تضمین صلح دائم

یک روز پیش از نشست تاریخی ترامپ و کیم جونگ اون، خبرگزاری دولتی کره‌شمالی تایید کرد رهبران پیونگ‌یانگ و واشنگتن روی تضمین صلح دائم و شبه‌جزیره عاری از سلاح هسته‌ای در سنگاپور بحث و تبادل نظر خواهند کرد. پیونگ‌یانگ می‌گوید امید دارد یک آغاز جدید با آمریکا داشته باشد.
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی موسوم به کی‌سی‌ان‌ای دیروز نکات اصلی احتمالی در دستور کار نشست آینده میان کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور‌ آمریکا را منتشر کرد. همان‌طور که انتظار می‌رود، رهبران کره‌شمالی و آمریکا مساله خلع سلاح هسته‌ای را به بحث می‌گذارند. این گزارش در واقع تاییدی رسمی است که نشان می‌دهد معاهده صلح دائم در دستور کار است و کی‌سی‌ان‌ای تاکید کرد مساله برقراری مکانیسم دائم و پایدار حفظ صلح در شبه‌جزیره کره یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های مذاکرات ۱۲ ژوئن (امروز) است.
ماه گذشته گزارش شد رییس‌جمهور‌ کره‌جنوبی احتمالا به مذاکرات میان کیم و ترامپ ملحق می‌شود و این در صورتی است که نشست سنگاپور موفقیت‌آمیز باشد. مون همچنین یک نشست سه‌جانبه برای پایان دادن رسمی به جنگ کره پس از این نشست پیشنهاد داده است.
در حالی که خصومت میان دو کره با آتش‌بس موقت در سال ۱۹۵۳ به پایان رسید، هیچ‌گونه معاهده صلحی هنوز به امضا نرسیده است. کی‌سی‌ان‌ای گزارش داد‌ جدای از شکستن بن‌بست یک‌ساله در مذاکرات هسته‌ای، پیونگ‌یانگ همچنین به دنبال ارتقای کلی مناسبات دوجانبه آمریکا- کره‌شمالی و سایر مسایل و دغدغه‌های مشترک شده که لازمه دوره تغییر یافته است.


طبق این گزارش هیات‌ها دیدگاه‌های گسترده و عمیق در مساله ایجاد روابط جدید جمهوری دموکراتیک خلق کره- آمریکا را مورد بررسی قرار می‌دهند. این خبرگزاری فاش کرد‌ کیم با یک هواپیمای چینی که برای استفاده شخصی او فراهم شده بود، به سنگاپور رفت و مقام‌های ارشد از جمله کیم یو-جونگ، خواهر بانفوذش این رهبر جوان را همراهی کردند.
رییس‌جمهور آمریکا و رهبر کره‌شمالی، هر دو یک‌نبه گذشته وارد سنگاپور شدند. ترامپ با هواپیمای ویژه رییس‌جمهور‌ آمریکا در پایگاه هوایی پایا لبار و کیم‌ با یک هواپیمای چینی در فرودگاه بین‌المللی چانگی، به زمین نشستند. وزیر خارجه سنگاپور که عملا مسوول تدارک مذاکرات در کشورش است، از رهبران آمریکا و کره‌شمالی استقبال کرد. مقام‌های هر دو کشور در حال حاضر آماده گفت‌وگوهایی می‌شوند که قرار است ۹ صبح امروز به وقت سنگاپور، (۵:۳۰ صبح به‌وقت تهران) برپا شود.
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی دیروز در گزارشی نوشت: موضوعات گسترده‌ای مورد بحث قرار خواهد گرفت؛ برقراری روابط تازه‌ای میان جمهوری دموکراتیک خلق کره (کره‌شمالی) و ایالات متحده، ایجاد سازوکار پایداری برای حفظ صلح در شبه‌جزیره کره، موضوع دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای در شبه‌جزیره کره و دیگر مسایل مهم برای دو طرف؛ مسایلی که گفت‌وگوها در مورد آنها، بر اساس نیاز زمانه‌ای که تغییر کرده، صورت می‌گیرد.
خبرگزاری رسمی کره‌شمالی در گزارش خود به این موضوع نیز اشاره کرده که دیدار ترامپ و کیم جونگ‌اون، درحالی صورت می‌گیرد که جهان بر آن متمرکز است و انتظارات بسیاری از آن دارد.
دونالد ترامپ یکشنبه گذشته گفته بود دیدار پیش‌رو شانسی ا‌ست‌ که تکرار نمی‌شود. رییس‌جمهور‌ ایالات متحده پیش از راهی‌شدن به سوی سنگاپور به خبرنگاران گفت: فکر می‌کنم در همان لحظات اول، خواهم دانست که آیا اتفاق مثبتی خواهد افتاد یا نه‌ و اگر فکر کنم اتفاقی نخواهد افتاد، وقت خودم را تلف نمی‌کنم و نمی‌خواهم وقت کیم جونگ‌اون را هم تلف کنم.
رهبر کره‌شمالی هم در کـُت مائو، پوشش همچنان رسمی در میان سران کره‌شمالی، وارد سنگاپور شده و از دولت سنگاپور به‌خاطر همکاری و مقدمه‌چینی دیدار امروز تشکر کرد. ایالات متحده در حال حاضر خواستار خلع سلاح کامل و بی‌بازگشت کره‌شمالی‌‌ در درجه اول و سپس لغو تحریم‌هاست، در حالی‌که گفته می‌شود پیونگ‌یانگ انتظار دارد در روند خلع سلاح، از لغو برخی تحریم‌ها برخوردار شود. علاوه بر موضوع خلع سلاح اتمی که توجه بیشتری را به خود جلب کرده، کشورهای همجوار کره‌شمالی نیز انتظاراتی از مذاکرات پیش‌رو دارند.
سئول خواستار تضمین و همکاری ایالات متحده برای دستیابی به پیمان صلح دو کره است. از زمان جنگ دو کره در سال ۱۹۵3-1950 به این سو، هر دو کشور در حالت آتش‌بس به‌سر می‌برند و خط مرزی حائل میان آنها نیز یکی از نظامی‌ترین مناطق جهان است.
برای توکیو نیز مسایلی مانند موشک‌های بالستیک پیونگ‌یانگ یا شهروندان ژاپنی ربوده‌شده توسط جاسوسان کره‌شمالی اهمیت زیادی دارد. در عین حال کنشگران، بسیاری از مهاجران کره‌شمالی و فعالان مدنی نیز خواستار طرح مسایل مربوط به حقوق بشر هستند.
همه چیز درباره نشست اون و ترامپ
کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی وارد سنگاپور شده و در فرودگاه چانگی مورد استقبال وزیر خارجه این کشور قرار گرفت. به گزارش استریت‌تایمز، قرار است کیم در این سفر تاریخی ۱۲ ژوئن (امروز) با دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا دیدار کند. در ادامه نکات جالب‌توجهی در مورد شرایط میزبانی سنگاپور از این دو رهبر عجیب‌وغریب آورده شده است.
هواپیمای شماره یک نیروی هوایی آمریکا
زمانی که دونالد ترامپ وارد سنگاپور شد، یک بوئینگ ۷۴۷ سفید و آبی، هواپیمای رسمی او را همراهی کرد. این هواپیمای همراه بر فراز این جزیره پرواز کرده و در جای دیگری فرود آمد؛ در پایگاه نیروی هوایی آمریکا در ژاپن. درعین‌حال‌ هواپیمای اصلی که ترامپ را حمل کرده در پایگاه هوایی پایا لبار به زمین نشست. روسای جمهور سابق آمریکا سه باری که به سنگاپور سفر کردند، در این مکان فرود آمدند.
برگر
تصادفا این سران طرفدار همبرگر هستند. در سال ۲۰۱۱ یک روزنامه کره‌شمالی گزارش داد که کیم جونگ ایل، پدر کیم جونگ اون معمولا مک‌دونالدهای خود را با پرواز از چین تهیه می‌کرده است. رسانه‌های آمریکایی نیز گزارش داده‌اند که ترامپ نیز از طرفداران مک‌دونالد است. این احتمال وجود دارد که کره‌شمالی به‌زودی بازار فروشی برای مک‌دونالد در پیونگ‌یانگ ایجاد کند چراکه رهبر این کشور اعطای حق امتیاز همبرگر غربی در این کشور را برای نشان دادن حسن نیت خود به ایالات‌متحده، مدنظر قرار داده است.
سکه یادبود
تاکنون چندین سکه یادبود برای این نشست تاریخی طراحی‌شده است. آژانس ارتباطات کاخ سفید یک سکه ۲۴.۹۵ دلاری را طراحی کرده و چهره سران هر دو کشور روی آن وجود دارد و پرچم‌هایشان نیز در پس‌زمینه قرار گرفته است. در عین‌ حال‌ سنگاپور هم مدال‌های افتخار خود را از جنس طلا و نقره طراحی کرده است. این مدال‌ها تصویر دست دادن دو طرف را با پرچم‌هایشان نشان می‌دهد.
پاکت نامه
این نامه اول ژوئن امضا و مهروموم شده و به شخص مقام ارشد رسمی کره‌شمالی تحویل داده شد. پس از لغو شدن ناگهانی نشست قبلی از سوی ترامپ، همین نامه بود که باعث شد مذاکرات به مسیر قبلی بازگردد‌ اما مهم‌ترین نکته درباره آن، اندازه پاکت نامه‌ای بود که نامه رهبر کره‌شمالی در آن تقدیم ترامپ شد. ترامپ پس از جلسه دریافت نامه گفت که این یک نامه بسیار خوب و بسیار جالب بوده اما بعدا تاکید کرد که نامه را واقعا نخوانده است.
گلف
اگر کیم جونگ اون کمی شبیه پدرش باشد که گفته می‌شود در تنها مسابقه گلف خود نمایش خوبی از خود به‌جای گذاشته، این شانس وجود دارد که کیم جوان نیز حین سفر به سنگاپور درنهایت وارد بازی گلف با ترامپ شود. کاخ سفید پیش ‌از این اعلام کرده بود که عادت گلف‌بازی ترامپ به او کمک می‌کند که «روابط بهتر و عمیق‌تری» برای پیشبرد دستور کار خود ایجاد کند.
طولانی‌ترین سفر
در ماه می کیم نخستین پرواز بین‌المللی خود را از سال ۲۰۱۱ که روی کار آمد، تجربه کرد. او با هواپیمای ساخت شوروی خود از کره‌شمالی به چین رفت‌ بدون اینکه مشکلی پیش بیاید. این بار او در سفر به سنگاپور پنج هزار کیلومتر مسیر را باید طی کند.
سنتوسا
این نشست در جزیره سنتوسا در هتل کاپلا برگزار خواهد شد. از تاریخ ۱۰ تا ۱۴ ژوئن کل این جزیره به‌عنوان منطقه رویداد ویژه مشخص‌ شده است. ساختمان این هتل در دهه ۱۸۸۰ میلادی محل اسکان افسران بریتانیایی توپخانه سلطنتی و خانواده‌های آنها بود. در سال ۲۰۰۹ این مکان به‌عنوان هتل لوکس افتتاح شد.
اتفاق بی‌سابقه
این نخستین دیدار میان یک رهبر از کره‌شمالی و یک رییس‌جمهور وقت آمریکا خواهد بود. روسای‌جمهور سابق آمریکا به کره‌شمالی سفر و با رهبران آن دیدار کرده‌اند‌ از جمله بیل کلینتون که در سال ۲۰۰۹ با کیم جونگ اون در پیونگ‌یانگ دیدار کرد تا میانجی آزادی دو خبرنگار آمریکایی بازداشت‌شده در این کشور باشد.
پس‌از آن بود که کیم آن دو را عفو کرد. یکی دیگر از روسای جمهور سابق آمریکا جیمی کارتر است که در سال ۱۹۹۴ برای مذاکرات صلح با کیم ایل سونگ، پدربزرگ کیم جونگ اون دیدار کرد. او در سال ۲۰۱۰ به کره‌شمالی بازگشت و توانست مذاکرات موفقیت‌آمیزی درباره یکی دیگر از زندانیان آمریکایی داشته باشد.
خودرو
ترامپ و کیم چطور در سنگاپور رفت‌وآمد خواهند کرد؟ لیموزین ترامپ اغلب همانند هواپیمای همراه، به کشور مقصد منتقل می‌شوند. هر دو ضدگلوله، ضد‌بمب و محفوظ از ورود هوا هستند و در صورت حمله شیمیایی هوای داخل توسط یک تامین‌کننده مستقل هوا تامین می‌شود.