تاکید وزیر ارتباطات به بهانه فضای انتخاباتی کشور؛

گروه فناوری- در حالی که قرار بود فاز نهایی شبکه ملی اطلاعات در اردیبهشت ماه و همزمان با روز جهانی ارتباطات، به بهره‌برداری برسد به گفته وزیر ارتباطات راه‌اندازی این پروژه به بعد از انتخابات ریاست جمهوری موکول شد.
با وجود اینکه نتیجه ارزیابی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات نامشخص است و اختلالی که در برقراری دیتای مشترکین در ساعات اولیه تحویل سال پیش امده بود، واعظی می‌گوید: آنچه مسلم است وضعیت ارتباطات به مراتب نسبت به سال‌های قبل بهتر بوده و ما رضایت نسبی از ارائه خدمات در ایام نوروز داشتیم.
از سویی دیگر وزارت ارتباطات در سال 95 مسوول توسعه 10 برابری تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب‌و کار دیجیتالی با مشارکت بخش‌خصوصی بود اما فعالیت‌های این وزارتخانه بر توسعه سخت‌افزاری متمرکز شد و از توسعه نرم‌افزاری تا حدود زیادی بازماند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: با توجه به فضای انتخاباتی موجود در کشور، فاز سوم و تکمیلی پروژه شبکه ملی اطلاعات را بعد از انتخابات راه‌اندازی می‌کنیم.


وزیر ارتباطات در خصوص برنامه مدنظر برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات گفت: بیش از این قرار بود فاز تکمیلی شبکه اطلاعات در اردیبهشت ماه و همزمان با روز جهانی ارتباطات، راه‌اندازی شود اما با توجه به تعطیلات و فضای انتخاباتی موجود در کشور، بنا را بر آن گذاشتیم که فاز سوم این پروژه که فاز تکمیلی شبکه ملی اطلاعات است بعد از انتخابات راه‌اندازی شود.
نامشخص بودن نتیجه ارزیابی ارتباطات نوروزی
وی در خصوص ارزیابی ارتباطات نوروزی گفت: نتیجه ارزیابی را از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات هنوز دریافت نکرده ایم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: براساس تماس‌های صورت گرفته با این سازمان و با کشیک‌های نوروزی آنچه مسلم است وضعیت ارتباطات به مراتب نسبت به سال‌های قبل بهتر بوده و ما رضایت نسبی از ارائه خدمات در ایام نوروز داشتیم.
وی در مورد اختلال ایجاد شده در برقراری دیتای مشترکین در ساعات اولیه تحویل سال تاکید کرد: آنچه در بستر شبکه ملی اطلاعات بوده و مربوط به ارتباطات داخلی می‌شود، مشکلی نداشته و اگر مشکلی بوده مربوط به اینترنت بین‌الملل در ساعت اولیه تحویل سال بوده است.
واعظی تاکید کرد: تمامی توجه ما این است که در سال جدید مردم از ارتباطات داخلی استفاده کنند و کیفیت ارتباط‌ها برای آنها بیش از گذشته افزایش یابد.
محمود واعظی در دیدار نوروزی با فعالان بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور برنامه‌های سال ۹۶ در این حوزه را تشریح کرد.
وی با اشاره به ایجاد رشد اقتصادی در تمامی شاخص‌های کشور در سال ۹۵ اظهار داشت: بیش از ۷۰۰ هزار شغل در سال ۹۵ ایجاد شده است که بیش از ۶۳۰ هزار شغل از این تعداد، شغل خالص بوده است و این رقم در کشور بی سابقه ارزیابی می‌شود.
به گزارش مهر،واعظی بااشاره به اینکه در سال ۹۵، بیش از ۱۰۰ هزار شغل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شد گفت: امسال بنا داریم با افزایش ۳۰ درصدی ایجاد اشتغال در این بخش، ۱۳۰ هزار شغل برای حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد کنیم.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر تحقق شعار «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» گفت: همکاری نزدیکی با وزارت کار برای تحقق این شعار آغاز کردیم که طرحی، با عنوان «طرح تکاپو» برای مهارت آموزی نیروی انسانی این حوزه تعریف شده است.
تجهیز تمام شهرها به نسل سوم موبایل
وزیر ارتباطات از توسعه نسل‌های سوم و چهارم موبایل در کشور طی سال ۹۶ خبر داد و گفت: بنا داریم در شش ماهه اول امسال، تمام شهرهای کشور را مجهز به نسل سوم شبکه کنیم و همچنین قصد داریم ۷۵۰ تا۸۰۰ شهر را به نسل چهارم موبایل مجهز کنیم.
وی همچنین از برنامه‌ها برای افزایش تولید اپلیکیشن و برنامه‌های نرم افزاری و خدمات ارتباطی در کشور خبر داد و گفت: مقدمات این برنامه فراهم شده است.
واعظی با تاکید بر اینکه راه‌اندازی دولت الکترونیک فرصت خوبی را برای اپراتورهای ارتباطی و بخش‌خصوصی فراهم می‌آورد تا بتواند خدمات خود را در این دفتر ارائه دهند، گفت: در همین حال قصد داریم، موانع کسب و کارهای اینترنتی را برطرف کنیم و میان کسب و کارهای سنتی و اینترنتی آشتی به وجود آوریم.
۱۳۰ اختصاص میلیارد تومان تسهیلات به بخش دانش‌بنیان
وزیر ارتباطات بر ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد و گفت: بالغ بر ۱۶ درصد فارغ التحصیلان کشور مربوط به این حوزه هستند و شش رشته مرتبط به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات کاست که باید برای این فارغ‌التحصیلان اشتغال ایجاد کنیم.
واعظی با تاکید بر حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برای سال ۹۶، رقمی حدود ۱۳۰ میلیارد تومان به عنوان وام وجوه اداره شده برای شرکت‌های دانش‌بنیان و بخش‌خصوصی این حوزه کنار گذاشته‌ایم.
توسعه محتوا در سایه افزایش پهنای باند مغفول ماند
بررسی اقدامات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 95 نشان می‌دهد اهم فعالیت‌های این وزارتخانه بر توسعه سخت‌افزاری این بخش متمرکز بوده و از توسعه نرم‌افزاری تا حدود زیادی بازمانده است.
در کارنامه اقدامات وزارت ارتباطات افزایش پهنای باند و توسعه دسترسی سهم پررنگی را به خود اختصاص داده اما در مقابل توسعه محتوا بسیار کمرنگ نمایان شده است.
این در حالی است که یکی از پروژه‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه ICT افزایش سهم تولید محتوای داخلی است و مسوولیت آ‌ن به عهده وزارت ارتباطات قرار داده شده است.
طبق این تکلیف، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان دستگاه مجری مسوول توسعه 10 برابری تولید محتوای داخلی با رویکرد کسب و کار دیجیتالی با مشارکت حداکثری بخش‌خصوصی برای اجرا در سال 95 بوده است.
این در حالی است که بنابر اعلام مسوول این پروژه که برای جلوگیری از محتوای غیرایرانی اسلامی و حمایت از تولید داخل برای جایگزینی محتوای غربی از ابتدای سال تعریف شده، افزایش دو برابری محتوای بومی هدف‌گذاری شده است.
به گزارش فارس، عملکرد یکساله و حتی سه ساله این وزارتخانه نشان می‌دهد وزارت ارتباطات توسعه محتوا را در قالب حمایت‌های کمیته وام وجوه اداره شده و تعریف پروژه‌هایی در مرکز مخابرات ایران دنبال کرده است که از مهم‌ترین این پروژه‌ها می‌توان به پروژه موتور جست‌وجوگر بومی با حمایت دولتی در مرکز تحقیقات مخابرات اشاره کرد.
همزمان که توسعه فنی و زیرساختی شبکه ملی اطلاعات در کشور انجام می‌شود توسعه محتوای بومی ضروری است و اگر این دو توسعه همزمان نباشد نه تنها ثمرات شبکه ملی اطلاعات به بار نخواهد نشست بلکه کشور دچار شکاف و عقب‌ماندگی شدیدی در این حوزه خواهد شد‌ اما زیرساخت‌های اصلی توسعه محتوا هنوز در کشور به خوبی شکل نگرفته تا دغدغه‌های فنی، مالی و حقوقی تولیدکنندگان محتوا را برطرف کند.
از این جهت است که با وجود اذعان و تاکید تمامی مسوولان به داشتن سرویس بومی در کنار یا به عنوان جایگزین سرویس‌های مجازی پرمخاطب اما همچنان فضای مجازی ایران در اختیار سرویس‌دهندگان خارجی قرار دارد.
برای رفع این معضل، در قانون بودجه 95 در ذیل پروژه شبکه ملی اطلاعات ردیف بودجه‌هایی برای خدمات و کاربردهای شبکه ملی اطلاعات دیده شده است.
به نظر می‌رسد ردیف بودجه‌های خدمات و کاربردهای شبکه ملی اطلاعات توسط دولت در پروژه شبکه ملی اطلاعات هزینه شده که محل هزینه‌کرد آن دقیقا مشخص نیست. بهتر است وزارت ارتباطات این ردیف بودجه را برای کمک به بخش‌خصوصی با پروژه، روند و نتیجه مشخص اختصاص دهد که از این نوع صرف منابع می‌توان انتظار محصول نهایی را داشت.