«ابتکار» وضعیت بزرگترین شریک تجاری خودروسازی از ایران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکایی را بررسی می‌کند

تخت گاز پژو برای خروج دوباره از ایران
سمیرا ابراهیمی
دوباره از ایران رفت. با همان سرعتی که آمده بود. با همان عجله‌ای که پس از برجام به ایران آمد و قرارداد امضا کرد و قول سرمایه گذاری داد. حال گزارشی از سوی این گروه در رویترز منتشر شده است که حاکی از رفتن از ایران و قطع همکاری با ایران خودرو و سایپا به دلیل تحریم‌های جدید آمریکاست.
در بیانیه PSA که مالکیت برندهای پژو، سیتروئن و DS را در اختیار دارد آمده است:« این گروه تعلیق فعالیت‌های مشترک خود را با ایران آغاز خواهد کرد. هدف از این کار همراهی با تحریم‌های وضع شده از جانب آمریکا در 6 آگوست 2018 است.»


گروه PSA هنوز توضیحات بیشتری در این زمینه اعلام نکرده است. خروج PSA از بازار ایران در حالی است که این مجموعه پیش از این اعلام کرده بود با حمایت دولت فرانسه فعالیت‌های خود در ایران را ادامه خواهد داد.
پژو هم‌اکنون از طریق ایکاپ با ایران خودرو شریک است و سیتروئن نیز در مشارکت با سایپا، سایپا سیتروئن را برای تولید خودرو تاسیس کرده است. البته گروه PSA اعلام کرده با حمایت دولت فرانسه در حال رایزنی با مقام‌های آمریکایی برای کسب معافیت از تحریم‌ها است.
البته باید این موضوع را مدنظر قرار داد که بازی ایران خودرو، سایپا و پژوسیتروئن، تنها به نفع ایران نبود، بلکه با توجه به بازار 80 میلیونی ایران که به دلیل عوارض بالای گمرکی، بسیاری از افراد را به خرید خودروی داخلی ترغیب می کند، سود بالایی هم برای این خودروساز فرانسوی به همراه می‏آورد. گرایش رو به نزول سهم پژو در روزهای اخیر را نیز می‌توانیم ناشی از این موضوع قلمداد کنیم.
رفت و برگشت پژو به ایران و غرامت‌های پرداختی
شرکت پژو که به لحاظ کمی، در گروه 3 گانه بزرگترین خودروسازان اروپا قراردارد، دفعه قبلی که تحریم‌های آمریکا علیه ایران اوج گرفته بود، ایران را ترک کرد و غرامتی که طبق قرار داد باید به دلیل خروج از قرار داد شراکت در تولید به ایران خودرو می‌داد را پرداخت نکرد. پس از آن که مجددا ایران و 5+1 به تفاهم رسیدند و برجام به نتیجه رسید، دوباره پژو که این بار با سیتروئن و چند شرکت خودروسازی مطرح دیگر ادغام شده بود، به ایران آمد و با ایران خودرو و سایپا، قراردادهای جوینت ونچری بست. طی این قرارداد ها، قرار شد که غرامت خروج قبلی را نیز بپردازد. طی تفاهماتی که ایران خودرو و پژو داشتند، قرارها مبنی بر این شده بود که ایران خودرو 25 میلیون یورو قطعات محصولات جاری را از پژو به صورت مجانی دریافت کند، 11 میلیون یورو تجهیزات خط تولید 207 به صورت مجانی به ایران خودرو داده شود و 11 میلیون یورو از طلب های پژو از ایران خودرو هم داده نشد، این رویه باعث شد که حدود 47 میلیون یورو در سود و زیان ایران خودرو در سال 94 اثر مستقیم داشته باشد. همچنین پرداخت 69 میلیون یورو رویالتی ایران خودرو به پژو منتفی شد که بابت خودروهای تولیدی قبل و بعد از تحریم‌ها و از امضای قرارداد جدید باید به پژو داده می‌شد.
همچنین تخفیف 20 میلیون یورویی بابت خرید قطعات و مجموعه‌های قوای محرکه به خصوص گیربکس از پژو ازدیگر بخش های این خسارت ها بود که پژو متعهد شد به ارزش چهار میلیون یورو در مدت یک سال کارشناسان خود را در ایران خودرو مستقر کند تا بر ارتقای کیفیت محصولات جاری کار کنند. نزدیک به یک میلیون و 600 هزار یورو نیز کارکنان ایران خودرو در فرانسه آموزش های لازم را دیدند. یک میلیون یورو هم برای بهبود سیستم‌های خودرویی از طرف پ‍ژو هزینه شد.
همچنین مذاکرات آن زمان بین این دو شرکت خودروسازی ایرانی و فرانسوی منتج به این نتیجه بود که برای تولید محصولات جاری پژو از روز امضای قرارداد جدید هر دستگاه فقط 10 یورو رویالتی پرداخت شود که با توجه به تیراژ تولید آتیه کل درآمد پژو بر مبنای قرارداد قبلی از این بخش 145 میلیون یورو بود که ایران خودرو به پژو پرداخت نمی‌کند.
به توان داخلی برای تولید خودرو اتکا کنیم
آمدن دوباره پژو به ایران، باعث شد که ایران خودرو و سایپا که به زیان دهی رسیده بودند و سهامداران آنها، سهامداران شکست خورده بازار بودند، دوباره از جا بلند شدند و با توجه به برنامه سودسازی این دو خودروساز بزرگ داخلی، افزایش قیمت سهام نمادهای ایران خودرو و سایپا در تابلوی بورس ایجاد شد.
در زمان ورود این خودروساز فرانسوی پس از برجام به ایران، چندین کارشناس و فعال صنعت خودرو هشدار داده بودند که ممکن است دوباره پژو با سخت شدن شرایط از ایران برود، حال که دوباره پژو قول و قرارهای خود با ایرانی‌ها را زیر پا گذاشته است، این نظر به حقیقت پیوست. عزیز اکبریان، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خانه ملت با اشاره به خروج شرکت خودروسازی پژو از ایران به دنبال اعمال تحریم آمریکا گفت: از ابتدا روشن بود که چنین اتفاقی رخ می دهد چرا که این شرکت‌ها از آمریکا تبعیت می‌کنند. رئیس کمیسیون صنایع ومعادن مجلس ادامه داد: شرکت خودروسازی پژوی فرانسه همواره در روزهای سخت ایران را ترک کرده و در واقع دوست روز خوب ایران بوده است به همین جهت نباید از این خروج تعجب کرد.
نماینده مردم کرج در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه اکثر شرکت های خودروساز نیز از ایران خارج می‌شوند، بیان داشت: اکثر شرکت‌های خودروساز آلمان، فرانسه و کره به دلیل تبعیت از آمریکا همکاری خود را با ایران قطع خواهند کرد، این پیش‌بینی در قبال شرکت‌های خودروساز چینی نیز وجود دارد.
وی ادامه داد: ما باید تلاش کنیم در بحث خودروسازی برنامه خود را داشته باشیم و وابستگی خود را به حداقل برسانیم تا از خروج این شرکت‌ها تولید آسیب نبیند.
اکبریان در ادامه با تاکید بر افزایش کیمیت و کیفیت تولید خودروی داخلی گفت: در هیچ کجای دنیا ساخت خودرو 100 درصد داخلی نیست، بنز آلمان نمی‌تواند مدعی باشد تمام قطعات خود را در داخل کشور می‌سازد، این حرف به این معنا است که درصدی وابستگی وجوددارد اما باید میزان آن را کاهش داد.
این نماینده مجلس با بیان اینکه ایران در بخشی از تولید خودرو توانایی داخلی دارد، بیان داشت: باید به سمتی حرکت کنیم که درصد بالایی از تولید خودروها براساس توان داخل باشد تا با خروج شرکت های خودروساز آسیبی به تولید وارد نشود.
با خروج خارجی‌ها دست خودروسازان در حنا نمی‌ماند
همچنین یک عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: با تعلیق فعالیت‌ پژو سیتروئن در ایران و حتی در صورت خروج دیگر خودروسازان خارجی، خودروسازان داخلی بر توسعه خودروهای داخلی و پلت‌فرم‌های در دست طراحی متمرکز خواهند شد بنابراین اصطلاحا دست این شرکت‌ها در حنا نمی‌ماند.
شهرام آزادی در ادامه اظهار کرد: تعامل با خودروسازان خارجی هدف نیست بلکه وسیله‌ای برای رسیدن به هدف تولید خودروهای به‌روز و با کیفیت داخلی است بنابراین اگرچه تعلیق فعالیت‌های پژو سیتروئن بر صنعت خودرو بی‌تاثیر نخواهد بود اما مشکل اساسی نیز محسوب نمی‌شود. وی با بیان اینکه خودروسازان در تعامل با خودروسازان خارجی باید به دنبال انتقال تکنولوژی برای دستیابی به دانش تولید خودروهای به‌روز و با کیفیت باشند، خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر این هدف تا حد زیادی محقق شده و حتی در صورت خروج خودروسازان خارجی نیز صنعت خودرو به راه خود ادامه خواهد داد.
عضو هیات علمی دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی ادامه داد: خروج احتمالی خودروسازان خارجی از ایران مزایایی نیز خواهد داشت که از جمله آن تمرکز بیشتر خودروسازان داخلی بر روی تولید و توسعه پلت‌فرم‌های داخلی است.
وی افزود: دو خودروساز بزرگ داخلی در چند سال اخیر کار طراحی و تولید پلت‌فرم‌ را آغاز کرده‌اند و پس از این می‌توانند با تمرکز بیشتر در این حوزه زودتر به خودکفایی از خودروسازان خارجی دست یافته و خودروهایی با کیفیت مناسب و با برند داخلی عرضه کنند.
آزادی با بیان اینکه هم‌اکنون همکاری و تولید مشترک با خودروسازان خارجی حدود ۲۰ درصد فعالیت خودروسازان داخلی را به خود اختصاص می‌دهد، تصریح کرد: خودروسازان به راحتی می‌توانند این سهم ۲۰ درصدی را با خودروهای داخلی جایگزین کنند.
سایر اخبار این روزنامه
رهبر انقلاب اسلامی در اجتماع عظیم مردم در مراسم سالگرد عروج ملکوتی امام خمینی(ره): «ابتکار» از تبصره ماده 48 آیین دادرسی کیفری و حواشی لیست 20 نفره وکلای انتخابی برای جرایم امنیتی گزارش می‌دهد «ابتکار » از جدال همیشگی مراقبان با دانش آموزان و دانشجویان در ایام امتحانات گزارش می دهد محمدعلی وکیلی اختلال مدیریتی و اختلاس پاشنه آشیل وضع کنونی «ابتکار » از تناقض های عملی سیاست و اخلاق گزارش می دهد گم شدن اخلاق در پس کوچه سیاست نخستین فرصت اروپا برای انتقام‌جویی از ترامپ در اجلاس گروه هفت مهیا می شود؟ هفت منهای یک «ابتکار» وضعیت بزرگترین شریک تجاری خودروسازی از ایران بعد از اعمال تحریم‌های آمریکایی را بررسی می‌کند «ابتکار» فرمان رئیس دولت وحدت ملی افغانستان برای آتش‌بس یکجانبه با طالبان را بررسی می‌کند «ابتکار» حاشیه‌های «ماه عسل» را بررسی می‌کند معجونی از قصه، اشک و سودآوری با رنگ زرد راهپیمایی روز جهانی قدس برگزار شد سنگ، شعار، موشک بسیار سفر باید تا... رئیس جمهوری پیش از ترک تهران: شیوه‌ای که آمریکا در پیش گرفته شیوه خطرناکی است