آخرین جمع‌بندی‌ها پیش از ثبت‌نام

گروه سیاسی- پس از 13 روز تعطیلی و در اولین روزکاری رسمی کشور، مقامات مختلف اولین برنامه کاری را به دیدار‌های نوروزی گذراندند. این دیدار‌ها اگرچه مانند همیشه با تشریفات معمول همراه بوده ولی مقامات به مناسبت رسته کاری خود، توصیه‌هایی ایراد کرده‌اند که نشان از دغدغه‌های‌شان می‌دهد. چنان که مقامات و چهره‌های سیاسی، به فراخور موضوع‌های مطرح به انتخابات پرداخته‌اند و از این دیدار برای تجمیع قوای خود سود جسته‌اند. البته دیدارهای نوروزی معمولا محل هم‌اندیشی برای اجرای برنامه‌هایی است که اشخاص و جریان‌های سیاسی می‌خواهند آن را طی سال به اجرا بگذارند. از این بابت گاهی از رسانه‌ای شدن مواردی که در این گونه دیدار‌ها مطرح شده، پرهیز می‌شود.
با نزدیک شدن به اردیبهشت‌ماه هیاهوی انتخابات بیش از پیش تقویت می‌شود از این جهت مهم‌ترین موضوعی که مقامات در دیدارهای نوروزی خود بدان اشاره کردند همین بحث انتخابات بود؛ مساله‌ای که فضای سیاسی کشور پس از تعطیلات نوروز را به شدت تحت‌الشعاع خود قرار داده است. همچنین تلاش برای تولید و اشتغال و مدیریت جهادی در کشور از موضوعات مطرح شده در دیدار نوروزی مسوولان بود‌؛ رهبر معظم انقلاب در دو سال متوالی تقریبا از یک شعار مشابه برای سال جدید استفاده کردند و این نشان از وجود دغدغه‌های جدی در زمینه اقتصادی دارد.
معکوس جلوه دادن حقایق و پایان مردم‌سالاری
حجت‌الاسلام حسن روحانی در دیدار نوروزی با جمعی از کارگزاران نظام و مدیران دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور، با یادآوری اینکه باید نتیجه صندوق‌های رای، شکوفایی اهداف مورد نظر ملت ایران باشد و همه قوا باید دست به دست هم دهند و حضور حداکثری همراه با اخلاق و راستگویی را در انتخابات پیش رو رقم بزنند، خاطرنشان کرد: رشد نظام در سایه مشارکت مردم و صندوق‌های آراست و ضروری است که همگان مردم را به حضور فعال‌تر و حداکثری در پای صندوق‌های رای تشویق کنند و مردم نیز باید همیشه به صندوق‌های رای امید داشته باشند و اگر مایوس شوند و این امید قطع شود، پایان مردم‌سالاری و دموکراسی است.روحانی به دو انتخابات مهم و سرنوشت ساز اردیبهشت ماه اشاره کرد و گفت: در انتخابات پیش رو، آنچه مهم است حضور حداکثری مردم در پای صندوق‌های رای و تشویق همگان به رای دادن است. رییس‌جمهور تصریح کرد: مایوس کردن مردم از حضور در پای صندوق‌های رای حرکت در مسیر دشمنان ملت است و مردم بدانند سرنوشت کشور با نتیجه صندوق آراء رقم می‌خورد و حضور آنان در انتخابات، برای عظمت کشور بسیار اهمیت دارد. روحانی، انتخابات را کلید جمهوریت و مردم‌سالاری و از مبانی مشروعیت برشمرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران متکی به رای مردم و انتخابات است و اهداف بلند ملت و کشور از این طریق محقق می‌شود. رییس‌جمهور با اشاره به نقش و اهمیت حضور پرشور و باشکوه مردم در انتخابات در تقویت جایگاه کشور در عرصه بین‌المللی اظهار داشت: ما دنبال برگزاری انتخاباتی پرشور، باشکوه و همراه با اخلاق و رقابت در کشور هستیم و خواهان انتخاباتی همانند برخی کشورها که با بداخلاقی و تخریب مواجه بود، نیستیم.روحانی در بخشی از سخنانش، تولید را مقدمه‌ای برای اشتغال و رشد اقتصادی دانست و گفت: تلاش برای تولید اشتغالزا در کشور وظیفه‌ای دینی، ملی و انقلابی است و هدف‌گذاری دولت در سال جدید، اشتغال بالای ۷۰۰ هزار نفری است. روحانی در این دیدار که در دفتر رییس‌جمهور برگزار شد؛ با آرزوی سالی همراه با رفاه عمومی، اشتغال جوانان، امنیت و رشد و شکوفایی در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی، گفت: اشتغال یکی از مهم‌ترین مسایل اقتصادی، اجتماعی و امنیت آفرین کشور است و اگر مردم احساس کنند اشتغال در مسیر درستی قرار گرفته، امید و آرامش عمومی در جامعه افزایش خواهد یافت. رییس‌جمهور به تلاش‌های دولت در عرصه اشتغال اشاره کرد و با بیان اینکه در دنیا طی سال‌های گذشته تنها چند کشور بوده‌اند که توانسته‌اند اشتغال بالای ۶۰۰ هزار نفر ایجاد کنند، گفت: درسال گذشته به طور میانگین موفق شدیم ۷۰۰ هزار اشتغال ایجاد کنیم اما باید برای بالا بردن این رقم با توجه به آمار انباشته شده متقاضیان کار، تلاش‌ها مضاعف شود.


روحانی تراز مثبت تجاری، تورم تک‌رقمی و خروج از رکود، تقویت روند اشتغالزایی، جذب سرمایه خارجی، نوسازی صنایع حمل‌و‌نقل هوایی، ریلی و جاده‌ای و فعال کردن ۲۴ هزار واحد صنعتی در کشور را از دستاوردهای دولت یازدهم برشمرد و با اشاره به نقش ارزنده برجام در تحقق بخشی از این دستاوردها گفت: هدف ما در برجام این بود که سایه تهدید را از سر کشور برداریم و همچنین زنجیر تحریم‌های ظالمانه و تحمیلی را پاره کنیم که همه اینها در سایه کمک‌های خداوند، هدایت‌های مقام معظم رهبری و حمایت‌های مردم تحقق یافت. روحانی اظهار داشت: برای نخستین بار از زمان تصویب سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران، به رشد هشت درصدی در سال ۹۵ دست یافتیم و این تحقق آرزویی ۱۲ ساله در این عرصه بود. رییس‌جمهور، آسیب‌ناپذیری در برابر فشارهای خارجی را از جمله اهداف اقتصاد مقاومتی دانست و گفت: خودکفایی در عرصه تولید گندم و تامین مواد غذایی، تامین گاز مورد نیاز کشور و افزایش صادرات نفت و میعانات نفتی، تلاش‌هایی در عرصه اقتصاد مقاومتی بود. روحانی افزود: عده‌ای تلاش دارند حقایق را معکوس جلوه دهند و فکر می‌کنند با وارونه کردن حقایق به دولت ضربه می‌زنند‌ اما این اقدام مردم را مایوس و ناامید می‌کند که ضربه به نظام، کشور و ملت است‌. رییس‌جمهور تصریح کرد: باید واقعیات را به مردم گفت و شرایطی سالم، شفاف و رقابتی را ایجاد کنیم تا مردم بتوانند انتخاب درستی انجام دهند.
سخنرانان منفی‌بافی نکنند
دادستان کل کشور نیز در دیدار با قضات و کارکنان دادستانی کل انجام وظایف قانونی در تامین سلامت و امنیت انتخابات را از مهم‌ترین برنامه‌های سال 96 دادستانی اعلام کرد. حجت‌الاسلام جعفر منتظری بر لزوم نظارت جدی بر فعالیت‌های انتخاباتی در فضای مجازی تاکید کرد و افزود: ما به همه گروه‌ها و جریان‌های رسمی سیاسی کشور که در چارچوب قانون حرکت می‌کنند احترام می‌گذاریم. با این حال به معاونت مربوطه در دادستانی کل و دادستان‌های سراسر کشور تاکید می‌کنم که فضای مجازی را لحظه‌ به‌ لحظه رصد کنند و اگر تخلفی دیدند بلافاصله برخورد مناسب و قانونی انجام دهند. به همه کسانی که قصد ورود به عرصه رقابت‌های انتخاباتی را دارند و همه افرادی که در این زمینه فعالیت خواهند کرد، اعلام می‌کنیم که در فضای مجازی به سمت تخریب و توهین به دیگران و تخلفات و جرائم نروند و اگر چنین کردند بعد گلایه نکنند که چرا فلان سایت فیلتر یا بسته شد. منتظری گفت: از همه مدیران و افرادی که قصد ورود به این عرصه را دارند انتظار است که در راستای تحقق اهداف آسمانی و الهی قرآن قدم بردارند و فضا را آلوده و مسموم نکنند. از سخنران‌ها هم انتظار می‌رود که به منفی‌بافی روی نیاورند و از اهانت و جسارت به دیگران پرهیز کنند. دادستان کل کشور درخصوص وظایف دادستانی‌ها در تحقق شعار امسال و حمایت از تولید، اشتغال و فعالیت‌های اقتصادی تصریح کرد: دادستانی کل کشور و دادستان‌های سراسر کشور در تحقق اقتصاد مقاومتی نقش بسیار تاثیر‌گذار و فوق‌العاده‌ای دارند.البته عمده وظایف در این زمینه بر عهده قوه مجریه و دولت محترم است اما همانگونه که مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در مشهد مقدس فرمودند و رییس محترم قوه قضاییه هم در نخستین جلسه مسوولان عالی قضایی تاکید کردند ما در این خصوص وظایف متعددی داریم و باید در تعامل با دولت و بخش خصوصی در ایجاد امنیت اقتصادی و کمک به تولید و اشتغال تلاش کنیم. منتظری در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر ضرورت تلاش حداکثری در انجام وظایف قانونی و خدمت به مردم و ارباب‌رجوع گفت: متاسفانه برخی‌ها در جایگاه خدمت به مردم طوری رفتار می‌کنند که انگار ما ارباب و مردم و مراجعان نوکر هستند در حالی که چنین نیست و موضوع کاملا برعکس است.
بستر‌سازی خوب دولت در خصوص اقتصاد مقاومتی
همچنین مراسم دیدار عیدانه محمدرضا عارف رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی و رییس شورای‌عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان دیروز در محل دفتر بنیاد امید ایرانیان و با حضور برخی از وزرا، مدیران دولتی، تعدادی از نمایندگان اصلاح‌طلب مجلس و برخی از چهره‌های برجسته سیاسی و فرهنگی و اجتماعی برگزار شد. علی ربیعی‌ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نوربخش رییس سازمان تامین اجتماعی، محسنی بندپی‌ رییس سازمان بهزیستی، الهه کولایی، فریده اولادقباد، شهربانو امانی، فاطمه راکعی، فاطمه مقیمی، احمد مازنی، محمدجواد فتحی، غلامرضا حیدری، امیری‌خامکانی، علی‌اکبری نماینده مردم شیراز، داود محمدی نماینده مردم تهران، علی‌ سبحانی‌فر، محسن سرخو عضو شورای شهر تهران، احمد حکیمی‌پور‌ عضو شورای شهر تهران، صفدر حسینی، علیرضا رحیمی نماینده مردم تهران، قاسم میرزایی‌نیکو نماینده مردم دماوند، مجید سرسنگی مدیرعامل سابق خانه هنرمندان و برخی دیگر از چهره‌های سیاسی در این مراسم حاضر شدند. در این مراسم همچنین برخی دیگر از نمایندگان و برخی از جوانان اصلاح‌طلب نیز حضور داشتند.محمدرضا عارف در حاشیه دیدار نوروزی خود در جمع خبرنگاران درباره نامگذاری سال جدید به عنوان «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال» گفت: با توجه به جهت‌گیری‌هایی که مقام معظم رهبری در طول چند سال اخیر در خصوص مساله اشتغال داشتند و برای اینکه به رشد و توسعه پایدار دست یابیم سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی مطرح شد. وی افزود: البته دولت هم در این زمینه برنامه‌ها و کارهای قابل قبولی داشته و در مساله زیربناها نیز بسترسازی خوبی انجام داده که بتوانیم شاخص‌ها و اولویت‌هایی که در بخش اقتصاد مدنظر است، ساماندهی کنیم. رییس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مساله امروز، اشتغال و تولید است، گفت: معیشت مردم دغدغه اصلی کشور است و خوشبختانه مجلس و دولت هم جهت‌گیری‌ها و سمت و سوهایی را داشته‌اند. نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: به عنوان مثال در برنامه ششم توسعه با جهت‌گیری انجام شده امیدواریم امسال بتوانیم حرکت جدی‌تر و دقیق‌تری را در رابطه با تولید که مساله مهمی بوده و اشتغال نیز از آن ناشی می‌شود داشته باشیم. عارف در پایان خاطرنشان کرد: شعار سال‌جاری، شعاری محوری و اصلی است و قطعا مورد توجه همه نهادها و دست‌اندرکاران است.
آمادگی وزارت کشور برای اجرای انتخابات
عبدالرضا رحمانی‌فضلی هم در دیدار نوروزی خود با کارکنان وزارت کشور با اشاره به اینکه همه اذعان داشتند که انتخابات پیشین مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری کاملا قانونی، سالم و باشکوه برگزار شد، اظهار داشت: همه بابت برگزاری آن دو انتخابات از ما تشکر کردند و این یکی از افتخارات وزارت کشور است. امسال نیز باید انتخاباتی برگزار کنیم که موجب تقویت نظام و افزایش اقتدار ملی کشور و کمک به دین خدا باشد. باید در این راه مخلصانه تلاش کنیم و مردم هم باید پای کار بیایند. وی افزود: مهم برای وزارت کشور برگزاری انتخابات قانونی، سالم و با مشارکت بالا و توام با امنیت است. از مقام معظم رهبری درخواست کردم که وظایف وزارت کشور را بیان کنند که ایشان به همین موارد اشاره کردند. وزیر کشور تصریح کرد: برای برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا کاملا آمادگی داریم و با شورای نگهبان بدون هیچ مشکل و اختلافی کارها را هدایت کرده‌ایم و با مجلس شورای اسلامی هم کارها را خوب پیش برده‌ایم.
بی‌مهری در انعکاس خدمات دولت
همچنین حجت‌الاسلام مجید انصاری در دیدار نوروزی با مدیران و کارکنان معاونت حقوقی رییس‌جمهور با بیان اینکه امسال، سال سرنوشت‌سازی برای کشور در عرصه سیاسی است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران چنان که مقام معظم رهبری فرمودند نصاب افتخارآمیزی از حضور مردم در انتخابات و مردمسالاری دینی دارد و باید تلاش کنیم انتخابات هر بار‌ پرشورتر و با رشد سیاسی بالاتر از قبل برگزار شود. معاون حقوقی رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: البته نارسایی‌ها، بداخلاقی‌ها و به خصوص بی‌مهری‌هایی در انعکاس خدمات دولت به مردم از سوی رسانه‌های عمومی وجود دارد که باید با استفاده از فضای مجازی و امکانات موجود این مشکلات را حل کنیم. انصاری گفت: باید از هر امکانی برای دعوت مردم به پای صندوق‌های رای بهره بگیریم. حضور هر فرد در پای صندوق رای، نوعی دفاع نرم و دفع تهاجمات دشمنانی است که سعی می‌کنند مشروعیت و پیوند نظام با مردم را مخدوش کنند.
یک بام و دو هوا
محمود احمدی‌نژاد نیز دیدار نوروزی خود را همراه با حمید بقایی یکی از معاونان رییس‌جمهور در دولت دهم در خوزستان گذراند، این سفر در حالی انجام شد که زمان تبلیغات انتخاباتی هنوز فرا نرسیده است. احمدی‌نژاد پیشتر هم وعده داده بود که سفرهای استانی خود را در سال آتی آغاز می‌کند و در ایام نوروز هم حرف‌های تندی زد و انتقادات گسترده‌ای را نیز متوجه خود ساخته است. این در حالی است که دیدار نوروزی مردم با رییس دولت اصلاحات که همه‌ساله برگزار می‌شد، دیروز با فشار قوه قضاییه لغو شد و به مردم اجازه ملاقات با او داده نشد.