بسیار سفر باید تا...

مسعود خوشابى - ساده‌ترین راهکارهاى اقتصادى در عین حال نابکارترین و چه بسا عاقبت نابخیرترین آن‌ها روا داشتن تضییق و تعذیب تدریجى بر هزینه‌هاى سالیانه زندگى خانوار است .
بها دادن به نهاد خانواده از دستآوردهاى تاریخى- جهانى بشریت است. نهاد خانواده در برخى از مکاتب جامعه‌شناسى حکم و تراز اعتبارى‌اى در حد نقش سلول در بدن انسان را دارد، جالب است که یادآورى شود، مقایسه جامعه با ساختار بدن انسان هر چند توسط فرانسیس بیکُن (‌١۵٢۶-١۵۶١) در مجامع علمى بى‌اعتبار شد ولى بعضا به منظور ساده کردن بیان تا حدودى قابل اعتناء است.
درقانون اساسى جمهوری اسلامی ایران، هر چند صرفا سه بار در اصل دهم آن، از «خانواده» به عنوان «واحد بنیادى جامعه» اسم برده شده است، ولى در همان اصل هم مضامین بر شمرده مورد تاکید و تصریح قرار گرفته‌اند، به طوری که به وضوح قید شده که: «همه قوانین و مقررات و برنامه‌ریزى‌ها باید در جهت آسان کردن تشکیل خانواده، پاسدارى از قداست آن و استوارى روابط خانوادگى باشد.»
با این مقدمه کوتاه ابرازات سعید لیلاز، اقتصاددان مطرح، مبنى بر این‌که ١١ میلیون سفر خارجى که سالانه صورت مى‌گیرد معادل ۵-۶ میلیارد دلار ارزبرى دولتى دارد که تنها ١١٠ هزار مورد آن ممکن است ضرورى باشد، لذا ایشان اظهار مى‌کنند که: «من به شدت طرفدار محدودیت مسافرت‌هاى خارجى هستم.» (ابتکار: 31/2/1397) جاى تعمق دارد.


البته طرفدارى شدید ایشان با محدودیت‌هاى سفرهاى خارجى شاید در شرایطى که همه چیز جاى خودش بود مى‌توانست مورد توجه هم باشد ولى در شرایط فعلى شوخى‌اى بیش نیست .
ایشان حتما به بودجه مصوب نگاهکى کرده‌اند، از ارقام نجومى اختلاس‌ها و قاچاق‌ها و بریز و بپاش‌هاى بیهوده‌اى که از شدت تکرار مسیر (رویه) را در پیش گرفته‌اند هم بى‌خبر نیستند، حالا چه شده از همه پیامبرها به سراغ جرجیس رفته‌اند؟
واقعا ایشان بر این باورند که هزینه سفر خارج از کشور هر خانوار یا فرد مسافر با همین شندرغاز ارز دولتى تامین مى‌شود؟
اجازه هست از اقتصاددان کهنه کارمان تقاضا کنیم حداقل تشخیص ضرورى بودن یا نبودن سفرهاى‌مان را به خودمان واگذار فرمایند؟
در مملکتى که یک شبه ارزش پولش به طرز چشمگیرى سقوط مى‌کند و کمر مردم زیر این بى‌ارزش شدن‌هاى چند پاپاسى دستمزدِ با تاخیر فاحش وصولى‌شان مى‌شکند و هیچ احدالناسى هم پاسخگو نیست، ایشان به دولت توصیه مى‌کنند دلار دولتى را که گویا ارث پدریش است صرفاً به مسافران خارج از کشورى بدهد که سفرشان ضرورى است و بنا به تشخیص شخص شخیص ایشان از هر یکصد سفر خارج از کشور فقط یکى از آن‌ها ضرورى است.
بالندگى وشکوفایى ذهنى هر خانواده در سفرها به خصوص سفرهاى خارج از کشور پربارتر وغنى‌تر مى‌شود و هر کشور پیشرفته‌اى از رونق آمارى سفرهاى مردمش به خارج از کشور به خود مى‌بالد، اما اقتصاددان کشورمان را ببین که به دولت توصیه مى‌کند با ترفندهایى آزادى سفر مردم را هم محدود کند .
بعید نیست در آینده‌اى نزدیک در تعمیم همین استدلال به منظور صرفه جویى ارزى پیشنهاد شود، چون سفرهاى بین شهرى نیز با یارانه سوخت تحقق مى‌پذیرد و کلا حفظ و نگهدارى و توسعه سامانه حمل و نقل درون کشور ارز بر است و تفریح از ضروریات زندگى خانوار نیست، دولت فقط باید به سفرهاى ضرورى با نرخ دولتى اجازه فروش بلیط سفرهاى داخلى را بدهد !
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره): «ابتکار» از تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری و حواشی لیست 20 نفره وکلای انتخابی برای جرایم امنیتی گزارش می‌دهد «ابتکار » از جدال همیشگی مراقبان با دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات گزارش می دهد محمدعلی وکیلی اختلال مدیریتی و اختلاس پاشنه آشیل وضع کنونی «ابتکار » از تناقض های عملی سیاست و اخلاق گزارش می دهد گم شدن اخلاق در پس کوچه سیاست نخستین فرصت اروپا برای انتقام‌جویی از ترامپ در اجلاس گروه هفت مهیا می شود؟ هفت منهای یک «ابتکار» وضعیت بزرگترین شریک تجاری خودروسازی از ایران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکایی را بررسی می‌کند «ابتکار» فرمان رئیس دولت وحدت ملی افغانستان برای آتش‌بس یکجانبه با طالبان را بررسی می‌کند «ابتکار» حاشیه‌های «ماه عسل» را بررسی می‌کند معجونی از قصه، اشک و سودآوری با رنگ زرد راهپیمایی روز جهانی قدس برگزار شد سنگ، شعار، موشک بسیار سفر باید تا... رئیس جمهوری پیش از ترک تهران: شیوه‌ای که آمریکا در پیش گرفته شیوه خطرناکی است