ناکامی اجلاس G7 ، تقویت نشست شانگهای

واکنش سرد مقامات روسی به حمایت ترامپ از بازگشت روسیه به G7 نشان داد که کرملین این اقدام واشنگتن را در جهت همگرایی و بهبود روابط ارزیابی نمی‌کند و حاضر به مصالحه در این‌باره نیست.
پنجشنبه گذشته دونالد ترامپ هنگام سفر به کبک برای شرکت در نشست G7 در اظهاراتی که از سوی اکثر ناظران مسایل بین‌المللی، اقدام آمریکا برای فاصله انداختن میان تهران و مسکو تعبیر شد از بازگشت روسیه به گروه هفت کشور صنعتی جهان حمایت و تاکید کرد که کشورهای عضو باید از بازگشت روسیه به این گروه حمایت کنند. بلافاصله پس از این اظهارات، ناظران مسایل آمریکا، این اقدام ترامپ را رشوه ایالات متحده به روسیه برای تنها گذاشتن ایران در برابر تحریم‌های واشنگتن ارزیابی و ابراز عقیده کردند که پس از سفر نتانیاهو به مسکو، حال این‌بار نوبت دونالد ترامپ است که برای جلب نظر مسکو تلاش کند.
اما واکنش روسیه به این دعوت بسیار سرد و ناامیدکننده بود. دیمیتری پسکوف سخنگوی کاخ کرملین در این‌باره گفت: روسیه به ساختارهای دیگری توجه دارد. وی اضافه کرد: روسیه روی ساختارهایی مانند بریکس و آنچه او کنفرانس G7 نامید تمرکز کرده است.
واکنش نه‌چندان گرم مقامات کرملین به دعوت ایالات متحده در حالی رخ می‌دهد که روز گذشته و پیش از آغاز به کار اجلاس گروه شانگهای حسن روحانی و ولادیمیر پوتین با هم دیدار کردند.هر چند این دیدار پشت درهای بسته انجام شده و خبری از محتوای آن منتشر نشده است اما دیپلمات‌های دو طرف این دیدار را مثبت ارزیابی کرده‌اند. در همین حال شبکه خبری فرانس 24 در تحلیلی ضمن تاکید بر گرمی روابط تهران- مسکو، از تقویت جایگاه ایران در گروه شانگهای خبر داد.


در تحولی دیگر، خبرگزاری‌های بین‌المللی استقبال رهبران چین از پوتین را بی‌سابقه ارزیابی می‌کنند و می‌گویند چنین استقبال معناداری، می‌تواند به معنای نزدیکی هر چه بیشتر میان مسکو و پکن باشد. در این صورت احتمالا پکن همچون همیشه در مورد مسایل بین‌المللی، به پیروی از مسکو خواهد پرداخت. این نزدیکی البته ممکن است در پی جنگ تجاری اخیر پکن- واشنگتن رخ داده باشد. برخی صاحب‌نظران در این باره توضیح می‌دهند که رفتار ناامیدکننده ترامپ، مقامات چینی را نگران کرده و آنها بار دیگر سیاست نزدیک شدن به روسیه را در دستور کار خود قرار داده‌اند.
صفحه‌ 2 و 4 را بخوانید