اختصاص 100 میلیون دلار برای تولید دو واکسن جدید



سخنگوی وزارت بهداشت درباره حواشی مطرح شده پیرامون واکسن HPV گفت: باید واکسن‌های ضروری را که از بیماری‌های مهم پیشگیری می‌کنند گسترش دهیم.
به گزارش «ایران» ایرج حریرچی در نشست با خبرنگاران افزود: یکی از واکسن‌های مورد توصیه جهانی که در اولویت ما هم قرار دارد واکسن HPV است. باید توجه کرد که HPV دو بیماری مهم در کشورهای مختلف ایجاد می‌کند که یکی زگیل ناحیه تناسلی و دیگری سرطان‌های مربوط به این ناحیه مانند سرطان دهانه رحم است. وی اظهار داشت: بیش از ۱۰۰ نوع از این ویروس وجود دارد که برخی از آنها عامل زگیل و برخی هم عامل سرطان هستند. هرچند که سرطان دهانه رحم دوازدهمین سرطان شایع در زنان است و سالانه ۹۲۷ مورد به آن مبتلا می‌شوند اما باید بدانیم که ۵ درصد مردم در طول عمرشان به زگیل‌های ناحیه تناسلی مبتلا می‌شوند و بروز آنها بیشتر در زنان کمتر از ۲۴ سال و مردان بین ۲۵ تا ۲۹ سال است.


وی ادامه داد: این زگیل‌های تناسلی عوارض متعددی دارند و می‌توانند در مراودات جنسی اختلال ایجاد کنند و حتی مطالعاتی انجام شده که نشان می‌دهد می‌تواند منجر به طلاق شوند به‌ طوری که در پزشکی قانونی اجازه طلاق به‌دلیل ابتلا به بیماری لاعلاج صادر می‌شود چون احتمال بهبودی افراد مبتلا بعد از گذشت یک تا دو سال کم و درمان آن هم پر هزینه است. از طرفی عوارض متعدد روانی مانند افسردگی و اضطراب ایجاد می‌کند که می‌تواند منجر به اختلاف در روابط زناشویی شود.
انجام مطالعات ابتدایی تولید واکسن HPV در ایران
حریرچی با بیان اینکه ما از سال‌های گذشته به‌دنبال تولید این واکسن در کشور بوده‌ایم و مطالعات ابتدایی آن انجام شده است، گفت: در حال حاضر این واکسن در کشور موجود است و در سه بازه زمانی باید تزریق شود. قیمت قانونی آن هم برای هر بار تزریق۲۷۳ هزار تومان است که البته برخی از مراکز خصوصی تا چند صد هزار تومان بیشتر هم دریافت می‌کنند اما از طرفی اکثریت جامعه استطاعت مالی تزریق آن را ندارند بنابراین راه درست، تولید این واکسن در داخل کشور است.
اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار اعتبار از صندوق ذخیره ارزی برای تولید دو واکسن
حریرچی با بیان اینکه امسال مقام معظم رهبری موافقت کردند تا برای تولید دو واکسن مهم در کشور100 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به وزارت بهداشت اختصاص یابد، گفت: درباره واکسن HPV هم زمانی که بتوانیم آن را تولید کنیم و تولید ملی این واکسن به حد مناسب برسد از آن استفاده خواهیم کرد. مطمئن هستیم که دانشمندان جوان ایرانی قادر به تولید این واکسن هستند. در حال حاضر انستیتو پاستور ایران مسئولیت این اقدام را بر عهده گرفته است. درعین حال تولید هر واکسن معمولاً توانایی تولید چند واکسن دیگر را هم در کشور ایجاد می‌کند. در دنیا بازار قابل توجهی برای واکسن HPV وجود دارد و قیمت دلاری آن هم گران است بنابراین رقابتی برای تولید ارزان این واکسن در دنیا وجود دارد و ما به‌دنبال تولید آن هستیم تا بتوانیم بازار صادراتی خوبی را هم برایش ایجاد کنیم.
حریرچی افزود: در این مورد 50درصد هزینه را خیریه  و ۵۰ درصد را هم وزارت بهداشت تقبل کرده است و امیدواریم بتوانیم این واکسن را در داخل کشورتولید کنیم. به هر حال اهتمام ما درباره تولید واکسن‌ها و داروها درکشور جدی است.
وی در ادامه گفت: همان‌طور که روز گذشته رهبری نسبت به ارتقای ملی و تقویت اقتصاد مقاومتی تأکید کردند ما هم وظایفمان را انجام می‌دهیم. موضوع واکسن هم به حدی جدی است که رهبری اجازه دادند از صندوق ذخیره ارزی اعتباری برای دو واکسن «روتاویروس» و «پنوموکوک» اختصاص داده شود. حریرچی تأکید کرد: ما برای گسترش واکسن‌ها و خدمات دارویی اولویت‌بندی داریم و با توجه به امکانات مالی آنها را توسعه می‌دهیم. در دهه اول انقلاب اسلامی پیشرفت خوبی در زمینه گسترش واکسن‌ها داشتیم البته این پیشگامی در یکی دو دهه گذشته مقداری دچار مشکل شد اما در دوره اخیر توانستیم واکسن «پنتاوالان» را به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه کنیم همچنین واکسن «هپاتیت» را در گروه‌های سنی مختلف توسعه دادیم و میزان پوشش واکسن‌هایمان هم به بیش از ۹۸ درصد افزایش پیدا کرده است.
وی افزود: به هر حال ما در این زمینه کمبود اعتبار داریم و تأمین این واکسن‌ها هم متوسط تأمین امکانات است چراکه اعتبارات ما کفاف آن را نمی‌کرد. حال هرخیری هم در این زمینه وارد شود و بتواند کمک کند از آن استقبال می‌کنیم البته ما این کمک‌ها را برای واردات هزینه نمی‌کنیم بلکه برای تولید ملی و رفع نیاز کشور است. حریرچی درباره برخی از شایعه‌ها مبنی بر اینکه درصورت تزریق واکسن HPV فرد عقیم می‌شود، اظهارکرد: در این زمینه فقط افراد علمی باید اظهار نظر کنند. اگر گزارش علمی در این زمینه وجود دارد حتماً آن را به ما ارائه کنید اما در دنیا چنین گزارش هایی وجود ندارد. در حال حاضر واکسن HPV در ۵۴ کشور استفاده می‌شود و در برخی از کشورها هم اجباری است و گزارش های این چنینی درباره آن وجود ندارد.
سخنگوی وزارت بهداشت در واکنش به شایعه استعفای وزیر بهداشت گفت: این حرف را باید به‌عنوان دروغ ۱۳مطرح می‌کردند. تأکید می‌کنم که چنین حرفی صددرصد شایعه و ۱۵۰ درصد بی‌اساس است. وی افزود: دکتر هاشمی قوی‌تر از گذشته به فعالیت مشغول است و رابطه‌اش با رئیس جمهوری هم در سطح عالی و در بالاترین سطح طی پنج سال گذشته است. هر چند که یک عده شایعه می‌سازند اما ما برای حفظ سلامتی مردم اقدامات‌مان را انجام می‌دهیم.