«ابتکار» از دلایل افزایش قابل توجه قیمت مسکن در منطقه 5 تهران گزارش می دهد

غرب تهران یکه تاز صعود مسکن
سمیرا ابراهیمی
از ابتدای سال 97 که بازارهای ارز و طلا دچار نوسانات و به هم ریختگی‌های خارق عادت بودند، بازار مسکن که سال‌ها درگیر رکود قیمتی بود و واحدها حتی به نازل‌ترین قیمت‌ها به فروش نمی‌رفتند، با رونق خرید و فروش و به تبع آن افزایش قیمت روبرو شد. افزایش قیمتی که تا نیمه دوم خرداد به بیش از 50 درصد دربرخی از مناطق هم رسیده‌است.
پررنگ‌ترین افزایش قیمت مسکن در تهران را می‌توانیم در مناطق غربی به خصوص منطقه 5 که شامل محلات پونک، شهران، آریاشهر، مهران، فرحزاد، شهرزیبا، جنت‌آباد، باغ فیض، سردار جنگل، کن وسولقان، شهرک آپادانا، شهرک اکباتان و اشرفی اصفهانی می‌شود، مشاهده کنیم.


خانه در غرب تهران گران شده است
بررسی میدانی ابتکار از وضعیت قیمت مسکن در منطقه 5 حاکی از افزایش قیمت‌های چشمگیر در این منطقه است. یکی از مشاوران املاک فعال این منطقه به ابتکار گفت: الان قیمت مسکن در منطقه پونک و سردار جنگل از 10 میلیون تا 15 میلیون تومان در نوسان است. برخی از مناطق مانند کمالی شرقی و ایران زمین شمالی که به عنوان بهترین خیابان های منطقه محسوب می شوند، قیمت کارشناسی 15 میلیون تومان دارند که البته فروشندگان تا 17 میلیون تومان هم قیمت می دهند. در مناطق دیگر مانند شاهد و بهار غربی و سردار جنگل هم قیمت های کارشناسی تا 10 میلیون تومان برآورد می شود که البته آنها هم با یکی دو میلیون افزایش قیمت معامله می شوند. این بنگاهدار می گفت که قیمت ها در فروردین و اردیبهشت جهش زیادی داشته به طوری که اکنون ما با افزایش قیمت 50 درصدی در این منطقه مواجهیم. در آبان و آذر سال پیش بالاترین قیمت منطقه، متری 7 میلیون تومان بود.
مشاور املاک دیگری که در منطقه بلوار فردوس مشغول است، می گوید: اکنون آپارتمان های نوساز این منطقه از 10 میلیون تومان تا 14 میلیون تومان قیمت می گیرند. البته آپارتمان متری 7 میلیون تومان هم داریم، اما فروشندگان آنها ترجیح می دهند کمی صبر کنند تا مسکن گران تر شود.
به گفته این فعالان بازار مسکن غرب تهران، پیش بینی بازار مبنی بر این است که قیمت های این منطقه 10 تا 15 درصد افزایش دیگر هم تا آخر تابستان داشته باشد که این موضوع باعث شده خریداران کم کم به میدان بیایند اما فروشندگان برای فروش آپارتمان های خود تردید دارند.
از منطقه 1 چه خبر؟
بازار مسکن به صورت سنتی منطقه 1 را به عنوان گران ترین منطقه می شناسد. بررسی های میدانی از مناطقی مانند زعفرانیه، الهیه و نیاوران نیز حاکی از افزایش های چشمگیری بود اما نه به اندازه منطقه 5.
گفت و گوی خبرنگار «ابتکار» با یکی از مشاوران املاک با سابقه این منطقه حاکی از این است که از بهمن ماه سال گذشته تا کنون قیمت های این منطقه حدود 30 درصد افزایش داشته است که عمده افزایش قیمت مربوط به سال فروردین و اردیبهشت 97 است.
این بنگاهدار همچنین گفت: اکنون املاک نوساز در منطقه الهیه و نیاوران از 13 میلیون تومان به ازای هر متر قیمت می گیرند و تا 30 میلیون تومان هم می رسند که تفاوت قیمت به دلیل نوع متریال به کار برده شده، نقشه ساختمان، فرعی و اصلی بودن کوچه و خیابان و نورگیر بودن یا نبودن واحدهاست. البته بسیاری از فروشندگان به دلیل این که پیش بینی می کنند باز هم افزایش قیمت در راه است، از فروش در هر قیمتی امنتاع می ورزند، در حالی که خریداران واحدها در حال ورود به بازار هستند و جمعیت خریدار روز به روز زیاد می شود.
نیمه دوم سال مسکن ارزان می‌شود
یک کارشناس، افزایش قیمت مسکن در ماه‌های اخیر را ناشی از طولانی شدن دوره رکود دانست و گفت: در بطن بخش مسکن ظرفیت چندانی برای رشد وجود ندارد و در شش ماهه دوم شاهد افت سرعت رشد قیمت خواهیم بود.
عباس زینعلی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: هر ساله در بازار مسکن تحرکاتی در سه چهار ماهه ابتدایی اتفاق می‌افتد که امسال زودتر شروع شد و شاهد بودیم میانگین قیمت مسکن شهر تهران در اردیبهشت ماه ۳۵ درصد افزایش پیدا کرد. علتش این بود که دوران رکود مسکن طول کشید و طبیعی است که رونق نسبی وارد این بخش شده باشد. احتمالا این روند یکی دو ماه آینده هم ادامه خواهد داشت اما بعید است شاهد حرکت صعودی در بخش مسکن باشیم.
وی افزود: هم اکنون بازارهای دیگر به اشباع رسیده‌اند و مسکن تنها بخش باقی مانده‌است. در واقع نوعی بی اعتمادی نسبت به سایر بازارها به وجود آمده و همه تصور می‌کنند مسکن یک کالای ماندگار است و نیاز به آن همیشه وجود دارد، پس می‌توانیم به سمت آن برویم. این حرکت باعث افزایش حجم تقاضا و متعاقبا افزایش قیمت مسکن شد. اما ظرفیت چندانی در بطن بازار فعلی مسکن در جهت رونق وجود ندارد.
این کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به رشد ۵۳ درصدی قیمت منطقه ۵ در اریبهشت ماه ۱۳۹۷ نسبت به ماه مشابه سال قبل خاطرنشان کرد: منطقه ۵ یک منطقه وسیع و مهاجرپذیر است. بسیاری از مردم از سایر شهرها به سمت تهران می آیند و کسانی که استطاعت مالی دارند به دلایل مختلف در منطقه ۵ مستقر می‌شوند. در مناطق دیگر اشباع مسکونی وجود دارد و متقاضیان بیشتر به سمت مناطق ۵ و ۲۲ می‌روند. زیرساخت‌های منطقه ۲۲ که هنوز آماده نیست، بنابراین به سمت منطقه ۵ می‌روند. این فشار تقاضا باعث افزایش قیمت این منطقه بیش از سایر مناطق شده‌است.
زینعلی با بیان اینکه هم اکنون گرایش چندانی به سرمایه‌گذاری در بخش مسکن دیده نمی‌شود، گفت: التهابات سیاسی و اجتماعی معمولا در تلاطم بازار مسکن موثر است اما این روند در نیمه دوم امسال ادامه نخواهد یافت. البته قیمت‌ها کاهش پیدا نمی‌کند اما سرعت رشد آن افت می‌کند.
وی ادامه داد: سیاست‌های دولت در مسیر رونق مسکن کارکرد ندارد. اگر این سیاست‌ها هم وجود داشته باشد، بلندمدت است و تاثیرات کوتاه مدت ندارد. وقتی سیاست‌های عمومی کشور در مسیر رونق مسکن نیست، شما باید در نوساناتی که شکل می گیرد انتظار اتفاقاتی داشته باشید.
این کارشناس اقتصاد مسکن، تاثیر قیمت‌های پیشنهادی از سوی مالکان و رفتار مشاوران املاک را معلول شرایط فعلی بازار دانست و گفت: همیشه در جوی که انتظار تورم در بخش مسکن وجود دارد یک اتفاق دوگانه رخ می دهد؛ بخش عمده دلالان مسکن تلاش می کنند بازار را به دست بگیرند و صاحبان مسکن هم می‌گویند فرصت خوبی است که زیان‌های گذشته یا سودهای ناگرفته قبلی را جبران کنیم. این اتفاق همیشه بوده اما الان حادتر است. شاید اگر هرکس دیگری جای آنها باشد همین تصمیم را بگیرد، چون هر صنفی طبیعتا به دنبال سود بیشتر است.