پیش بینی بانک جهانی از رشد 4.1 درصدی اقتصاد ایران با وجود خروج آمریکا از برجام

تازه‌ترین گزارش بانک‌جهانی درباره چشم‌انداز اقتصادی جهان از رشد 4.1 اقتصاد ایران حکایت دارد؛ افزایشی که در نتیجه بهبود عملکرد اقتصادی و توسعه تعاملات تجاری بین‌المللی برای کشور به دست آمده است.
بانک‌ جهانی جدیدترین گزارش خود از «چشم‌انداز اقتصادی جهان» را منتشر کرد؛ این گزارش بهبود رشد اقتصادی ایران را پیش‌بینی کرده است براساس برآوردهای گزارش پیشین (ژانویه 96) اقتصاد ایران در سال 2017 رشد 3.6 درصدی را تجربه کرد، اما در گزارش جدید این نرخ به سطح 4.3 درصد ارتقا داده شده است. البته بهبود رشد اقتصادی ایران از نگاه «بانک جهانی» تنها منحصر به سال گذشته نبود. براساس پیش‌بینی‌های این نهاد در سال 2018 اقتصاد ایران رشدی 4.1 درصدی را تجربه خواهد کرد؛ پیش‌بینی‌ای که بالاتر از نرخ 4 درصدی گزارش پیشین است. برای سال‌های 2019 و 2020 نیز پیش‌بینی شده است که اقتصاد ایران به ترتیب 4.1و4.2 درصد رشد خواهد کرد.
این پیش‌بینی در شرایطی اعلام می‌شود که بانک جهانی به تصمیم ترامپ برای خروج از برجام اشاره کرده است؛ نکته‌ای که از بی‌تفاوتی روند رشد اقتصادی و چشم‌انداز اقتصاد کشورمان نسبت به این اقدام ترامپ حکایت دارد. این وضعیت مساعد رشد اقتصادی ایران درحالی اعلام شده است که میانگین رشد اقتصادهای خاورمیانه در سال 2018، با افزایشی چشمگیر نسبت به رشد 1.6 درصدی سال 2017، به تنها 3 درصد خواهد رسید.
گزارش بانک جهانی درحالی چشم‌انداز رشد اقتصادی تا 2018 را مثبت نشان می‌دهد که کارشناسان داخلی نیز پیش‌بینی کردند در شرایطی که هزینه مبادله ناشی از تحریم بازگردد و امکان صادرات نفت وجود داشته باشد، این رشد کماکان مثبت خواهد بود.


در یک پژوهش با عنوان «آینده‌نگری اقتصاد کلان ایران» در دومین کنفرانس اقتصاد ایران، رشد اقتصادی کشورمان تا سال 1400 در سناریوی بازگشت تحریم‌ها نیز بررسی و پیش‌بینی شده است و براساس آن رشد مثبت اقتصادی می‌تواند تداوم یابد. بر این اساس لازم است که ضمن اتخاذ رویکرد مناسب در حوزه داخلی برای اجرای برنامه‌های اصلاح ساختاری، در حوزه خارجی نیز دیپلماسی اقتصادی و اجرای تعهدات بین‌المللی پررنگ‌تر باشد؛ در این میان تداوم شکاف میان آمریکا و دیگر کشورها به ویژه اتحادیه اروپا به نفع اقتصاد ایران خواهد بود.
افزایش 50 درصدی سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران
ازسوی دیگر کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) اعلام کرد، سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورمان در سال 2017 با 50 درصد افزایش نسبت به سال پیش از آن به پنج میلیارد و 19 میلیون دلار رسیده است.
آنکتاد در گزارش «سرمایه‌گذاری جهان 2018» که به تازگی منتشر شده است، عامل افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران را لغو تحریم‌های هسته‌ای عنوان کرد و افزود: به دنبال لغو تحریم‌ها در سال 2015 جذب سرمایه‌گذاری خارجی ایران در اکتشاف و تولید نفت و گاز افزایش یافت.آنکتاد در این رابطه به سرمایه‌گذاری مشترک شرکت‌های توتال فرانسه، «سی ان بی‌سی» چین و شرکت ملی نفت ایران برای توسعه فاز 11 پارس جنوبی، سرمایه‌گذاری مشترک هفت میلیارد دلاری شرکت‌های «یونیت اینترنشنال» ترکیه، «زاروبژنفت» روسیه و شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ «الغدیر» ایران برای توسعه سه میدان نفت و گاز در کشورمان و سرمایه‌گذاری شرکت یونیت اینترنشنال ترکیه در ساخت هفت نیروگاه برق در ایران اشاره کرد.
کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل اضافه کرد، با این حال، تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا برای خروج از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) چشم انداز این توافق‌ها را به خطر انداخته است.براساس گزارش یاد شده، افزایش سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در ایران درحالی اتفاق افتاد که اندازه این شاخص برای منطقه جنوب آسیا که ایران نیز در این منطقه قرار دارد، کاهش یافته است. آنکتاد دلیل این کاهش را افت سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند اعلام کرد.
سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در جنوب آسیا در سال 2017 با چهار درصد کاهش نسبت به سال پیش از آن به 52 میلیارددلار رسید. سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در هند از 44 میلیارد دلار در سال 2016 به 40 میلیارد دبار در سال 2017 کاهش یافته است.
سایر اخبار این روزنامه
دکتر روحانی در دیدار رئیس‌جمهور روسیه: استقبال روحانی از سرمایه گذاری روس ها در ایران پیش بینی بانک جهانی از رشد 4.1 درصدی اقتصاد ایران با وجود خروج آمریکا از برجام پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌ها به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی پیمان شانگهای و جی هفت در برابر ترامپ از هفته آینده؛ هند عملیات توسعه بندر چابهار را آغاز می‌کند روسیه:داعش فقط درمناطق تحت کنترل آمریکا درسوریه فعال است چهار شهید و 620 زخمی در تظاهرات روزجمعه فلسطینی ها رایزنی وزیران خارجه و دفاع هند با همتایان آمریکایی درباره تحریم‌های ایران کنسرسیوم نفتی بین المللی، جایگزین شرکت‌های خارجی می‌شود انزوای ترامپ در اجلاس گروه 7 ا‌نهدام یک تیم تروریستی ‌در اشنویه میزان زکات فطره ازسوی دفتر رهبر انقلاب اعلام شد پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌ها به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌ها به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌ها به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌ها به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب و شخصیت‌ها به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد احمدی