اقتصاد مقاومتي راهبرد اداره مطلوب کشور

معاون اول رييس جمهوري گفت: کشور پس از دوره‌اي طولاني سرمايه گذاري ، روندي مثبت را تجربه مي‌کند . نبايد اجازه دهيم که اين روند با مشکل مواجه شود.
معاون اول رييس جمهوري گفت: کشور پس از دوره‌اي طولاني سرمايه گذاري ، روندي مثبت را تجربه مي‌کند . نبايد اجازه دهيم که اين روند با مشکل مواجه شود. اسحاق جهانگيري در جلسه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي با بيان اينکه کشور در شرايط جديدي قرار گرفته و بروز مسائلي قابل پيش بيني است ،‌ گفت: کشور با فشارها و تحريم‌هاي جديدي مواجه خواهد شد و موانعي نيز پيش روي صادرات و واردات کشور بروز مي‌کند. وي اظهار داشت: به رغم همه محدوديت‌هاي قابل پيش بيني اما کشور داراي ظرفيت‌هاي فراواني است که با تنظيم ساز و کارهاي لازم مي‌توانيم با تحريم‌ها مقابله کنيم و با تدابير و اتخاذ تصميمات ويژه و مناسب در جهت کاهش آثار تحريم‌ها برکشور حرکت کنيم. معاون اول رييس جمهوري با اشاره به اينکه بودجه دولت با محدوديت‌هايي براي اداره کشور مواجه خواهد بود، بر ضرورت اولويت بندي براي هزينه کرد منابع مالي تاکيد کرد و گفت: در شرايط جديد، براي اجراي طرح‌ها بايد اولويت گذاري شود و در روند اجراي برخي طرح‌ها نيز تسريع گردد. جهانگيري ادامه داد: براي مديريت شرايط جديد کشور لازم است اقتصاد مقاومتي مبناي عمل و کار همه دستگاه‌ها باشد و به عبارتي ديگر اکنون که قرار است تحريم‌ها بر کشور فشار وارد کند، بايد با استفاده از ظرفيت اقتصاد مقاومتي به دنبال راهکارهايي براي اداره مطلوب کشور در شرايط جديد باشيم تا آسيب‌هاي قابل پيش بيني بر اقتصاد کشور به کمترين ميزان ممکن کاهش پيدا کند. معاون اول رييس جمهوري از دبيرخانه ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي خواست دستور کار جلسات آتي ستاد را با اين رويکرد تدوين کنند که براي شرايط جديد پيش روي کشور چه تصميماتي بايد اتخاذ شود و چه اقداماتي صورت گيرد تا توان کشور براي مقابله با تحريم‌ها بالا رود و جريان اشتغال،‌ توليد و اجراي طرح‌هاي اصلي و اولويت دار کشور به شکل مناسب ادامه پيدا کند. جهانگيري با يادآوري اينکه پس از دوره‌اي طولاني سرمايه گذاري در کشور روندي مثبت را تجربه مي‌کند،‌ تصريح کرد: نبايد اجازه دهيم که اين روند مثبت با مشکل مواجه شود . بايد به راهکارهايي براي اين که جريان سرمايه گذاري در کشور مثبت باشد بينديشيم.

وي افزود: در اين مسير بايد از توانمندي نهادهاي عمومي‌غيردولتي استفاده بيشتري کنيم و طرح‌هايي را در اولويت قرار دهيم که وابستگي بيشتري به منابع ريالي دارند.

جهانگيري با بيان اينکه هدف اصلي اقتصاد مقاومتي، مقاوم سازي اقتصاد کشور در برابر تکانه‌هاي خارجي است، خاطر نشان کرد: از ابتدا همواره بر اين موضوع تاکيد شده است که اقتصاد مقاومتي مختص دوران تحريم‌ها نيست و در دوران پس از لغو تحريم‌ها نيز دولت تمرکزي جدي بر اقتصاد مقاومتي داشت. وي اضافه کرد: البته تا کنون سياست‌ها و برنامه‌هايي که در چارچوب ستاد فرماندهي اقتصاد مقاومتي تدوين شده، سياست‌هايي بوده است که مربوط به دوران پس از تحريم‌ها بود اما امروز که آمريکا و رژيم صهيونيستي به دنبال اعمال تحريم‌ها و فشارهاي جديد بر کشورمان هستند، بايد با استفاده از تمام ظرفيت‌هاي کشور از جمله نهادهاي عمومي‌غيردولتي، سياست‌ها و برنامه‌هايي براي عبور از چالش‌هاي فعلي تدوين کنيم. معاون اول رييس جمهوري همچنين با اشاره به برخي گزارش‌ها در خصوص وضعيت نامناسب آب شرب شهرهاي آبادان، خرمشهر و اصفهان بر ضرورت تمرکز براي حل مشکل آب شرب اين شهرها تاکيد کرد و ضمن اطمينان به مردم آبادان براي حل مشکل آب شرب در کوتاه‌ترين زمان ممکن، از وزير نيرو، رييس سازمان برنامه و بودجه کشور و قرارگاه سازندگي خاتم الانبياء خواست تمرکزي ويژه بر اين موضوع داشته باشند و حل مشکل آب شرب آبادان و خرمشهر را بعنوان يک اولويت ويژه در دستور کار خود قرار دهند و با سرعت آب شرب با کيفيت مناسب به مردم اين مناطق برسانند. محمد باقر نوبخت رييس سازمان برنامه و بودجه کشور هم در اين جلسه از بررسي و مطالعه شرايط جديد کشور توسط کارشناسان اين سازمان خبر داد و گفت: منابع مالي کشور براي بدبينانه‌ترين شرايط موجود مورد مطالعه قرار گرفته است و برنامه ريزي‌هاي دقيقي براي اولويت بندي منابع مالي انجام شده تا آسيب‌ها و اثرگذاري تحريم‌ها بر کشور به حداقل ممکن کاهش يابد