پتروشيمي‌ايران؛ صنعت جذاب براي قاره سبز


گروه انرژي: جذابيت صنعت پتروشيمي‌ايران به حدي است که حتي تهديدات و فشارهاي آمريکا نيز نتوانسته مانع حضور شرکت‌هاي بين المللي پتروشيمي‌در ايران شود و به تازگي شرکت‌هاي اروپايي مذاکراتي را براي توسعه همکاري‌ها انجام داده اند.
با وجود تهديدات ترامپ، در هفته‌هاي اخير و پس از خروج آمريکا از برجام، هيات‌هاي متعدد پتروشيمي‌خارجي به ويژه اروپايي با مسئولان صنعت نفت و پتروشيمي‌کشورمان رايزني کرده اند.
دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا 18 ارديبهشت ماه امسال با تکرار اتهام‌هايي عليه ايران، از برجام خارج شد و اعلام کرد تحريم‌هاي يکجانبه تعليق شده کشورش عليه ايران را در فرصتي 90 تا 180 روزه باز مي‌گرداند؛ اين تصميم با موضع گيري‌هاي متعدد از سوي کشورهاي مختلف بويژه اتحاديه اروپا مواجه شد.
بخشي از اين ديدارهاي اخير شرکت‌هاي اروپايي با ايران به صورت محرمانه انجام شده و آن شرکت‌ها، تمايلي به اعلام نام شرکتشان نداشتند، اما شرکت‌هايي مانند «کازاله» سوئيس و «سايپم» ايتاليا بدون نگراني اقدام به رايزني با ايران کردند.

ايران و سوئيس همکاري‌هاي بخش پتروشيمي‌را گسترش مي‌دهند 
شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌ايران و شرکت کازاله سوئيس، به تازگي بدون توجه به خروج آمريکا از برجام و هشدار اين کشور به شرکت‌هاي بين المللي براي حضور در ايران، زمينه‌هاي گسترش همکاري‌هاي مشترک را بررسي کردند. 
«رضا نوروززاده» در ديدار با مديران ارشد شرکت کازاله درباره فعاليت‌هاي اين شرکت در زمينه دانش فني و نيز لايسنس‌هاي مورد نياز صنعت پتروشيمي‌ايران مذاکره و رايزني کرد. 
در اين ديدار قرار شد که شرکت کازاله فهرست پيشنهادهاي خود در زمينه لايسنس‌هاي جديد که از نظر فني و اقتصادي براي طرح‌هاي پتروشيمي‌ايران مناسب است، ارائه دهند. 
همچنين از شرکت کازاله درخواست شد تا همچون گذشته خدمات فني و مهندسي و پشتيباني طرح‌هايي که از لايسنس و همچنين خدمات فني و مهندسي کازاله استفاده مي‌کنند را با جديت ادامه دهد. 
با توجه به اين که شرکت کازاله در شرايط خاص همکاري‌هاي مطلوبي با شرکت‌هاي ايراني داشته است از اين شرکت درخواست شد اين همکاري تداوم يافته و در ابعاد وسيع تري در زمينه دانش فني و انتقال تکنولوژي ادامه يابد. 
شرکت کازاله سوئيس به طور کامل خصوصي بوده و متعلق به هلدينگ کازاله است که دفتر مرکزي آن در شهر «لوگانو» سوييس واقع شده است. 
کازاله در سال‌هاي اخير و با وجود تحريم‌هاي بين المللي عليه کشورمان، به عنوان لايسنسور واحدهاي آمونياک در ايران همکاري مناسبي با شرکت‌هاي پتروشيمي‌داشته است. 
از جمله اين همکاري‌ها مي‌توان به ارائه دانش فني واحدهاي آمونياک طرح‌هاي استاني گلستان، لردگان و زنجان و همچنين همکاري با بخش خصوصي اشاره کرد. 

ايتاليايي‌ها در پي گسترش روابط با صنعت پتروشيمي‌ايران
همچنين مديرعامل شرکت ملي صنايع پتروشيمي‌و مديران ارشد شرکت ايتاليايي سايپم به تازگي زمينه‌هاي همکاري در صنعت پتروشيمي‌را بررسي کردند.
بهينه سازي و اصلاح توليد، همکاري در پتروشيمي‌تبريز، پتروشيمي‌کرمانشاه، واحد استايرن پتروشيمي‌پارس و واحد‌هاي اوره از جمله محورهاي ديدار مقامات 2 شرکت بود.
طرح‌هاي زيست محيطي از جمله طرح جمع آوري گازهاي همراه در منطقه عسلويه مانند «انيدريد کربنيک» و گازهاي هيدروژن و نيتروژن نيز از ديگر محورهاي مذاکرات بود که شرکت ايتاليايي، آمادگي خود را براي همکاري اعلام کرد.
دو طرف همچنين درباره پروژه‌هاي پالايشگاهي و لايسنس‌ها به بحث و تبادل نظر پرداخته و اعلام کردند، براي مشارکت در پروژه‌هاي جديد پالايشگاهي که در تبريز و شيراز در دست اجرا است تمايل به همکاري دارند.
شرکت سايپم از شرکت‌هاي بزرگ ايتاليايي است که از دهه 1950 فعاليت خود را به عنوان پيمانکار طرح‌هاي خشکي-دريايي در حوزه نفت و گاز آغاز کرد؛ اين شرکت هم اکنون در 60 کشور جهان صاحب دفتر است.  به نقل از ايرنا، ظرفيت توليد 63 ميليون تني محصولات پتروشيمي‌در کشور وجود دارد که با تکميل و راه اندازي طرح‌هاي نيمه تمام، ظرفيت توليد به 120 ميليون تن افزايش پيدا مي‌کند و همچنين با کلنگ زني واحدهايي که طراحي آنها انجام شده است، ظرفيت توليد پتروشيمي‌ايران به 180 ميليون تن در سال مي‌رسد.
مدير کنسرسيوم بين‎المللي پرگس: همراه نبودن آمريکا محدوديت نيست
همچنين مدير کنسرسيوم بين‎المللي پرگس گفت:شرايط بين‌المللي خوب الزاما به معناي همراه بودن ايالات متحده نيست؛ حداقل براي پرگس و صدها شرکت ديگر در دنيا که تجارتي در جغرافياي آمريکا ندارند، محدوديت نيست.
به نقل از وزارت نفت، کالين رولي افزود: حضور در عرصه‌هاي اقتصادي جهان مي‌طلبد که ريسک‌پذير هم باشيد، اگر قرار باشد کار اقتصادي بدون هيچ ريسکي انجام شود، شايد اصلا نوبت به کار کردن شما نرسد.
وي درباره امضاي توافقنامه همکاري (HOA) براي توسعه ميدان نفتي کرنج که ميان کنسرسيوم بين‌المللي پرگس (P.I.C) و شرکت ملي مناطق نفت‎خيز جنوب امضا شده است؛ گفت: مهم‌ترين بخش‌هاي شرح کار اين قرارداد، فشارافزايي مخزن تا فشار اوليه با افزايش حدود سه برابري تزريق گاز در قياس با وضعت کنوني، ساخت ايستگاه‌هاي تزريق گاز با ظرفيت ۸۰۰ ميليون فوت مکعب در روز، ساخت تأسيسات جمع‌آوري و انتقال گاز همراه با ظرفيت ۲۸۰ ميليون فوت مکعب در روز، ساخت کارخانه نمک‌زدايي با ظرفيت ۱۱۰ هزار بشکه در روز، حفاري ۳۵ حلقه چاه در مخازن آسماري و پابده (شامل چاه‌هاي توليدي عمودي، انحرافي و افقي، مشاهده‌اي، تزريق گاز و تزريق پساب)، حفاري ۲ حلقه چاه توصيفي در مخزن پر فشار گازي خامي‌با هدف پتانسيل‌سنجي توليد گاز از اين مخزن، تعمير ۱۵ حلقه چاه با دکل و بهينه‌سازي چاه‌ها و تأسيسات موجود است. رولي ادامه داد: همچنين به‌منظور تهيه برنامه جامع ازدياد برداشت (EOR)، شبيه‌سازي و اجراي پايلوت در ميدان کرنج به مدت پنج سال انجام مي‌شود که در نتيجه اين مطالعات، پروژه جامع ازدياد برداشت اجرا خواهد شد. 

 همکاري با شرکت‌هاي ايراني سازنده تجهيزات؛ از برنامه‎هاي کنسرسيوم پرگس در اجراي طرح توسعه کرنج
وي همکاري با شرکت‌هاي ايراني سازنده تجهيزات را از برنامه‎هاي کنسرسيوم پرگس در اجراي طرح توسعه کرنج عنوان کرد و گفت: با اجراي اين طرح ضمن افزايش ظرفيت توليد نفت خام، زمينه‌هاي اشتغال گسترده در استان خوزستان ايجاد مي‌شود و بازار کار مناسبي به وجود خواهد آمد.