از عکس‌های کیارستمی تا خواب‌وخیال پتگر

از عکس‌های کیارستمی تا خواب‌وخیال پتگر گروه هنر: ماه مبارک رمضان فرصتی مناسب بوده که نمایشگاه‌های هنرهای تجسمی به نحو مطلوب‌تری برگزار شوند و برخی از این نمایشگاه‌ها در این ایام همچنان برقرار هستند و همچنین برخی در هفته پیش‌رو افتتاح شده‌اند.
لوور کوچک
درحالی‌که قرار بود نمایشگاه «لوور کوچک»، ۱۸ خرداد در تهران به پایان برسد، این نمایشگاه تا هشتم مرداد تمدید شد.
اگر برای بازدید از این رویداد به موزه ملی ایران بروید، می‌توانید تماشاگر ۱۸ عکس عباس کیارستمی از فضاهای خلق‌شده و بازدیدکنندگان موزه لوور باشید. این عکس‌ها از این کارگردان و عکاس فقید در کنار دیگر آثار این موزه مطرح جهانی روی دیوارهای موزه ملی به نمایش گذاشته شده‌اند. این مجموعه عکس، نماهایی هستند که کیارستمی در بازدیدهای متعددش از موزه لوور فرانسه در سال‌های ١٩٩٦ تا ٢٠١٢ میلادی در تالارهای نقاشی و مجسمه‌های موزه لوور ثبت کرده است. همچنین یکی از آثار انتخاب‌شده از موزه لوور برای نمایش در موزه ملی ایران، نمایش یکی از آثار «رامبراند»، نقاش مشهور هلندی از قرن هفدهم میلادی است که به مدت چهار ماه در موزه‌ ملی ایران به نمایش درآمده است.


نمایشگاه «لوور در تهران» منتخبی از آثار موجود در سالن‌های اصلی موزه لوور است که به دنبال تبادلات فرهنگی بین ایران و فرانسه تا هشتم مردادماه در تهران و موزه ملی ایران در خیابان ۳۰ تیر برپاست.
نگارخانه فرشچیان
گروه هنری نقش هنر تازه‌ترین نمایشگاه خود را در صبا برپا خواهد کرد.
آیین گشایش نمایشگاه گروهی هنرهای تجسمی نقش هنر با عنوان «نقش‌نگار» روز یکشنبه، 20 خرداد، از ساعت 16 تا 18 برگزار شد.
در نمایشگاه نقش‌نگار آثاری متنوع در حوزه عکاسی، دیجیتال‌آرت، نقاشی و آثار حجمی در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت.
این نمایشگاه تا 28 خرداد همه‌روزه به‌جز روزهای تعطیل از ساعت 10 تا 18 در نگارخانه استاد فرشچیان مؤسسه صبا، واقع در خیابان طالقانی، خیابان شهید مظفر، پلاک 125 برپا خواهد بود.
فرهنگ‌سرای نیاوران
نمایشگاه منتخب آثار نقاشی شیرین اتحادیه روز جمعه، ۱۸ خرداد، ساعت ۱۷ در گالری شماره یک فرهنگ‌سرای نیاوران افتتاح شد.
در این نمایشگاه که به پیشنهاد و دعوت فرهنگ‌سرای نیاوران برگزار می‌شود، ۳۰ اثر از آثار منتخب شیرین اتحادیه که در سال‌های ۱۳۹۴ تاکنون خلق شده‌اند در معرض دید علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. این آثار پیش‌تر در داغستان و بیروت به نمایش درآمده بودند و متعلق به مجموعه‌هایی از این هنرمند با نام «مهاجرانی که خاطره سرزمینشان را با خود می‌برند» و مجموعه انتزاعی «در غیاب آدم‌ها» هستند. علاقه‌مندان می‌توانند برای بازدید از این نمایشگاه در روزهای عادی از ساعت ۱۰ تا ۲۱ و در روزهای تعطیل از ساعت ۱۴ تا ۲۱ به گالری شماره یک فرهنگ‌سرای نیاوران مراجعه کنند.
گالری چهار
نمایشگاه نقاشی‌های فریبا رهنورد با عنوان «یک فاجعه بی‌آرام» روز جمعه، ۱۸ خرداد، در گالری چهار افتتاح شد. فریبا رهنورد، کارشناس‌ارشد رشته نقاشی است و آثارش تاکنون در بی‌ینال‌ها و نمایشگاه‌های بین‌المللی متعددی به نمایش درآمده است. در این نمایشگاه ۲۵ اثر از وی ارائه خواهد شد که در پنج سال اخیر و عمدتا با تکنیک کولاژ خلق شده‌اند.
گالری چهار در خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان، کوچه اشراقی، شماره ۴ واقع شده و از ساعت ۱۱ تا ۲۰ آماده پذیرایی از بازدیدکنندگان است. این نمایشگاه تا ۲۸ خرداد ادامه خواهد داشت.
گالری نگر
نمایشگاه گروهی نقاشیخط با عنوان «ایرانیزه» به کیوریتوری شادی طلایی، جمعه، ۱۸ خرداد، در گالری نگر گشایش یافت. امید خاکباز، امیر یگانه، امیرشاهرخ فریوسفی، آرش لاهیجی، پریسا پگاه، جمشید حکیمی، حسین احصایی، رضا عمادی، ساناز البرزی، سعید نقاشیان، شادی طلایی، عظیم فلاح، علیرضا سعادتمند، غلامحسین فرخی‌نسب، کاظم خراسانی، مرتضی شمیسا، مهدی حاجی‌محمدی‌فریمانی، مهناز جبری و مجید شیخ‌حسنی اسامی هنرمندانی است که آثارشان در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده.
گالری نگر، واقع در خیابان قیطریه، ضلع جنوبی پارک قیطریه، خیابان روشنایی، کوچه دلارام، پلاک ۳۳، زنگ ۳ است.
گالری طراحان آزاد
نمایشگاه گروهی چیدمان و نقاشی با عنوان «چرخه سپید» روز جمعه، ۱۸ خرداد، در گالری طراحان آزاد با آثاری از فرید جعفری، الِکس کِی، شیرین بلورچی و زاخاری رٌچ افتتاح شده است که تا ۲۳ خرداد ادامه دارد.
گالری طراحان آزاد، واقع در میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، جنب پاسارگاد، شماره ۵ است.
گالری محسن (پاسیو)
نمایشگاه چیدمان علیار راستی با عنوان «جا» از روز جمعه ۱۸ خرداد تا ۱۵ تیر در گالری محسن (پاسیو) واقع در ظفر، خیابان ناجی، خیابان فرزان، کوچه نوربخش، بلوار مینای شرقی، پلاک ۴۲ گشایش می‌یابد.
گالری سیحون
نقاشی‌های سعید خضایی با عنوان «هفت‌خان رستم» از روز جمعه ۱۸ خرداد در گالری سیحون روی دیوار رفته است که تا ۳۰‌ام همین ماه ادامه خواهد داشت. گالری سیحون در آدرس خیابان وزرا، کوچه چهارم، شماره ١١ واقع است.
گالری نهاوند
نمایشگاه گروهی نقاشی «سیمرغ» شامل آثار هنرآموزان و شاگردان مژگان برکوک‌رام جمعه
۱۸ خرداد در گالری نهاوند گشایش یافت. گالری نهاوند واقع در خیابان میرداماد بالاتر از ایستگاه مترو جنب برج نادر پلاک ۲۱۴ است.
خانه هنرمندان ایران
طبق سنت هر‌ساله خانه هنرمندان ایران، در ایام ماه مبارک رمضان نمایشگاه میهمانی هنر در تمام فضای خانه هنرمندان ایران برپا شده است که ششمین دوره این نمایشگاه به موضوع طراحی اختصاص دارد.
در این نمایشگاه که آثار آن از سوی امیر سقراطی انتخاب و گردآوری شده است، ۲۴۰ اثر از ۶۶ هنرمند معاصر ایران مانند علی‌اکبر صادقی، منوچهر معتبر، فرشید ملکی، منوچهر صفرزاده، فرشید مثقالی، بهزاد شیشه‌گران، علی نصیر، کریم نصر، علی خسروی، نیلوفر قادری‌نژاد، شهرام کریمی، مهدی حسینی، نعمت لاله، محمدعلی بنی‌اسدی و... در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.
ششمین نمایشگاه میهمانی هنر در تمام نگارخانه‌های خانه هنرمندان ایران تا ۲۲ خرداد برپا خواهد بود.
موزه امام علی (ع)
۱۱۰ اثر از آثار منتخب گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) به مناسبت ماه مبارک رمضان به نمایش درآمده است. آثار به‌نمایش‌درآمده در این نمایشگاه از میان ۸۰۰ اثر مرتبط با امیرالمؤمنین علی (ع) موجود در گنجینه موزه هنرهای دینی امام علی (ع) انتخاب شده و شامل آثاری در قالب نقاشی و خوشنویسی از هنرمندانی مانند حبیب‌الله صادقی، علی وزیریان، ناصر پلنگی، کاظم چلیپا، مصطفی گودرزی، عبدالحمید قدیریان، غلامحسین امیرخانی، علی شیرازی، محمد سلحشور و... است.
علاقه‌مندان برای بازدید از این آثار می‌توانند تا پایان خرداد به موزه هنرهای دینی امام علی (ع) واقع در خیابان ولی‌عصر (عج)، روبه‌روی بزرگراه آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی، بلوار اسفندیار، شماره ۳۵ مراجعه کنند.
باغ‌موزه هنر ایرانی
باغ‌موزه هنر ایرانی نمایشگاه هنری «سیمرغ» را برگزار کرده است که شامل تصاویر پرندگانی است که در فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و به‌عنوان نماد و سمبل شناخته می‌شوند. این نمایشگاه که ماهیت پژوهشی دارد، شامل ۶۳ تابلو است که غالبا تصاویر پرندگانی را به نمایش می‌کشد که در فرهنگ و هنر ایرانی-اسلامی دارای جایگاه ویژه‌ای هستند و به‌عنوان نماد و سمبل شناخته می‌شوند. پرندگانی که تصویرشان روی نسخه‌های خطی، آثار لاکی، قلمدان‌ها، جلد قرآن‌ها و سکه‌های موجود در گنجینه مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک حک شده است و در معرض دید علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. نمایشگاه سیمرغ، تا ۳۰ خرداد، از ساعت ۹ تا ۱۷ در گالری پردیس باغ‌موزه هنر ایرانی واقع در میدان تجریش، خیابان مقصودبیگ، سه‌راه دکتر حسابی میزبان علاقه‌مندان و مخاطبان آثار هنری است.
موزه طراحی
نمایشگاه طراحی اولاف پروبست، طراح معاصر آلمانی به‌ طور هم‌زمان در موزه طراحی محض و موزه دیدی برگزار شده است. «ریسمان‌های وارونه‌خوانی» نام نمایشگاهی است که در موزه دیدی (در شهرستان نور مازندران) برگزار شده است. «طراحی‌های خورشیدی» نام بخش دیگر این نمایشگاه است که از اول خرداد در موزه طراحی محض افتتاح شده است.
علاقه‌مندان برای تماشای آثار در موزه طراحی محض می‌توانند تا ۳۰ خرداد به نشانی تهران خیابان طالقانی، خیابان موسوی، کوچه محمدپور، شماره ۹ مراجعه کنند. موزه گالری دیدی هم در ایزدشهر، کیلومتر ۹ جاده نور- محمودآباد واقع است.
گالری سلام
نمایشگاهی با نام «خواب و خیال» که به ارائه آثار و اسناد خانواده «پتگر» اختصاص دارد، در گالری «سلام» برگزار شده است. گردآوری آثار این نمایشگاه برعهده احمدرضا نوری بوده و شامل آثار هنرمندان خانواده پِتگر مانند «علی‌اصغر»، «جعفر»، «نامی» و «نیما» است. بیش از ۸۰ اثر و ۵۰ سند از این خانواده در این نمایشگاه ارائه شده است.
علاقه‌مندان می‌توانند از این نمایشگاه تا تاریخ یکم تیر از ساعت ۱۵ تا ۲۱ در گالری سلام واقع در خیابان ولیعصر، بالاتر از پارک‌وی، خیابان فیاضی، مجتمع «سام‌سنتر»، طبقه منفی یک بازدید کنند. لازم به‌ ذکر است که گالری روزهای شنبه تعطیل است.