«محدوديت» با نسل وزير جوان موافق نيست

آرمان: در ابتدا که به عنوان وزیر ارتباطات معرفی شد تردیدها درباره عملکرد او زیاد بود چرا که کمتر شخصی با او و سوابقش آشنایی داشت اما محمدجواد آذری جهرمی خیلی زود توانست تردیدها را بر طرف کند و شعارش را همراهی با خواست مردم انتخاب کرد. محمدجواد آذری جهرمی که رابطه خوبی با جوانان دارد و اغلب با سر و وضع جوان پسندی نیز دیده می‌شود روز قدس با تی شرت و کلاه در راهیپیمایی روز قدس شرکت کرد. برخی تصور می‌کردند که او از طیف دلواپسان است و محدودیت‌های زیادی برای مخاطبان شبکه‌های مجازی ایجاد می‌کند اما این تصور زمانی باطل شد که بیش از هر مدعی دیگری با فیلتر کردن شبکه‌های اجتماعی مخالفت کرد و حتی 11 اردیبهشت سایت‌های خبری نوشتند: «وزیر ارتباطات استعفای خود را تقدیم رئیس‌جمهوری کرد. به احتمال بسیار، دلیل این موضوع فیلتر کردن تلگرام است. وزیر ارتباطات از صبح به دفتر رئیس‌جمهوری رفته و تاکنون باز نگذشته است. رئیس‌جمهوری هنوز درباره استعفای وزیر ارتباطات، تصمیمی نگرفته است.» آذری جهرمی اما استعفای خودش را تکذیب کرد و درباره شایعه استعفای خود گفت: «اعلام نظرات کارشناسی لزوما به معنای استعفا نیست. چالش‌های فیلترینگ را مستند و مستدل اعلام کرده‌ایم. مراجع تصمیم‌گیر نظرات ما را شنیده‌اند و تصمیم گرفته‌اند.»
تیر دلواپسان به سنگ!
در سوی دیگر میدان دلواپسان بودند که تصور داشتند آذری جهرمی یار دوازدهم آنها در محدودسازی جامعه است که این تصور هم اشتباه بود و آذری جهرمی اعتقادی به محدود کردن بدون مبنای درست نداشت. همین رویه سبب شد تا دستگاه فرسوده دروغ پردازی دلواپسان فعالیت خود را آغاز کند به عنوان نمونه خبرگزاری فارس در اردیبهشت ماه مدعی شد که آذری جهرمی وزیر ارتباطات در دیدار با اعضای شاخه جوانان برخی احزاب از فیلترینگ تلگرام حمایت کرده، در حالی که اعضای حاضر در این جلسه خلاف این ادعا را مطرح می‌کنند. آذری جهرمی وزیر ارتباطات در توئیتر با تکذیب این ادعا نوشت: «بسیاری از جوانان احزاب سیاسی در جلسه مذکور حضور داشته‌اند، این گزارش صحت ندارد.» یکی از حاضران در آن جلسه هم با تکذیب ادعای عضو جوان هیات موتلفه در توئیتر نوشت: «در جلسه جوانان با وزیر ارتباطات حضور داشتم. آقای جهرمی در مقابل درخواست صریح موتلفه برای فیلتر تلگرام، با انتقاد از بی‌عملی تلگرام در مقابل کانالی که ترویج تروریسم می‌کند، تاکید داشت راه مقابله فیلتر نیست و تلاشمان برای حل آن است. اما رای دولت در شورا محدود است. ادعای عضو موتلفه دروغ عجیبی است.»
استفاده با فیلتر!


نکته جالب این بود که آذری جهرمی به موضوع توئیتر هم ورود پیدا کرد. این شبکه اجتماعی فیلتر است اما وزیر ارتباطات به صراحت اعلام می‌کند که خودش از توئیتر استفاده می‌کند و توضیح داد: «فیلترینگ توئیتر به خاطر مسائل اخلاقی و فرهنگی نبوده بلکه مربوط به حوزه امنیت ملی است. وزارت ارتباطات این شبکه را فیلتر نکرده است که بخواهد رفع فیلتر کند. این‌که بگوییم ما می‌توانیم توئیتر را رفع فیلتر کنیم، درست نیست. نهادی که تصمیم گرفته این شبکه اجتماعی فیلتر باشد، بنابر یک ملاحظاتی این کار را انجام داده است.» آذری جهرمی ادامه داد: «من هم از توئیتر استفاده می‌کنم این شبکه اجتماعی ابزار مناسبی برای دیپلماسی عمومی، برقراری ارتباط با مردم دنیا و اظهارنظر درباره موضوعات مختلف است.» در دوم خرداد وزیر ارتباطات اظهاراتی داشت که سبب گلایه دلواپسان شد. آذری جهرمی اظهار داشت: «بازپرس شهرستان مشهد در سال ۱۳۹۶ ضمن ارسال گزارشی، یک دستور قضایی به دادستان تهران ارسال و اعلام می‌کند در برخی از مواقع توئیتر در دسترس است و به دلیل اینکه این شبکه اجتماعی مسائل مجرمانه دارد، درخواست می‌کند توئیتر مسدود شود.» وی با تائید سخنان دادستان مبنی بر صدور دستور قضایی برای فیلتر توئیتر، خاطرنشان ساخت: «بازپرس مشهد یکی از حوزه‌های صلاحیتش، محلی است و اظهارنظر و حکم قضایی می‌تواند در حیطه شهر مشهد بوده باشد. همچنان اعتقاد داریم مصوبه کارگروه برای فیلتر توئیتر بوده و درخواست داریم این موضوع در جلسه کارگروه مطرح شود زیرا جوانب آن پیشتر دیده شده است؛ به هرحال این موضوع مزایا و معایبی دارد که باید در خود کارگروه رسیدگی شود.»
جهرمی و شایعه‌سازان
اما ظاهرا قرار نیست دلواپسان به هجمه‌های خود به جوان‌ترین عضو کابینه پایان دهند و در همین راستا شایعه کردند که دولت هزینه زیادی برای تلگرام پرداخت کرده است که وزیر ارتباطات این شایعه را رد کرد و در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه گفته می‌شود برای پیام‌رسان تلگرام ۷۰ میلیون دلار هزینه شده و دولت برای حمایت از پیام‌رسان‌های داخلی چقدر هزینه کرده است، تصریح کرد: «در افکار عمومی حرف‌هایی زده می‌شود که سندیت ندارد و ما نیز طی صدور اطلاعیه بارها گفته‌ایم که دولت یک ریال برای پیام‌رسان تلگرام هزینه نکرده است.» وی با اشاره به اینکه طبق نظر صاحبان پیام‌رسان‌های داخلی و مرکز ملی فضای مجازی که متولی نظارت بر این امور است، وزارت ارتباطات وظیفه خود را به خوبی انجام داده است، گفت: البته بخش بزرگی از وظایف ما باقی مانده که مطابق با مصوبات آن را پیش خواهیم برد. این وزیر جوان ترجیح می‌دهد در موضوعاتی که چالش برانگیز است وارد نشود اما در عین حال از چند صدایی و دخالت در امور این وزارتخانه از سوی نهادهای دیگر گلایه دارد. برای مثال یک نماینده محلس مدعی شد: وزیر اطلاعات عنوان کرد که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است. حسن بیکی گفت: وزیراطلاعات در ضیافت افطاری اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی و جمعی از نمایندگان مجلس عنوان کرد که تلگرام طلایی متعلق به جمهوری اسلامی ایران است و اکنون ۲۵ میلیون عضو دارد و قانونی است.