جابه‌جایی 5 میلیون مسافر از طریق مسیرهای ریلی و هوایی؛

گروه حمل‌و‌نقل- نوروز 96 به پایان رسید اما پرونده حمل‌و‌نقل مسافران در این ایام هنوز بسته نشده است. بسیاری از مسافران نوروزی که در روزهای پایانی خود را آماده بازگشت از سفر کرده بودند، به دلیل افزایش تقاضای بلیت و ترافیک مسیرها، به ناچار بازگشت خود را به روزهای چهاردهم و پانزدهم فروردین‌ماه انداختند. نوروز امسال تردد در جاده‌های کشور افزایش داشته است و همین مساله باعث یکطرفه شدن برخی از مسیر‌های پرتردد مانند جاده چالوس و هراز شده است. در این شرایط توسعه فروش اینترنتی بلیت باعث شده مسافران نسبت به سال‌های گذشته با آسودگی بیشتری بلیت مورد نظر خود را تهیه کنند، با این وجود‌ عدم امکان استرداد اینترنتی بلیت در شرایطی که دفاترفروش بلیت در تعطیلی به سر می‌برند همچنان یکی از مهم ترین چالش‌های مسافران در تهیه بلیت اینترنتی است. در حوزه حمل‌و‌نقل هوایی آزادسازی قیمت بلیت‌ها باعث ارزانی بلیت در ایام خاصی از سال شد اما قیمت بلیت‌ها در نوروز را تا 600 هزار تومان برای یک پرواز داخلی بالا برد. در حوزه حمل‌ونقل ریلی نیز بسیاری از قطارهایی که در روزهای 11 تا 13 فروردین از نقاط مختلف کشور به سمت تهران حرکت کردند، از چند روز قبل یا پر شده یا با تعدادی بسیار محدود به فروش رسیدند.
افزایش ۱۱ درصدی سفر‌های جاده‌ای
در همین ارتباط معاون سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با بیان اینکه در تعطیلات ایام نوروز با افزایش ۱۱ درصدی سفر در سطح جاده‌های کشور مواجه شدیم، گفت: با وجود افزایش تعداد سفر، میزان تصادفات جاده‌ای تا هشت درصد کاهش پیدا کرد. عبدالهاشم حسن‌نیا با بیان اینکه در طول ایام تعطیلات نوروز ۹۶ نسبت به سال گذشته میزان سفر در کشور تا ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد اظهار داشت: بیشترین آمار سفر مربوط به هفتم فروردین ماه است.
وی افزود: توزیع سفرهای نوروزی امسال از بیست و ششم اسفند سال گذشته شروع شد و می‌توان گفت عمده مسافران روز گذشته به سفر نوروزی خود پایان دادند و امروز هم پیش‌بینی می‌کنیم با ترافیک برگشت مسافران نوروزی مواجه شویم. معاون سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای با اشاره به استان‌هایی که بیشترین مسافر را پذیرا بودند، گفت: استان‌های مازندران، گیلان و خراسان رضوی بیشترین تعداد مسافر در ایام نوروز را داشتند.


حسن‌نیا افزود: از دیگر نکات قابل توجه سفرهای نوروزی امسال این بود که طول سفر کاهش پیدا کرد و طول سفرهای جاده‌ای چیزی حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر بود. وی با اشاره به کاهش تصادفات نوروزی گفت: با وجود اینکه تعداد سفرهای نوروزی تا ۱۱ درصد افزایش پیدا کرد اما طبق اعلام‌های رسمی پلیس راهور میزان تصادفات در نوروز امسال نسبت به مدت مشابه درسال گذشته تا هشت درصد کاهش پیدا کرد.
۳/۳ میلیون مسافر هوایی
‌از سوی دیگر قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه‌‌ها با اشاره به انجام بیشترین پروازهای نوروزی در سه فرودگاه گفت: از ۲۵ اسفند تا ۱۳ فروردین ۲۷ هزار و ۱۸۲ نشست و برخاست در فرودگاه‌‌ها انجام شد و سه میلیون و ۳۵۹ هزار و ۶۹۸ نفر مسافر اعزام و پذیرش شدند.
حسن اسفندیاری درباره میزان نشست و برخاست هواپیماها در ایام نوروز در فرودگاه‌های کشور بیان کرد: در طول طرح نوروزی سال 96، بیشترین تعداد پروازها در سه فرودگاه امام خمینی (ره)‌ و مهرآباد تهران و فرودگاه شهید‌هاشمی‌نژاد مشهد انجام شد. وی اضافه کرد: در تاریخ ‌13 فروردین ماه 1396 در فرودگاه مهرآباد 433 نشست و برخاست هواپیما انجام شد و 52 هزار و 393 مسافر ‌اعزام و پذیرش شدند.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه‌‌ها ادامه داد: در همین روز، در فرودگاه مشهد تعداد 187 نشست و برخاست هواپیما انجام شد و 27 هزار و 175 مسافر ‌اعزام و
پذیرش ‌شدند.
وی افزود: روز 13 فروردین‌ماه امسال تعداد 246 نشست و برخاست هواپیما از فرودگاه امام خمینی انجام شد و 33 هزار و 932 مسافر اعزام و
پذیرش شدند.
اسفندیاری همچنین در تشریح آمار تجمعی این سه فرودگاه از تاریخ 25 اسفند 1395 لغایت 13 فروردین 1396 توضیح داد: از ابتدای طرح نوروزی تا روز 13 فروردین 96، در فرودگاه مهرآباد هفت هزار و 285 نشست و برخاست هواپیما انجام شد و 882 هزار و 816 مسافر ‌اعزام و پذیرش ‌شدند.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه‌‌ها بیان کرد: در بازه زمانی 25 اسفند 95 تا 13 فروردین 96 در فرودگاه مشهد تعداد 3813 نشست و برخاست هواپیما انجام شد و در این مدت 553 هزار و 953 نفر ‌اعزام و پذیرش ‌شدند.
اسفندیاری ادامه داد: از ابتدای طرح نوروزی تا روز 13 اسفند 96، در فرودگاه امام خمینی (ره) چهار هزار و 155‌ نشست و برخاست هواپیما انجام شد و در این مدت 621 هزار و 221 مسافر اعزام و
پذیرش شدند.
قائم‌مقام مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در امور فرودگاه‌‌ها در تشریح آمار تجمعی پروازهای نوروزی کل فرودگاه‌های کشور بیان کرد: ‌از تاریخ 25 اسفند 1395 تا 13 فروردین 1396 جمعا 27 هزار و 182 نشست و برخاست در کل فرودگاه‌‌های کشور انجام شد و در این مدت ‌سه میلیون و 359 هزار و 698 نفر مسافر اعزام و پذیرش شدند.
اعزام ۳۶۰۰ رام قطار
در حوزه حمل‌و‌نقل ریلی حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار شهروند در نوروز امسال جابه جا شده اند که از این میزان تنها ۷۲۰ هزار مسافر توسط ۱۶۹۲ رام قطار در مسیر شهر مشهد
مسافرت کرده‌اند.
طی سفرهای نوروزی بیش از سه هزار و ۶۵۰ قطار فعالیت کردند و پیش‌بینی می‌شود که در پایان سفرهای نوروزی میزان جابه‌جایی مسافر به بیش از یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر برسد.