مهر تایید بانک جهانی بر جایگاه ایران در بازار جهانی نفت با وجود خروج آمریکا از برجام ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان می‌ماند

بانک جهانی در تازه‌ترین گزارش خود، ایران را در رتبه چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت و گاز در جهان معرفی کرده و این درحالی است که برخی پالایشگاه‌های اروپایی بر خلاف ادعای مسئولان دولت‌های خود به دنبال جایگزینی نفت ایران با سایر کشورها هستند.
بانک جهانی در بخشی از گزارش جدید خود موسوم به دورنماهای اقتصاد جهان به معرفی بزرگترین تولیدکنندگان نفت و گاز در جهان پرداخته است که براساس آن ایران در بین قدرت‌های بزرگ تولیدکننده نفت و گاز جای گرفته است.
برآوردهای بانک جهانی نشان می‌دهد ایران 5 درصد تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده و به عنوان چهارمین تولیدکننده بزرگ این محصول در جهان شناخته شده است.
خبرگزاری رویترز روز دوشنبه به نقل از دو مقام آگاه گزارش داد که ایران نخستین محموله نفت تولید شده از میدان نفتی غرب کارون را به شرکت رپسول اسپانیا فروخته است. این اقدام نشانگر تمایل تهران به افزایش صادرات نفت خود به‌رغم تهدید قریب الوقوع ازسرگیری تحریم هاست.


این مقام‌های آگاه که نام و سمت آنها ذکر نشده است؛ افزودند: ایران نفت خام غرب کارون را به عنوان نفت پارس بازاریابی کرده و به فروش می‌رساند.
یکی از این منابع آگاه به رویترز گفت: رپسول با خرید مقدار 500 هزار بشکه نفت خام پارس به صورت تک محموله موافقت کرده است.
شرکت اسپانیایی رپسول که این محموله را به همراه نفت سنگین ایران بارگیری خواهد کرد، قصد دارد آن را در هفته جاری یا اوایل هفته آینده به مقصد انتقال دهد.
شرکت ملی نفت ایران قبلا نمونه‌های نفت سنگین استخراج و تولید شده از میدان‌های نفتی غرب کارون واقع در جنوب غرب ایران را در اختیار برخی مشتریان قرار داده است.
سخنگوی رپسول گفت که این شرکت در باره محموله‌های تکی، اظهارنظر نمی‌کند.
خبرگزاری وزارت نفت ایران (شانا) نیز روز یکشنبه گزارش داد: میزان صادرات این کشور در ماه گذشته (مه) به سطح 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسیده که از هنگام لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه تهران در سال 2016 تاکنون بیسابقه است. این کشور در ماه گذشته روزانه 2 میلیون و 400 هزار بشکه نفت خام و 300 هزار بشکه میعانات گاز طبیعی نیز صادر کرده است.
6 پالایشگاه بزرگ اروپا در آستانه قطع خرید نفت از ایران
ازسوی دیگر اما یک منبع آگاه با بیان اینکه 6 پالایشگاه بزرگ اروپایی خودشان را برای قطع خرید نفت از ایران آماده می‌کنند، گفت: شرکت فرانسوی توتال برای ادامه خرید نفت از ایران دنبال معافیت تحریمی نیست و خرید خود را متوقف خواهد کرد.
به گزارش رویترز، یک منبع آگاه اعلام کرد توتال بزرگترین پالایشگاه اروپایی تمایلی به درخواست معافیت تحریمی از آمریکا برای خرید نفت خام از ایران پس از 4 نوامبر ندارد، مفهوم آن این است که توتال خرید نفت از ایران پس از آن تاریخ را کاملا متوقف خواهد کرد.
این منبع آگاه اعلام کرد پالایشگاه‌های توتال فرانسه، اِنی و ساراس ایتالیا، رپسول و سپسای اسپانیا و هلنیک پترولیوم یونان خودشان را آماده می‌کنند تا خرید نفت از ایران را پس از اعمال تحریم‌ها لغو کنند. این شرکت‌ها بیشترین خرید اروپا را از ایران انجام می‌دهند که درحال حاضر یک پنجم صادرات نفت ایران را شامل می‌شود.
براساس آمارهای جمع‌آوری شده از رویترز و آمارهای یورواستات اتحادیه اروپا، میزان صادرات نفت ایران در ماه گذشته 2.5 میلیون بشکه در روز بود که بخش زیادی از آن به کشورهای آسیایی صادر شده است.
این منابع اعلام کردند که شرکت‌ها که اکثرشان قراردادهای طولانی‌مدت با شرکت ملی نفت ایران دارند، تا زمان اعمال تحریم‌ها نفت از ایران خریداری خواهند کرد.
منبع مطلع رویترز همچنبین می‌گویند پالایشگاه‌های اروپا به‌رغم تاکید سران سیاسی کشورهایشان بر لزوم حفط برجام، علاقه‌ای به ایستادگی در برابر تحریم‌های آمریکا ندارند و درحال کاهش تدریجی خرید نفت خود از ایران هستند.
ایران در ماه‌های اخیر توانسته بود روزانه 2.5 میلیون بشکه نفت بفروشد که البته اکثر نفت‌کش‌ها را به سمت دو خریدار بزرگ آسیایی یعنی هند و چین روانه می‌کرد. اخیراً یکی از مدیران ارشد وزارت نفت سفری به چین داشت و پس از آن اعلام شد که «چین تضمینی برای ادامه خرید نفت به طرف ایرانی نداده است.»
این منبع همچنین گفته که این شرکت‌ها با توجه به داشتن قراردادهای خرید بلندمدت با ایران، تا زمان شروع اعمال تحریم‌های ایران، کماکان به واردات نفت از ایران ادامه خواهند داد.
برخی پالایشگاه‌ها مانند کپسای اسپانیا، گفته‌اند که درحال بررسی گزینه درخواست اخذ معافیت موردی از آمریکا هستند اما برخی دیگر مانند شرکت «اِنی» ایتالیا، گفته‌اند که اصلاً به دنبال چنین معافیتی نخواهند رفت و به محض شروع اعمال تحریم‌ها، دست از نفت ایران خواهند شست.
معمولاً هر پالایشگاه برای فرآوری نوع خاصی از نفت که با توجه به میزان شوری و سنگینی آن طبقه‌بندی می‌شود، ساخته می‌شود. پالایشگاه‌هایی که از نفت خام ایران استفاده می‌کنند، می‌توانند نفت اورال روسیه و نفت عربستان سعودی را جایگزین آن کنند.
سوآپ نفتی ایران و عراق آغاز شد
ایران اما بیکار ننشسته است و برنامه سوآپ نفتی خود را با عراق آغاز کرده که می‌تواند برای توسعه منافع ایران در برابر تحریم‌های آمریکا نتیجه‌بخش باشد.
میدان نفتی کرکوک در شمال عراق قرار است که قرار است توسط کامیون‌ها به ایران منتقل شود و پس از استفاده در پالایشگاه به همان اندازه در بندر جنوب عراق به آنها تحویل داده شود.
پیش از این منابع اعلام کرده بودند که قرار است نفت کرکوک توسط کامیون‌ها به پالایشگاهی در کرمانشاه منتقل شود. مساله سوآپ نفتی ایران و عراق از چند ماه پیش مطرح است و زمانی که تحویل محموله‌های نفتی جدی شده بود اعلام شد که مساله ناامن بودن راه‌ها مانع از انجام عملیات سوآپ شده است، اما امروز رویترز از آغاز این سوآپ نفتی خبر می‌دهد.
بغداد برای نخستین بار موافقت کرده است که نفت منطقه کرکوک را به ایران تحویل دهد و این اقدام پس از کنترل دوباره نفتی منطقه توسط دولت مرکزی عراق انجام می‌شود.
رویترز می‌نویسد این اقدام احتمالاً باعث نارضایتی عربستان خواهد شد که به کمک هم‌پیمان اصلی‌اش یعنی آمریکا در تلاش است تا نفوذ خود را در منطقه خاورمیانه گسترش دهد.
سایر اخبار این روزنامه
مهر تایید بانک جهانی بر جایگاه ایران در بازار جهانی نفت با وجود خروج آمریکا از برجام ایران چهارمین تولیدکننده بزرگ نفت جهان می‌ماند دیروز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به مناسبت روز جهانی قدس انجام شد همبستگی ملت ایران با ملت فلسطین در راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس تظاهرات روز جهانی قدس در کشورهای جهان هشدار سازمان ملل به عربستان و امارات درباره حمله به بندر الحدیده یمن تهدید ماکرون علیه ترامپ: گروه 7 مى تواند بدون آمریکا گروه 6 شود رهبر معظم انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره): آمریکا در نقشه جدید نیز از ملت ایران شکست خواهد خورد ضرورت تقویت محور اصلی آرمانخواهی وزیر اطلاعات خبر داد: دستگیری چند تیم تروریستی در کشور ممنوعیت فروش اقلام غیرمطبوعاتی بویژه دخانیات در کیوسک ها وزیر خارجه آرژانتین: مسابقه با اسرائیل به خاطر شهر قدس لغو شد وزیر مسکن مصر مامور تشکیل کابینه جدید شد دیروز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به مناسبت روز جهانی قدس انجام شد همبستگی ملت ایران با ملت فلسطین در راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس دیروز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به مناسبت روز جهانی قدس انجام شد همبستگی ملت ایران با ملت فلسطین در راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس دیروز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به مناسبت روز جهانی قدس انجام شد همبستگی ملت ایران با ملت فلسطین در راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس دیروز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به مناسبت روز جهانی قدس انجام شد همبستگی ملت ایران با ملت فلسطین در راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس دیروز در آخرین جمعه ماه مبارک رمضان به مناسبت روز جهانی قدس انجام شد همبستگی ملت ایران با ملت فلسطین در راهپیمایی با شکوه روز جهانی قدس