، شریف‌ترین شغلش کازینوداری بوده، شاید فرصتی برای خودنمائی و تظاهر به توانمندی باشد که می‌تواند با یک تصمیم فوری، ارکان همه چیز را به کلی درهم بریزد ولی انزوای روزافزون آمریکای ترامپ نشان می‌دهد حتی نزدیکترین متحدان آمریکا هم از چنین رفتاری شکایت دارند و آنرا تحمل نمی‌کنند.
با این حال، ترامپ و معدود عناصر باقیمانده در اطراف وی سعی دارند با تهدید و نمایش‌های سیاسی – تبلیغاتی بر تصمیم و اراده طرف مقابل تاثیر بگذارند و از تبدیل فرایند کنونی به یک رسوائی تازه برای ترامپ جلوگیری کنند. ترامپ و اطرافیانش مرتباً هشدار می‌دهند که مذاکرات سنگاپور «تنها فرصت باقیمانده»‌ است که اگر به نتیجه‌ای نرسد، فرصتی برای جبران و تجدیدنظر وجود ندارد.
اگرچه ترامپ و طیف نومحافظه کاران آمریکا به بحران کره به عنوان فرصتی برای امنیتی کردن منطقه آسیای جنوب شرقی و در نتیجه فروش بیشتر اسلحه و تجهیزات رزمی نگاه می‌کنند ولی متحدان آمریکا به ویژه کره جنوبی و ژاپن به شدت نگران پیامدهای بی‌ثباتی در منطقه هستند و قویاً اصرار دارند که رفتارهای تحریک آمیز آمریکا فوراً و برای همیشه متوقف شود. علاوه بر این، طیف وسیعی از سیاستمداران و حتی نظامیان آمریکائی هشدار می‌دهند که ادامه وضعیت موجود و استمرار تهدیدات نگران‌کننده ترامپ، مستقیماً بر امنیت ملی آمریکا تاثیر منفی می‌گذارد و اوضاع را به طرز شکننده‌ای به سمت و سوی تحولات غیرقابل پیش‌بینی و مهار، به پیش می‌برد.
تصادفی نبود که در اوج تهدیدات اتمی ترامپ، فرماندهان و مسئولین تاسیسات اتمی آمریکا را به کنگره احضار کردند تا درباره چگونگی فرایند تصمیم سازی و صدور فرمان شروع یک جنگ اتمی، اطمینان حاصل شود که برمبنای افکار پریشان ترامپ و اطرافیانش یک جنگ اتمی به راه نمی‌افتد.مسئولین تاسیسات اتمی آمریکا در همان مقطع زمانی به کنگره اطمینان دادند که فرایند صدور دستور آغاز یک حمله اتمی از دستورالعمل‌های خاصی پیروی می‌کند که اختیار تصمیم گیری و اقدام فوری در این مقوله را کاملاً منتفی می‌سازد.
شواهدی دردست است که نشان می‌دهد حتی انعطاف کنونی ترامپ و گرایش به مذاکره هم در نتیجه کسب اطمینان از ناتوانی کاخ سفید در قلمرو اعمال نظر فردی است که باعث شده ترامپ از رجزخوانی‌های بدون پشتوانه دست بردارد و برای مذاکره با کیم جونگ اون، به مقامات کره جنوبی متوسل شود. با اینهمه، هنوز روشن نیست که روند مذاکرات کره شمالی و آمریکا مطابق برنامه به پیش برود و اساساً به اهداف تعریف شده منجر شود.
آمریکا خواهان خلع سلاح اتمی کره شمالی است ولی کیم جونگ اون خواستار خلع سلاح کامل دو کره است که مستلزم خروج نظامیان آمریکائی از کره جنوبی است. طبعاً عملکرد آمریکا در گذشته و حال، بر روند تصمیم سازی‌ها اثرگذار است. دقیقاً به همین دلیل است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه در سفر به پیونگ یانگ از رهبران کره شمالی خواست اجرای تعهدات طرفین مشروط به اقدام متقابل طرف دیگر و قطعاً «مرحله به مرحله» باشد که فرصتی برای تکرار رفتار آمریکا در برجام را به وجود نیاورد. طرح همین موضوع نشان می‌دهد شرکای آمریکا در مذاکرات گذشته هم از رفتار ترامپ برآشفته شده‌اند و به کره شمالی توصیه می‌کنند به آمریکا اعتماد نکند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اساتید و اعضای هیئت‌های علمی دانشگاهها: دانشگاه, مرکز مهم تربیت قوه عاقله کشور است دکتر ظریف: در اجلاس شانگهای برعملیاتی شدن تعهدات برجامی تاکید شد معاون اول رئیس جمهور: اجازه ندهیم روند مثبت سرمایه‌گذاری با مشکل مواجه شود وزیر اقتصاد: تبادلات تجاری ایران و چین با ارزهای ملی انجام می‌شود شرکت‌های ریلی خارجی به اجرای قراردادهایشان در ایران پایبندند هشدار حیدرالعبادی و مقتدی صدر نسبت به توطئه علیه عراق درپی به آتش کشیدن صندوق‌های رای در راهپیمایی روز قدس در لندن خاخام‌های یهودی پرچم رژیم صهیونیستی را آتش زدند گام‌های جدید اروپا برای محافظت از شرکت‌هایش در برابر تحریم‌های آمریکا علیه ایران روزنامه وال استریت ژورنال: سیاست آمریکا برای کاهش صادرات نفت ایران حمایت نمی‌شود سایه بدعهدی آمریکا بر مذاکرات سنگاپور در جلسه هیات دولت تصویب شد؛ محل برگزاری تجمعات ازسوی دولت مشخص شد تولید گاز کشور 9.3 درصد افزایش یافت نوبخت: 200 طرح و برنامه برای مقابله با تحریم‌ها آماده شده است