جبران بي قيد و شرط خسارات ايران


وزير امور خارجه کشورمان گفت: اگر قرار باشد برجام ادامه يابد، اعضاي باقي مانده در برجام و ساير شرکاي تجاري بايد اطمينان دهند خسارت ايران (ناشي از خروج امريکا از برجام) بي قيد و شرط از طريق اقدامات ملي، منطقه‌اي و جهاني جبران مي‌شود.
محمد جواد ظريف در نامه‌اي خطاب به همتايان خارجي خود نوشت: بعد از خروج يک‌جانبه و بي‌دليل ايالات متحده از برجام، وزير خارجه آمريکا، خودخواهانه از ايران و بقيه دنيا درخواست کرد که تسليم اراده ايالات متحده در از بين بردن برجام، شوند.
ظريف يادآور شد: وزير خارجه پمپئو با تکرار اتهامات بي‌پايه و برشمردن تقاضاهاي مضحک و تاريخ گذشته، تهديد کرد در صورتي که ايران تسليم تمايلات دولت ايالات متحده نشود، هدفِ «قوي‌ترين تحريم‌هاي تاريخ» قرار خواهد گرفت و با «فشار مالي بي‌سابقه» روبرو خواهد شد. 
وزير امور خارجه تاکيد کرد: وزير خارجه آمريکا تلاش مي‌کند از قانون شکني و سرکشي دولت خود منفعت هم ببرد و به طور علني دنيا را تهديد مي‌کند که هر کشوري معامله با ايران را متوقف نکند، مجازات خواهد شد.
وي ادامه داد: امروزه مجموع تسليحات ما، از جمله موشک‌هاي دفاعي و نيز کل هزينه دفاعي ما، تنها کسري از بودجه نظامي‌متحدان آمريکا در منطقه است؛ همان متحداني که در خريد پيچيده‌ترين تسليحات - از جمله موشک‌هايي با بُردي به مراتب بيشتر از ايران - به ارزش صدها ميليارد دلار با هم رقابت مي‌کنند و در حالي که رييس جمهور ترامپ از توانايي‌هاي دفاعي ايران شکايت مي‌کند، علناً اصرار مي‌کند که متحدان آمريکا در منطقه بايد حتي مقدار بيشتري «تجهيزات نظامي‌زيبا» خريداري کنند و به ايجاد «صدها هزار شغل براي آمريکايي‌ها (از اين مسير)» مباهات مي‌کند.
وزير امور خارجه در اين نامه توضيح داد: سه کشور اتحاديه اروپا به همراه آمريکا، چين و روسيه، به عنوان يکي از طرفين اين توافق به صورت منفرد و جمعي، خود را متعهد به اجراي تعهدات درج شده در برجام نموده‌اند. اين تعهدات شامل برداشتن تحريم‌ها و رفع اقدامات محدود کننده‌اي است که در پيوست 2 اين سند آمده است. بخشي از مهم‌ترين بهره‌هاي اقتصادي ايران از برجام حاصل برداشتن تحريم‌هاي ايالات متحده آمريکا است.
وي افزود: جمهوري اسلامي‌ايران به عنوان طرف ديگر اين معامله به طور کامل به تعهدات خود، همانطور که توسط آژانس بين‌المللي انرژي اتمي‌نيز تاييد گرديد، عمل کرده است. 
ظريف تصريح کرد: اگر قرار باشد برجام ادامه يابد، اعضاي باقي مانده در برجام و ساير شرکاي تجاري بايد اطمينان دهند خسارت ايران (ناشي از خروج امريکا از برجام) بي قيد و شرط از طريق اقدامات ملي، منطقه‌اي و جهاني جبران مي‌شود.
وي اضافه کرد: در راستاي تعهد ايران به قانون و تعهد به حل‌وفصل مسالمت‌آميز مناقشات بين‌المللي، جمهوري اسلامي‌ايران تصميم گرفت با حسن‌نيت از سازوکارهاي برجام براي يافتن راه حل مناسب و تعيين امکان و چگونگي تضمينِ بهره‌برداري کامل مردم ايران از برجام از سوي طرف‌هاي باقي مانده در اين توافق و ساير شرکاي اقتصادي استفاده کند. چنانچه پس از بکار بستن راهکارهاي موجود، حقوق و بهره مردم ما جبران نشود، اين حق ايران است - که البته در برجام و قطعنامه 2231 سازمان ملل متحد نيز مورد شناسايي قرار گرفته است - تا اقدامات متناسب را در پاسخ به اقدامات غيرقانوني مستمر و متعدد آمريکا، به ويژه خروج اين کشور از توافق و اعمال مجدد تمامي‌تحريم‌هاي يکجانبه عليه ايران، انجام دهد. ظريف در اين نامه خطاب همتايان خود اظهار داشت: آنچه امروز با خطر مواجه است، دفاع از چندجانبه گرايي و ترويج آن است. شبح يکجانبه‌گرايي افراطي دوباره بر فراز دنيا مي‌گردد و ما همه بايد به پا خيزيم و با آن مقابله کنيم. اين اعتقاد قاطع ماست که همه و تک تک اعضاي جامعه جهاني وظيفه دارند در مقابل بي‌قانوني، راهکار‌هاي قلدرمآبانه و ضديت با حکومت قانون در روابط بين‌الملل بايستند؛ به ويژه با خودداري از تنفيذ و تأثيرپذيري از اقدامات غيرمسئولانه و نيز به پاسخگويي کشيدن دولت‌هاي قانون‌شکن براي پيامدهاي اعمالشان. وي افزود: من مي‌خواهم تاکيد کنم که نبايد به ايالات متحده اجازه داد که از خروج غيرقانوني خود از برجام سود ببرد. آمريکا همچنين نمي‌تواند ديگر کشورها را تهديد کند يا وادار به نقض قطعنامه شوراي امنيت نمايد.