رهبران کره شمالی و آمریکا برای گفت‌وگو وارد سنگاپور شدند ناقوس صلح یا شیپور جنگ

روح‌اله نخعی‪-‬ دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و کیم جانگ اون، رهبر کره شمالی برای دیدار چهره‌به‌چهره فردا ۱۲ ژوئن، دیروز وارد سنگاپور شدند. دیدار روز سه‌شنبه بین ترامپ و کیم، اولین دیدار بین یک رهبر کره شمالی و یک رئیس‌جمهور آمریکاست.
هواپیماهای حامل کیم و ترامپ به ترتیب و به فاصله چندساعت در خاک سنگاپور به زمین نشستند. کیم جانگ اون در فرودگاه چانگی فرود آمد و هواپیمای ترامپ در پایگاه پایالبار چند ساعت پس از کیم، رئیس‌جمهور آمریکا را پیاده کرد. وزیر خارجه سنگاپور، ویوین بالاکریشنان از رهبر کره شمالی استقبال کرد.
تصاویری که دولت سنگاپور از ورود کیم جانگ اون به این کشور منتشر کرده نشان می‌دهد، کیم یونگ چول نیز به همراه کیم جانگ اون آمده است. کیم یونگ چول که از مقامات ارشد امنیتی کره شمالی و از نزدیک‌ترین افراد به رهبر است، چندروز پیش در دیدار با ترامپ نامه کیم جانگ اون را به او تسلیم کرد. کیم یونگ چول بابت اقداماتی که در دوران مسئولیتش انجام داده از سوی ایالات متحده در فهرست تحریم قرار دارد. خواهر کوچک‌تر کیم، کیم یو جونگ نیز در این سفر حضور دارد.
ترامپ که دیدار گروه ۷ را زودتر از موعد ترک کرده بود، از کانادا مستقیم به سنگاپور رفت.


نمایندگانی از ژاپن و کره جنوبی برای شرکت در فرایند آماده‌سازی دیدار به سنگاپور رفته‌اند.
خبرنگاران رسانه‌های جهان نیز برای پوشش خبری این دیدار به سنگاپور هجوم آورده‌اند. نیویورک‌تایمز گزارش می‌دهد که بیشترین خبرنگاران از ایالات متحده، ژاپن و کره جنوبی آمده‌اند و طبق اعلام وزارت ارتباطات سنگاپور در مجموع ۲هزار و ۵۰۰ روزنامه‌نگار برای پوشش این دیدار مشخصات خود را ثبت کرده‌اند.
دیدار بین دو رهبر، در اقامتگاه کاپلا در جزیره سنتوسا برگزار می‌شود که از مقاصد گردشگری و تفریحی سنگاپور در جنوب این کشور است.
رهبر کره شمالی بعد از ورود به سنگاپور در هتل سنت‌ریجس اقامت گزیده است و ترامپ همراهانش، در هتل شانگری‌لا که نیم‌ساعت با سنت‌ریجس فاصله دارد.
سنگاپور تمهیدات امنیتی را برای آمادگی این دیدار افزایش داده است. به گفته وزیر کشور سنگاپور، کاسیویسواناتان شانموگان، ۵هزار پلیس و نیروهای ویژه برای شرایط اضطراری در طول مدت برگزاری دیدارها در حال آماده‌باش به سر می‌برند. او گفته تا همین جا، روز شنبه یکی از مسافران از یکی از کشورهای منطقه از فرودگاه بازگردانده شده. ماموران مهاجرت بعد از اینکه رفتار او را عصبی و نگران تشخیص داده بودند، او را متوقف کردند و با بررسی گوشی همراه او متوجه شدند او وب‌سایت‌هایی مربوط به بمب‌گذاری انتحاری را چک کرده بوده است.
در زمان ورود رهبر کره شمالی به هتل، ۲۰ مامور کره‌ای در کنار ماموران پلیس و کارکنان هتل به شکل‌دادن به یک سپر انسانی مسیر ورود کیم به هتل را پوشش دادند؛ همچنین تمهیدات امنیتی شامل ممنوعیت گوشی همراه و کیف دستی در اطراف این محل شد.
ترامپ که این دیدار را یک فرصت یک‌مرتبه‌ای توصیف کرده، درباره این دیدار گفته دو رهبر در فضایی ناشناخته هستند؛ اما آمریکا با این امید وارد این دیدار و مذاکرات احتمالی متعاقب آن شده که این دیدار آغاز فرایندی باشد که نهایتاً منجر به خلع سلاح هسته‌ای از سوی کیم جانگ اون خواهد شد.
کیم جانگ اون، پیش از دیدار با ترامپ، روز یک‌شنبه و ساعاتی پس از ورود به سنگاپور با لی سین لانگ، نخست‌وزیر سنگاپور، دیدار کرد.
دیدار برای گفت‌وگو یا اتمام حجت
در حالی که جهان برای دیدار تاریخی بین دو رهبر آماده می‌شود. گمانه‌زنی برای نتایج و عواقب احتمالی این دیدار همچنان ادامه دارد. کیم جانگ اون در ایام منتهی به دیدار، روزهای نسبتاً ساکتی را پشت سر گذاشته اما ترامپ اظهارنظرهای مختلف و متعدد و بعضاً متناقضی درباره این دیدار و مسائل مربوط به آن داشته است. او چند روز پیش گفته بود که در این دیدار مشخص می‌شود کیم جانگ اون تا چه حد در تلاش برای صلح و پذیرش شرایط جدی است. در پاسخ به سوال خبرنگاران که از جزئیات این صحبت ترامپ پرسیدند، رئیس‌جمهور آمریکا گفت او همان دقیقه اول گفت‌وگو این موضوع را حس خواهد کرد. احساسات رئیس‌جمهور آمریکا نسبت به این دیدار اما در هفته‌های گذشته فرازوفرودهایی داشته است. ترامپ که در پاسخ به اولین ابراز تمایل رهبر کره شمالی بلافاصله با برگزاری این دیدار موافقت خود را اعلام کرده بود، چند هفته پیش ابتدا از تردید در برگزاری این دیدار گفت. او مدعی شد احتمالاً این دیدار به تعویق بیفتد و آمادگی‌های لازم تا روز ۱۲ ژوئن انجام نشود. او بعدتر با ارسال مفصل و شخصی خطاب به کیم جانگ اون با ابراز تاسف گفت به خاطر رفتار کره شمالی، ناچار است این دیدار را لغو کند. ترامپ که بعد از انهدام یکی از پایگاه‌های هسته‌ای کره شمالی دیدار را لغو کرده بود، دو روز بعد، بدون اینکه اقدام خاصی از سوی کره شمالی به اقدامات اضافه شود، دوباره برگزاری دیدار را در دستور کار اعلام کرد. چند روز بعد نیست تاریخ دیدار، مجددا همان تاریخ قبلی، یعنی ۱۲ ژوئن تعیین شد. گزارش‌ها نشان می‌دهد در زمان پذیرش اولیه دیدار و انتشار نامه لغو آن، ترامپ بدون دخالت مشاوران و کابینه تصمیم گرفته است.
در عین حال، دیدار بین این دو رهبر، علاوه بر جنبه‌های تاریخی، از نظر نتایج احتمالی نیز حائز اهمیت جدی است.
بدیهی‌ترین مسئله این است که اختلاف بین آمریکا و کره شمالی و به تبع آن، اختلاف بین دو کره، به یکی از مهم‌ترین مسائل امنیتی جهان تبدیل شده است. چندماه قبل از چرخش ناگهانی دو طرف به سمت گفت‌وگو، درگیری لفظی بین دو رهبر تا جایی پیش رفته بود که صحبت از احتمال حمله هسته‌ای از سوی کره شمالی به خاک ایالات متحده و اقدام متقابل یا پیشگیرانه آمریکا در میان بود. اگر روند کاهش تنش‌ها ادامه پیدا کند و نهایتاً منجر به نوعی مصالحه شود، یکی از گزینه‌های جدی جنگ در قرن بیست‌ویکم حذف می‌شود. همچنین نتیجه مثبت این مذاکرات ممکن است نهایتاً منجر به حل اختلاف دو کره و حتی تغییر رویکرد داخلی کره شمالی در اداره کشور به رویکردی با درهای بازتر به سوی دنیا شود.
از طرف دیگر، ریسک شکست این مذاکرات، بالاست. ترامپ در مدت حضور خود در کاخ سفید که تمام دوران مدیریت سیاسی او را شکل می‌دهد، رفتارهایی از خود نشان داده که بسیاری از ناظران را نسبت به عواقب این دیدار نگران می‌کند. سابقه او در خروج بدون گفت‌وگو از توافق پاریس، اخلال در نفتا، خروج از برجام و ایجاد درگیری تجاری با اروپا و کشورهای همسایه، رویکردی تنش‌طلب از ترامپ نشان می‌دهد که احتمال موفقیت مذاکرات را در هاله‌ای از ابهام می‌برد. این تردید وقتی بیشتر می‌شود که به انتصاب جان بولتون، درست در زمان آغاز فرایند گفت‌وگو فکر کنیم. مشاور جنگ‌طلب ترامپ که از معماران اصلی پروژه پرزیان حمله آمریکا به عراق و از معدود کسانی است که هنوز از آن جنگ دفاع می‌کند، چندی پیش از ورود به دولت در یک سخنرانی گفته بود، راه حل مسئله کره شمالی این است که یک مذاکره شکست‌خورده با آن داشته باشیم تا بتوانیم بدون مزاحمت دیپلماسی وارد جنگ شویم. رویکردهای کیم جانگ اون در کنار سوابق منفی کره شمالی در گفت‌وگوهای این چنینی نیز احتمال شکست مذاکرات را بیشتر نشان می‌دهد.
مشکل دیگر هم سطح برگزاری دیدار است. در شرایط عادی، در گفت‌وگوهایی که بین دیپلمات‌های کشورها انجام می‌شود، در صورتی که بن‌بستی ایجاد شود، با تغییر نیروها، ارتقای سطح مقامات و اقدامات این چنین قابل حل یا دورزدن خواهد بود؛ اما اگر در گفت‌وگو بین رئیس‌جمهور آمریکا و رهبر کره شمالی اختلاف یا تقابلی رخ دهد، دو کشور راه چندانی جز قطع مکالمه نخواهند داشت و این راه را برای گزینه‌های خطرناک‌تر باز می‌کند.
به هر حال باید منتظر بود و دید تا دیدار پراهمیت بین دو نفر از غریب‌ترین رهبران تاریخ معاصر جهان در سنگاپور، مانند دیدارهای ژنو در تاریخ ثبت می‌شود یا مثل گفت‌وگوهای سئول بی‌نتیجه می‌ماند. نتیجه احتمالی این گفت‌وگوها از شروع فرایند صلحی کلیدی تا جرقه آغاز جنگی خونین متغیر است.