گره كور سهميه در كلاف كنكور

اعلام نتیجه اولیه کنکور و ماجرای اعمال سهمیه‌ها در گزینش دانشجویان، انتقادهای فراوانی را میان داوطلبان برانگیخته است. یکی از این افزایش سهمیه‌ها، مربوط به اضافه شدن سهمیه پنج درصدی داوطلبان جانباز و ایثارگر در کنکور کارشناسی ارشد بود که علاوه بر سهمیه 25درصدی گذشته، پنج درصد هم به آن اضافه شد و به این ترتیب داوطلبان دارای سهمیه جانباز و ایثارگر می‌توانند با سهمیه 30درصدی در دانشگاه‌های کل کشور پذیرفته شوند. داوطلبان چند روزی است که در فضای مجازی با هشتگی به نام «نه به سهمیه» اعتراضات خود را مطرح می‌کنند و از تبعات این افزایش سهمیه ها و تاثیری که در رتبه داوطلبان عادی و انگیزه آن‌ها برای شرکت در کنکور و قبول شدن در رشته های مورد علاقه‌شان که ساعت ها برایش درس خوانده اند و تلاش کرده‌اند، می نویسند. از سوی دیگر صبح ديروز نیز جمعی از پذیرفته‌شدگان آزمون کارشناسی ارشد با تجمع مقابل وزارت علوم، نسبت به تغییرات سهمیه‌ها در دفترچه امسال این آزمون اعتراض کردند و خواستار همراهی وزارت علوم برای اصلاح قانون سهمیه‌های این آزمون شدند.
در کنکور امسال علاوه بر سهمیه 25 درصدی، سهمیه پنج درصدی دیگری نیز برای خانواده‌های جانباز و ایثارگر در نظر گرفته شده است. ٢٦ دي ٩٥ نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جريان بررسي برنامه ششم توسعه، اصلاحاتي را در قانون جامع خدمات رساني به ايثارگران انجام دادند که به موجب آن دولت و بنياد شهيد و امور ايثارگران موظف شدند خدمات جديدي را به جانبازان زير ٢٥ درصد، همسران و فرزندان آنان، رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه و همسران و فرزندان آنان ارائه دهند. از مهم ترين اين خدمات جديد مي توان به ايجاد ظرفيت جديد در استخدام ارگان هاي اجرايي، خدمات شهري و ظرفيت در پذيرش انتخاب رشته کنکور سراسري و انتخاب رشته دانشگاه آزاد اشاره کرد. اين اتفاق در راستاي اجراي ماده ۹۰ قانون برنامه ششم توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي کشور، مبني بر ايجاد و اعمال سهميه پنج درصد براي جانبازان با جانبازي کمتر از ۲۵ درصد، همسر و فرزندان آنان و همچنين همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه براي داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون سراسري سال ۹۶ فراهم شد؛ اما همين مساله اعتراض بخش عمده اي از دانشجويان و همچنين نمايندگان مجلس و حتي وزارت بهداشت را به دنبال داشت و وزیر بهداشت در مهر سال گذشته گفته بود: «یکی از چالش‌های عدم دستیابی به دانشگاه های نسل سوم و چهارم، وجود سهمیه های متعدد به ویژه سهمیه های مصوب در مجلس شورای اسلامی است؛ به طوری که تفاوت معنی‌داری در رتبه‌های ورودی به دانشگاه ها دیده می شود. تفاوت رتبه ها در یک کلاس درسی در گروه پزشکی، گاهی بیش از ۶۰ هزار رتبه است و با دستور رییس جمهور در شورای عالی انقلاب فرهنگی، گروهی ماموریت یافتند تا با بررسی سهمیه های مختلف، زمینه های اجرای عدالت آموزشی در کشور فراهم شود». حال که رتبه‌های داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد اعلام نشده، نه‌تنها سهمیه ها کم نشده بلکه افزایش پیدا کرده و در بعضی رشته ها ظرفیت پذیرفته شدگان هم کاهش پیدا کرده است.
این به نوعی اجحاف در حق داوطلبانی است که ماه ها درس خوانده اند اما نتیجه‌ای در خور تلاش‌شان نمی‌گیرند. علیرضا شیرین، نماینده داوطلبان معترض به سهمیه‌های آزمون ارشد در تجمع پذیرفته شدگان مقابل وزارت علوم به ایسنا گفته است:« ما داوطلبان معترض خواستار تغییر قانون سهمیه‌ها در دفترچه آزمون کارشناسی ارشد 97 هستیم. در دفترچه امسال آزمون ارشد دو تغییر مهم ایجاد شده، اول اینکه بر اساس قانون پنج درصد ظرفیت هر کد رشته محل به جانبازان زیر ۲۵ درصد و همسر و فرزندان آنان و «همسر و فرزندان رزمندگان با حداقل 6 ماه حضور داوطلبانه در جبهه اختصاص دارد (سهمیه ایثارگران پنج درصد ظرفیت). دوم اینکه طبق یک تبصره جدید در صورتی که سهمیه ۲۵ درصدی ایثارگران توسط داوطلبان مشمول سهمیه فوق تکمیل نشود، ظرفیت خالی مانده، ابتدا به مشمولان سهمیه پنج درصدی ایثارگران که شرایط و حدنصاب لازم را داشته باشند، تخصیص یافته و اگر باز هم این ظرفیت خالی ماند، باقیمانده آن به داوطلبان سهمیه آزاد اختصاص می‌یابد. او ادامه می دهد:«متاسفانه براساس تبصره فوق امسال در صورتی که دانشجویان نتوانند سهمیه 25 درصدی فوق را کسب کنند، این سهمیه به دانشجویان ایثارگر پنج درصدی می‌رسد؛ یعنی عملا 30 درصد از سهمیه‌های پذیرش در آزمون به ایثارگران اختصاص می‌یابد».
در حالی که تعداد زیادی از دانشجویان در هشتگ «نه به سهمیه»، از توزیع عادلانه فرصت های تحصیلی در دانشگاه ناامید شده اند و در منشن های خود از محمود صادقی و وزیر علوم خواستار رسیدگی به این موضوع شدند. دانشجویان معترض مقابل وزارت علوم هم این خواسته را با صدای بلند فریاد زدند. نماینده پذیرفته‌شدگان در ادامه صحبت‌هایش گفت:« ما به عنوان نمایندگان دانشجویان معترض در مقابل وزارت علوم،‌ تلاش می‌کنیم با کمک این وزارتخانه اول اینکه اجازه ندهیم سهمیه اصلی پذیرش دانشجویان آزاد در آزمون حذف شود و اگر هم قرار است سهمیه‌ای براي دانشجویان ایثارگر در نظر گرفته شود، باید ظرفیت مازاد برای پذیرش در دانشگاه‌ها تعریف کنند و خواسته دوم این است که تبصره جدید در خصوص سهمیه 25درصدی دانشجویان ایثارگر همانند سال‌های گذشته اجرایی شود».


درصد علمی داوطلبان سهمیه‌اي، 80 است نه 70!
در حالی که افزایش سهمیه پذیرفته‌شدگان ایثارگر و جانباز بیشتر از همه مورد انتقاد قرار گرفته است، حمایت میرزاده، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس در گفت و گو با «قانون» می‌گوید:«طبق قانون جدیدی که امسال در مجلس درباره آن صحبت کرده‌ایم، سهمیه ای که در کمیسیون آموزش درباره آن بحث شده، این است که باید دریافت‌کنندگان سهمیه حدنصاب نمره را بیاورند». او درباره درصد این حدنصاب ادامه می‌دهد:« این حدنصاب برای رشته های علوم پزشکی که در سال‌های گذشته 70 درصد بوده است به 80 رسیده است. همچنین این حدنصاب در رشته‌های مهندسی از 80 به 85 افزایش پیدا کرده است؛ یعنی درجه و رتبه علمی خیلی باید بالاتر باشد». حمایت میرزاده همچنین درباره درصدی که داوطلبان رشته های عمومی باید در آزمون بیاورند، گفت:«برای رشته های عمومی باید درصدشان80 و برای رشته های دیگر باید 85 باشد. این اولین باری است که سطح علمی و رتبه ایثارگران اضافه می شود و باید درجه علمی داوطلبان بالا باشد تا بتوانند در این آزمون ها حتی با استفاده از سهمیه هم قبول شوند».
اعتراض داوطلبان با هشتگ «نه به سهمیه»!
تعدادی از کاربران نیز انتقادات و اعتراضات خود را با هشتگ «نه به سهمیه» در توییتر نوشتند. یکی از کاربران نوشته است:« کاش حداقل سردر مطب دکترای متخصص بنویسن که سهمیه مناطق محروم بوده یا ایثارگران یا آزاد که حداقل مردم بدونن فرد موردنظر با چه سطح سوادی قبول شده و چقدر تلاش کرده». کاربر دیگری به نام الناز نیز توییت کرده:« حالا که ظرفیت ها را کاهش دادید، کاش به جای اختصاص سهمیه 30درصدی به فرزندان ایثاگر و جانبازان در کنکور ارشد امکانات بیشتری برای تحصیل پیش از کنکور در اختیار آن‌ها قرار می‌دادید تا در حق دیگران هم اجحاف نمی‌شد. ما همه فرزندان همین کشوریم، این سهمیه 30 درصدی و همزمان کاهش ظرفیت دانشگاه‌ها، بزرگ‌ترین ضربه به ما بود. صدای ما باشید، آقای صادقی». همچنین 50نفر از دانشجویان در شهر یزد با در دست داشتن پلاکارد روبه روی پردیس علوم پزشکی یزد تجمع کردند و خواستار لغو قانون سهمیه پنج درصد در آزمون دستیاری شدند. به گزارش تابناک، یکی از این دانشجویان گفته است: «در گذشته برای خانواده‌های جانبازان و ایثارگران بالای 25 درصد، سهیمه 25 درصدی در نظر گرفته شده بود که در صورت عدم تکمیل، به سایر دانشجویان اختصاص می یافت اما حالا مجلس علاوه بر آن، سهمیه پنج درصدی برای ایثارگران با 6 ماه جبهه یا جانبازان زیر 25 درصد هم در نظر گرفته است که می‌تواند در صورت خالی بودن سهیمه 25 درصدی تا 30درصد افزایش یابد. این به آن معناست که 30درصد صندلی‌های آزمون تخصص پزشکی از بقیه جامعه گرفته شده و این یک ظلم آشکار در حق بقیه دانشجویان است».
در ادامه این اعتراضات دیروز، جمعی از شرکت‌کنندگان آزمون دستیاری پزشکی 97 در اعتراض به اعمال سهمیه پنج درصدی ایثارگران در آزمون دستیاری وزارت بهداشت در مقابل ساختمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تجمع کردند. سرانجام دیروز بعد از اعتراضات دانشجویان مرکز سنجش آموزش پزشکی در خصوص مسائل مرتبط با سهمیه‌های آزمون‌های ورودی رشته‌های تخصصی علوم پزشکی اطلاعیه‌ای صادر کرد. بر اساس این اطلاعیه با توجه به سوالات پیش آمده برای برخی از داوطلبان شرکت در آزمون‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص سهمیه پنج درصد ایثارگران به اطلاع این عزیزان می رساند براساس ماده ۹۰ قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه جمهوری اسلامی ایران (مصوب ۱۴ اسفند ۹۵ مجلس محترم شورای اسلامی) سهمیه ورود با پنج درصد سهمیه اختصاصی برای جانبازان زیر ۲۵درصد و همسران و فرزندان جانبازان زیر ۲۵درصد و همسران و فرزندان رزمندگان با حداقل ۶ ماه حضور داوطلبانه در جبهه، براي اجرا در کلیه آزمون‌های ورودی ابلاغ شده است، بنابراین وزارت بهداشت ملزم به تبعیت از قانون مذکور است.
در ادامه این اطلاعیه آمده است: از آنجایی که اعمال این سهمیه به همراه سایر سهمیه‌هایی که براساس مصوبات قانون قبلی باید لحاظ شود، در رشته های تخصصی علوم پزشکی و به‌خصوص در رشته هایی که ظرفیت پذیرش بسیار محدود است، تلاش‌های لازم توسط وزارت بهداشت برای حفظ ظرفیت‌های آزاد صورت گرفته است و نظرات تخصصی به مجامع مربوطه ارائه شده و امید است تدابیر جدید اتخاذ شده بتواند سیری منطقی در انتخاب دانش آموختگان ایجاد کند.