تحریم‌های یک‌جانبه خلاف روند تجارت مشروع بین‌المللی است

روحانی در اجلاس شانگهای مطرح کرد تحریم‌های یک‌جانبه خلاف روند تجارت مشروع بین‌المللی است روز گذشته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ایران، در هجدهمین اجلاس سران عضو سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد. رئیس‌جمهوری به دعوت رسمی «شی‌جین‌پینگ»، رئیس‌جمهوری چین و برای شرکت در اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای، شامگاه جمعه وارد شهر ساحلی «چینگدائو» در استان شاندونگ واقع در شرق چین شد. به گزارش «پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری»، روحانی روز گذشته، در روز پایانی این نشست دو روزه، با بیان اینکه برای منطقه‌ای امن‌تر، با ثبات‌تر، توسعه‌یافته‌تر و پررونق‌تر، باید اشتراکات و منافع مشترک درازمدت مبنای تعامل و دستور کار در سطح منطقه قرار گیرد، گفت: «ایران به‌عنوان شریکی مستقل و مطمئن آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی است». روحانی تلاش ایالات‌متحده برای تحمیل سیاست‌های خود بر دیگران را خطری در حال گسترش دانست و تأکید کرد: تحریم‌های یک‌جانبه به روند تجارت مشروع بین‌المللی خدشه وارد می‌کنند. 
چالش‌های پیش‌روی جامعه جهانی
او در بخشی از سخنرانی خود گفت: «هجدهمین نشست سران سازمان همکاری شانگهای در زمانی برگزار می‌شود که جامعه جهانی با چالش‌های فراوان و بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است؛ در سطح بین‌المللی، چالش یک‌جانبه‌گرایی، تروریسم، افراط‌گرایی، تقلیل نقش سازمان‌ها و معاهدات بین‌المللی، در سطح منطقه‌ای چالش دخالت‌های بازیگران فرامنطقه‌ای و تضعیف سازوکارهای تعامل و به‌هم‌پیوستگی براساس منافع مشترک و بالاخره در سطح ملی، چالش دخالت‌ها و تهدیدات داخلی که هرازچندگاهی زیرساخت‌های امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشورها را مورد هجوم قرار می‌دهند.  به گفته روحانی، برای مقابله با این چالش‌ها در سطح منطقه، نیازمند همکاری‌های تنگاتنگ منطقه‌ای در زمینه‌های گوناگون هستیم.
برجام در اولویت گفت‌وگوها


او گفته خود را چنین ادامه می‌دهد: «تمامی طرفین برجام در قبال تعهدات رفع تحریمی پذیرفته‌شده در برجام مسئولیت دارند و سایر اعضای ملل متحد نیز براساس قطع‌نامه 2231 شورای امنیت و ماده 25 منشور ملل متحد موظف‌اند که به اجرای کامل برجام کمک کرده و از هر اقدامی که مانع اجرای برجام می‌شود، خودداری کنند». روحانی بار دیگر تصریح کرد: «جمهوری اسلامی ایران فرصت محدودی را در اختیار کشورهای باقی‌مانده در برجام قرار داده تا چنان‌چه در عمل بتوانند در اجرای تمامی موارد توافق‌شده در برجام تضمین لازم را ارائه کند، به حضور خود در این توافق ادامه دهد. مطمئنا آمریکا عکس‌العمل دیگران دربرابر خروج خود از برجام را رصد کرده و پاسخ‌ندادن به این اقدام را به‌منزله بی‌هزینه‌بودن یک‌جانبه‌گرایی قلمداد می‌کند که درنتیجه، آثار بسیار زیان‌باری را برای جامعه جهانی دربر دارد». او از تلاش‌های روسیه و چین برای حفظ توافق برجام استقبال کرد و ادامه داد: «در چند سال اخیر، تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گرایی مناطق مختلف جهان و به‌ویژه مناطق پیرامونی ما شامل آسیای مرکزی و غرب آسیا را تحت‌تأثیر قرار داده است. گروه‌های تروریستی با سوءاستفاده از خلأ اطلاعاتی موجود بین کشورهای منطقه دست به شبکه‌سازی و جذب نیروهای جدید می‌زنند. ازاین‌رو، افزایش مبادلات اطلاعاتی بین کشورهای منطقه می‌تواند در تضعیف شبکه‌سازی منطقه‌ای گروه‌های تروریستی مؤثر باشد. در‌این‌راستا، تدوین سازوکارهای مناسب منطقه‌ای و ارائه راهکارهای حقوقی لازم برای مقابله بهتر با این گروه‌ها راهگشا خواهد بود».
نگاه به شرق برای مقابله با فشار غرب
نگاه به شرق یکی دیگر از راهبردهای اشاره‌شده روحانی در این نشست بود. او با اشاره به موقعیت راهبردی ایران گفت: «موقعیت راهبردی ایران در پیوند شرق و غرب از یک ‌سو و شمال و جنوب از سوی دیگر، موقعیت مناسبی را به وجود می‌آورد تا با بهره‌گیری از امکانات بندری در خلیج ‌فارس و دریای عمان و شبکه حمل‌ونقل ریلی در کشور، زمینه اتصال شرق آسیا به آسیای میانه و اروپا از طریق کریدور شمال- جنوب و جنوب - غرب فراهم‌ آید. ایران به نقش خود در برقراری صلح و ثبات و توسعه منطقه‌ای واقف بوده و با توجه به ظرفیت‌های درخور‌‌توجه خود مانند جمعیت جوان و تحصیل‌کرده، منابع غنی انرژی، معادن بی‌شمار و موقعیت سوق‌الجیشی، به‌عنوان شریکی مستقل و مطمئن آماده گسترش همکاری‌های اقتصادی منطقه‌ای و بین‌المللی است».
روحانی با شی جین‌پینگ دیدار کرد
روز گذشته روحانی در حاشیه اجلاس شانگهای با رئیس‌جمهوری چین دیدار کرد. محور اصلی گفت‌وگوی روحانی با شی جین‌پینگ، تقویت و توسعه همکاری اقتصادی و سیاسی میان تهران و پکن بود. برجام محور دیگری بود که سران دو کشور درباره آن گفت‌وگو کردند. همچنین روز گذشته رئیس‌جمهوری چین در سخنرانی خود در اجلاس شانگهای از خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام انتقاد کرد. او در نشست سازمان همکاری شانگهای گفت: «ما از تصمیم یک‌جانبه آمریکا مبنی بر خروج از برجام ناراحت هستیم. چین آماده است با روسیه و دیگر کشورها برای حفظ توافق هسته‌ای همکاری کند». او تصریح کرد: «باید با همکاری یکدیگر شرایط را برای صلح و امنیت مهیا کنیم و تمام کشورهای سازمان همکاری برای مبارزه با سه نیروی شیطانی (تروریسم، جدایی‌طلبی و افراط‌گری) به برنامه این سازمان در سال ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱ وفادار بمانیم».  همچنین روز گذشته در حضور رؤسای ‌جمهور ایران و چین چهار سند همکاری دو کشور امضا شد. به گزارش «ایسنا»، یادداشت تفاهم برنامه مشترک تحقیقاتی بین معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ایران و وزارت علوم و فناوری جمهوری خلق چین، یادداشت تفاهم بین ایران و دولت جمهوری خلق چین در زمینه همکاری در پیشگیری و مبارزه با تولید غیرقانونی، قاچاق و سوءمصرف مواد مخدر، داروهای روان‌گردان و پیش‌سازها، تفاهم‌نامه فی‌مابین سازمان بورس و اوراق بهادار، ایران و کمیسیون قانون‌گذاری اوراق بهادار چین برای همکاری متقابل و کمک فنی و یادداشت تفاهم همکاری فی‌مابین وزارت امور اقتصادی و دارایی جمهوری اسلامی ایران و کمیسیون ملی توسعه و اصلاحات جمهوری خلق چین بر تشکیل برنامه همکاری مشترک دوجانبه ایران - چین در چارچوب ابتکار طرح کمربند و راه، سندهایی هستند که به امضا رسیدند. 
توسعه چابهار در اولویت ایران و هند
روحانی بعد از پایان سخنرانی در حاشیه دومین روز اجلاس شانگهای با رئیس‌جمهور مغولستان و نخست‌وزیر هندوستان هم دیدار کرد. به گزارش «ایرنا»، او در دیدار با «خالتما باتولگا»، رئیس‌جمهور مغولستان، گفت: «توسعه روابط اقتصادی تأکید‌شده از سوی ما به‌ نفع ملت‌های دو کشور است و ما بخش خصوصی و بازرگانان ایرانی را برای مشارکت در طرح‌های توسعه‌ای مغولستان تشویق می‌کنیم. سرمایه‌گذاران ایرانی قادرند در زمینه دامی در مغولستان سرمایه‌گذاری کنند». او همچنین در دیدار با «نارندرا دامورداس مؤدی» نخست‌وزیر هندوستان، از طرح توسعه چابهار گفت. روحانی از مشارکت فعال هندوستان در طرح توسعه بندر چابهار استقبال کرد و گفت: «بندر چابهار به‌عنوان پل ارتباطی هند به افغانستان و آسیای مرکزی تا اروپای شرقی می‌تواند روابط تاریخی و تجاری دو کشور و منطقه را بیش‌ازپیش مستحکم کند». روحانی با اشاره به اهمیت نقش همکاری‌های بانکی در توسعه روابط اقتصادی بر تسریع در اجرای توافقات اخیر سران دو کشور در دهلی‌نو تأکید کرد و اجرای این طرح‌ها را گامی در مسیر توسعه بیش‌ازپیش روابط دو کشور دانست. نخست‌وزیر هندوستان هم در این دیدار اهمیت و جایگاه ویژه بندر چابهار برای توسعه همکاری‌های منطقه‌ای را مورد تأکید قرار داد. رئیس‌جمهوری شامگاه یکشنبه «چینگ دائو» را به مقصد تهران ترک کرد.