صدای پای جنگ سرد در اردوگاه غرب




شقایق امیری


روزنامه نگار
سران گروه 7 شب گذشته تنها 7 روز پس از به راه افتادن جنگ تعرفه بین امریکا و متحدان همیشگی‌اش در حالی در کانادا گرد هم آمدند که جنگ لفظی بین شش کشور از یک سو و امریکا از سوی دیگر فضای آن را بشدت ملتهب کرده بود طوری که اروپایی ها به طور تلویحی از تبدیل گروه 7 به گروه 6 و صدور بیانیه ای مجزا از امریکا خبر دادند..  به گزارش «ایران» به نقل از سایت شبکه خبری «بی‌بی‌سی»، رهبری شش کشوری که همواره به طور سنتی متحد امریکا محسوب می‌شدند یعنی انگلیس، فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن و کانادا را، نه مثل همیشه آلمان که فرانسه در دست داشت. امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه پیشاپیش پس از نشستی مشترک با جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا در توئیتر خود با اشاره به اینکه شاید برای ترامپ انزوای کشورش اهمیتی نداشته باشد و بخواهد تنها بماند، اما شش کشور دیگر می‌توانند بدون او هم بیانیه خود را صادر کنند، اعلام کرد: «ما شش کشور دیگر، با پیشینه تاریخی که پشت سر خود داریم، نماینده ارزش‌های خود و بازارهای اقتصادی خود  و یک نیروی مهم در عرصه جهانی هستیم.» جاستین ترودو، نخست‌وزیر کانادا نیز ساکت نماند. او که وظیفه میزبانی نشست گروه 7 را هم بر عهده دارد، ضمن اشاره به اینکه ترامپ دوست دارد رئیس‌جمهوری قلمداد شود که غیر قابل پیش‌بینی است، تأکید کرد: فشارهای داخلی در امریکا بسیار زیاد است و اقدامات ترامپ نیز در این جهت است. اما ممکن است این اقدامات به تهدیدی برای امنیت ملی امریکا تبدیل شوند.
البته دونالد ترامپ نیز ساکت ننشست و در اکانت مشهور توئیتر خود، پاسخ مکرون و ترودو را در قالب سه توئیت داد و ضمن یادآوری اینکه نه او و نه نخست‌وزیر کانادا از قوانین کشور خود که روی کالاهای امریکایی وضع کرده‌اند خبر ندارند و نمی‌دانند با قوانین وضع شده کشور خود به کشاورزان و صنعتگران امریکایی ضربه می‌زنند، به آنان اطلاع داد که «مشتاق دیدارشان در روز جمعه» است. البته اشتیاق او یک روزه است و اعلام کرده است، تنها در نخستین روز نشست که به وقت ایران شب گذشته بود، شرکت می‌کند و در نشست روز دوم که باید بیانیه گروه 7 صادر شود، حضور نخواهد داشت. او بهانه حضور نداشتن در نشست روز دوم یعنی امشب را آماده شدن برای دیدار با کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی که قرار است تا سه روز دیگر در سنگاپور انجام شود، اعلام کرد. اما شاید دلیل واقعی آن همان چیزی باشد که مکرون به آن اشاره کرده و از انزوای امریکا سخن گفته بود.
مکرون تأکید کرده بود، اقتصاد شش کشور دیگر اگر با هم اتحاد داشته باشند از اقتصاد امریکا بزرگتر است. این سخنان که حاکی از آن است که این شش کشور دیگر تمایلی به تسلیم محض بودن مقابل امریکا ندارند، اوج خشم این کشورها را از تعرفه‌های وضع شده توسط دونالد ترامپ نشان می‌دهد. دونالد ترامپ 8روز پیش تعرفه‌های جدیدی بر واردات فلزات از اروپا و کانادا و مکزیک وضع کرد که بین 10 تا 25 درصد در نوسان است و به این ترتیب ضربه اقتصادی مهلکی به این کشورها وارد کرد. در طول یک هفته اخیر نیز اروپا که این خشم را به انحای مختلف  و در سیاست‌های اتخاذ شده خود نشان داده، نمی‌خواهد مو به مو سیاست‌های امریکا را پیاده کند. البته آنها پیشتر نیز بر سر مساله برجام با امریکا وارد چالش شده بودند و در واقع جنگ تعرفه ها دومین رویارویی بزرگ آنان با ترامپ است. هرچند که به طور خاص فرانسه از خروج امریکا از توافق پاریس نیز خشمگین است. به هر صورت آنچه مهم است این است که نشست گروه هفت با هدف بررسی مشکلات و بحران‌های اقتصادی جهان از سوی این گروه که به تنهایی نیمی از اقتصاد جهان را در دست دارند، برگزار می‌شود. اما اکنون با اختلافات بروز کرده بین امریکا و شش کشور دیگر که با بیانیه جداگانه‌ای که قرار است امشب سوا از امریکا صادر کنند، کاملاً خود را از واشنگتن دور کرده‌اند، بعید به نظر می‌رسد این نشست بتواند تصمیم‌های اقتصادی، سیاسی و نظامی خاصی بگیرد. در واقع تنها خروجی نشست امسال این گروه که سال 2014 با اخراج روسیه آب رفت و از گروه 8 به گروه 7 تبدیل شد، این است که شاید باید بزودی آماده تحلیل رفتن بیشتراین گروه باشیم و پیشاپیش تولد گروه 6 را به تماشا بنشینیم.