راهپیمایی روز قدس اسراییل را مهار کرد

گروه سیاسی- برگزاری راهپیمایی روز قدس امسال بیش از سال‌های گذشته از اهمیت برخوردار بود‌. از یک سو تنش و درگیری‌های لفظی و فیزیکی در چند ماه اخیر میان ایران و اسراییل افزایش یافته و مقامات اسراییلی در کنار متحد همیشگی خود آمریکا مدام در حال تهدید کشورمان هستند و از سوی دیگر از زمان روی کارآمدن محمدبن سلمان در حکومت عربستان، این کشور به عنوان یکی از بزرگترین کشورهای عربی در جهان اسلام از مردم فلسطین حمایتی نکرده و حتی در کنار آمریکا به متحد اسراییل بدل شده است، بنابراین حضور مردم ایران در این راهپیمایی علاوه بر آنکه نشان‌دهنده حمایت آنها از مردم فلسطین است، به نوعی پاسخگویی به سخنان اخیر مقامات اسراییلی در قبال ایران به‌شمار می‌رود‌. از این رو، روز گذشته مقامات سیاسی کشورمان با حضور در مراسم راهپیمایی روز جهانی قدس مواضع خود را درباره رژیم صهیونیستی تکرار کردند‌.
اقدام آمریکا احساسات مسلمانان جهان را
جریحه دار کرد
اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور در حاشیه راهپیمایی روز قدس با اشاره به اینکه روز قدس امسال از حساسیت بیشتری برخوردار است، اظهار کرد: امام راحل این روز را برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین که ۷۰ سال کشورشان توسط رژیم اشغالگر قدس، اشغال شده و در زیر شدیدترین شکنجه‌ها و رفتارهای ضد انسانی هستند، نامگذاری کردند‌. وی با بیان اینکه خوشبختانه مردم فلسطین موفق شده‌اند فریاد مظلومیت خود را در سراسر جهان به صدا در بیاورند ادامه داد: امسال رییس‌جمهور آمریکا اقدام عجیبی انجام داد و سفارت این کشور را به قدس منتقل کرد که فکر می‌کنم این کار موجب شد احساسات مسلمانان جریحه‌دار شود و آنها با حساسیت بیشتری در این مراسم شرکت کنند‌. مردم ایران که همواره طرفدار مظلوم بودند در این مسیر پیشگام هستند و همین حضور مردم در روز قدس بیانگر این مساله است‌. معاون اول رییس‌جمهور همچنین درباره اقدام ایران برای مقابله با تحریم‌های آمریکا تصریح کرد: دولتمردان آمریکا وارد یک اشتباه تاریخی شده‌اند و برخلاف روال همیشه که پایبند مقررات بین‌المللی بوده‌اند، توافق بین‌المللی را به صورت یکطرفه نقض و تحریم‌های ظالمانه‌ای علیه ملت ایران وضع کردند اما باید بدانند مردم ایران ۴۰ سال تجربه تحریم‌های‌ آمریکا را دارند و برای هر شرایطی خود را آماده کرده‌اند‌.


طرح‌های سازش در مورد مساله فلسطین رنگ باخت
علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی پس از حضور در راهپیمایی روز جهانی قدس در سخنان پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن قدردانی از حضور مردم در راهپیمایی روز قدس آن را نشان‌دهنده غیرت اسلامی و ایرانی عنوان و خاطرنشان کرد: روز قدس با ابتکار حضرت امام‌(ره) تحقق یافت‌. امام از ابتدای مبارزه در سال ۴۲ بارها در زمینه‌ خطر اسراییل هشدار جدی به ملت‌ها داد و حتی در عصر عاشورا در سال ۴۲ یکی از محورهای مهم ایشان هشدار نسبت به خطر اسراییل بود‌. وی در ادامه با بیان اینکه شرایط منطقه در مبارزه با رژیم صهیونیستی فراز و فرودهای زیادی داشته است، گفت: اما مجموعا نیروی مقاومت قدرت گرفته، طرح‌های سازش رنگ باخته و جریان مقاومت به عنوان تنها راه‌حل فلسطین رخ نموده است که اینها دستاوردهای کمی نیست‌. لاریجانی افزود: حوادثی که در منطقه و صحنه بین‌المللی رخ داده شرایط متناقضی را برای اسراییل به وجود آورده است‌. آنها فکر می‌کنند با وجود داعش، جبهه‌النصره و گروه‌های مختلف انرژی مسلمانان از بین رفته و سایش پیدا کرده و مقاومتی جدی در برابر اسراییل نیست. به همین خاطر می‌گویند در بهترین شرایط هستند اما از سویی به خاطر قدرت یافتن مقاومت نگران هستند چرا که امنیت لرزان دارند‌. رییس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی به دنبال انحراف اذهان از مساله فلسطین به مسایل دیگر است، گفت: اقداماتی که در مساله هسته‌ای ایران شروع شد به همین جهت بود که ذهن‌ها از اسراییل غافل شود‌. وی با اشاره به طرح آمریکایی‌ها با عنوان «معامله بزرگ قرن» اظهار کرد: آنها می‌خواهند تعهداتی که در سازمان ملل برای رژیم صهیونیستی ایجاد شده بود که آوارگان حق بازگشت دارند، مجتمع‌های یهودی نباید در کرانه باختری ساخته شود و حقوق فلسطینی‌ها باید احقاق شود را از بین ببرند و جایگزین آن به فلسطینی‌ها پول بدهند که بازگشت به سرزمین‌شان را فراموش کنند‌. آنها تصور می‌کنند که مردم فلسطین ساده‌اندیش هستند در حالی که 70 سال است مبارزه می‌کنند و مساله‌شان پول نیست بلکه شرافت است و با پول نمی‌توان شرافت و غیرت و وابستگی به سرزمین را از بین برد‌. لاریجانی با بیان اینکه این طرح برای معاوضه عرق ملی فلسطینی‌ها با پول است، اظهار کرد:‌ این طرح زودتر از طرح‌های سازش زمین‌گیر خواهد شد‌. وی با اشاره به برنامه‌ریزی‌ها برای ایجاد تغییرات تدریجی در کشورهای منطقه جهت ایجاد نظم جدید و استقرار قدرت مسلط در منطقه، اظهار کرد: آنها به دلیل قدرت مقاومت و تاثیرگذاری ایران دچار مشکلاتی هستند و می‌خواهند مشکل را از روش‌های دیگر حل کنند‌. وی با بیان اینکه جریان تندرو در اسراییل بر سر کار است، گفت: رفتارهای تندروانه حاکمان اسراییل باعث شده آنها اختلافاتی درون خود پیدا کنند‌.
رژیم صهیونیستی کلاهش را گرفته تا باد نبرد
حجت‌الاسلام سیداحمد خاتمی، خطیب موقت نماز جمعه تهران در خطبه‌ نمازجمعه تهران گفت: رژیم صهیونیستی به وضعیتی افتاده است که کلاهش را گرفته تا باد نبرد‌. همانند گداهای سیاسی راه افتاده است و می‌گوید حداقل نگذارید در لندن مرگ بر اسراییل طنین‌آمیز شود‌. وی با اشاره به راهپیمایی روز قدس گفت: حرکت در این روز مصداق جهاد بود‌. جهاد فقط نظامی نیست بلکه هر تلاشی در راه خدا، جهاد است‌. وی خطاب به مسوولان آمریکایی اظهار داشت: تا زمانی که شما خوی استکباری دارید بر طنین مرگ بر آمریکا و مرگ بر اسراییل افزوده خواهد شد‌. این عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خطاب به مردم تصریح کرد: این حرکت مقدس شما مصداق خشم خدا بود‌. مردم با زبان روزه و در حالی که روز گذشته هم در شب احیا بودید، خشمگین نسبت به ظلمی هستید که امروز بر فلسطین می‌رود‌. خاتمی افزود: تولی و تبری جزو فروع دین است اما بزرگان معتقدند تولی و تبری جزو اصول دنیاست و در متن دین است‌. کسانی که خود را آماده و مهیا کردند و نه علیه ایران بلکه علیه اسلام موضع می‌گیرند، دشمن خدا هستند‌. شما در راهپیمایی خود نسبت به آنها تولی و تبری کردید‌. وی با بیان اینکه توطئه دشمن این بود که فلسطین و ظلمی که بر آنها می‌رود، فراموش شود یا آنکه عربی شناخته شود، ابراز داشت: امام با این نامگذاری جلوی این توطئه را گرفتند‌. این راهپیمایی و این شعار، رژیم صهیونیستی را مهار کرد‌. اگر این افراد قدرت داشتند، شعارشان از نیل تا فرات بود ولی این رژیم به وضعیتی افتاده است که کلاهش را گرفته تا باد نبرد‌. همانند گداهای سیاسی راه افتاده و می‌گوید حداقل نگذارید در لندن مرگ بر اسراییل طنین‌انداز شود‌.
حمایت از مقاومت، تنها راه آزادی قدس است
علی مطهری نماینده مردم تهران در مجلس در حاشیه مراسم راهپیمایی روز قدس ضمن تجلیل از حضور پرشور مردم در راهپیمایی درباره حمایت از مقاومت در حوزه سیاستگذاری ایران گفت: ایران از سال‌ها پیش سیاست حمایت از مقاومت را دنبال می‌کند چراکه هیچ راهی غیر از حمایت از مقاومت برای آزادی قدس وجود ندارد‌. وی افزود: طبیعی است که ایران همچنان به این راه خود ادامه خواهد داد‌. امروز افکار عمومی جهان به نفع فلسطین است و این موضوع با ۱۰ یا ۲۰ سال پیش تفاوت دارد‌. نایب رییس مجلس شورای اسلامی ضمن محکوم کردن جنایت‌های اسراییل، در مورد پیام ایران درباره این جنایت‌ها گفت: پیام ایران روشن است، مردم فلسطین شهید شوند ما به آزادی فلسطین نزدیک‌تر می‌شویم و ایران هم حمایت‌های خود را افزایش خواهد داد‌. ان‌شاءالله فلسطین هرچه زودتر آزاد خواهد شد‌. مقاومت مردم فلسطین و مردم غزه قابل تقدیر است‌. ان‌شاءالله این فداکاری‌ها که بسیار هم قابل تقدیر است هرچه زودتر به نتیجه برسد‌.
سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح نیز در حاشیه این مراسم گفت: شاهد آن هستیم که صفوف، فشرده‌تر و وحدت نمایان‌تر شده است که نشان می‌دهد بازی انتقال سفارت آمریکا به قدس نمی‌تواند آرمان مسلمانان را دچار خدشه کند‌.
سردار حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران در سخنرانی پایانی راهپیمایی روز قدس در حرم مطهر رضوی گفت: ما باید به اندازه‌ای قدرت بسازیم که دشمنان ما دیگر حرف از تهدید نزنند. وی با بیان اینکه امروز جهان اسلام در سوریه متحد شده است، عنوان کرد: یک ارتش بین‌الملل اسلامی در سوریه شکل گرفته است. صهیونیست‌ها صدای جوانان مسلمان را در نزدیکی جولان می‌شنوند و قدم‌هایی که منتظر دستور هستند تا آن زمانی که سنت الهی بر محو این رژیم ستمکار فرا رسد تیر خلاص را بر پیکره این رژیم کهنه و فرسوده فراهم کنند. هیچ‌گاه بقای رژیم صهیونیستی این‌گونه در معرض خطر نبوده است. وی خاطرنشان کرد: زمانی که صهیونیست‌ها پایگاه تیفور سوریه را بمباران کردند و تعدادی از جوانان این مرز و بوم را به شهادت رساندند، تصور می‌کردند که پاسخی دریافت نمی‌کنند و پشتیبانی آمریکا، انگلیس و فرانسه در آن عملیات موشک‌باران روسیه می‌تواند جبهه مقاومت را در ارعاب فرو ببرد. آنها اعلام کردند که اگر پاسخ دهید نظام بشار را ساقط و سوریه را ویران می‌کنیم. در جولان پاسخ داده شد مکانی که از سال 1967 گلوله‌ای به سمت آن شلیک نشده بود به آنها پیغام داده شد اگر پاسخ دهید قلب سرزمین تحت اشغال‌تان تل‌آویو را با خاک یکسان می‌کنیم. از آن روز متوقف شدند و دیگر هیچ غلطی نکردند.