میز شکا ف!

کِبِک کانادا، سر کَبک صلح و مسامحه جهانی را از برف بیرون آورد و نمایش آخر در دو سوی میز اختلاف را به یک تراژدی تلخ برای اقتصاد وسیاست دنیای امروز تبدیل کرد!
جهان پس از به قدرت رسیدن دونالد ترامپ، جای مطلوبی برای زندگی نیست! همان قدر که ما ایرانی ها از میلیاردر نیویورکی دل خوشی نداریم، ایتالیایی ها،آلمانی ها، کوبایی ها، چینی‌ها، آفریقایی ها و فرانسوی ها هم ترامپ را یک تهدید بالقوه برای آرامش زندگی شان می‌دانند. آرامشی که با آمدن ترامپ، خراشیده شده و معلوم نیست ماجراجویی‌های آقای «پرزیدنت» تا کجا پیش خواهد رفت!
داستان عکس ها
سکانس پایانی اجلاس گروه هفت در کبک کانادا همراه با عکس هایی بود که هر کدام از یک زاویه و با یک زبان، مخاطب جهانی را از وجود یک شکاف بزرگ در تجارت بین الملل و حتی سیاست بین الملل آگاه می‌کرد. هر عکسی که از نشست پایانی اعضای گروه هفت منتشر شد، به نوعی بازگوکننده جنگ قدرت‌ها بود. در یک عکس، ترامپ با غرور و صلابتی منحصر به خودش، در مقابل خواسته‌های 6 کشور دیگر، سینه سپر کرده بود. در عکسی دیگر، آنگلا مرکل دست روی میز، مانند بازجوهای دوران نازیست‌ها ژست گرفته بود، در عکسی دیگر، امانوئل مکرون تلاش می کرد که خود را بناپارت سال 2018 نشان دهد و در تصویری دیگر و در میانه جمعیت حاضر، بانویی شبه‌آهنین به نام ترزا می ایستاده بود!


در بین عکس‌ها، واکنش‌های شینزو آبه هم دیدنی بود. گویی در میانه یک کلاف سردرگم یا شاید در وسط یک جنگل پر شاخ و درخت، گرفتار شده و نمی داند با خرسی که در مقابل او چنگال‌های خشن خود را نشان می‌دهد، به کدام سو باید فرار کند!
شاید کم رنگ ترین و غریب ترین ژست از آن نخست وزیر جدید ایتالیا بود که تازه‌کاربودنش، اجازه عرض اندام در مقابل رهبران باتجربه و قدرتمند جهان را به او نمی داد!
نئو وسترن آمریکایی
در بیشتر تصاویر اما نقش آقای مشاور، انکار‌نشدنی بود. او با هیچ فتوشاپی قابل حذف نبود. جان بولتون را می‌گویم؛ مرد جنگ طلب و گلادیاتور کابینه ترامپ که برای روشن کردن آتش جنگ در هر جایی از دنیا، بی قراري می‌کند. او سفت و محکم در کنار ترامپ ایستاده و با آن سبیل‌های معروفش، یک «نئو وسترن» آمریکایی را به نمایش گذاشته بود! بولتون، حالا شاید زبان ترامپ باشد و زمزمه های محرمانه او در گوش ترامپ، شاید از پیشنهادهای داغ او در دوران بوش پسر، خطرناک تر باشد؛ یک خطرناکی بیش از عراق و افغانستان!
گروه هفت با بیانیه ای 6 امضایی
اما در کانادا همه چیز با سخنان نماینده کشور میزبان آغاز شد. جو آرام و نوستالژیک شروع مذاکرات که با «فوتوکال» غیرسینمایی، فشردن دست ها و ملاقات های گرم دوجانبه همراه بود، در انتها جای خود را به تهدید و شاخ و شانه‌کشی داد. جاستین ترودو که چند ساعت پیشتر با نشان‌دادن عکس هتل پدربزرگ ترامپ در کانادا حس نوستالژیک وی را برانگیخته بود، در پایان با سخنانی انتقام جویانه، طوفان را جانشین آرامش در این نشست کرد.
مبارزه تن به تن ترودو!
نخست وزیر کانادا در پایان نشست گروه هفت تاکید کرد كه از ابتدای ماه جولاي واردات محصولات آمریکایی در کشورش مشمول تعرفه‌های جدید خواهند شد. آقای ترودو نگاه یکجانبه به درون و انگشت گذاشتن بر سیاست حمایت گرانه داخلی بدون توجه به منافع دیگر طرف را غیر قابل قبول خواند و تصریح کرد: رواج این نوع سیاست که افزایش تعرفه‌ها بر واردات فولاد و آلومینیوم تنها یکی از نتایج آن است، نوعی اهانت به دیگر کشورها قلمداد می شود. نخست‌وزیر کانادا همچنین این برداشت را که فعالیت اقتصادی کانادا تهدید برای امنیت ملی آمریکا محسوب می‌شود، «اهانت‌آمیز» توصیف کرد.
شعله ور شدن یک جنگ تجاری
با آنچه در کانادا روی داد، می‌توان دیگر به جرأت پیش بینی کرد که آتش جنگ تجاری میان آمریکا و متحدانش روز به روز در حال شعله ور‌تر شدن است. حالا دیگر «پرده ها» افتاده و برای طرف‌های معامله با کاخ سفید، ملاحظه طرف آمریکایی و دلجویی کردن مثل گذشته جایگاه ندارد.
پس‌گرفتن امضای آمریکایی!
ترامپ رسما پس از پایان نشست کشورهای صنعتی گروه هفت، امضای خود را از زیر بیانیه پایانی این اجلاس پس گرفت. ترامپ در چند پست توییتری تهدید کرد که تعرفه‌های گمرکی جدیدی وضع خواهد کرد. رسانه‌ها از فضاحت سخن گفته‌اند.
در بیانیه‌پایانی که امضای ترامپ را نیز داشت، اعلام شده بود که کشورهای صنعتی خواستار کاهش تعرفه‌های گمرکی هستند و برآنند تا از کمک‌های حمایت‌گرایانه خود از محصولات داخلی بکاهند.
اظهارات جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا علت خشم ترامپ بود. ترودو پس از پایان اجلاس کشورهای صنعتی گروه هفت اعلام کرده بود که کانادا سیاست تعیین عوارض گمرکی بر محصولات آمریکایی را از روز نخست ماه جولاي به‌ اجرا خواهد گذاشت.
حاشیه یک مصافحه!
دست دادن روسای جمهور آمریکا و فرانسه بار دیگر سوژه رسانه‌ها شد. مکرون در دیدار دو جانبه با ترامپ، با چنان قدرتی دست رییس‌جمهور آمریکا را فشرد که پس از رها کردن آن، اثر انگشتانش روی دست دونالد ترامپ باقی ماند.
صحبت‌های ترامپ درباره ایران!
رییس جمهور آمریکا در سخنرانی پایانی خود در اجلاس سران گروه هفت گفت كه با همکاری اعضای این گروه یا بدون آن‌ها «بلندپروازی‌های هسته‌ای» ایران را مهار خواهد کرد.
دیر آمد، زود رفت!
ترامپ آخرینی نفری بود که خود را به اجلاس گروه هفت در کانادا رساند اما از هول سفر به سنگاپور، نخستین کسی بود که کانادا را ترک کرد!