حفظ سهميه اوپک؛ راهبرد مهم نفتی ایران


گروه انرژي – مجتبي آزاديان: سلام اميني نماينده مردم ايلام و عضو کميسيون انرژي در مجلس شوراي اسلامي‌در گفتگو با «تجارت» در خصوص شايعات مربوط به رد درخواست زنگنه وزير نفت کشورمان براي بررسي موضوع «حمايت از ايران در برابر تحريم‌هاي يکجانبه» توسط اوپک و نيز آغاز افزايش توليد نفت عربستان اظهار داشت: موضوع تحريم‌هاي آمريکا در حوزه‌هاي مختلف مربوط به امسال و پارسال نيست و ما هميشه از ابتداي انقلاب با چنين اقداماتي از سوي آمريکا مواجه بوده‌ايم و به فراخور موضوعات مختلف در سطح بين‌المللي مورد تحريم کشورهاي اروپايي و آمريکا قرار گرفته‌ايم. اگرچه تحريم‌هاي اروپايي‌ها نيز به گونه‌اي متاثر از آمريکا بوده است.
وي ادامه داد: پس از لغو برجام توسط رئيس جمهور آمريکا، بايد گفت که آمريکا عدم پايبندي ايران به روح برجام را به عنوان بهانه جديد مدنظر قرار داد و از برجام به صورت يکطرفه خارج شد، با اين حال ما بايد کار خودمان را پيش ببريم و براي هرگونه شرايطي و به هر شکلي، آن سناريويي که توسط حکومت و نظام پيش بيني شده را پيش ببريم. البته به طور قطع در اين مسير با مشکلاتي مواجه خواهيم شد اما سعي خواهيم کرد با يکپارچگي دولت، مجلس و مردم، سناريويي را پيش ببريم که کمترين هزينه را براي ما داشته باشد.
عضو کميسيون انرژي مجلس شوراي اسلامي‌افزود: متاسفانه بسياري از سازمان‌ها و شرکت‌هاي بزرگ در دنيا حتي سازماني مانند سازمان ملل متحد و شوراي امنيت و نيز اتحاديه اروپا و اوپک تحت تاثير آمريکا هستند، بنابراين رد درخواست ايران توسط اوپک بعيد نيست به خصوص کشورهاي عربي و جامعه عرب که هميشه مطابق سياست‌هاي آمريکا پيش مي‌روند. به طور قطع همانطور که گفتم با اعمال تحريم‌ها به ما آسيب وارد خواهد شد اما بايد تا جايي که مي‌توانيم اين آسيب را کمتر کنيم.
وي در پاسخ به اين پرسش که آيا از نظر قانوني اوپک خواهد توانست مطابق با خط مشي آمريکا سياست‌هايش را پيش ببرد؛ اظهار داشت: از نظر قانوني اوپک نمي‌تواند اين کار را بکند چراکه اوپک يک سازمان آزاد است و مستقل تصميم مي‌گيرد، بيشتر کشورهاي عضو اين سازمان کشورهاي خاورميانه‌اي هستند و به طور معمول صنعتي هم ندارند. اينها مي‌توانند مستقل عمل کنند اما متاسفانه ما از عربستان سعودي استقلالي انتظار نداريم و موضوع تاسف انگيزتر اينکه اين کشور بيشترين توليد نفت اوپک را داراست.
اميني در پايان در خصوص پيش‌بيني خود از آينده اوپک و صادرات نفت ايران، اظهار داشت: به هر حال با اعمال تحريم‌ها؛ ايران از نظر بازار فروش نفت آسيب خواهد ديد اما وزارن نفت، کميسيون انرژي مجلس براي رخدادهاي احتمالي مختلف خودشان را آماده کرده‌اند تا با رخ دادن آنها، کمترين آسيب را ببينند، به هر حال جلوگيري از خام‌فروشي و توجه به توليد فراورده‌هاي نفتي هم در جلسات مختلف پيش‌بيني شده ‌اما بايد اين نکته را نيز توجه داشت که بازار صادرات و فروش نفت يک بازار بسيار بسيار استراتژيک است و نبايد آن را به سادگي از دست داد و يا کمرنگ کرد و به همين دليل ايران نبايد در اين حوزه پا پس بکشد و بايد تا جايي که مي‌تواند اين بازار را براي خود نگاه دارد و نگذارد که سهميه‌اش در اوپک کم بشود.

اوپک درخواست زنگنه براي بررسي موضوع «حمايت از ايران در برابر تحريم‌هاي يکجانبه» را رد کرد
لازم به ذکر است که ايران در نامه‌اي خواستار اضافه شدن موضوع حمايت از ايران به عنوان يکي از کشورهاي عضو اوپک در دستور کار نشست آتي اين سازمان در وين شده بود که به گفته يک منبع آگاه اين درخواست رد شده است.
به نقل از رويترز، يک منبع آگاه به اين خبرگزاري گفته اوپک احتمالا درخواست ايران براي مذاکره درباره تحريم‌هاي آمريکا در نشست ماه آتي گروه توليدکنندگان نفت را رد خواهد کرد.
بر اساس اين گزارش حسن کاظم‌پور نماينده ايران در اوپک از رييس اوپک در خواست کرده که در نشست ماه آتي، مساله تحريم‌هاي ايران در دستور کار قرار بگيرد.
اين رسانه نوشت: ماه گذشته بيژن زنگنه وزير نفت ايران از اوپک خواسته بود که از آنها در برابر تحريم‌هاي آمريکا حمايت کنند و اشاره کرده بود که تهران با نظرات عربستان سعودي درباره نياز به افزايش توزيع نفت جهاني مخالف است. 
رويترز با اشاره به مصاحبه کاظم‌پور نماينده ايران در اوپک درباره نامه زنگنه و درخواست از کشورهاي عضو براي قرار دادن موضوع ايران در دستور کار نشست ماه ژوئن در وين نوشت: وزير نفت ايران در نامه‌اي خواستار اضافه شدن موضوع «حمايت کشورهاي عضو اوپک از يکي از کشورهاي عضو که تحت تحريم‌هاي غيرقانوني و يکجانبه و فراسرزميني آمريکا قرار گرفته» به نشست ماه ژوئن اوپک شده است. کاظم پور گفت که مشتري‌ها از نفت به عنوان يک سلاح سياسي استفاده مي‌کنند و ما را در مورد قيمت‌ها مقصر مي‌دانند؟ چنين جهان وارونه‌اي داريم.  اين رسانه به اظهارات يک منبع آگاه اشاره کرد که گفته بعد از دريافت درخواست ايران، احمد الکعبي نماينده امارات در اوپک پيگير توصيه مشاور قانوني در اين زمينه شده است. مشاور به درخواست ايران در مورد قرار گرفتن موضوع ايران در دستورکار نشست وزرا پاسخ منفي داده و گفته اين دستورکار قابل اصلاح نيست؛ چراکه نهايي شده است.

احتمال خيانت عربستان به پيمان ۶۰ ساله؛ نقشه آمريکا و عربستان براي اوپک چيست؟
در اين راستا، دولت آمريکا به طور غيررسمي‌از عربستان سعودي و ساير توليدکنندگان اوپک درخواست کرده توليدشان را افزايش دهند اما به رقم مشخصي اشاره نکرده است. استيون منوچين وزير خزانه داري آمريکا هشتم ماه مه، همزمان با اعلام تصميم دونالد ترامپ براي خروج از توافق هسته‌اي بين المللي با ايران و وضع مجدد تحريم‌ها عليه تهران، اظهار کرده بود که برخي از کشورها مايل هستند توليد نفتشان را براي جبران کاهش احتمالي عرضه به بازار جهاني افزايش دهند.

تدبير ايران براي مقابله با آمريکا
بيژن زنگنه مهره خود را در اين صفحه شطرنج با ارسال نامه‌اي به به سهيل محمد المزروعي، وزير انرژي و صنعت امارات و رئيس دوره‌اي کنفرانس سازمان کشورهاي صادرکننده نفت (اوپک) تکان داد و با اشاره به تحميل تحريم يکجانبه و غيرقانوني ايالات متحده آمريکا عليه جمهوري اسلامي‌ايران که ناقض توافق‌هاي بين‌المللي است و همچنين با اشاره به «ماده ۲» اساسنامه اوپک که به حمايت از منافع هر يک يا همه کشورهاي عضو تاکيد دارد، خواستار گنجاندن دستور کار جداگانه‌اي در کنفرانس آتي اوپک تحت عنوان «حمايت اجلاس وزراي اوپک از اعضايي که تحت تحريم‌هاي غيرقانوني، يکجانبه و فرامرزي قرار مي‌گيرند» شده است.



آغاز افزايش توليد نفت عربستان در آستانه نشست اوپک
عربستان سعودي پس از گذشت دو سال از محدوديت توليد، در آستانه نشست اوپک که قرار است سياست نفتي خود را بازنگري کند، افزايش توليد خود را آغاز کرده است.
به نقل از وال استريت ژورنال، توليد افزوده شده ميزان قابل توجهي در مقايسه با مجموع توليد عربستان سعودي نيست، اما چرخش ۱۸۰ درجه‌اي رياض را نشان مي‌دهد که در دو سال گذشته، ائتلافي از توليد کنندگان بزرگ را براي محدود کردن عرضه هدايت کرده است. توليد افزوده شده ممکن است روند رشد قيمت‌ها که ماه گذشته در بازار بين‌المللي به بالاي ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بودند و اخيرا ملايم شده‌اند را مهار کند.