کشمکش 6 با یک در نشست گروه 7

اینجاست که ‌معلوم می‌شود چــرا روس‌‌‌‌ها با ستاد دونالد ترامپ در ارتباط بودند و در حد امکان به روی کار آمدن او کمک کردند. یکی از مهم‌‌ترین واکنش‌های کشورهای غربی به حمله روس‌‌‌ها به کریمه و جداسازی آن از اوکراین، اخراج مسکو از هشت کشور صنعتی و بازگرداندن آن به گروه 7 بود. حالا در حالی که ماجرای کریمه و بخش‌های شرقی اوکراین همچنان ادامه دارد و هنوز کرملین به همین دلیل زیر بار تحریم‌های غرب است، دونالد ترامپ پیشنهاد بازگشت روس‌‌‌ها به این جمع مهم را داده است تا به این ترتیب نه تنها شائبه ارتباطات وی با روس‌‌‌ها دوباره مطرح شود بلکه با واکنش منفی اروپایی‌‌‌ها روبه‌رو شود تا شکاف امریکا-اروپا هم بار دیگر خودنمایی کند. اروپایی‌ها در چند هفته گذشته در پی خروج ترامپ از برجام و بعد از آن اعمال تعرفه‌های سنگین بر فولاد و آلومینیوم با این مخالفت یکی از اولین گام‌های‌شان را برای انتقام از طرف مقابل برداشته‌اند.
رهبران شش کشور صنعتی با اینکه گفته می‌شود امریکا حاضر شده برای حل مناقشه بر سر تعرفه‌ها، وارد مذاکره شود، ‌اما در مخالفت روشن با پیشنهاد دونالد ترامپ برای بازگرداندن روسیه به گروه 7 صف‌بندی کرده‌اند. در واقع محور اصلی رهبران گروه 7 بحث تعرفه‌‌‌‌ها بود که امریکا اخیراً یکجانبه وضع کرده است. این نشست در جای مهمی برگزار می‌شود. کبک کانادا که از وضع تعرفه‌های فولاد و آلومینیوم امریکایی‌‌‌ها بیشتر ضرر را کرده است. خود کانادایی‌‌‌ها در مخالفت با پیشنهاد روس‌دوستانه ترامپ پیشگام بوده‌اند. کریستیا فریلند، وزیر امور خارجه کانادا دیروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه موضوع بازگشت روسیه در میز مذاکرات مطرح نشده است، گفت: کانادا مخالف بازگشت روسیه به جمع این گروه به دلیل رفتارهای این کشور در سطح جهانی است.
پیش‌تر دفتر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرده بود که کشورهای عضو گروه ۷ با دعوت رئیس‌جمهور امریکا به اتاق آرا برای برگرداندن روسیه به این ساختار مخالفت کردند.
با این حال گفته‌‌‌ می‌شود علاوه بر ماکرون، آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان، ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس و جوزپه کونته، نخست‌وزیر جدید ایتالیا موافقت کرده بودند که در این خصوص در نشست گروه ۷ گفت‌وگو کنند. به هر صورت آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفته است اعضای اتحادیه اروپا که در گروه ۷ عضویت دارند با بازگشت روسیه مخالف هستند تا آب پاکی را روی دست ترامپ ریخته باشند. کلید بحث بازگشت را دونالد ترامپ به این دلیل که روس‌‌‌ها ابرقدرتی تأثیرگذار در معادلات سیاسی و اقتصادی جهانی هستند، روز جمعه زده بود. گروه ۸ متشکل از هشت کشور اقتصادی برتر جهان شامل روسیه، انگلیس، امریکا، ژاپن، ایتالیا، آلمان، فرانسه و کانادا بود که در ماه مارس سال ۲۰۱۴ میلادی در پی تحولات اوکراین و ضمیمه شدن منطقه کریمه به خاک روسیه، روسیه از این گروه خارج و به گروه ۷ تبدیل شد. اما سوای این بحث شش کشور و امریکا اختلافات عمیقی دارند که این بار حتی سرنوشت بیانیه پایانی نشست را که معمولاً در دوره‌های قبلی خیلی روشن بود، در ابهام فرو برده است. جیمز رابینز، خبرنگار دیپلماتیک بی‌بی‌سی می‌گوید شروع این نشست بد بوده و ممکن است در پایان نشست، بیانیه معمول که همه کشورهای عضو باید در مورد آن توافق داشته باشند، صادر نشود. خبرنگار بی‌بی‌سی می‌گوید امریکا به جز مسئله تعرفه‌‌‌‌ها و روسیه با سایر کشور‌‌‌ها بر سر توافق هسته‌ای با ایران، تغییرات اقلیمی و بحران اسرائیل و فلسطینیان اختلاف نظر دارد. آنگلا مرکل گفته است بهتر است اختلافات و تفاوت‌های میان کشور‌‌‌ها آشکارا اعلام شود تا به اشتباه، احساس وحدت از این نشست و دیدار‌‌‌ها حاصل نشود. او گفته است صداقت بهتر از تظاهر به خوب بودن اوضاع است. هرچند صدر اعظم آلمان پیشنهادی را برای حل چالش تجاری پیش آمده میان امریکا با کانادا، اتحادیه اروپا و مکزیک ارائه کرد است که بر اساس مکانیزم «‌ارزیابی مشترک و گفت‌وگو‌» شکل می‌گیرد اما هنوز جزئیات بیشتری از این طرح منتشر نشده است.


تاسک: امریکا نظم بین‌الملل را به چالش می‌کشد
ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا آمادگی خود را برای سفر به واشنگتن و دیدار با مقام‌های امریکایی برای ارزیابی تفاوت‌های میان طرفین اعلام کرده است. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپا که پیش‌تر هم سابقه انتقاد شدید از دونالد ترامپ را دارد در اظهاراتش در جریان اجلاس گروه 7 در کبک کانادا گفت: ما شاهد هستیم که نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین در حال به چالش کشیده شدن است. او خاطرنشان کرد: این اتفاق نه از طرف مظنون‌های همیشگی بلکه از طرف «‌معمار و ضامن اصلی‌» این نظم یعنی خود امریکا در حال رخ دادن است. ما تلاش‌هایمان را برای متقاعد کردن دوستان امریکایی خود و همچنین دونالد ترامپ درخصوص اینکه تضعیف این نظم به هیچ وجه عاقلانه نیست متوقف نخواهیم کرد چون این اتفاق تنها به نفع کسانی است که به دنبال یک نظم جدید با عبور از غرب هستند که در آن لیبرال دموکراسی و آزادی‌های اساسی دیگر موجودیت نداشته باشند. فعلاً اروپایی‌ها فقط در این حد شجاعت دارند که اختلافات‌شان را به روشنی بیان کنند و معلوم نیست در پشت پرده کار به کجا بکشد. هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان گفته است: ما دیگر نمی‌توانیم این اختلافات با امریکا را لاپوشانی کنیم. وزیر خارجه آلمان در این راستا گفت که نه ترامپ به توافق آب‌وهوای پاریس و توافق هسته‌ای با ایران و همچنین تصویب تعرفه‌های گمرکی روی محصولات فولاد و آلومینیوم اروپا همه تصمیمات یکجانبه‌ای به ‌ضرر اروپا هستند. رئیس‌جمهور امریکا آگاهانه به این مسئله تن می‌دهد که این آسیب‌‌‌‌ها مستقیماً بر اروپا تأثیر بگذارد. «آنتون هوف رایتنر»، رئیس فراکسیون سبز‌‌‌ها در پارلمان آلمان هم خواستار تشکیل یک ائتلاف تجاری جدید به‌جای تشکل جی7 شده است و تأکید کرد که حالا زمان آن فرا رسیده است.
کرملین: بر غیر از گروه 7 متمرکزیم
روسیه در واکنش به پیشنهاد رئیس‌جمهوری امریکا مبنی بر پیوستن به گروه 7 گفت بر فرمت‎های دیگری غیر از گروه 7 کشور صنعتی جهان متمرکز هستیم. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، کاخ کرملین به پیشنهاد دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری امریکا مبنی بر الحاق روسیه به گروه ۷ واکنش نشان داد و اعلام کرد: روسیه بر فرمت‌های دیگری غیر از گروه۷ متمرکز است. احتمالاً منظور از فرمت‌های دیگر، سازمان‌هایی چون بریکس و همکاری شانگهای می‌تواند باشد. این درحالی است که شرکای اروپایی گروه 7 در نخستین روز از نشست رهبران هفت کشور صنعتی برتر جهان، با پیشنهاد ترامپ مبنی بر الحاق روسیه مخالفت کردند. روسیه از زمان پایه‌گذاری گروه کشورهای صنعتی تا سال ۲۰۱۴ عضوی از آن بود اما در این سال اعضای غربی گروه که آن زمان گروه۸ خوانده‌‌‌ می‌شد به بهانه الحاق شبه‌جزیره کریمه به خاک روسیه، این کشور را از گروه مذکور اخراج کردند.