دومین دوره مسابقات لیگ ستارگان بورس از نیمه تیرماه آغاز می‌شود مسابقات معامله‌گری در مسیر فرهنگ سرمایه گذاری

سمیرا ابراهیمی
از نیمه تیرماه قرار است دومین دوره لیگ ستارگان بورس برگزار شود. مسابقاتی که ذات معامله‌گری در بازار سرمایه را توسط دانشجویان رشته های مالی دانشگاه‌های مختلف به چالش می‌کشد. سال گذشته که اولین مرحله برگزاری این مسابقات بود،‌ 10 تیم از دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران، خواجه نصیر، خوارزمی، الزهرا، شریف، دانشگاه آزاد، تربیت مدرس، بهشتی و امیر‌کبیر حضور داشتند. به گفته دست‌اندرکاران برگزاری قرار است 30 دانشگاه کشور حضور یابند که تا کنون 27 دانشگاه اعلام آمادگی کرده‌اند. سازمان بورس و اوراق بهادار که بانی برگزاری این مسابقات است، هدف از این کار را اشاعه فرهنگ سرمایه‌گذاری و کارآفرینی از طریق معامله‌گری عنوان می‌کند.
کامران قزل گل، دانشجوی دانشگاه خوارزمی که سال گذشته با تیم دانشگاه خوارزمی در مسابقات لیگ ستارگان حضور داشت، در خصوص نیل این مسابقات به هدف فرهنگسازی گفت: اکنون برای تصمیم گیری در این حوزه زود است زیرا فرهنگسازی نیاز به بازه زمانی 4 الی 5 ساله دارد. اما با توجه به این‌که مسابقات معامله‌گری در همه جای دنیا برگزار می شود، می‌توان گفت که در مسیر درستی قرار گرفته‌ایم.
وی همچنین به قوانین سخت‌گیرانه سال گذشته اشاره کرده و گفت: آنطور که به نظر می‌رسد، در مسابقات سال جاری قوانین عوض شده، در مسیر درست تری قرار گرفته‌اند و این پتانسیل نیز وجود دارد که علاوه بر نهاد ناظر، کارگزاری‌ها نیز وارد این حوزه شوند و مسابقات معامله‌گری را با روش‌های حرفه‌ای‌تر اجرا کنند.


سعید فلاح پور، عضو شورای سیاست‌گذاری دومین لیگ ستارگان بورس، با تاکید بر اینکه این رویداد اتفاق بسیار مثبت و ارزشمندی بود که از سال گذشته برگزار شد، گفت: همیشه در دانشگاه ها به دانشجویان به ویژه در حوزه رشته های مالی و حسابداری و مشابه این رشته ها توصیه می‌شود از مباحث آموزشی به صورت عملی استفاده کنند. اکنون این مسابقات فرصت بسیار خوبی برای فرهنگ سازی داست که می‌توان در حاشیه آن تئوری‌ها را عملی کرد.
وی با اشاره به اینکه در چنین رقابت هایی پدیده‌ها و نخبه‌ها نیز کشف می‌شوند، تاکید کرد: ممکن است افرادی در میان دانشجوهای مالی حاضر باشند که تا به حال فضایی برای کشف استعداد آنها فراهم نشده باشد و این رقابت فرصت بسیار خوبی برای شناسایی این گروه است. در همین راستا سال گذشته 15 نفر از کسانی که در رقابت ها حاضر بودند به استخدام نهادهای مالی بازار سرمایه درآمدند.
عضو شورای سیاست گذاری دومین لیگ ستارگان بورس اهداف این رقابت را ارتباط با صنعت، شناسایی نخبگان، کارآفرینی و فرهنگ سازی اعلام کرد.
فلاح پور به تجربه سال گذشته لیگ ستارگان اشاره کرد و گفت: امسال تغییراتی در اجرای این رقابت به وجود آمده است. زمان مسابقه از یک به دو ماه افزایش یافته و همچنین سال گذشته نقدهایی درباره اینکه چرا این رقابت در سطح استان تهران بود، مطرح شد که امسال دومین لیگ ستارگان بورس در سطح کشوری برگزار می شود و فراخوان به دانشگاه های سراسر کشور ارسال شده است.
فلاح پور ادامه داد: تغییر دیگر رقابت امسال شبیه سازی بیشتر این رقابت با بازار است. محدودیت های معاملاتی کمتر شده و برخی ابزارها که سال گذشته ممنوعیت داشتند، امکان معامله دارند. در رقابت امسال همه ابزارهای معاملاتی به جز ابزارهایی که محدودیت فنی دارند می توانند مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع دیگر محدودیتی برای ورود به بازار پایه و معاملات آپشن وجود ندارد.
عضو شورای سیاست گذاری دومین لیگ ستارگان بورس آغاز این رقابت را از نیمه دوم تیر ماه تا نیمه دوم شهریور ماه اعلام کرد و درباره اعلام روزانه نتایج مسابقه گفت: لیگ ستارگان یک رقابت است و در هر صورت هیجان برای یک رقابت لازم است علاوه بر اینکه با اعلام روزانه نتایج شفافیت اطلاعات افزایش پیدا می‌کند و ابهامی ایجاد نمی‌شود. البته پیشنهاد اعلام هفتگی نتایج را هم می‌توان در شورای سیاست‌گذاری بررسی کرد.
وی در نشست خبری که برای توضیح وضعیت این مسابقات در سال جاری برگزار شده بود، در پاسخ به سوالی درباره برگزاری چنین مسابقاتی برای عامه مردم علاقه‌مند به بازار سرمایه گفت: سازمان بورس این مسابقات را با محوریت شرکت خدمات و اطلاع رسانی بورس آغاز کرد. البته سال گذشته برخی فعالان بازار با الگو برداری از این رقابت، به روش دیگری مسابقاتی برگزار کردند. برگزار چنین رقابت هایی برای فعالان بازار نیز در دستور کار سازمان قرار دارد. باید با بررسی بازخوردهای لیگ ستارگان، می توان رقابت متفاوت دیگری را برگزار کرد.
فلاح پور درباره فرهنگ سازی و موفقیت این رقابت در سال گذشته گفت: به هر ترتیب برگزاری چنین رقابت هایی یکی از ابزار های فرهنگ سازی است. بحث های دیگر مثل انتشار کتاب، کلیپ، تبلیغات و همچنین اطلاع‌رسانی رسانه ها از دیگر ابزارها هستند. اما این رقابت به اندازه خودش مفید بود و توانسته ایم به اهدافی که تعریف کردیم، برسیم.
عضو هیات مدیره سازمان بورس درباره قوانین معاملاتی لیگ ستارگان گفت: شورای سیاست گذاری مجموعه مقرراتی را تهیه کرده که به صورت شفاف کارهایی مجاز و غیر مجاز و نحوه برخورد با تخلف ها و موارد تخلف را اعلام کرده است. وی با اشاره به اینکه امسال قرار است در سلسله مصاحبه هایی از شرکت کنندگان درباره نحوه معاملات پرسش شود، گفت: از برگزار کننده ها درباره جزئیات معاملات، خرید و فروش ها پرسیده می‌شود و باید با مستندات و توضیحات شفاف دلیل خرید و فروش‌های‌شان را توضیح دهند.
عضو شورای سیاست‌گذاری دومین لیگ ستارگان بورس حضور همه دانشگاه ها در این مسابقات را مجاز اعلام کرد و گفت: چند واحد دانشگاه آزاد برای حضور اعلام آمادگی کردند. همچنین دانشگاه های دولتی زاهدان، گیلان، مازندارن و زنجان نیز برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند.
فلاح پور در ادامه به جوایز اشاره کرد و گفت: برای هر گروه 5 میلیون تومان اعتبار در نظر گرفته می شود که اگر سود شناسایی کنند متعلق به خودشان است اما زیان‌شان را ما متقبل می شویم. همچنین تیم اول 25 میلیون تومان، تیم دوم 15 میلیون و تیم سوم 10 میلیون تومان جایزه دریافت خواهند کرد. وی گفت: شورای داوری از شرکت های بورس، فرابورس، سازمان بورس و شرکت اطلاع‌‌رسانی بر مقررات وضع شده در رقابت نظارت می‌کنند و اگر از مقررات تخطی صورت گیرد تخلف محسوب می شود.
‌در ادامه این مراسم یاسر فلاح، مدیر عامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با اشاره به شورای داوری گفت: کمیته داوری متشکل از یک نماینده از بورس تهران، یک نماینده از فرابورس، دو نفر از اعضای سازمان بورس و یک نفر از کارگزاری است.
به گفته رئیس کمیته اجرایی «لیگ ستارگان بورس ایران» شورای داوری این رقابت زیر نظر محسن خدابخش، مدیر نظارت بر بورس‌ها تشکیل شده و از آنجایی که معاملات‌ کاملا واقعی و بر بستر بازار تاثیر‌گذار است سازمان بورس به طور مستقیم بر آن نظارت می کند.
مدیرعامل شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس درباره کارگزاری که سیستم آنلاین معاملات را می‌پذیرد نیز گفت: این موضوع یک هفته قبل از شروع لیگ مشخص می‌شود.
سایر اخبار این روزنامه
پیام تسلیت مقام رهبری به مناسبت درگذشت حجت‌الاسلام احمدی نشست سران گروه جی 7 در سایه تنش‌های تجاری به کار خود پایان داد تلاش برای فرار از آشوب ترامپ کیوسک‌ها‌ فقط باید اقلام مطبوعاتی بفروشند دکه‌های فرهنگ؛ باسیگار یا بی‌سیگار؟ جهانبخش محبینیا مزاحمت‌های آنارشیستی «ابتکار» از زنجیره تحقق ایده خانه ایرانی گزارش می دهد ملات سنت روی خشت مدرنیته «ابتکار» از دلایل افزایش نزاع در میان خانواده‌ها در کشور گزارش می‌دهد پاشیدگی پنهان بنیان خانواده «ابتکار» از سالگرد حمله تروریستی داعش به مجلس گزارش می‌دهد بازخوانی پرونده روز سیاه دومین دوره مسابقات لیگ ستارگان بورس از نیمه تیرماه آغاز می‌شود مسابقات معامله‌گری در مسیر فرهنگ سرمایه گذاری کشته شدن 7 تروریست در اشنویه رئیس جمهوری ، در حاشیه سفر به چین با همتایان روسی، افغانی و پاکستانی خود دیدار کرد علی بختیار: تخریب دولت اهداف دشمنان را تامین می‌کند بررسی راهبردهای اوپک در پی خروج ایالات متحده از برجام آیا اوپک زیر فشارهای آمریکا تسلیم می‌شود؟ جان کری: خروج از برجام بزرگترین خطای استراتژیک آمریکا بود