FATF دوباره مسکوت ماند

گروه‌سیاسی- بازهم بررسی دو دستور «رفع ایراد شورای نگهبان به پالرمو» و «لایحه الحاق ایران به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم» در مجلس حاشیه‌ساز شد. اگرچه ایراد شورای نگهبان به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون سازمان ملل متحد برای مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو)، ایراد شکلی و ترجمه‎ای بود اما مخالفان این لایحه به نقد کلیت این لایحه پرداختند و خواستار عدم تصویبش شود. از این رو تعدادی از نمایندگان که اکثرا عضو فراکسیون ولایی مجلس بودند، در اعتراض به لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم(CFT) با در دست داشتن پلاکاردهایی و پهن کردن چندین طومار در صحن، فضای مجلس را متشنج کردند البته لاریجانی فرمان جمع کردن طورمار‌ها را داد و گفت که حقوق می‎گیرید که بحث کنید و رای دهید! با زور که نمی‎شود کسی را قانع کرد. در نهایت نمایندگان مجلس موافقت کردند که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم تا زمان روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپایی‌ها یعنی برای دو ماه مسکوت بماند.
با پیوستن بهCFT، هیچ تهدید امنیتی متوجه ما نمی‌شود
سیدعباس عراقچی در جلسه علنی برای دفاع از لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT)، به مجلس آمد و توضیح داد که لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم یکی از ابزارهای بین‌المللی برای مقابله با تروریسم است‌. عراقچی خاطرنشان کرد: این تروریسم، یک تروریسم بین‌المللی و دارای شبکه‌های بین‌المللی است که بدون همکاری‌های بین‌المللی و کنوانسیون‌های مربوطه، مقابله با آن به خصوص خشکاندن ریشه‌های مالی تروریسم غیرممکن است. معاون وزیر خارجه ادامه داد: کشورهای غربی از این مفهوم سوء‌استفاده کرده و گروه‌های مقاومت را تروریسم قلمداد می‌کنند. ما برای مقابله با این تهدید همه‌ جوره اندیشیده‌ایم. بیش از دو سال است که درباره این کنوانسیون و تهدید آن بحث می‌شود، تمامی ارگان‌های امنیتی کشور یعنی وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه، شورای عالی امنیت ملی و وزارت امور خارجه و همه دستگاه‌ها بیش از دو سال است که کار کارشناسی می‌کنند. بنده هیچ لایحه‌ای را ندیدم که اینقدر درباره آن کار کارشناسی شده باشد. وی تاکید کرد: نهایتا شورای عالی امنیت ملی به عنوان بالاترین مرجع امنیتی کشور گواهی داد که با حق شرط‌ها و تحفظ‌هایی که گذاشته‌ایم، هیچ تهدید امنیتی متوجه کشور نخواهد شد. این را آقای شمخانی در مجلس هم به صراحت بیان کرد. وی با تاکید بر اینکه در این کنوانسیون تمامی حفره‌ها و نقاط ضعف که ممکن است باعث سوءاستفاده شود، دیده و برای آن تدبیر شده است، افزود: حق شرط‌ها و بیانیه تفسیری ایران تمامی نقاط ضعف را پوشش می‌دهد لذا با اطمینان خاطر می‌گویم که همه سوء‌استفاده‌های امنیتی اندیشیده شده است.
عراقچی خطاب به نمایندگان گفت: نباید خودمان از الان بگوییم که آنها گروه‌های مقاومتی را تروریست قلمداد می‌کنند. چنین چیزی درست نیست چون از جامعه، بین‌الملل و شورای امنیت تنها داعش، القاعده، طالبان و النصره تروریست هستند. نباید از ترس اینکه نکند در آینده مثلا گروهی همچون حزب‌الله را وارد گروه‌های تروریستی کنند، برای خود فشار تحمیل کنیم. وی افزود: با توجه به تحریم‌هایی که در حال برگشتن است و اقداماتی که ترامپ انجام می‌دهد نباید با دست خودمان تحریم‌های جدید را برای خودمان تحمیل کنیم. اگر به این کنوانسیون‌ها نپیوندیم و وارد مبارزه جدی نشویم و توسط دشمنان‌مان متهم به حمایت از تروریسم شویم، تحریم‌های جدید بر ما وضع می‌شود. عراقچی تاکید کرد: در شرایط خطیری که ایران قرار دارد و تحریم‌های آمریکا در حال برگشتن است، به دست خودمان تحریم‌های جدید را وضع نکنیم چون کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم از نظر ما و همه دستگاه‌های امنیتی تمام تهدیدها را پوشش می‌دهد. باز هم اطمینان می‌دهم که هر لحظه احساس کنیم تهدیدی متوجه کشور است از کنوانسیون خارج می‌شویم. بدانید که حق حاکمیت ایران از هر چیزی بالاتر است و ما بر اساس صلاح خود تصمیم گرفته و عمل می‌کنیم.


اما حسین نقوی‌حسینی در مقام مخالف این لایحه از طومارهایی با امضای بیش از 50 هزار نفر از مردم خبر داد که از نمایندگان خواسته‌اند ایران به لوایح چهارگانه مرتبط با FATF نپیوندد. او که می‌گفت والله ما مخالف عضویت در کنوانسیون‌های بین‌المللی نیستیم، ادامه داد: اما باید بدانیم که عضو چه کنوانسیونی می‌شویم و این چه آسیب‎هایی برای ما دارد؟ من با زبان روزه برای اینکه در تاریخ ثبت شود و با موکلانم اتمام حجت کنم، در مخالفت با این لایحه صحبت می‌کنم. او سخنانش را با این جمله پایان داد که «شورای عالی امنیت ملی درباره این لوایح به نتیجه نرسیده و نباید به موضع این شورا استناد شود». اما مصطفی کواکبیان به عنوان موافق این لایحه، گفت: دبیر شورای عالی امنیت ملی که امنیتی‌تر و دلسوزتر از ماست در جلسه غیرعلنی به نمایندگان گفت که تصویب این لایحه، راه مقابله با آمریکاست و حتما باید تصویب شود. این نماینده اصلاح‌طلب با اشاره به اینکه رهبری در سخنرانی‎های اخیرشان کلمه‎ای درباره این لوایح نگفتند و تصمیم را به دولت و مجلس واگذار کرده‌اند، ادامه داد: اگر به دلسوزی برخی شک نکنیم، به اطلاعات‌شان باید شک کنیم!
کواکبیان از دریافت قریب به 600 پیامک در روزهای گذشته توسط نمایندگان خبر داد و گفت: پول اینها از کجا می‌آید؟ البته خوب است که تشکل‌های بسیج دانشجویی اینقدر دغدغه‌مند هستند اما من هم جانبازم و دلم برای مملکت می‌سوزد. چرا به ما می‌گویند به خون شهدا خیانت نکنید؟! بدانید که شهدا قطعا از اینکه آمریکا چوب لای چرخ بانک‌های ما بگذارد، ناراحت خواهند بود.
او بی‌آنکه از نماینده‌ای نام ببرد، ادامه داد: بیجا کرده هر کی گفته اگر این را تصویب کنیم باید قاسم سلیمانی را تحویل دهیم؟! کره شمالی را با همه‌ هارت و پورت‌هایش ببینید که الان در چه وضعی است! نماینده تهران با بیان اینکه این لوایح ربطی به برجام ندارد، گفت: چرا برخی به جای ترامپ به مسوولان داخلی فحش می‌دهند؟ مخلص‌تر از صالحی سراغ دارید که می‌گوید 9 ماهه همه چیز به شکل قبل برمی‌گردد؟ البته آقای ذوالنور می‌گوید خیلی زور نزن تمام شد! انگار ایشان از پشت پرده بیشتر خبر دارند! کواکبیان در پایان سخنانش گفت: مخلص پیامک‌دهندگان هم هستیم اما بدانید که اطلاعات یک طرفه به شما داده‌اند؛ یک جلسه با آقای شمخانی بگذارید و ببینید که اوضاع از چه قرار است.
لایحه پرحاشیه از دستور کار مجلس خارج شد
در ادامه جلسه علنی درخواست مسکوت ماندن این لایحه برای دو ماه تا روشن شدن نتیجه مذاکرات با اروپا عنوان شد. غلامرضا تاجگردون از سوی نمایندگان پیشنهاددهنده این درخواست گفت: پس از خروج آمریکا از برجام هنوز اقدام جدی از سوی اروپا ندیده‌ایم. دولت باید از اروپا خواستار تضمین در اجرای برجام شود و بعد این لوایح را در مجلس تصویب کنیم. این درخواست با رای نمایندگان به تصویب رسید تا برای دومین بار این لایحه از دستور کار خارج شود. نخستین بار دو هفته پیش بود که به دلیل عدم اعلام نظر کمیسیون امنیت ملی، این لایحه از دستور کار خارج شد تا کمیسیون اعلام نظر کند و این بار هم به مدت دو ماه این لایحه از دستور خارج شد.
واکنش مطهری به مسکوت ماندن لایحه CFT
علی مطهری درباره مسکوت ماندن دو ماهه لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم گفت: این تصمیم مجلس بود که لایحه دو ماه به تاخیر بیفتد، اما به این ترتیب اتمام حجتی برای نمایندگان خواهد شد که رفتار طرف مقابل را ببینیم که آیا آنطور که گفته بودند به این کنوانسیون ملحق نشویم در لیست سیاه قرار می‌گیریم، آیا این کار را انجام می‌دهند یا نه؟ وی ادامه داد: این اقدام باعث می‌شود نمایندگان ان‌شاءالله با اطمینان بیشتری به این لایحه رای دهند. این لایحه اصلا ارتباطی با برجام ندارد بلکه FAFT یک سلسله توصیه‌های مالی و بانکی به کشورهاست که به آنها توصیه می‌کنند این موارد رعایت شود و شفافیت ایجاد شود. نایب‌رییس مجلس ‌شورای اسلامی با بیان اینکه تصویب این لایحه می‌توانست مفید باشد در عین حال گفت: من خودم موافق تصویب این لایحه بودم اما نظر مجلس محترم است و باید صبر کنیم و ببینیم.