سازمان شانگهای در دفاع از برجام با ایران همصدا شد

اجلاس سازمان همکاری شانگهای با اعتراض به یکجانبه‌گرایی‌های آمریکا، در دفاع از توافق هسته‌ای با ایران همصدا شد.
سران عضو سازمان همکاری شانگهای در بیانیه‌ پایانی نشست خود در چین با حمایت از برنامه هسته‌ای ایران و انتقاد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای از همه کشورهای عضو برجام خواست به تعهداتشان در برجام عمل کنند.
در همین ارتباط، «ولادیمیر پوتین» و شی جین پینگ زئیسان جمهور روسیه و چین اعلام کردند که برای حفظ توافق هسته‌ای همه تلاش خود را خواهند کرد. آنان بر ضرورت حمایت از منافع همکاری اقتصادی با تهران در برابر تحریم‌های یکجانبه آمریکا تاکید کردند.
سران گروه هفت کشور صنعتی جهان موسوم به «جی هفت» نیز در پایان نشست خود در کِبِک کانادا، با صدور بیانیه‌ای مشترک، بر تداوم روند صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران تاکید کردند.


در این بیانیه آمده است: متعهد به حصول اطمینان دائمی از ادامه روند صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای ایران مطابق با الزامات بین‌المللی و تعهد این کشور به عدم طلب، توسعه و مالکیت سلاح هسته‌ای هستیم.
* پوتین: مسکو خواهان اجرای برجام بدون هیچ انحرافی است
"ولادیمیر پوتین" رئیس‌جمهور روسیه با اشاره به اینکه خروج آمریکا از برجام عامل بی‌ثباتی است، اظهار داشت: روسیه خواهان آن است که برجام بدون هیچ انحراف و بالا و پایینی اجرا شود.
پوتین افزود: ما تمام تعهدات خودمان را در مورد برجام اجرا خواهیم کرد و از کشورهای دیگر نیز می‌خواهیم به تعهدات خود پایبند باشند.
* رئیس‌جمهور چین: خروج آمریکا از برجام مایه تاسف است
"شی جین پینگ" رئیس جمهوری خلق چین هم از نقض توافق هسته‌ای ایران موسوم به "برجام" ازسوی دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا ابراز تاسف کرد.
رئیس جمهور چین گفت: مایه تاسف است که آمریکا می‌گوید از پیمان مذکور خارج شده است.
وی با اشاره به اینکه این حرکت آمریکا مایه تاسف و نگرانی است تاکید کرد چین به دنبال آن است که از این توافق حراست کند.
وی در حضور اعضای رسمی و ناظر و شرکای گفت‌و‌گوی هجدهمین اجلاس سران سازمان همکاری شانگهای گفت: چین قصد دارد با همکاری روسیه و دیگر کشورها از برجام حفاظت به عمل آورد.
* رئیس جمهوری قزاقستان: آستانه از برجام حمایت خواهد کرد
"نورسلطان نظربایف" رئیس‌جمهور قزاقستان هم گفت: آستانه به صورت کامل از برجام حمایت خواهد کرد و از همه کشورها نیز می‌خواهد به این توافق بین‌المللی احترام بگذارند.
* سناتور پاکستانی: اسلام آباد در موضوع برجام، همراه تهران است
تحلیلگر مسائل سیاسی وعضو پیشین مجلس سنای پاکستان درخصوص خروج آمریکا از برجام و پیامدهای آن برای جامعه جهانی گفت:با ادامه سیاست ایران ستیزی ازسوی دولتمردان آمریکا، ملت و دولت پاکستان در همه موارد به ویژه برجام، کنار ملت و دولت ایران خواهند بود.
ژنرال عبدالقیوم، تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در خروج از معاهده هسته‌ای با ایران موسوم به "برجام" را اقدامی غیرمنطقی و مغایر با قوانین بین‌المللی عنوان کرد.
عضو حزب مسلم لیگ نواز شریف با اظهار تاسف از اقدام نسنجیده و دور از انتظار دولت آمریکا در قبال معاهده برجام گفت:رفتار غیردیپلماتیک آمریکا باعث نگرانی جامعه جهانی شده است زیرا کشوری که یک معاهده بین‌المللی را نقض می‌کند در سطح بین‌المللی دیگر قابل اعتماد نیست.
وی گفت:البته این، نخستین بار نیست که آمریکا به قوانین بین الملل دهن کجی می‌کند و از آن رویگردان است، دولت امریکا پیش از این نیز معاهده بین‌المللی تغییرات آب و هوایی را نقض کرد.
این تحلیلگر سیاسی پاکستان با تشریح پیامدهای ناخوشایند اقدام ضد ایرانی ترامپ در سطح بین الملل گفت: ترامپ با این کار تنش و بی‌ثباتی را به منطقه به ارمغان آورده است.
وی با استقبال از رویکرد مثبت و واقع بینانه اتحادیه اروپا برای حفظ برجام گفت: اروپایی‌ها تمامی سعی خود را می‌کنند تا با اجرای معاهده بین‌المللی برجام، آبروی غرب را در نزد جامعه بین‌المللی حفظ کنند اما آمریکا دیگر به تعهدات بین‌المللی خود ارزشی قائل نیست.
سیاستمدار پاکستانی در ادامه بر ضرورت مهار اقدامات خودسرانه آمریکا در جهان تاکید کرد و گفت:روسیه، چین و اتحادیه اروپا باید برای حفظ جهان متمدن و قانون مدار با یکدیگر متحد شده و از امکانات موجود برای حفظ برجام و تنبیه آمریکا استفاده کنند.
* انتقاد بیش از 160 نهاد کلیسای کاتولیک در سراسر جهان از سیاست دولت آمریکا درقبال ایران
بیش از 160 نهاد کلیسای کاتولیک در سراسر جهان هم از سیاست دولت آمریکا در برابر ایران انتقاد کردند.
خبرگزاری کاتولیک اتریش گزارش داد که 160 نهاد کلیساری کاتولیک از سراسر جهان در پیامی به کنگره آمریکا از سیاست‌های دولت دونالد ترامپ در برابر ایران انتقاد کرده و خروج این کشور از توافق هسته‌ای را "لحظه‌ای غم انگیر با ابعادی گسترده که می‌تواند صلح جهانی را به خطر اندازد" توصیف کرده‌اند.
* تقویت طرفداران برجام در ترکیب جدید شورای امنیت
در همین حال، ترکیب جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد در سال 2019 میلادی، وزنه برجام را تقویت کرده است، بگونه‌ای که با قرار گرفتن آلمان در این ترکیب، پنج عضو باقیمانده توافق هسته ای، در این شورا حضور خواهند داشت.
آلمان، اندونزی، بلژیک، آفریقای جنوبی و جمهوری دومنیکن در رای گیری جمعه گذشته مجمع عمومی سازمان ملل متحد، برای سال‌های 2019 تا 2020 به عضویت شورای امنیت درآمدند.
حضور آلمان در ترکیب جدید شورای امنیت با توجه به خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران می‌تواند حائز اهمیت باشد چرا که این تصمیم دولت آمریکا، شرایط جدیدی را در عرصه بین الملل ایجاد کرد بگونه‌ای که با اعمال فراسرزمینی قوانین داخلی خود، فرصت بزرگ دیپلماسی را از همه کشورها سلب کرده و جهان را گروگان گرفته است.
عضویت آلمان که بارها بر حفظ برجام تاکید کرده و حتی آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور چند روز پیش از اعلام تصمیم دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا به این کشور سفر کرد و خواستار بقای برجام شد، می‌تواند جناح مقابل آمریکا را تقویت کرده و وزنه را به سمت اروپا به خصوص اعضای برجام بچرخاند.
سیاست خارجی نامتعادل دولت جدید آمریکا باعث شده است تا موجی از مخالفت‌ها علیه این کشور شکل گیرد و اروپا به دنبال احیای استقلال سیاسی، اقتصادی و همچنین امنیتی خود برآید، با این وجود به نظر می‌رسد عضویت آلمان به عنوان یک کشور موثر در اتحادیه اروپا و قطب صنعتی می‌تواند شعار آمریکا اول ترامپ را بیش از پیش به شکست بکشاند و انزوای بیشتر این کشور را در بزرگترین نهاد بین‌المللی رقم بزند.
از دیگر موضوعات مهم، شناخت آلمان از مسائل منطقه‌ای و تلاش این کشور برای کاهش تنش‌ها در خاورمیانه حتی برای میانجیگری میان ایران و عربستان بوده و شاید بتوان گفت نسبت به فرانسه و انگلیس، مواضع معتدلتری داشته است.
آلمان با این مزیت‌ها می‌تواند در کنار روسیه و چین، فضای شورای امنیت را به سوی حل بحران خاورمیانه هدایت کند و شاید گامی برای تسریع آن با تاکید بر حاکمیت ملی و امنیت منطقه‌ای که امنیت اروپا را متاثر خواهد کرد، باشد.
آلمان در ترکیب جدید جایگزین هلند می‌شود که تسهیلگر قطعنامه 2231 هم بوده است.