دعوت روحاني به اعتراض جهاني عليه آمريکا


رئيس‌جمهور تاکيد کرد شيوه آمريکا در روابط بين‌الملل شيوه‌اي بسيار خطرناکي است.به گزارش ايسنا، حجت الاسلام حسن روحاني پيش از ترک تهران براي سفر به چين جهت حضور در اجلاس سران سازمان همکاري شانگهاي در فرودگاه مهرآباد در جمع خبرنگاران تاکيد کرد: يکي از موضوعاتي که در اين اجلاس با سران کشورها درباره آن صحبت خواهيم کرد موضوع يک جانبه نگري آمريکاست. آمريکايي‌ها از گذشته فکر مي‌کردند رهبر دنيا هستند و الان هم فکر مي‌کنند براي همه دنيا تصميم بگيرند.
وي ادامه داد: اينکه آمريکا از يک معاهده بين‌المللي يک جانبه و بدون حتي هيچ دليل خاصي خارج مي‌شود توهين به کشورهاي جهان و نقض قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل است که البته اکثر قريب به اتفاق کشورهاي جهان آمريکا را به خاطر اين کار محکوم کردند. همه دنيا بايد احساس کنند که شيوه‌اي که آمريکا در پيش گرفته شيوه خطرناکي است در روابط بين‌الملل و تضعيف معاهدات بين‌المللي است و کشورها نبايد در برابر اين کار خلاف قانون ساکت باشند.
روحاني با بيان اينکه دو عضو 5 +1 سابق يعني روسيه و چين در اجلاس شانگهاي حضور دارند افزود: در اين کشورها با سران اين کشورها راجع به اين موضوعات بحث مي‌کنيم. ايران همواره معتقد بوده و هست که مسائل و پيچيدگي‌هاي منطقه بايد به صورت سياسي حل شود. ما امروز در منطقه تجاوز برخي کشورها، ناامني در برخي کشورهاي ديگر، ادعاي تجزيه طلبي و دخالت قدرت‌هاي بزرگ را داريم و معتقديم راه حل اين موضوعات سياسي و از طريق برگزاري اجلاس‌هاي منطقه‌اي است. ما اعتقاد داريم داشتن منطقه قوي تر و امن تر با توسعه ديپلماسي امکان پذير خواهد بود.
رئيس‌جمهور در ادامه خاطر نشان کرد: در اين اجلاس ملاقات‌هاي دوجانبه‌اي با روساي جمهور چين و روسيه خواهيم داشت و همچنين با سران کشورهاي هند و پاکستان و ديگر کشورهايي که حضور دارند ديدارهايي خواهيم داشت. اميدوارم اين ديدارها و اين سفر براي امنيت منطقه و روابط ايران با کشورهاي شرکت کننده در آن مفيد باشد.
وي اضافه کرد: اين سفر به دعوت رئيس‌جمهور چين براي شرکت در هجدهمين اجلاس سران کشورهاي عضو سازمان همکاري‌هاي شانگهاي برگزار مي‌شود. اساس اين سازمان براي هماهنگي و همکاري در برقراري امنيت منطقه است. ما امروز در دنيا شاهد معضل تروريسم، و افراطي گري هستيم يعني مسائلي که ثبات و امنيت جهان مخصوصا آسياي مرکزي و غرب آسيا را تهديد مي‌کند.
رئيس دولت دوازدهم همچنين بيان کرد: در اين اجلاس راجع اين موضوعات بحث مي‌شود. ايران تجربيات ذي قيميتي در مبارزه با افراطي گري و تروريسم در داخل ايران و منطقه دارد. جمهوري اسلامي‌ايران همواره قرباني تروريسم و البته در مقابل آن پيروز بوده است. همفکري‌ها و رايزني‌ها در اين اجلاس بين کشورهاي منطقه در اين زمينه‌ها خواهد بود.
وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود با اشاره به روز قدس يادآور شد: امروز روز مهم قدس است که در واقع يادگاري از امام راحل و عزيزمان است که باقي مانده. حضور، راهپيمايي و شعارهاي مردم در اين روز به معناي نزديک بودن مردم ما و همه ملت‌هاي اسلامي‌با مردم فلسطين است و نشان مي‌دهد آزادي قدس در کل سرزمين فلسطين آرمان و آرزوي همه است. روحاني در ادامه تصريح کرد: اسرائيل هيچ وقت نمي‌تواند احساس کند که در جاي امني قرار گرفته و بايد بداند هميشه غاصب و ستمگر است و بايد بداند که يک ملت بزرگ هيچگاه دست از سرزمين آبا و اجدادي خود برنمي‌دارد. اين روزها که ظلم اسرائيل در فلسطين مضاعف شده ان‌شاءا... اين روز قدس با شکوه تر برگزار خواهد شد و ان‌شاءا... مردم فلسطين به سرزمين آبا و اجدادي خود بازمي‌گردند.