تشنج هدايت شده در بهارستان!

آرمان- محمدحسین جعفری: آنچه که مشخص است، دلمشغولی‌های دلواپسان مجلس پایانی ندارد. از آنجایی که این جریان شبه سیاسی با زبان منطق و گفت‌وگو آشنایی چندانی ندارند، به این نتیجه رسیده که برای رسیدن به اهداف خود تنها می‌توانند با ایجاد هیاهو و جنجال به مقصود خود نائل شوند. روزی رئیس سازمان انرژی اتمی را در مجلس تهدید کردند، روزی برجام را آتش زدند، روز دیگر گزارش تحقیق و تفحص از دوتابعیتی‌ها را مطرح کردند، یک روز هم با آبستراکسیون CFT در کمیسیون امنیت ملی اجازه تصویب آن را ندادند و روز گذشته نیز هنگامی که قرار بود کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) مورد بررسی قرار گیرد جنجالی تازه به راه انداختند. جلسه علنی دیروز مجلس زمانی که وارد بررسی کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم شد، بار دیگر توسط دلواپسان متشنج شد.
دلواپسان و تکرار همهمه!
 چند نماینده عضو فراکسیون ولایی با برنامه‌ریزی قبلی طومارهایی را در صحن مجلس و حتی روی مانیتورها در اعتراض به بررسی این لایحه پهن کرده و با ایجاد هیاهو و همهمه فضای خانه ملت را متشنج کردند. در جلسه علنی اول خردادماه نیز به محض اعلام این دستور کار، تعدادی زیادی از نمایندگان مخالف با این طرح که عمدتا از اعضای فراکسیون ولایی بودند، مقابل تریبون مجلس جمع شدند و با در دست داشتن پلاکاردهایی مبنی بر استعماری بودن این کنوانسیون، خواستار مسکوت ماندن بررسی آن در صحن علنی مجلس شدند. ترکیب این نمایندگان شبیه همان‎هایی بود که چندی پیش با تجمع در جایگاه، برجام و پرچم آمریکا را در اعتراض به خروج این کشور از برجام، آتش زدند. حسینعلی حاجی دلیگانی، محسن کوهکن، آزادی‌خواه، گودرزی، ابطحی، قاضی‎پور و نصرا... پژمانفر. البته این بار به جای برجام و پرچم آمریکا، پلاکاردهایی با این مضامین در دستشان بود: ملت غیور ایران از پذیرش هر پیمان استعماری بیزار است، ملت ایران ما را نخواهد بخشید اگر این لایحه استعماری را مصوب کنیم. در حالی که حسین نقوی‎حسینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مشغول مخالفت با لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم معروف به CFT بود، تعدادی از نمایندگان ۱۱ طومار را که مردم شهرستان‌ها در اعتراض به این لایحه امضا کرده بودند را در کف مجلس و جایگاه هیات رئیسه و روی مانیتور پهن کرده و به نمایش گذاشتند. لاریجانی نمایندگانی چون قاضی‎زاده و کریمی‎قدوسی را مخاطب قرار داد و با عتاب گفت: این کار خلاف آیین‌نامه است، جمع کنید! وسط سخنان آقای نقوی، این چه کاری است که می‌کنید؟ در مجلس حقوق می‌گیرید که رای دهید و بحث کنید. بروید با صحبت بقیه را راضی کنید. با زور که نمی‌شود کسی را راضی کرد! در ادامه رئیس مجلس یکی از طومارها را که در کنارش به سمت پایین در جایگاه هیات رئیسه پهن شده بود، بالا کشید، جمع کرد و به زمین پرت کرد. مازنی نماینده تهران و عضو فراکسیون امید نیز یکی از طومارها را که در هیات رئیسه گذاشته شده بود پایین انداخت. اما برخی نمایندگان در وسط صحن در اعتراض ایستاده بودند و پلاکاردهایی را در دست گرفته بودند. سیدراضی نوری نماینده شوشتر در اعتراض به این کنوانسیون پلاکاردهایی را در دست داشت، گودرزی نماینده بروجرد نیز پلاکاردهایی را حمل می‌کرد و تعدادی از نمایندگان اطراف تاجگردون و تعدادی نیز اطراف دهقان و ذوالنوری جمع شده بودند. در این حین سیدحسین نقوی حسینی در ادامه سخنانش بی‌آنکه به مخالفت رئیس مجلس اشاره‌ای کند، گفت: این طومارها ۵۰ هزار امضا دارد.
هیچ تهدید امنیتی متوجه ما نمی‌شود


سیدعباس عراقچی معاون وزیر خارجه در جلسه علنی و در دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، گفت: لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از ابزارهای بین‌المللی برای مقابله با تروریسم است آن هم در شرایطی که ایران از دو منظر با موضوع تروریسم مورد تهدید واقع می‌شود؛ یکی تروریسم بین‌المللی است که علیه ماست و ما قربانی تروریسم هستیم و دوم سوءاستفاده کشورهای غربی از مفهوم تروریسم می‌باشد که با این سوءاستفاده محور مقاومت و جنبش‌های آزادی‌بخش به ویژه جنبش‌های مقاومت علیه رژیم صهیونیستی را می‌خواهند هدف قرار دهند. وی با تاکید بر اینکه ما باید با هر دوی این تهدیدها مقابله کنیم، افزود: از نظر سازمان ملل، چهار گروه داعش، القاعده، طالبان و النصره به عنوان گروه‌های تروریستی شناخته می‌شوند که ما قربانی این گروه‌های تروریستی هستیم. مجلس یک سال پیش در چنین روزهایی قربانی تروریسم داعش شد. پس ما باید با این تروریسم مبارزه کنیم کما اینکه در سوریه و جاهای دیگر هم مبارزه می‌کنیم و به خاطر آن خون دادیم. وی تاکید کرد: ‌در حالی که در سوریه جوانان ما برای مقابله با تروریسم خون می‌دهند در داخل کشور برخی حفره‌ها و نقاط ضعف در شبکه‌های بانکی وجود دارد که متاسفانه به گروه‌های تروریستی و قاچاق موادمخدر و... کمک می‌کند. بنابراین باید برای مقابله با تامین مالی منابع تروریسم وارد همکاری‌های بین‌المللی شویم کما اینکه همه همسایگان وارد شبکه‌ همکاری‌ها شدند، نمونه آن روسیه، عراق و خود سوریه است که به این کنوانسیون پیوسته‌اند تا اینکه در قالب مشارکت بین‌المللی بتوان با تروریسم و داعش مقابله کرد. وی گفت: نباید از ترس اینکه در آینده حزب‌ا... را وارد گروه‌های تروریستی کنند، برای خود فشار تحمیل کنیم.
CFT و مقابله با آمریکا
مصطفی کواکبیان عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به عنوان موافق کلیات لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی در جلسه غیر علنی در مجلس گفته بود که تصویب این لایحه به نوعی مقابله با آمریکا است. ما معتقدیم باید برای تامین منافع ملی کشور این لایحه باید تصویب شود. عربستان، رژیم صهیونیستی و آمریکا به دنبال آن هستند که ما به این کنوانسیون نپیوندیم تا بتوانند فشارهای بیشتری به ما وارد کنند. کواکبیان ادامه داد: کجای این کنوانسیون می‌گوید که اگر ما آن را تصویب کنیم باید حاج قاسم را تحویل آمریکایی‌ها بدهیم؟ ‌غلط کردند کسانی که بخواهند چنین کاری را انجام دهند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس گفت: از دیشب تا سحر بالغ بر ۶۰۰ پیامک دریافت کردم که همگی در اخطار و مخالفت با لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم بوده است.
FATF و برجام
علی مطهری هم در خصوص لایحه FATF و حواشی آن در مجلس گفت: به هر حال یک اتمام حجتی با نمایندگان بود که رفتار طرف مقابل را ببینند که آیا آنطور که گفته بودند اگر ما ملحق نشویم در لیست سیاه قرار می‌گیریم یا خیر. این بررسی‌ها باعث می‌شود نمایندگان با اطمینان بیشتری به این لایحه رای بدهند. وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا مسکوت ماندن این لایحه تاثیری بر ماندن اروپایی‌ها در برجام دارد یا خیر، گفت: این لایحه هیچ ارتباطی با برجام ندارد. FATF یک سلسله توصیه‌هایی به کشورهاست که شفافیت‌هایی ایجاد شود. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: من با تصویب این لایحه موافق بودم اما نظر مجلس محترم است و باید ببینیم در آینده چه اتفاقی می‌افتد.
CFT مسکوت ماند
بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) در نهایت بعد از صحبت‌های مخالف و موافق و معاون وزیر خارجه، امیرحسین قاضی‌زاده عضو هیات رئیسه مجلس گفت: تعدادی از نمایندگان در نامه‌ای خواستار مسکوت ماندن این لایحه حداقل برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکره با اروپایی‌ها شدند. موضوعی که نمایندگان با آن با ۱۳۸ رای موافق، ۱۰۳ رای مخالف و 6 رای ممتنع موافقت کردند. بر این اساس حداقل دو ماه بررسی این لایحه در مجلس به تعویق می‌افتد.
 
جامعه مدرسین: مخالف؛ لاریجانی: موافق
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه از موافقت علی لاریجانی با تصویب FATF در جلسه با این تشکل خبر داد. حجت‌الاسلام محمود رجبی با اشاره به جلسه شنبه شب جامعه مدرسین با علی لاریجانی رئیس مجلس و نمایندگان قم درباره تصویب لایحه FATF، گفت: جلسه درباره زیان‌های تصویب لایحه FATF، با ریاست آیت‌ا... یزدی برگزار شد. متاسفانه به‌رغم توضیحات اعضای جامعه مدرسین درباره عواقب تصویب این لایحه، آقای لاریجانی موافق تصویب FATF بود. وی افزود: الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم بخش مهمی از سندی است که اگر ایران به آن ملحق شود جز زیان چیزی برای ما نخواهد داشت. گروه ویژه اقدام مالی که ذیل این لایحه است، با امضای بخش مبارزه با تامین مالی تروریسم تکمیل می‌شود، بنابراین این سند، سندی استعماری است که هدف طراحان آن بیشتر سلطه بر ایران است. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: متاسفانه دولتمردان ما خیال می‌کنند که اگر این لایحه بین‌المللی به تصویب مجلس رسد، گشایش اقتصادی برای ایران به ارمغان می‌‌آورد در حالی که نه تنها با تصویب این لایحه گشایشی ایجاد نمی‌شود بلکه ما با دست خودمان، کشور را در حلقه‌‌ای از فشارهای تحریمی قرار می‌دهیم. به گفته حجت‌الاسلام رجبی مجموعه کشورهای تصمیم‌گیر در FATF، کشورهایی هستند که بی‌شک تحت سلطه و هدایت آمریکا عمل می‌کنند و اعضای FATF با تصویب این سند از سوی ایران می‌توانند فشارها علیه کشورمان را به شکل فزاینده‌ای بالا ببرند. لذا اعضای جامعه مدرسین در این جلسه اعلام کردند که با تصویب این لایحه مخالفند.