با امضای تفاهمنامه میان وزرات بهداشت و سازمان انرژی اتمی مرکز پزشکی هسته‌ای تاسیس می‌شود

تفاهمنامه احداث و تامین مالی مرکز آموزشی و پزشکی سرطان و پزشکی هسته‌ای امروز یکشنبه بین وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امضا شد.
این مرکز درمانی و آموزشی که تفاهمنامه آن به امضای سید حسن هاشمی و علی اکبر صالحی رسید با همکاری شرکت مهندسی و بازرگانی انرژی نوین سازمان انرژی اتمی، دانشگاه علوم پزشکی ایران و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در فضایی در بلوار فرحزادی تهران ساخته می‌شود.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مراسم انضای این تفاهمنامه اعلام کرد: ساخت بیمارستان فوق مدرن و فوق تخصصی یون درمانی برای درمان سرطان تا پایان دولت دوازدهم با همکاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پایان می‌یابد.


دکتر علی اکبر صالحی افزود: این مرکز در استان البرز قرار دارد و سازمان انرژی اتمی برای ساخت مرکز یاد شده خدمات علمی و فنی ارائه می‌دهد. طراحی و قراردادهای ساخت مرکز تمام شده است.
رئیس مرکز انرژی اتمی خاطرنشان کرد: مرکز ملی یون درمانی ایران برای درمان بیماران مبتلا به سرطان در منطقه غرب آسیا بی‌نظیر است؛ضمن اینکه فقط پنج مرکز مشابه آن در جهان وجود دارد.
رئیس سازمان انرژی اتمی همچنین در بخش دیگری از سخنانش به ساخت رادیو داروها در این سازمان برای یک میلیون بیمار نیازمند رادیو دارو اشاره کرد که در زمان حاضر درحال تولید است.
وی ادامه داد: هر چند رادیو دارو برای این شمار بیمار ساخته می‌شود و حتی صادراتی هم داریم اما سازمان انرژی اتمی به این امر اکتفا نمی‌کند و به سرعت برای تولید رادیو دارو براساس آخرین استانداردهای بین المللی، گام برداشته است.
وی گفت: در زمان حاضر در راستای دستیابی به رادیو داروهای یاد شده، پروژه GMP (تولید رادیو دارو در چارچوب بالاترین استانداردهای بین المللی) را در دست اقدام داریم به گونه‌ای که تجهیزات این پروژه به ارزش 60 میلیون یورو درحال تامین است.
صالحی اظهار داشت: برای ساخت تاسیسات پروژه GMP نیز چند صد میلیارد تومان لازم است که تخصیص‌های مالی پروژه انجام شده است و روند اجرای طرح به خوبی درحال پیشروی است.
رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در صورتی که بتوانیم رادیو دارو را براساس بالاترین سطح و آخرین استانداردهای بین‌المللی بسازیم می‌توانیم گستره صادرات بیشتری داشته باشیم.
وی تاکید کرد: این پروژه به مجوزهای طبق مقررات وزارت بهداشت لازم دارد که خوشبختانه این وزارتخانه همکاری‌های لازم در چارچوب مقررات را با سازمان انرژی اتمی داشته است.
وی گفت: بعد از برجام شاهد رشد چشمگیر همکاری‌ها در تامین تجهیزات تخصصی در ساخت واکسن و ساخت داروهای جدید بودیم.
وی اظهار داشت: به عنوان مثال طی دو سه سال گذشته انواع سانتریفیوژهای مورد نیاز صنعت داروسازی و واکسن سازی را برای وزارت بهداشت تامین کنیم.
وی به دیگر حوزه‌های فعالیتی سازمان انرژی اتمی نیز اشاره کرد و تامین شتاب دهنده‌های خطی در بیمارستان‌ها را از جمله این فعالیت‌ها دانست و گفت: در زمان حاضر حدود 300 شتاب دهنده را در بیمارستان‌ها داریم که این میزان کافی نیست.
صالحی افزود: از آنجا که بیشتر شتاب دهنده‌ها وارداتی است امیدواریم بتوانیم قدم‌های علمی و فنی برداریم تا به شتاب دهنده خطی از نوع بومی برسیم.
وزیر بهداشت هم با اشاره به ایجاد یک بیمارستان ازسوی سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی ایجاد یک بیمارستان بی‌نظیر را در سایت خود آغاز کرده و زمانی که به بهره‌برداری برسد از نظر فناوری، تکنولوژی، نیروی تخصصی و مهارت در منطقه بی‌نظیر خواهد بود. از طرفی تشکر می‌کنیم که پروژه جدیدی را با دانشگاه ایران آغاز کردند و تفاهم نامه‌اش به امضاء رسید.
دکتر هاشمی ادامه داد: مرکزی که قرار است با کمک سازمان انرژی اتمی ساخته شود، در بخشی از تهران می‌تواند یکی از مراکز مهم در زمینه تشخیص و درمان سرطان باشد. علاوه بر این، ایجاد این بیمارستان باعث حرکت ما در مرزهای دانش می‌شود و از طرفی در حوزه اجتماعی و مراقبت از سلامت مردم و استفاده از صنعت انرژی هسته‌ای با بهترین شیوه استفاده صلح آمیزش که کاربردهای زیادی در پزشکی دارد، کمک می‌کند و اقدام بسیار خوبی بوده که بابت آن تشکر می‌کنم. امیدوارم بعد از امضای این تفاهم‌نامه کار با جدیت دنبال شود و یک کارنامه عملی قابل قبولی برای مردم داشته باشد. در عین حال امیدواریم به طور مکرر چنین برنامه‌هایی داشته باشیم و بتوانیم از کمک سازمان انرژی اتمی برای حمایت از سلامت مردم بهره‌مند شویم.