عملیات تروریستی در ایستگاه مترو سن‌پترزبورگ؛

مقام‌های امنیتی روسیه انفجار در ایستگاه‌ مترو شهر سن‌پترزبورگ را تروریستی
اعلام کرده‌اند. انفجار همزمان با سفر ولادیمیر پوتین به سن‌پترزبورگ روی داده است. در دهه قبل مسکو آماج حملات انفجاری مشابهی بود. مسکو و برخی از شهرهای روسیه به ویژه در 10، 15 سال گذشته آماج بمب‌گذاری‌ها و حملاتی بوده‌اند که اغلب به گروه‌های افراطی قفقاز شمالی و از جمله شورشیان چچن نسبت داده شده‌اند. خبرگزاری تاس از کشته شدن دست‌کم ۱۰ نفر در این انفجار خبر داده است و حداقل ۵۰ نفر از جمله چندین زن و کودک هم زخمی‌ شده‌اند. شبکه خبری روسیا ۲۴ و رویترز اعلام کردند این انفجار ناشی از یک بمب دست‌ساز بوده است.
براساس اعلام مقامات روسیه در ایستگاه مترو پلوشاد واستاناولنیه در مرکز سن‌پترزبورگ هم یک بمب دیگر دست‌ساز (دستگاه انفجاری) پیدا شده اما این دستگاه انفجاری عمل نکرده است. به گزارش وستی این انفجار در داخل واگن قطار در حال حرکت در خط مترو آبی رخ داده است.
در پی این حادثه فعالیت تمام ایستگاه‌های مترو سن‌پترزبورگ متوقف شده و نیروهای امنیتی و امدادی به بررسی عوامل این حادثه پرداختند. مترو سن‌پترزبورگ دارای ۶۷ ایستگاه در پنج خط است که روزانه بیش از دو میلیون مسافر را جابه‌جا می‌کند و شانزدهمین مترو شلوغ دنیا از حیث جابه‌جایی مسافر محسوب می‌شود.پس از انفجار، وضعیت فوق‌العاده امنیتی در تمام پایانه‌های حمل و نقل این شهر و همچنین مسکو و قازان به اجرا درآمد و ماموران امنیتی بازرسی همه مسافران را با دقت زیادی انجام دادند. همچنین حضور نیروهای امنیتی در تمام فرودگاه‌های بین‌المللی روسیه افزایش یافت.


سازمان امنیت روسیه ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور را در جریان انفجار دیروز قرار داد. پوتین هم با خانواده‌های کشته‌شده این حادثه ابراز همدردی کرد. پوتین که برای دیداری رسمی با الکساندر لوکاشنکو، رییس‌جمهور بلاروس خود در سن‌پترزبورگ به سر می‌برد تاکید کرد که نهادهای مربوطه دولتی بررسی علت این حادثه و کمک به آسیب‌دیدگان را در دستور کار دارند. وی تصریح کرده دلیل انفجار هنوز روشن نیست و مقامات مشغول بررسی آن هستند اما همه احتمال‌ها از جمله تروریسم در نظر گرفته می‌شود.
همزمان گزارش شده شبکه اجتماعی فیس‌بوک جهت کمک به شهروندان سن‌پترزبورگ دکمه «من سلامت هستم» را پس از انفجار مترو فعال کرده تا از این طریق اعضای فیس‌بوک بتوانند سلامتی خود را به دوستان و خانواده‌های خود اعلام کنند. در ادامه به بررسی تاریخچه انفجارهای مرگبار در متروهای جهان می‌پردازیم.
مسکو فوریه 2004
بمب‌گذاری فوریه ۲۰۰۴ مترو مسکو در تاریخ ششم فوریه سال ۲۰۰۴، توسط یک عامل انتحاری در نزدیکی ایستگاه اوتوزاودسکایا در خط زاموسکورفسکایا، مترو مسکو به وقوع پیوست. در نتیجه این حمله انتحاری، ۴۰ نفر کشته و بیش از ۱۲۰ نفر زخمی شدند. عمده صدمات مجروحان این حادثه، ناشی از شکستگی استخوان و استنشاق دود بوده است.
بمب‌گذاری ۲۰۰۴ قطار مادرید
صبح روز پنجشنبه ۱۱ مارس ۲۰۰۴ (۲۱ اسفند ۱۳۸۲) در مادرید، پایتخت اسپانیا، 10 بمب در ساعات پرتردد در سه ایستگاه قطار منفجر و قطارهای مملو از جمعیت را متلاشی کرد. در این بمب‌گذاری‌ها ۱۹۱ نفر کشته و ۲۰۵۰ نفر مجروح شدند. دولت اسپانیا اندکی پس از انفجارها گروه جدایی‌طلب باسک موسوم به اتا را به انجام این حمله متهم کرد.
یازدهم مارس سال ۲۰۰۴ یکی از غم‌انگیزترین صفحات تاریخ اسپانیا در مادرید نوشته شد. در این روز خرابکارانی که گفته می‌شود به سازمان القاعده و جنبش جهادی مغرب وابسته‌اند با بمب‌گذاری در پنج قطار شهری که حومه مادرید را به پایتخت مرتبط می‌ساخت، جان ۱۹۱ مسافر بی‌گناه را گرفتند. بیش از ۴۰۰ نفر دیگر نیز در این بمب‌گذاری زخمی شدند. تروریست‌ها که گروهی از آنها در روزهای بعد در درگیری با پلیس با انفجار منزلی که در آن پنهان شده بودند دست به خودکشی زدند در اطلاعیه‌های خود مدعی شدند که در اعتراض به حضور نظامی اسپانیا در عراق دست به چنین جنایتی زده‌اند. ۱۱ مارس ۲۰۰۴ دقیقا ۷۲ ساعت پیش از بازشدن حوزه‌های انتخاباتی در سراسر اسپانیا برای تجدید پارلمان و انتخاب نخست‌وزیر جدید بود. نظرسنجی‌های پیش از وقوع فاجعه نشان می‌داد که پیروزی حزب خلق به رهبری خوزه ماریا آزنار مسلم است.
اما تصمیم دولت آزنار در متهم ساختن جدایی‌طلبان باسک به بمب‌گذاری در قطارهای مادرید، همراه با ترس از اینکه اسپانیا به میدان عرض‌اندام خرابکاران اسلامی در اروپا تبدیل شود، اکثریت مردم را متقاعد ساخت که با رای دادن به حزب سوسیالیست قدرت را از دولت حزب خلق سلب کنند.
بمب‌گذاری‌های ۷ ژوئیه ۲۰۰۵ لندن
بمب‌گذاری‌های ۷ ژوئیه ۲۰۰۵ - ۱۶ تیر ۱۳۸۴- (اغلب با عنوان ۷/۷) رشته‌ای از حملات انتحاری انفجاری در ساعات بامداد ۷ ژوئیه ۲۰۰۵ در مرکز لندن با هدف شهروندان عادی در سیستم حمل‌ونقل عمومی لندن بودند. در این روز چهار بمب در سه ایستگاه مترو و یک اتوبوس شهری توسط چهار بمب‌گذار انتحاری منفجر شد که به مرگ ۵۲ شهروند عادی و هر چهار عامل حمله انجامید. همچنین ۷۰۰ نفر در این حملات زخمی شدند. القاعده مسوولیت حملات لندن را بر‌عهده گرفت، این حمله همزمان با برگزاری اجلاس گروه ۸ و در شرایطی که تونی بلر، نخست‌وزیر بریتانیا در لندن نبود اتفاق افتاد.
حملات مارس ۲۰۱۶ بروکسل
در ۲۲ مارس سال ۲۰۱۶ (۳ فروردین ۱۳۹۵) سه انفجار در بروکسل، پایتخت بلژیک رخ داد که دو انفجار آن در فرودگاه بروکسل و دیگری در ایستگاه مترو بود. این انفجار در ایستگاه مترو مالبیک که در نزدیکی مقر پارلمان اروپا در مرکز بروکسل قرار دارد، رخ داد. ایستگاه مترو مالبیک تقریبا در فاصله ۱۰ کیلومتری فرودگاه بروکسل قرار دارد. پس از این انفجار همه خطوط مترو شهر بروکسل بسته شد. تعداد کشته‌شدگان در این ایستگاه حدود ۲۰ نفر و تعداد مجروحان ۱۰۶ نفر گزارش شده است.