افزایش کمک‌ها پاسخ مردم به جوسازی علیه کمیته امداد


یکی از نهادهای انقلابی که از بدو تاسیس به دستور بنیانگذار جمهوری اسلامی تاکنون نقش پررنگی در خدمت‌رسانی به محرومان و کاهش دردها و رنج‌های مستضعفان داشته است بی‌شک کمیته امداد امام خمینی(ره) می‌باشد.
نگاهی به کارنامه این نهاد ابتکاری و برآمده از ارزش‌ها و اهداف والای انقلاب اسلامی، نشان‌دهنده میزان خدمات و اقدامات موثری است که تاکنون باعث خودکفایی هزاران خانواده نیازمند، کمک به تامین جهیزیه نوعروسان، ایجاد طرح‌های ‌اشتغال‌زایی در شهر‌ها و روستاهای کشور، کمک و ایجاد بستر برای ادامه تحصیل کودکان و نوجوانان نیازمند در سراسر کشور، حمایت از زنان سرپرست خانوار، برگزاری طرح‌های متنوع در جلب حمایت از ایتام و کودکان بدسرپرست، تأمین هزینه درمان بیماران نیازمند و ده‌ها عنوان دیگر از طرح‌های مختلف برای کاستن از آلام مردم محروم شده است که بر پایه کمک‌های مردمی خیران و مردم نوع‌دوست کشورمان انجام شده است و در آینده نیز انجام خواهد شد.
تلاش ناکام دشمن برای بی‌اعتماد کردن مردم
اما در کنار خدمات بی‌نظیر کمیته امداد هر از چندگاهی شاهد جوسازی‌ها و انتشار خبرهای غیرواقع و انواع شایعه‌ها علیه این نهاد انقلابی هستیم که با هدف زیر سؤال بردن یک مجموعه موفق و کم کردن اعتماد مردم به این مجموعه و فراتر از آن به نظام جمهوری اسلامی صورت می‌گیرد.


در تازه‌ترین توطئه‌ها از سوی کسانی که علی‌رغم ادعای دلسوزی، انواع خیانت‌ها علیه مردم ایران را در کارنامه دارند، برخی شبکه‌های معاند ماهواره‌ای و کانال‌های معلوم‌الحال فضای مجازی همچون شبکه ماهواره‌‌ای «من و تو» و «آمدنیوز» با انتشار تصاویر و خبرهایی آن هم در آستانه روز قدس مدعی شدند که کمیته امداد با استفاده از کمک‌های مردم اقدام به پخش افطاری در غزه کرده و پول‌های جمع‌آوری شده در داخل ایران برای مردم فلسطین هزینه شده است.
شبهات قدیمی با پاسخ مستدل
پاسخ این شبهات قدیمی بارها از سوی مسئولان کمیته امداد داده شده است.
پرویز فتاح رئیس ‌کمیته امداد در واکنش به ادعای اخیر، در صفحه خود در فضای مجازی به حواشی پیش آمده درباره توزیع افطاری در غزه به نام این مجموعه واکنش نشان داد و نوشت: «بارها گفته‌ایم در امداد هیچ چیز محرمانه‌ای جز اطلاعات فردی مددجویان نداریم و همه چیز باید شفاف باشد. در طول سه سال گذشته بارها و بارها تاکید کرده‌ام که کمیته امداد امام(ره) اولویت خود را رسیدگی به امور محرومان داخل کشور می‌داند و در برون از مرزها صرفاً به پیاده‌سازی مدل سازمانی کمیته امداد به صورت خودگردان (کمک‌های مردمی همان کشور برای نیازمندانش) اقدام می‌کند و به نوعی با این کار ضمن صدور ارزش‌های انقلاب، نام و یاد امام راحل زنده و جاوید می‌ماند. قول داده‌ایم که همچون گذشته هیچ پولی از کمک‌های مردم، در خارج از مرزهای ایران اسلامی مصرف نشود و بر این وعده خود صادق بوده‌ایم و خواهیم ماند. افزایش میزان مشارکت مردم در طرح‌های مختلف کمیته امداد در سال‌های اخیر نیز مؤید این موضوع است که از این بابت قدردان مردم نیکوکار ایرانیم.»
انتقال صدقات شرعاً و قانوناً ممنوع است
این در حالی است که فتاح پیش از این هم در مصاحبه‌ای که سال 95 با خبرگزاری فارس انجام داده بود درباره چنین شبهاتی گفته بود: «یکی از اتهاماتی که به کمیته امداد می‌زدند این است که چرا کمیته امداد پول‌های صدقه مردم را به عراق و لبنان می‌فرستد، ما بارها گفته‌ایم کاری که ما برای کشورهای درخواست‌کننده کمک از کمیته امداد می‌کنیم این است که تجربه خودمان را به آنها منتقل کنیم تا یک سازمان موفق خیریه برای رسیدگی به نیازمندانشان مثل کمیته امداد داشته باشند. جالب اینجاست که این انتقال تجربه تنها مختص سوریه و لبنان نیست و ما الان شاهد درخواست خیلی از کشورهای غیرمسلمان هستیم که خواهان استفاده از تجربه کمیته امداد برای جمع‌آوری کمک‌های مردمی و حتی ایجاد شغل برای اقشار تهیدست آن کشورها هستند. ما در کشورهایی مثل لبنان یا عراق به آنها یاد دادیم که کمیته امداد داشته باشند، یک نفر ایرانی در این کشورها نداریم و همه درآمدها از مردم لبنان است و ما یک ریال هم کمک نکردیم. ما شرعاً و قانوناً از صدقه و زکات مردم نمی‌توانیم به کسی بدهیم ضمن اینکه علما هم اجازه نمی‌دهند. اگر هم قرار باشد کمکی صورت گیرد صندوق‌ها جداگانه است، اگر پولی برای کمک به مردم یمن یا فلسطین به صندوق مختص آن ریخته می‌شود وظیفه داریم برای همان‌جا هزینه کنیم. ما حتی اجازه انتقال کمک‌های مردمی از یک شهر به شهر دیگر در داخل کشورمان را نداریم، حال چگونه می‌توانیم این پول‌های مردم را که به نیت کمک به هم‌وطنان خودشان پرداخت می‌شود به مردم دیگر کشورها بدهیم. اینکه به ما این تهمت را بزنند شیطنت است و این موضوع را قطعاً رد می‌کنیم؛ هیچ پولی جابه‌جا نمی‌شود و تمام انفاق‌های مردم در داخل هزینه می‌شود، ما تنها روش خود در کمیته امداد را به کشورهای دیگر آموزش می‌دهیم.»
کمپین علیه کمیته امداد جواب نداد
 رکورد کمک‌های مردمی شکست
اما مردم مسلمان کشورمان در راهپیمایی روز قدس امسال که با حضور میلیونی مردم در سراسر کشور برگزار شد، در‌ حمایت از کمیته امداد امام خمینی(ره) کمک‌های خود را در صندوق‌های مخصوص کمک به مردم فلسطین واریز کردند.
به دنبال راه‌اندازی کمپینی توسط برخی رسانه‌های معاند با هدف تحت فشار قرار دادن کمیته امداد و سلب اعتماد مردمی از این کمیته، رئیس ‌کمیته امداد از رکوردشکنی کمک‌های مردمی خبر داد.
پرویز فتاح در حاشیه راهپیمایی روز قدس، به تسنیم گفت: همه می‌دانند که 40 سال است که دستگاه‌های مختلف کشورمان کمک‌های مردمی که با هدف حمایت از مردم مظلوم فلسطین در اختیارشان قرار می‌گیرد را به دست مردم ستم‌دیده از این منطقه دنیا می‌رسانند. در این شرایط وقتی مردم عالمانه قصد کمک به مردم مظلوم فلسطین را دارند چه باید کرد؟ جز آنکه امانتدار بوده و این کمک‌ها را به مردم فلسطین برسانیم؟
فتاح افزود: در مقابل ما با صدای بلند اعلام کرده و می‌گوییم که ما به هیچ وجه حق جابه‌جا کردن کمک‌های داخلی مردمی را به خارج از کشور نداریم و این اتفاق نیز نیفتاده است.
وی گفت: این کمپین در حالی راه افتاد که برخی رسانه‌های معاند که جیره‌خواران اسرائیل هستند شیطنت کرده و به دروغ گفتند که کمیته امداد پول داخل را به خارج از کشور برده است؛ به هر حال ما از «من و تو»، «آمدنیوز» و جیره‌خواران اسرائیل انتظاری جز دشمنی با مردم ایران نداریم.
رئیس ‌کمیته امداد امام در پاسخ به اینکه آیا این کمپین توانست از میزان کمک‌های مردمی به کمیته امداد و محرومان جامعه بکاهد یا خیر، گفت: خوشبختانه این کمپین آنها نتیجه عکس داد و مردم بیش از پیش کمک‌های خود را در اختیار نیازمندان تحت پوشش کمیته امداد قرار دادند؛ به عنوان مثال در این سه شب گذشته بیش از 50 هزار نفر در سایت محسنین کمیته امداد ثبت‌نام کردند و با کمک‌های خود رکورد کمک‌های مردمی به این کمیته را شکستند.
رئیس‌ کمیته امداد گفت: در همین راهپیمایی هم صندوق‌هایی برای کمک به مردم فلسطین قرار داده شده است و مردم ما آگاهانه به مردم فلسطین کمک کردند.
اشتباه 60 هزار برابری یک روزنامه
درباره کمیته امداد!
اما در کنار برخی توطئه‌ها سایت روزنامه اعتماد درست شب قبل از روز جهانی قدس، در خبری مربوط به کمیته امداد امام خمینی(ره)‌ اشتباهی بزرگ انجام داد.
سایت روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد اینفوگرافیکی با عنوان «کمیته امداد به نیازمندان کدام کشورها کمک کرده است؟» منتشر کرد که به دلیل وجود ‌اشتباه و البته بی‌دقتی از سوی این سایت سوژه رسانه‌ها شد.
در اینفوگرافیک منتشر شده از سوی اعتماد ذکر شده بود که «کمیته امداد سه‌ونیم‌میلیارد دلار به فلسطین کمک کرده است!»، پس از اینکه این عنوان عجیب و غریب مورد پیگیری قرار گرفت، سردبیر روزنامه اعتماد اظهار داشت که در این‌باره‌ اشتباه صورت گرفته و عدد سه‌ونیم ‌میلیارد ریال به دلیل ‌اشتباه گرافیست به دلار ذکر شده است.
اما آیا این موضوع یک ‌اشتباه ساده است و می‌شود به راحتی از آن عبور کرد؟ این ‌اشتباه درست شب پیش از روزِ جهانی قدس رخ داد و پیش از آنکه اصلاح شود در فضای مجازی چندصد ریتوئیت و چندین هزار فیو دریافت کرد؛ با توجه به اینکه خبر فوق یک خبر تولیدی بوده، به سرعت بین کاربران نشر پیدا می‌کند و بسیار بیشتر از تکذیبیه آن دیده می‌شود، در نتیجه به راحتی می‌تواند بر ذهن و روان مخاطب تاثیر سوء بگذارد و عامل بی‌اعتمادی شود.
حتی اگر سهوی بودن این مورد را بپذیریم، اما نکته حائز اهمیت ضرورت توجه مضاعف به مواردی است که مورد التهاب و حساسیت ویژه جامعه است تا مبادا یک ‌اشتباه به ظاهر ساده و یک بی‌دقتی کوچک عامل دست رسانه‌های معاند شود.
تیری که به سنگ خورد
این بار هم همچون ایام فتنه که گویندگان شعار«نه غزه نه لبنان» توسط مردم کشورمان سیلی سختی دریافت کردند، دلسوزی پوشالی این مدعیان دروغگو که علی‌رغم شعار توخالی خود یعنی «جانم فدای ایران» از هرگونه دشمنی و ضربه زدن به ایران دریغ نکرده‌اند با بی‌توجهی مردم روبه‌رو شد.
نکته جالب اینکه این دلواپسان سرنوشت کمک‌های مردمی، از سرنوشت نامعلوم کمک‌های چند میلیاردی مردم به زلزله‌زدگان کرمانشاه که در حساب‌های برخی سلبریتی‌ها واریز شده است چیزی نمی‌گویند و سکوت را ترجیح می‌دهند.
تهرانی‌ها رکورد پرداخت صدقه را زدند
اما با وجود تلاش همیشگی برای تخریب کمیته امداد مردم کشورمان همواره اعتماد خود به این نهاد خدمت گزار را نشان داده‌اند.
 در همین زمینه مدیرکل کمیته امداد استان تهران در گفت‌وگو با تسنیم، با ‌اشاره به افزایش مشارکت‌های عمومی و حمایت خیرین و مردم از مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) در سال جاری گفت: خوشبختانه به دنبال افزایش مشارکت مردم و خیرین در کمک به مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان تهران، شاهد رکوردزنی کمک‌های مردمی در واریز صدقات به صندوق‌های کمیته امداد بودیم.
محسن ولیئی با بیان اینکه صدقات مردمی در اردیبهشت امسال 13 درصد رشد داشته است، افزود: در اردیبهشت امسال مردم استان تهران بیش از 39 میلیارد ریال در صندوق‌های صدقات کمیته امداد امام خمینی(ره) واریز کردند که بیشترین آمار صدقات مردمی طی یک ماه از ابتدای شکل‌گیری کمیته امداد بوده است.
سایر اخبار این روزنامه
عمر با برکت حجت‌الاسلام احمدی یکسره در خدمت علم و تحقیق و تربیت جوانان جویای علم بوده است مجلس با تصویب FATF پای داعش را به کشور باز نکند FATF و سراب رفع تحریم‌ها(یادداشت میهمان) اخبار ویژه شرکت‌های اروپایی نیامده رفتند نوبت اعتماد به توان داخلی نرسیده؟! درخواست دبیرکل انجمن پزشکان مسلمان بدون مرز برای پیگیری جنایت اسرائیل در قتل پرستار فلسطینی افزایش کمک‌ها پاسخ مردم به جوسازی علیه کمیته امداد امنیت امروز ایران حاصل تفکر انقلابی است اقدامات ترامپ همه نگرانی‌های رهبر ایران را تایید کرد از توسعه روابط اقتصادی با منطقه اوراسیا در چارچوب تجارت آزاد استقبال می‌کنیم انگلیس و فرانسه ملت فلسطین را طعمه صهیونیست‌ها کردند بدون حمایت‌های آمریکا حاکمان مرتجع عرب یک هفته هم دوام نمی‌آورند ورود دیرهنگام مجلس به قرارداد پژو شرکت‌های اروپایی نیامده رفتند نوبت اعتماد به توان داخلی نرسیده؟! شرکت‌های اروپایی نیامده رفتند نوبت اعتماد به توان داخلی نرسیده؟!