حمايت از ايران؛ گروه٧ در برابر ترامپ

«آرمان» گزارش مي‌دهد
حمايت از ايران؛
گروه٧ در برابر ترامپ
کشورهای عضو گروه7 با امضای تفاهمنامه پایانی نشست خود، بر لزوم صلح‌آمیزماندن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند. به‌رغم تنش‌های تجاری اروپا با آمریکا، تمام کشورهای گروه7، بیانیه و تفاهمنامه پایانی نشست شنبه را امضا کردند. طبق بیانیه پایانی نشست گروه7، کشورهای عضو بر لزوم صلح‌آمیز ماندن برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند. گروه7 همچنین از روسیه خواست تا به نقض دموکراسی پایان دهد. به نوشته خبرگزاری «رویترز» سران هفت کشوری صنعتی دنیا همچنین در بیانیه پایانی بر ضرورت «تجارت آزاد، عادلانه و پایاپای» و اهمیت مبارزه با سیاست «حمایت‌گرایی» تاکید کردند. «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا نیز در نشست خبری بعد از نشست روز شنبه گفت: «آمریکایی‌ها و کانادایی‌ها شانه به شانه هم ایستاده بودند. اگر ترامپ به اعمال تعرفه‌های غیرعادلانه ادامه دهد، کانادا نیز اقدامات تلافی‌جویانه را بدون هیچ‌تعللی انجام می‌دهد». ترودو همچنین درباره پیشنهاد ترامپ برای پذیرفتن مجدد روسیه در گروه7 گفت که با این تصمیم موافق نیست. دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پیش از آغاز سفرش به کانادا برای شرکت در نشست کشورهای صنعتی موسوم به «جی7» اظهار داشت که این گروه باید دوباره روسیه را در جمع خود بپذیرد و «جی 8» را احیا کند. ترامپ همچنین گفته بود: «طیف گسترده‌ای از تهدیدهای امنیت ملی از جمله تهدید ایران هم مورد بررسی قرار گرفت؛ کشورهای عضو جی7 متعهد شدند که کماکان جاه‌طلبی‌های هسته‌ای ایران را کنترل کنند؛ البته با یا بدون جی7، این جاه‌طلبی‌ها باز هم کنترل خواهد شد.» این در حالی است که رهبر انقلاب اسلامی ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین عدم ایستادگی مناسب اروپایی‌ها در برابر تحریم‌های واشنگتن علیه ایران، دستور دادند سازمان انرژی اتمی مقدمات بازگرداندن توان غنی‌سازی اتمی ایران به 190‌هزار سو را فراهم کند. ترامپ شامگاه سه‌شنبه (18 اردیبهشت) طی سخنرانی در کاخ سفید با متهم کردن ایران به تلاش برای دستیابی به سلاح اتمی، مخفی‌کردن ابعاد نظامی برنامه هسته‌ای و دخالت در امور کشورهای منطقه، خروج آمریکا را از برجام اعلام کرد. وی همچنین تاکید کرد تحریم‌های پیشین هسته‌ای و تحریم‌های سخت‌تر جدیدتر در بازه 90 تا 180روزه علیه ایران باز خواهند گشت. ترامپ همچنین از مقامات تهران دعوت کرد تا به مذاکرات جدید با آمریکا برگردند. کارشکنی‌های آمریکا در اجرای برجام از زمان روی کار آمدن «دونالد ترامپ» به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا شدت گرفت. او در اقدامی که نقض صریح بندهای توافق هسته‌ای با ایران محسوب می‌شود، بارها تهدید کرد کشورش را از توافق خارج خواهد کرد و یا درباره تجارت با ایران به کشورهای اروپایی هشدار داد. ایران و پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل (آمریکا، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) به علاوه آلمان در تیرماه سال 1394 به توافقی دست یافتند که قرار بود در ازای ایجاد محدودیت در بخش‌هایی از فعالیت‌های هسته‌ای ایران، همه تحریم‌های بین‌المللی و یکجانبه مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران را رفع کند.


آمریکا و بیانیه پایانی
رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر خود اعلام کرد که بیانیه پایانی نشست گروه 7 را تایید نمی‌کند و آماده اعمال تعرفه‌های بیشتر بر واردات خودورها از کشورهای عضو این گروه است. در حالی که هنوز ساعاتی از نشست خبری «جاستین ترودو» نخست‌وزیر کانادا درباره امضاشدن بیانیه پایانی نشست گروه7 از سوی تمام اعضا نگذشته، اما رئیس‌جمهور آمریکا این مساله را تکذیب کرد. «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در توئیتر خود اظهارات ترودو را اشتباه خوانده و خود او را فردی «ضعیف و غیرقابل اعتماد» در مذاکرات نشست گروه7 در کانادا توصیف کرد. ترامپ با اشاره به اینکه کانادا تعرفه‌های گزافی را بر کمپانی‌ها، کشاورزان و کارگران آمریکایی اعمال کرده، گفت که به نمایندگان آمریکا در گروه7 دستور داده تا بیانیه پایانی نشست را تایید نکنند. وی همچنین مجددا تهدید کرد که در حال بررسی اعمال تعرفه‌های بیشتر روی واردات خودرو از کشورهای عضو گروه7 هستند.
همه علیه یکی
سفیر ایران در لندن در توئیتی با اشاره به پایان ناموفق جلسه سران گروه٧ در کانادا و مخالفت‌ها نسبت به آمریکا در رابطه با سیاست‌های اخیرش در عرصه بین‌المللی نوشت: همه علیه یکی. حمید بعیدی‌نژاد با اشاره به عکسی که از حضور سران گروه7 در این نشست که ترامپ روی صندلی نشسته و دیگر رهبران مقابل او ایستاده‌اند، گفت: ترامپ دیر به اجلاس آمد و زود هم رفت و در مواضع خود تنها بود. این عکس گویای حقایق بسیاری از ماهیت فعلی روابط آمریکا با متحدان خود است. خانم ترزا می، امانوئل مکرون و شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن به پشتوانه قدرت خانم مرکل، ترامپ را دوره کرده‌اند. مشاور حسن روحانی در تحلیلی تصویر جنجالی منتشرشده در رسانه‌ها از گفت‌وگوی سران کشورهای اروپایی با رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس G7 را «عکس تاریخی میز شکاف» عنوان کرد. حمید ابوطالبی در حساب کاربری خود در توئیتر در تحلیلی با عنوان «عکس تاریخی میز ‌شکاف: چالش امنیت و تجارت میان غول‌های اقتصاد» درباره تصویر جنجالی که از گفت‌وگوی سران کشورهای اروپایی عضو گروه هفت کشور صنعتی جهان با دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در حاشیه اجلاس«جی7» منتشر شد، نوشت: آمریکا با تاکید بر ضرورت تشکیلG8، امنیت اروپا را به چالش کشید؛ اروپا با تاکید بر ضرورت حفظ برجام، تجارت آمریکا را به چالش کشید؛ در مسیر رسیدن چالش‌ها به نقطه تعادل، همیشه حلقه ضعیف‌ شکننده‌تر است. باید نسبت به حفظ و ثبات عناصر قدرت، هشیار بود.