انزوای ترامپ در بین رهبران تجاری جهان

نشست سران کشورهای صنعتی گروه جی_۷ که در کبک کانادا برگزار شده بود روز گذشته (شنبه) به پایان ‌رسید. نشستی که تحلیلگران معتقدند انزوای ترامپ را به دنبال داشته است. در حالی که پیش از برگزاری این نشست، رئیس جمهوری آمریکا رغبتی برای حضور در آن نشان نمی‌داد، حالا مقام‌های فرانسه می‌گویند آمریکا برای حل مناقشه بر سر تعرفه‌ها واردات فولاد و آلومینیوم وارد این مذاکره شده بود.
این نشست دو روزه کاملا تحت تاثیر اختلافات بین ایالات متحده آمریکا و 6 کشور دیگر عضو این گروه بر سر وضع تعرفه از سوی دولت ایالات متحده آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا برگزار شد. 
بی‌بی‌سی در این خصوص نوشته است که آمریکا به جز مساله تعرفه‌ها و روسیه با سایر کشورها بر سر توافق هسته‌ای با ایران، تغییرات اقلیمی و فلسطین نیز اختلاف نظر داشته است. درخواست ترامپ مبنی بر بازگشت روسیه به جمع کشور‌های صنعتی جهان از دیگر مواردی بود که از پیش از سفر رئیس جمهوری آمریکا به کانادا اغاز شد و به مذاق کشورهای عضو جی 7 خوش نیامد. 
از یک سو اروپا حاضر به پذیرش فشارهایی که از سوی دولت آمریکا اعمال می‌شود نیست و از سوی دیگر نیز «دونالد ترامپ» کماکان بر سر بسیاری از خواست‌های خود اصرار دارد. تحلیلگران معتقدند که ترامپ در این نشست بدون شک در انزوا قرار گرفته است.


در میان رهبران گروه هفت، «امانوئل مکرون» رییس جمهوری فرانسه شدیدترین انتقادات را نسبت به سیاست‌های یکجانبه آمریکا اتخاذ کرده و حتی واشنگتن را تهدید به تعمیق انزوای جهانی و فاصله گرفتن دیگر قدرت‌های صنعتی جهان از این کشور کرده است. 
پیش از پایان نشست «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان اعلام کرده بود که با وجود اختلاف نظرهایی که با مواضع ترامپ در میان است، امکان رسیدن به توافق بر سر مضمون بیانیه پایانی این اجلاس تردید وجود دارد.
مرکل گفته بود که «به باور من، این نشانه برخوردی صادقانه است، هرگاه بگوییم که ما در یک بحث باز بر سر همه مسائل نتوانسته‌ایم به توافق برسیم.» صدراعظم آلمان معتقد است که نباید اختلاف نظرها را پنهان کرد.
ترامپ بعد از دیدار با مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه با لحنی ملایم‌تر گفت: رئیس‌جمهور فرانسه به حل مسائل تجاری کمک کرده است. ترامپ بدون توضیح گفت: قرار است اتفاقی بیفتد و من فکر می‌کنم بسیار مثبت خواهد بود.
ماکرون نیز بعد از دیدارش با ترامپ به خبرنگاران گفته است که من فکر می‌کنم که در زمینه تجارت راهی برای پیشرفت همه ما در کنار هم وجود دارد. من تمایل همه طرف‌ها برای یافتن توافق و داشتن رویکرد برد – برد برای مردم و کارگران و طبقه متوسط ما را می‌بینم.
توافقات نیم بند
کشورهای عضو گروه جی_ 7 بر سر به اشتراک گذاشتن اطلاعات و همچنین همکاری با ارائه دهندگان خدمات اینترنتی و شرکت‌های شبکه‌های اجتماعی به توافق رسیده‌اند. گفته می‌شود سران ۷ کشور با هدف جلوگیری از دخالت‌های خارجی و نفوذ کشورهای دیگر به ویژه روسیه در مسیر انتخابات‌ها به این توافق دست یافته‌اند. این امر نشان می‌دهد که تلاش‌های ترامپ برای بازگرداندن روسیه به جی ۷ با موفقیت همراه نبوده است.
همچنین در این پیش‌نویس سران ۷ کشور عضو موافقت کرده‌اند که بودجه احزاب برای فعالیت‌های سیاسی به ویژه تبلیغات زمان انتخابات شفاف‌تر شود.
در بخش دیگری از این پیش‌نویس آمده است که: «رهبران گروه ۷ بر این باورند که بازیگران خارجی به دنبال تضعیف جوامع و نهادهای دموکراتیک ما و تاثیرگذاری منفی بر فرآیندهای انتخاباتی و همچنین حاکمیت و در نتیجه امنیت ما هستند.» بندی که این شبه را به وجود می‌آورد که مخاطب آن روسیه است.
تلاش ترامپ برای بازگشت روسیه
«دونالد ترامپ» در آستانه نشست سران گروه ۷ خواهان بازگشت روسیه به این گروه شد، درخواست رئیس جمهوری آمریکا با واکنش تند رهبران کشورهای صنعتی و حتی در داخل آمریکا مواجه شد. ترامپ پیش از سفر به کانادا در جمع خبرنگاران در کاخ سفید گفته بود که چرا باید بدون روسیه‌ نشستی داشته باشیم؟ من پیشنهاد می‌دهم و این مساله به تمامی اعضای گروه ۷ بستگی دارد، اما روسیه باید در این نشست حضور داشته باشد و عضوی از این گروه باشد. چه دوست داشته باشید چه دوست نه و حتی اگر از نظر سیاسی درست نباشد، اما ما جهانی داریم که باید آن را اداره کنیم.
درخواست ترامپ برای بازگشت روسیه به گروه 7 در داخل ایالات متحده آمریکا نیز واکنش‌های را به دنبال داشته است. «جان مک کین» سناتور جمهوری خواه از ایالات آریزونا و شمار دیگری از سناتورهای جمهوری‌خواه ضمن انتقاد از رئیس جمهور آمریکا این اقدام را مغایر با واقع گرایی اصولی و راهی مطمئن برای تضعیف رهبری آمریکا در جهان دانستند.
مک کین در بیانیه خود آورده است که رئیس جمهوری آمریکا به طورتوجیه ناپذیری به دشمنانمان عزت، احترام و تفاوتی را که باید برای متحدان نزدیکمان قائل باشیم، نشان داده است. وی تاکید کرده که کشورهایی که ارزش‌های متشرک با ما دارند و سال‌هاست که در کنار ما از خود گذشتگی کرده‌اند مورد تحقیر و اهانت قرار می‌گیرند. این با واقع گرایی اصولی در تناقض است و یک راه مطمئن برای تضعیف رهبری آمریکا در جهان محسوب می‌شود.
«بن سیس»، سناتور جمهوری‌خواه این اقدام را ضعیف توصیف کرد و گفت: پوتین، دوست ما نیست و رفیق ترامپ نیز محسوب نمی‌شود.
او یک «گردن کلفت» است که با استفاده از اقدامات تهاجمی به سبک جماهیر شوروی قصد دارد جنگ سایه‌ای را علیه آمریکا به راه اندازد و رهبری ما باید درست همانند آن عمل کند. رهبران دموکرات نیز فورا از اظهارات ترامپ انتقاد کردند. «چارلز شومر»، رهبر دموکرات‌ها در سنا نیز گفته است که دونالد ترامپ سیاست خارجه ما را به یک «جوک بین‌المللی» تبدیل کرده و بدون هیچ دلیلی بیشترین خطا را به کشور ما وارد می‌کند. عضویت روسیه در گروه ۸ کشور صنعتی در سال ۲۰۱۴ و پس از آن که شبه جزیره کریمه اوکراین را به خاک خود ضمیمه کرد، به حالت تعلیق درآمد. 
اروپایی‌ها با پیشنهاد دونالد ترامپ به سرعت مخالفت کرده و چنین امکانی را منتفی دانسته‌اند. «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان در ادامه گفت که کشورهای اروپایی «یک صدا» با پیوستن دوباره روسیه به این گروه مخالفند. وی تاکید کرد تا زمانی که «پیشرفت قابل ملاحظه‌ای» در بحران اوکراین اتفاق نیفتد بازگشت روسیه به گروه ۷ میسر نیست.
«کریستیا فریلند»، وزیر امور خارجه کانادا نیز تاکید کرد که این موضوع در میز مذاکرات مطرح نشده و کانادا مخالف بازگشت روسیه به جمع این گروه به دلیل رفتارهای این کشور در سطح جهانی است.
«دیمیتری پسکوف» سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در واکنش به سخنان ترامپ به رسانه‌های روسیه گفته است که حضور در این گروه چندان اهمیت ندارد و تمرکز مسکو فعالیت در چارچوب‌های دیگر است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، «ولادیمیر پوتین» در مصاحبه‌ای با تلویزیون روسیه «دونالد ترامپ» را «جدی و متفکر» نامیده «که می‌داند چگونه به اظهارات بقیه گوش کرده و به استدلال آنها پاسخ دهد.» پوتین با نتیجه‌گیری از این فرضیه گفته است: «این نکته به باور من موجب می‌شود که احتمالا مذاکره‌ای سازنده صورت بگیرد.»
پایان نشست دو روزه
در دومین روز نشست کشورهای گروه ۷ موضوعاتی از جمله رفع تبعیض جنسیتی زنان و مقابله با آلودگی دریاها به بحث گذاشته شد، همه رهبران و سران کشورهای صنعتی تلاش خود را به کار گرفتند تا بر سر یک بیانیه مشترک پایانی این اجلاس به توافق برسند.
این گروه در حالی به مذاکرات خود پایان داد که اعضای این گروه آخرین تلاش‌های خود را برای حفظ ظاهر و یا حتی کاهش شکاف‌های آشکاری که تحت تاثیر سیاست‌های ترامپ در این گروه به وجود آمده است، به کار گرفتند، اما ترامپ با ترک نشست پیش از پایان رسمی آن و سفر به سنگاپور نشان داد که بیشتر به دیدار با «کیم جونگ-اون» فکر می‌کند تا حل اختلافات با گروه 7. 
این نشست اولین گردهمایی این گروه پس از اجرایی شدن مالیات‌هایی است که دولت آمریکا بر واردات فولاد و آلومینیوم به بازار این کشور وضع کرده به همین علت اصلی‌ترین مسئله مورد بحث در این نشست مسایل و اختلافات تجاری بود. وضع تعرفه‌های گمرکی بر سر واردات فولاد و آلومینیوم به آمریکا از جمله مسائلی بودکه بر موفقیت این نشست سایه افکند.