آمريکا مانع احترام به برجام نشود


رئيس‌جمهور فرانسه با اشاره به مخالفت ترامپ با برجام به دليل اينکه اين توافق از سوي اوباما امضا شده است، گفت: ترامپ نبايد مانع احترام ديگر اعضا به توافق هسته‌اي شود.
به گزارش خبرگزاري‌ها امانوئل مکرون رئيس‌جمهور فرانسه در نشست خبري مشترک با جاستين ترودو، همتاي کانادايي خود در رابطه با برجام گفت: پيام کشورهاي عضو گروه جي هفت به ترامپ بايد اين گونه باشد که ترامپ از توافقي که از سوي رئيس جمهور پيش از خود به امضا رسيده خرسند نيست، شايد تنها به اين دليل که اين توافق توسط رئيس جمهور پيشين آمريکا امضا شده است.
وي خطاب به ترامپ افزود: اما مانع احترام ديگر طرفها به اين توافق نشويد و تلاش زيادي صرف خروج از اين توافق انجام ندهيد چرا که امروز برجام بهترين محافظي است که در اختيار داريم.
مکرون با تاکيد بر اينکه خروج از برجام مي‌تواند اعتبار مذاکرات آتي واشنگتن با پيونگ يانگ را تحت تاثير قرار دهد گفت: خروج از توافق هسته‌اي ايران مي‌تواند بر مذاکرات براي خلع تسليحات هسته‌اي شبه جزيره کره تاثير منفي بگذارد. اگر توافقي که تنها سه سال پيش با ايران به امضا رسيد لغو شود مذاکرات کره چه اعتباري خواهد داشت.ديگران را از حفظ آن (برجام) منع نکنيد و ايران را وادار به خروج از آن نکنيد. اين بهترين گزينه‌اي است که امروز در اختيار داريم.
وي ادامه داد: ما مي‌خواهيم که جامعه بين الملل در مورد برنامه هسته‌اي ايران قابل اعتماد باشد زيرا که مي‌خواهيم دونالد ترامپ رئيس جمهوري آمريکا در مذاکراتش با کره شمالي هم قوي و موفق باشد.
مکرون اظهار داشت که وي و همتايانش در نشست سران جي 7 تلاش خواهند کرد تا در زمينه تعرفه‌ها ترامپ را به مسير متعارف بازگردانند.
رئيس جمهوري فرانسه گفت: من، ترودو و ساير شرکا تلاش خواهيم کرد تا وي را متقاعد کنيم که مسير عادي تري را در مسائل تجاري پيدا کند. نبايد ميان دوستان جنگي تجاري رخ دهد.
مکرون با بيان اينکه آمريکا «متحد تاريخي ماست و به آنها نياز داريم» اظهار داشت که اعضاي جي 7 نبايد از خروج واشنگتن از اين گروه نگران باشند.
وي افزود: شايد ترامپ اهميتي ندهد که منزوي شود اما ما حتي به عنوان گروه جي 6 نيز يک نيروي واقعي خواهيم ماند. اگر آمريکا تصميم بگيرد که از نقش جهاني اش کنار بکشد اين براي اقتصاد و وجهه آن کشور بد است. ترامپ اين را مي‌داند.
مکرون از ساير اعضاي جي 7 خواست که در مقابل سياست‌هاي تجاري و «هژموني» آمريکا بايستند.
وي از ساير رهبران گروه هفت خواست که بيانيه پاياني اين نشست را صرفا به خاطر آنکه رئيس جمهوري آمريکا آن را امضا کند، تعديل نکنند.
مکرون ادامه داد: شش کشور ديگر گروه هفت بازاري دارند که بزرگتر از بازار آمريکاست. من به همکاري و چندجانبه گرايي باور دارم زيرا با تمام توانم در مقابل هژموني مي‌ايستم. هژموني پايان حاکميت قانون است.
او افزود: مشاغل آمريکايي‌ها به دليل اقدامات دولت فعلي آمريکا در حال از دست رفتن است.
وي هشدار داد، کارگران آمريکايي اولين کساني هستند که از جنگ تجاري اروپا و آمريکا زيان مي‌بينند.
او درباره تاثير ترامپ بر تقابل ميان آمريکا و متحدانش گفت: هيچ رهبري، ابدي نيست. کشورهاي ما و تعهداتي داده ايم، والاتر از ماست.
ترودو هم اظهار داشت که سران جي 7 در نشست دو روز اعضاي اين گروه در ايالت کبک کانادا «صميمانه و مودبانه» ناخرسندي خود را از اقدام ترامپ ابراز خواهند کرد.