تجارت پاشنه آشیل اژدهای زرد

رییس‌جمهور آمریکا در آستانه دیدار با شی جین پینگ، فشار بر همتای چینی‌ خود را تشدید کرده است. ترامپ تصریح کرد که آمریکا برای حل معضل کره‌شمالی بدون کمک چین از آمادگی برخوردار است.
ایالات متحده آمریکا ظاهرا مشکلی در تک‌روی و حل یک‌جانبه معضل هسته‌ای کره‌شمالی ندارد. دونالد ترامپ در گفت‌وگویی با فایننشال تایمز تصریح کرده که اگر چین از نفوذ خود بر کره‌شمالی برای رفع معضل برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی استفاده نکند، آمریکا به تنهایی این معضل را حل خواهد کرد.
ترامپ در این گفت‌و‌گو که یکشنبه گذشته انتشار یافت، گفت: چین بر کره‌شمالی نفوذ زیادی دارد. چینی‌ها در رفع معضل کره‌شمالی یا به ما کمک می‌کنند یا نمی‌کنند. اگر آنها این کار را کنند، به صلاح چین خواهد بود و اگر این کار را نکنند، به صلاح هیچ‌کس نخواهد بود. رییس‌جمهور آمریکا افزود: اگر چین قادر به حل این تهدید کره‌شمالی نیست، ما این کار را خواهیم کرد.
او با این اظهارت فشار بر شی جین پینگ، همتای چینی خود را در آستانه دیدار روسای جمهور دو کشور تشدید کرده است. دیدار ترامپ و شی جین پینگ قرار است که روز پنجشنبه (۶ آوریل / ۱۷ اسفند) در اقامتگاه ترامپ در فلوریدا انجام شود. ترامپ در پاسخ به این پرسش که قصد دارد با چه مشوقی رضایت و همراهی چین را جلب کند، گفت: تجارت یک مشوق است و در نهایت همه چیز بر سر تجارت است.


نگرانی آمریکا از تهدید هسته‌ای
آزمایش‌ها و برنامه هسته‌ای و موشکی کره‌شمالی سال‌هاست که آمریکا را به خود مشغول کرده و نگرانی شدید واشنگتن و همچنین کره‌جنوبی و ژاپن را برانگیخته است. مکفارلند، معاون مشاور امنیتی ترامپ در گفت‌‌وگویی با فایننشال تایمز اعلام کرد: اینکه کره‌شمالی تا پایان دوره ریاست‌جمهوری ترامپ بتواند به موشک‌های قابل تجهیز به کلاهک‌های هسته‌ای دست یابد، امری ممکن است؛ موشک‌هایی که قادرند آمریکا را هدف قرار دهند.
یکی از مقامات دولت آمریکا به رویترز گفت: مشاوران امنیتی ترامپ گزارشی در رابطه با گزینه‌های آمریکا در راستای متوقف کردن برنامه هسته‌ای کره‌شمالی تهیه کرد‌ه‌اند. در این گزارش به اقدامات و راهکارهای اقتصادی و نظامی گوناگون که می‌توان آن را علیه کره‌شمالی به کار بست، اشاره شده است. محور اصلی تلاش‌های آمریکا تصویب تحریم‌های اقتصادی جدید و همچنین افزایش فشار بر چین برای همکاری است.
پکن مهم‌ترین حامی پیونگ‌یانگ به شمار می‌رود. کره‌شمالی کشوری‌ است مسلح به جنگ‌افزار هسته‌ای و موشک‌های بالستیک که رهبر آن در مواردی آمریکا و کشورهای هم‌جوار خود را به حمله پیشگیرانه اتمی تهدید کرده‌ است. این کشور طی ماه‌های گذشته، با وجود منع شورای امنیت سازمان ملل متحد، بارها دست به انجام آزمایش‌های موشکی مختلفی زده ‌است. از جمله اهداف نظامی که گفته می‌شود پیونگ‌یانگ در حال حاضر در تلاش برای دستیابی به آن است، کوچک‌کردن کلاهک‌های هسته‌ای برای قراردادن بر موشک‌ها و نیز تولید موشک‌های دوربردی‌ است که قادر باشند به خاک آمریکا برسند.
طبق ارزیابی کارشناسان آمریکایی نشانه‌هایی در دست است دال بر اینکه کره‌شمالی سرگرم آماده‌سازی خود برای انجام یک آزمایش اتمی جدید است. کارشناسان در پی بررسی تصاویر ماهواره‌ای که از یکی از پایگاه‌های آزمایشی کره‌شمالی تهیه شده، به این ارزیابی رسیده‌اند. کره‌شمالی تاکنون پنج آزمایش هسته‌ای انجام داده که آخرین مورد آن به ماه سپتامبر سال گذشته میلادی برمی‌گردد. شورای امنیت سازمان ملل در پی این رویداد تحریم‌های تازه‌ای علیه کره‌شمالی وضع کرده بود.
چین از سوی دیگر در مورد وضعیت در شبه‌جزیره کره ابراز نگرانی کرده و آن را بحرانی توصیف کرده ‌است. وزیر خارجه چین به‌تازگی خواستار آن شده تا برای حل این بحران، در گام نخست، کره‌شمالی اقدامات موشکی و اتمی خود را معلق کند تا در قبال اقدام پیونگ‌یانگ، رزمایش‌های آمریکا و کره‌جنوبی نیز متوقف شود. پکن می‌گوید چنین روند متقابلی می‌تواند طرف‌ها را پای میز مذاکره برگرداند.
رکس تیلرسون، وزیر امورخارجه آمریکا در اولین سفر آسیایی خود گفت: حملات بازدارنده برای مقابله با تهدید کره‌شمالی روی میز خواهد بود. یک ماه پیش جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا هشدار داده بود که هرگونه استفاده از تسلیحات هسته‎ای پاسخی سنگین خواهد داشت. چین که تنها متحد بین‎المللی کره‎شمالی است، در پاسخ به تازه‎ترین آزمایش موشکی این کشور تدابیری را پیش گرفت و واردات زغال‌سنگ از کره‌شمالی را تا پایان سال میلادی جاری ممنوع کرد.
واشنگتن چه در زمان ریاست‌جمهوری باراک اوباما چه در حال حاضر توقف رزمایش‌ها و فعالیت‌های نظامی خود با ژاپن یا کره‌جنوبی را برای آنکه کره‌شمالی قانع به مذاکره شود رد کرده ‌است.
در این گفت‌‌وگو، از دونالد ترامپ پرسیده شده آمریکا در مورد کره‌شمالی چه اقداماتی در سر دارد. ترامپ پاسخ داده من به شما نخواهم گفت. می‌دانید! من مانند آمریکا در گذشته (دولت آمریکا در گذشته) نیستم که می‌گفتیم قرار است به کجا در خاورمیانه ضربه بزنیم.
بنا بر پیش‌بینی‌ها، دیدار پیش‌روی ترامپ و شی تحت تاثیر مذاکرات و گفت‌وگوهای سختی قرار خواهد گرفت که یکی از آنها موضوع کره‌شمالی و بحران در شبه‌جزیره کره است.
در جریان انتخابات ایالات متحده، دونالد ترامپ از حزب جمهوریخواه بارها از سیاست‌های اقتصادی و مالی پکن در قبال آمریکا نیز انتقاد کرده بود. رییس‌جمهور آمریکا، چین را در عین حال متهم به کنترل نرخ ارز و ارزش یوان در برابر دلار کرده‌ است.
رزمایش دریایی کره‌جنوبی، ژاپن و آمریکا علیه کره‌شمالی
وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده درباره برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی، سئول، ژاپن و آمریکا دیروز یک رزمایش دریایی مشترک را با هدف مقابله با تهدیدهای موشکی زیردریایی‌های پیونگ‌یانگ برگزار کردند.
به گزارش خبرگزاری فرانسه، پیونگ‌یانگ به دنبال توسعه و ساخت یک موشک دوربرد برای هدف قرار دادن آمریکا است که قادر به حمل کلاهک اتمی هم باشد.
وزارت دفاع کره‌جنوبی اعلام کرد این رزمایش سه روزه با حضور بیش از ۸۰۰ سرباز و پس از آن آغاز می‌شود که دونالد ترامپ، رییس‌جمهور آمریکا یکشنبه گذشته هشدار داد ایالات متحده آماده اقدامی یکجانبه برای مقابله با برنامه‌های اتمی کره‌شمالی حتی در صورت عدم همکاری چین است.
این وزارتخانه در ادامه آورده است این رزمایش در ساحل جنوبی کره‌جنوبی و نزدیک ژاپن آغاز شده و در آن از چند ناوشکن و هلی‌کوپتر استفاده می‌شود.
هدف از برگزاری این رزمایش دریایی اطمینان حاصل کردن از واکنش موثر در مقابل تهدیدهای زیردریایی‌های کره‌شمالی و موشک‌های بالستیک و همکاری موثر میان سه کشور آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی برای مقابله با کره‌شمالی است.
تنش در منطقه و در پی یکسری آزمایش‌های موشکی از سوی پیونگ‌یانگ در ماه‌های اخیر و اینکه این کشور به دنبال انجام یک آزمایش اتمی دیگر است، شدت گرفته است.
هشدار وزیر دفاع سابق آمریکا
وزیر دفاع سابق آمریکا می‌گوید حمله پیشگیرانه به کره‌شمالی می‌تواند به حمله‌ای از سوی پیونگ‌یانگ علیه کره‌جنوبی منجر شود.
اشتون کارتر گفت، اگر دولت واشنگتن دست به حمله‌ای پیشگیرانه علیه کره‌شمالی بزند، این احتمال وجود دارد که دولت پیونگ‌یانگ نیز در واکنش به این اقدام به حمله علیه سئول مبادرت ورزد. وی ادامه داد: مطمئنم که نتیجه این جنگ، شکست کره‌شمالی است اما باید هشدار دهم که این جنگ تنها باعث بدتر شدن اوضاع در منطقه می‌شود و ما شاهد تنش و درگیری بدتر از آن چیزی خواهیم بود که از زمان جنگ کره به وقوع پیوست.
وزیر دفاع سابق آمریکا همچنین گفت: حتی اگر نتیجه این جنگ شکست کره‌شمالی باشد، اما این یک جنگ خانمان‌برانداز خواهد بود. امنیت سئول و کره‌جنوبی با ۲۵ میلیون سکنه باید تضمین شود.