اتحاد مقدس

۱۶ مرداد ۱۳۵۸، پس از بمباران جنوب لبنان توسط نيروهاي دفاعي اسراييل، امام خميني (ره) در واكنش به اين اقدام آخرين جمعه ماه مبارك رمضان را به نام روز قدس نام‌گذاري كرد و از تمام مسلمانان جهان خواست در اين روز همبستگي خود را در حمايت از «حقوق قانوني مردم مسلمان فلسطين» به نمايش بگذارند. از همين رو مراسم روز جهاني قدس در سال 97 روز گذشته با حضور پرشور و ميليوني مردم در اقصي نقاط كشور برگزار شد. همانند سال‌هاي گذشته در كنار مردم و مسوولان، چهره‌هاي سرشناس سياسي و فرهنگي نيز حضور داشتند. يكي از ويژگي‌هاي روز جهاني قدس عدم وابستگي آن به جريانات خاص سياسي است تا جايي كه هرساله چهره‌هاي مختلف از جريانات مختلف سياسي كشور فارغ از مرزبندي‌هاي سياسي، روز قدس و بزرگداشت آن را از دست نمي‌دهند و شانه به شانه هم در دفاع از فلسطين شعار سر مي‌دهند. چنين بود كه ديروز از سيد هادي خامنه‌اي تا نصر‌الله پژمانفر آمده بودند تا حقانيت مردم مظلوم فلسطين را فرياد كنند.
راهپيمايي روز قدس امسال البته خالي از حاشيه هم نبود. از ظاهر متفاوت آذري‌جهرمي، وزير ارتباطات و فناوري اطلاعات كه در يكي از شهر‌هاي شمالي كشور در راهپيمايي حاضر شد تا شعار عجيب «فينگيلي امريكا جينگيلي اسراييل»؛ شعاري كه ظاهرا براي تلطيف فضا و لذت بردن كودكان از راهپيمايي روز قدس استفاده شد.
اين راهپيمايي همچنين خالي از اقدامات تندرو‌هاي داخلي در راستاي تخريب دولت نيز نبود. توزيع برگه‌هايي كه در آن با نوشتن مطالبي عليه لايحه FATF، كنوانسيون پالرمو و لايحه تامين مالي تروريسم در اين رابطه به مجلس هشدار داده شد بخشي از اين حاشيه‌ها بود. همچنين برخي راهپيمايان پلاكاردهايي در دست داشتند كه طبق آن خواستار استيضاح پيشنهاد‌كنندگان طرح ۲۰۳۰ بودند. اعتراض به طرح 2030 در حالي در راهپيمايي روز گذشته مطرح مي‌شد كه ظاهرا طراحان اين اعتراض فراموش كرده‌اند كه اين طرح مدت‌ها است متوقف شده است. حسن روحاني، رييس دولت دوازدهم به دليل سفر به چين نتوانست در راهپيمايي روز قدس شركت كند اما اسحاق جهانگيري معاون اول رييس‌جمهور در ميان مردم حاضر شد. در كنار جهانگيري، رييس مجلس شوراي اسلامي، رييس قوه قضاييه و همچنين وزرا و نمايندگان مجلس در راهپيمايي روز قدس امسال شركت كردند و هر كدام با بيان جملاتي به دفاع از حقوق ملت فلسطين پرداختند.
انتقال سفارت امريكا به قدس، احساسات مسلمانان را جريحه‌دار كرد


اسحاق جهانگيري، معاون اول رييس‌جمهور: امام راحل اين روز را براي دفاع از مردم مظلوم فلسطين كه 70 سال كشورشان توسط رژيم اشغالگر قدس، اشغال شده و در زير شديدترين شكنجه‌ها و رفتارهاي ضد انساني هستند، نامگذاري كردند. خوشبختانه مردم فلسطين موفق شده‌اند فرياد مظلوميت خود را در سراسر جهان به صدا دربياورند. امسال رييس‌جمهور امريكا اقدام عجيبي انجام داد و سفارت اين كشور را به قدس منتقل كرد كه فكر مي‌كنم اين كار موجب شد احساسات مسلمانان جريحه‌دار شود و آنها با حساسيت بيشتري در اين مراسم شركت كنند. مردم ايران كه همواره طرفدار مظلوم بودند در اين مسير پيشگام هستند و همين حضور مردم در روز قدس بيانگر اين مساله است. دولتمردان امريكا وارد يك اشتباه تاريخي شده‌اند و برخلاف روال هميشه كه پايبند مقررات بين‌المللي بوده‌اند، توافق بين‌المللي را به صورت يك طرفه نقض كرده و تحريم‌هاي ظالمانه‌اي عليه ملت ايران وضع كردند، اما بايد بدانند مردم ايران 40 سال تجربه تحريم‌هاي‌ امريكا را دارند و براي هر شرايطي خود را آماده كردند.
طرح‌هاي سازش رنگ باخته است
علي لاريجاني، رييس مجلس شوراي اسلامي: روز قدس با ابتكار حضرت امام (ره) تحقق يافت. امام از ابتداي مبارزه در سال ۴۲ بارها در زمينه خطر اسراييل هشدار جدي به ملت‌ها داد و حتي در عصر عاشورا در سال ۴۲ يكي از محورهاي مهم ايشان هشدار نسبت به خطر اسراييل بود. در آن زمان كشورهاي عربي و اسلامي اتحادي در مقابل رژيم اشغالي داشتند و حتي اقدامات عملي مي‌كردند، اما اين رژيم پهلوي بود كه با فروش نفت به عزت مردم ايران لطمه زد و آنها را تحقير كرد و با همكاري موساد و ساواك اين تحقير را مضاعف كرد. همين‌ها باعث شد در صحبت‌هاي امام هشدار نسبت به اسراييل وجود داشته باشد. ملت ايران همواره بر حمايت همه‌جانبه از فلسطين پيشگام بوده است. مثلث شوم امريكا، اسراييل و سعودي مي‌خواهند ايران را در كنج قرار دهند ولي كاري نكنند كه با كنج قرار دادن ايران باعث ناامني خودشان شوند. آنها مي‌خواهند تعهداتي كه در سازمان ملل براي رژيم صهيونيستي ايجاد شده بود كه آوارگان حق بازگشت دارند، مجتمع‌هاي يهودي نبايد در كرانه باختري ساخته شود و حقوق فلسطيني‌ها بايد احقاق شود را از بين ببرند و جايگزين آن به فلسطيني‌ها پول بدهند كه بازگشت به سرزمين‌شان را فراموش كنند. اين طرح زودتر از طرح‌هاي سازش زمين‌گير خواهد شد. آنها به دليل قدرت مقاومت و تاثيرگذاري ايران دچار مشكلاتي هستند و مي‌خواهند مشكل را از روش‌هاي ديگر حل كنند. رفتارهاي تندروانه حاكمان اسراييل باعث شده آنها اختلافاتي درون خود پيدا كنند.
با انتقال يك سفارتخانه رژيم صهيونيستي
تثبيت نمي‌شود
آملي لاريجاني، رييس قوه قضاييه: اين حضور گسترده يك پيام مهمي دارد؛ كشورهاي سلطه خصوصا امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها گمان مي‌كنند با انتقال يك سفارتخانه به بيت‌المقدس مي‌توانند يك حكومت غاصب كودك كش را تثبيت كنند و در طول اين هفتاد سال آنها مظالم بسياري هم بر مردم فلسطين وارد كرده‌اند و هم بر امت اسلامي، اما اين حضور گسترده نشان مي‌دهد كه تثبيت در كار نيست. شكوه حضور مردم اقتدار و وحدت امت اسلامي را نشان مي‌دهد تا وقتي كه اين طور در صحنه هستند امريكايي‌ها و اذناب‌شان در منطقه هيچ كاري نمي‌توانند كنند.
گنبد آهنين يك شوخي رسانه‌اي است
سرلشكر فيروزآبادي، مشاور نظامي رهبر انقلاب: نزديكي رژيم صهيونيستي با كشورهاي مرتجع مانند عربستان و امارات بيشتر به خاطر اتحاد استراتژيك است زيرا اين كشورها از اسلام ناب و انقلاب اسلامي ايران مي‌ترسند. گنبد آهنين يك شوخي بيشتر نيست و توان دفاع موشكي اسراييل در طول اين سال‌ها بارها امتحان شده و موشك‌ها، راكت‌ها و پهپادهاي زيادي توانسته‌اند اين دفاع موشكي را بشكنند. در خليج فارس نيز گنبد آهنين واقعي متعلق به جمهوري اسلامي ايران است و اين امر بارها ثابت شده است اينكه امريكا بيايد چهارتا موشك پاتريوت در نقاط مختلف كشورهاي حاشيه خليج فارس آن هم بدون اطلاع دولتمردان نصب كند و مديريت آنها را نيز خودش به عهده داشته باشد به آن دفاع موشكي يا گنبد آهنين نمي‌گويند.
هيچ‌يك از حكام سعودي به اندازه حكام كنوني به آرمان فلسطين و اسلام خيانت نكرده‌اند
يحيي صفوي، دستيار و مشاور عالي فرماندهي معظم كل قوا: راهبرد حق بازگشت، اتحاد مسلمين و ادامه جهاد مسلحانه تنها راهبرد نجات قدس شريف و كل سرزمين فلسطين است. نتايج راهپيمايي عظيم روز جهاني قدس در پيدا شدن آثار شكست براي امريكايي‌ها و صهيونيست‌ها هر سال بيشتر از گذشته آشكار مي‌شود و به فضل الهي نشانه‌هايي از پيروزي نهايي در منطقه مشاهده مي‌شود. پاسخ قاطع گردان‌هاي عزالدين قسام طي هفته گذشته و موشك باران پايگاه‌هاي نظامي و مواضع صهيونيست‌ها نشان داد كه سرزمين‌هاي اشغالي براي صهيونيست‌ها تبديل به محيطي ناامن و شكننده شده است. صهيونيست‌ها با ادعا و تبليغ مظلوميت يهود و مظلوم‌نمايي آنها در اروپا و امريكا و آنكه در جنگ جهاني دوم توسط آلمان نازي سوزانده شده‌اند، اذعان كردند بايد يهودي‌ها داراي يك سرزمين مستقل باشند و اين مظلوم نمايي را براي اروپايي‌ها مثل انگلستان و فرانسه و آلمان و ساير كشورها حتي به صورت قانون درآوردند.
دفاع از مظلوم وظيفه هر مسلماني است
محمد علي افشاني، شهردار تهران: خوشبختانه مردم ايران به صورت تاريخي هميشه حامي مظلوم بوده‌اند و با ظالم مبارزه كرده‌اند. سرزمين ملت فلسطين اشغال شده است، مردم به قتل رسيده‌اند و رژيم اسراييل خانه و كاشانه آنها را ويران كرده است؛ بنابراين وظيفه هرمسلماني است كه از مظلومان و همچنين ملتي كه سرزمين آبا و اجدادي‌اش را گرفته‌اند دفاع كند. اين پشتيباني و حمايت باعث تقويت روحيه ملت فلسطين خواهد شد.
دنيا بايد بداند مردم ايران بر اصول خود
پايبند هستند
عبدالرضا رحماني‌فضلي، وزير كشور: وظيفه ما است در جمع مردم باشيم، سي و هشت سال است اين اتفاق مي‌افتد، دفاع از مظلوم وظيفه ما است. ما بر بيعت خودمان استوار هستيم. دنيا بايد ببيند و بداند مردم ايران بر اصول خود پايبند هستند. براي ايستادگي تا تحقق حق حتما بايد بايستيم، وقتي همه كفر جمع شدند و از باطل دفاع مي‌كنند وظيفه دنياي اسلام است كه با هم متحد شوند و كمك كنند.
اكنون دفاع از فلسطين تنها به مرزهاي ايران محدود نيست
حسينعلي اميري، معاون پارلماني رييس‌جمهور: اكنون مي‌بينيم كه دفاع از فلسطين و حقوق مردم اين منطقه تنها به مرزهاي ايران محدود نيست و در بسياري از كشورهاي اسلامي و حتي غيراسلامي آزادگان جهان در راستاي دفاع از حقوق مردم فلسطين به پا خواسته‌اند. با توجه به دهن‌كجي‌اي كه ترامپ به مسلمانان انجام داد و با وجود مخالفت‌ها سفارت امريكا را از تل‌آويو به بيت‌المقدس منتقل كرد و همچنين ديگر تحولات منطقه، ضروري است كه مسلمانان در دفاع از حقوق مردم فلسطين مصمم‌تر از هميشه عمل و در صحنه براي دفاع از حق مردم فلسطين حضور پيدا كنند. دولت‌هاي اسلامي به تناسب بايد در ابعاد مختلف از مردم فلسطين دفاع و حمايت كنند، از اقدامات ديپلماسي گرفته تا حمايت مادي و معنوي.
روز قدس، روز حيات اسلام در مقابل رژيمي كودك‌كش است
غلامحسين غيب‌پرور، رييس سازمان بسيج مستضعفين: روز قدس روز حيات اسلام در مقابل رژيم كودك‌كشي است كه به اخلاقيات پايبند نيست و اصول اخلاقي را قبول ندارد. از روز اول نطفه اين رژيم خراب با دخالت مستكبران به وجود آمد و امروز هم شاهديم كماكان جنايات اين رژيم ادامه دارد اما به يمن انقلاب اسلامي با صحنه‌اي مواجه شدند كه موجب شكست آنها مي‌شود. آرمان همه ما و ملت‌هاي آزاديخواه جهان نابودي رژيم صهيونيستي است.
از صدور مجوز فيلم‌ها و كتاب‌هايي با موضوعات روز قدس و انقلاب حمايت مي‌كنيم
عباس صالحي، وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي: متاسفانه مردم فلسطين امروز مورد ظلم و ستم قرار مي‌گيرند و راهپيمايي روز قدس نماد مبارزه با ظلم و ستم و حمايت از مظلوم است. حضور مردم ايران در راهپيمايي روز قدس نشان از يك حقيقت دارد و آن مبارزه با يك دروغ بزرگ به نام اسراييل است. اسراييل و رژيم صهيونيستي يك كشور دروغين است و حضور ما در اين راهپيمايي نشان از دفاع از قبله اول مسلمانان است. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي از آثاري كه با محوريت انقلاب اسلامي، دفاع مقدس، روز قدس و مبارزه با استكبار منتشر مي‌شود حمايت ويژه مي‌كنيم. تلاش داريم كه هم در سير صدور مجوز و امور اداري و هم در بحث حمايت‌هاي مختلف مالي و فكري از آثاري كه به موضوع روز قدس و انقلاب اسلامي و دفاع مقدس مي‌پردازند بيشتر حمايت شود.
حمايت از مقاومت تنها راه آزادي قدس است
علي مطهري، نايب‌رييس مجلس: ايران از سال‌هاي پيش سياست حمايت از مقاومت را دنبال مي‌كند، چرا كه هيچ راهي غير از حمايت از مقاومت براي آزادي قدس وجود ندارد. طبيعي است كه ايران همچنان به اين راه خود ادامه خواهد داد. امروز افكار عمومي جهان به نفع فلسطين است و اين موضوع با ۱۰ يا ۲۰ سال پيش تفاوت دارد. پيام ايران روشن است، مردم فلسطين شهيد شوند ما به آزادي فلسطين نزديك‌تر مي‌شويم و ايران هم حمايت‌هاي خود را افزايش خواهد داد. ان‌شاءالله فلسطين هرچه زودتر آزاد خواهد شد. مقاومت مردم فلسطين و مردم غزه قابل تقدير است. ان‌شاءالله اين فداكاري‌ها كه بسيار هم قابل تقدير است هرچه زودتر به نتيجه برسد. هدف امريكا روشن است، مي‌خواهد امنيت اسراييل را حفظ كند و مي‌خواهد به اسراييل مشروعيت ببخشد، ولي اين كارها تاثيري ندارد و برعكس موجب مي‌شود مردم دنيا بيشتر براي كمك به فلسطين حاضر باشند.
قطعنامه پاياني راهپيمايي سراسري روز جهاني قدس
به رسم هرساله در پايان راهپيمايي روز جهاني قدس قطعنامه‌اي در 9 بند صادر شد كه بخش‌هايي از اين قطعنامه را در زير مي‌خوانيم:
1ـ «آزادي قدس شريف» و «رهايي ملت مظلوم و بي‌دفاع فلسطين» از سلطه اشغالگران صهيونيست و تلاش براي محو غده سرطاني اسراييل را آرمان بلند انقلاب اسلامي و راهبرد سرنوشت‌ساز رهبر انقلاب و بنيانگذار نظام اسلامي دانسته و تمامي همت و توانمندي‌هاي مادي و معنوي خود را در راستاي تحقق اين فريضه بزرگ ديني و انقلابي به كار خواهيم گرفت.
2ـ اقدام سخيف و غيرقانوني ترامپ، رييس‌جمهور بي‌خرد ايالات متحده امريكا در انتقال سفارتخانه اين كشور به بيت‌المقدس و به رسميت شناختن قدس شريف به عنوان پايتخت رژيم صهيونيستي را به‌شدت محكوم كرده و آزادي بيت‌المقدس و حمايت از مردم مسلمان و ستمديده فلسطين را همچنان «اولويت اول جهان اسلام» دانسته و هرگونه اقدام و تلاشي كه بخواهد اين اولويت را خدشه‌دار و اذهان امت اسلامي را از آن منحرف سازد، تقبيح مي‌نماييم.
3ـ با محكوم كردن توطئه موسوم به «معامله قرن» به جهانيان اعلام مي‌داريم تنها راه‌حل مساله فلسطين «بازگشت آوارگان فلسطيني از اقصي‌نقاط دنيا» و «برگزاري همه‌پرسي فراگير و آزاد براي تضمين آينده اين كشور» با اراده آنان و تحقق راهبرد «فلسطين من البحر الي النهر» بوده و هرگونه راه‌حل جايگزين را فرصت‌سازي براي تداوم اشغالگري و جنايت ننگين رژيم جعلي و اهريمني صهيونيستي و پايمال‌كردن حقوق مسلم مردم فلسطين مي‌دانيم.
4ـ فلسطين را «رمز وحدت، يكپارچگي و اتحاد امت اسلامي» برابر توطئه‌هاي نظام سلطه و استكبار در حفظ رژيم جلاد و كودك‌كش صهيونيستي و ايجاد چتر امنيتي براي اشغالگران پليد دانسته و ضمن تاكيد بر نقش مهم و تاثيرگذار مراجع، علما و نهادهاي ديني جهان اسلام به‌ويژه «دانشگاه الازهر» و «علماي حجاز» در حمايت از مردم فلسطين و ناكام دانستن تلاش‌هاي گذشته آنان، انتظار مي‌رود با افشاي توطئه‌هاي جديد امريكا، رژيم صهيونيستي و حاميان منطقه‌اي و فرامنطقه‌اي‌شان، تلاش سران مرتجع برخي كشورهاي اسلامي و عربي براي سازش و عادي‌سازي روابط با اشغالگران قدس شريف را محكوم و به رسالت تاريخي و به تكليف شرعي خود در اين عرصه عمل كنند.
5ـ وحدت، هم‌گرايي و يكپارچگي گروه‌هاي فلسطيني در برابر رژيم غاصب صهيونيستي را از مهم‌ترين الزامات و مقدمات تحقق آرمان «آزادي قدس شريف» و اخراج اشغالگران از اين سرزمين مقدس دانسته و با حمايت همه‌جانبه از «خط مقاومت و انتفاضه»، يهودي‌سازي سرزمين‌هاي اشغالي و تلاش براي نابودي هويت ملي و تاريخي فلسطين و حذف معادله بازگشت كه براي بستن پرونده فلسطين طراحي شده است را به‌شدت محكوم كرده و از سازمان‌ها و نهادهاي بين‌المللي و منطقه‌اي مي‌خواهيم با اتخاذ مواضع قاطع و عملي، اين توطئه خطرناك را ناكام سازند.