اعتراض به «سمبل كاري»!

گزارش‌هاي حسابرسي شهرداري همچنان خبرساز است. پس از آنكه در سال هاي قبل حرف و حديث هاي زيادي در گزارش‌هاي حسابرسي شهرداري از هزينه‌هاي فاقد اعتبار تا انحرافات بسيار در برنامه وجود داشت، اولين گزارش حسابرسي شوراي پنجم از عملكرد مالي شهرداري نيز با حاشيه هايي همراه بود. اين گزارش ديروز در حالي در شوراي شهر اعلام شد كه مربوط به سال 95 و سال‌هاي حضور قاليباف در شهرداري بود و صداي اعتراض بسياري از اعضاي شورا را درآورد. ابراهيم اميني، نايب‌رييس شوراي اسلامي شهر تهران از جمله اعضايي بود كه گزارش تفريغ بودجه 95 شهرداري را «سمبل‌كاري» خواند و گفت: باید دیوان محاسبات شهری راه‌اندازی شود؛ تجربیات من نشان می‌دهد فقط با یک حسابرس که توسط یک شرکت استخدام شده، نمی‌توان واقعیت‌ها را نشان داد. محمدجواد حق‌شناس، ريیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهرنيز با بيان اينكه یکی از مشکلاتی که در فساد ناکارآمدی و عدم نظارت و نداشتن دقت در حوزه اجرایی به شدت اثرگذار است، همین مساله زمان‌بندی است، افزود: تاخیر در زمان‌بندی ارائه تفریغ بودجه فشار زیادی در بدنه مدیریتی وارد کرده و منجر به بی‌اعتمادی در جامعه می‌شود.حق‌شناس در ادامه از شورا و شهرداری خواست این گزارش را سریع‌تر در اختیار شورا قرار دهند.شهربانو امانی نیز در جریان بررسی گزارش تفریغ بودجه ۹۵، این گزارش را نقشه‌راهی برای شفافیت بودجه خواند و گفت: این حسابرسی نشان داد که شفافیت بودجه در سال ۹۵ کاملا زیر سوال است. وی با اشاره به محتوای گزارش افزود: با انحراف از بودجه مصوب شهرداری، ۲۲ درصد درآمد کسب شده را هزینه کرده‌ایم که اغلب از طریق وام بانکی بوده است. فصل درآمدها و هزینه‌ها نشان دهنده یک به هم‌ریختگی بودجه‌ای دارد. در همین راستا باید هر چه سریع‌تر دیوان محاسبات شهری مستقل تشکیل شود. زهرا نژادبهرام، عضو هيات رييسه شورای شهر تهران هم با اشاره به گزارش تفریغ بودجه گفت: در دوره گذشته چند هزار میلیارد تومان به صورت وام از بانک دریافت شده که بیش از ۶۰۰ درصد بیش از میزان تعیین‌شده بود. هرچند این پول در بخش حمل و نقل هزینه شده است اما نفس عمل، تخلف بوده و تخلف خطاست. اگر در دوره مدیریت شهری گذشته توجه بیشتری به طراحی لایحه بودجه می‌شد دیگر نیازی به انحراف از قانون نبود. الان در سال ۹۷ هستیم اما هنوز تاییدیه نهایی بودجه سال ۹۶ به دست ما نرسیده است.
ايراد ساختاري به حسابرسي‌ها
در جلسه ديروز شوراي شهر، محمد سالاري، رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران نيز از عدم ارائه استنادات و همچنین بررسی‌نكردن محتوایی عملکردهای مالی مورد بررسی در گزارش‌های حسابرسان انتقاد کرد و با بیان اینکه اصول و چارچوب لازم برای ارائه این گزارش ها تا نقطه مطلوب فاصله زیادی دارد، اظهار كرد: ما در شهرداری تهران در کنار بودجه عمومی شهرداری و تبصره های ذیل آن، بودجه سازمان‌ها و شرکت های شهرداری را داریم که بايد در قالب گزارش تلفیق، تمامی این بودجه‌ها به صورت کلی مورد بررسی قرار گرفته و عملکرد تلفیقی آن‌ها با بودجه مصوب توسط حسابرس تفریغ مورد بررسی قرار گیرد. اگر ما بخواهیم ارزیابی درستی از وضعیت و نحوه عملکرد بودجه داشته باشیم، باید گزارش تفریغ ناظر بر گزارش تلفیق باشد. این در حالی است که هرکدام از این گزارش‌ها به‌صورت مجزا تهیه شده و حتی در خصوص تبصره ها هم درواقع مدارک و استناد‌هاي لازم ارائه نشده است.سالاری با اشاره به اینکه گزارش تفریغ، بودجه مصوب شورا که بعد از تایید فرمانداری تهران ابلاغ می شود را با عملکرد مقایسه می کند و میزان افزایش و کاهش و جابه‌جایی را اعلام می کند، گفت: درواقع بايد ابتدا گزارش های عملکرد حسابرسی شوند و بعدا گزارش تفریغ تهیه شود اما نکته اساسی که در اینجا وجود دارد، این است که این گزارش در گذشته فقط در حوزه ریالی یعنی فاکتورها مقایسه شده، در حالی که در قبال این فاکتور ها و تخصیص‌ها به لحاظ محتوایی و اینکه چه میزان کار انجام شده، حسابرسی نشده است. گاهي در تبصره‌های بودجه میزان هزینه‌ها و منابع اعتباری بسیار قابل توجه است و حتی در سنوات گذشته به یک‌سوم و یا نصف بودجه کل شهرداری هم رسیده است. ما در خصوص تبصره ها و دستورالعمل نحوه اجرا و همچنین تخصیص بودجه، تبصره ها را نداشتیم و فقط تبصره ها را در شورا تصویب می‌کنیم و شهرداری غالبا بدون تدوین دستورالعمل نحوه اجرای تبصره‌ها، بودجه را ابلاغ می‌کند.رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر تهران همچنین در خصوص گزارش انحرافات از بودجه در گزارش‌های شهرداری گفت: در این گزارش‌ها انحرافات بیان می شود اما دلایل و استنادات لازم اعلام نمی‌شود، درحالی‌که صرف اعلام انحرافات کفایت نمی‌کند بلکه این موضوع که چرا این انحراف صورت گرفته، مهم است تا بعدا شهرداری بتواند مبتنی بر این استنادات در فرآیندهای عملیات مالی، اصلاحات لازم را انجام دهد.
انحراف قطعي نيست!


محسن هاشمی، رييس شوراي اسلامي شهر تهران نيزبا اشاره به تاخير در ارائه گزارش تفريغ بودجه شهرداري تهران گفت: هر ساله شهرداری تهران در پایان اردیبهشت گزارش تفریغ بودجه سال قبل را به شورا ارسال می‌کند و شورا نیز آن را بررسی و درنهایت تایید یا رد می‌کند.
متاسفانه تفریغ بودجه سال ۹۵ در زمان خودش به شورا ارسال نشد و این در حالی است که این گزارش در اواخر سال گذشته به شورا ارسال و درنهایت در جلسه امروز مورد بررسی قرار گرفت. امیدواریم شهرداری تهران بتواند تفریغ بودجه‌ سال‌های بعد را در زمان‌بندی معین و مشخص به شورا ارسال کند.ريیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بررسی گزارش تفریغ بودجه شهرداری تهران کار جدیدی نیست، گفت: این کار هر ساله برای شهرداری‌ها و حتی دولت و سازمان‌ و شرکت‌های خصوصی دولت انجام می‌شود. گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ شهرداری پس از ارسال در کمیسیون برنامه و بودجه، بررسی و درنهایت در جلسه امروز در صحن علنی مطرح شد و در ادامه نیز اعضا به کلیت آن رای دادند اما با توجه به وجود برخی شبهات، این گزارش دوباره به شهرداری ارسال خواهد شد. در گزارش تفریغ بودجه ۹۵ شهرداری تهران، درآمد ۱۷ هزار میلیارد تومانی سال ۹۵ به ۲۲ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته که این درآمد از طریق دریافت وام بوده است.ريیس شورای شهر تهران افزود: امیدواریم شهرداری تهران هر چه سریع‌تر گزارش تفریغ بودجه سال ۹۶ را به شورا ارسال کند و این در حالی است که طبق قوانین و مقررات این گزارش باید تا آخر اردیبهشت‌ ارسال ‌شود که هم‌اینک ما در اواخر خرداد قرار داریم. هنوز نمی‌توان درباره انحرافات بودجه سال ۹۵ شهرداری تهران اظهار نظر کرد و باید منتظر ارسال مجدد گزارش تفریغ بودجه ۹۵ از سوی شهرداری به شورا باشیم.
ليست خبرنگاران چه شد؟
اما جدا از موضوعات مرتبط با گزارش حسابرسي شهرداري تهران ، ديروز در جلسه شوراي شهر، موضوع طرح ترافيك خبرنگاران نيز بارديگر مطرح شد و حجت نظري، عضو شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به اينكه قرار بود سهمیه خبرنگاران با عنوان رسانه و نوع فعالیت دریافت‌کنندگان در پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان ترافیک منتشر شود که تاخیر در انتشار اسامی، نارضایتی اهالی رسانه و شهروندان را در پی داشته است، گفت: هنوز بسیاری از اهالی رسانه موفق به گرفتن طرح ترافیک نشده‌ و نتوانسته‌اند از این حق قانونی خود استفاده کنند.
برخی رسانه‌ها نیز به شورا اعلام کردند معاونت حمل و نقل به خاطر اختلافات شخصی، مانع ارائه سهمیه برخی رسانه‌ها شده است که انتشار شفاف اسامی می‌تواند این شائبه را برطرف کند. نظری در ادامه به معضلات استفاده از طرح ترافیک جدید اشاره کرده و گفت: در سامانه ثبت نام طرح ترافیک، مشکل عدم ارسال پیامک به اپراتور رایتل وجود دارد که امکان ثبت نام را برای شماری از شهروندان تهرانی دشوار كرده است. این موضوع توسط خود ما نیز امتحان شده و این امکان از سوی کاربران رایتل وجود ندارد که باید قبل از راه‌اندازی سامانه به این موضوعات توجه می‌شد.محسن هاشمی در واکنش به اظهارات نظری درباره کلمه «اختلافات شخصی» گفت: اینکه مشکل شخصی مانع اختصاص طرف ترافیک باشد، درست نیست و باید در جلسه‌ای این مشکل مطرح تا مشخص شود چنین چیزی وجود دارد یا خیر.